Setkání škol Začít spolu, 4.listopadu 2011

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Evaluace v mateřské škole
Advertisements

Praktické informace k programu Škola pro udržitelný život.
POSPOLU Podpora spolupráce škol a firem se zaměřením na odborné vzdělávání v praxi T. Vencovská.
Autoevaluace školy Základní škola a Mateřská škola Karla Klostermanna Železná Ruda, p.o. Zahradní Železná Ruda Ctirad Drahorád, ředitel školy.
Základní škola, Brno, Štolcova 16
AUTOEVALUACE neboli VLASTNÍ HODNOCENÍ MŠ Martina Kupcová.
Cesta ke kvalitě v praxi
INVESTICE DO ROZVOJE VZDĚLÁVÁNÍ
POLYTECHNICKÁ VÝCHOVA A VZDĚLÁVÁNÍ V MŠ
Problematika systému přípravy učitelů a stav výuky tělesné výchovy na vysokých školách Materiál pro 21. zasedání předsednictva Rady vysokých škol dne 20.
Taneční a pohybová výchova
Dotyková zařízení ve výuce​ KA4 Evaluace
RYTMUS, o.p.s – od klienta k občanovi
Didaktické prostředky
Projektový záměr IPn Kariérní systém učitelů
VLASTNÍ HODNOCENÍ Z POHLEDU SLOUČENÉ ZŠ A MŠ
Projekty mobilit programu Leonardo da Vinci 2002 ___________________ PhDr. Helena Úlovcová
Inspekční hodnocení ŠVP víceletá gymnázia podle RVP ZV (víceletá gymnázia podle RVP G čtyřletá gymnázia podle RVP G) Mgr. Zdenka Spalová, Karlovarský inspektorát.
NÁRODNÍ INSTITUT PRO DALŠÍ VZDĚLÁVÁNÍ
Projekt Podpora učitelů ve zvyšování kvality jejich práce „PUČ“
„Umět a znát, abychom si v životě věděli rady“
SETKÁNÍ S ŘEDITELI STŘEDOČESKÉHO KRAJE květen 2011
RVP PV a jeho realizace v MŠ – předškolní vzdělávání v uplynulých 10 letech Zora Syslová.
MŠ DUHA Soběslav na cestě ke kvalitě ve vzdělávání Mgr. Krejčová Alena.
Komunitní a otevřená škola
Vzdělávání odborníků ze škol zapojených v projektu RŠPP
Rámcové a školní vzdělávací programy
12. Autodiagnostika = sebepoznání (z hlediska psychologie součást sebereflexe, která je strukturovaným procesem vývoje osobnosti)
Vlastní hodnocení školy KA 03/5 Metodická setkávání „Vzdělávací tržiště“ Mgr. Pavlína Karlová.
Kariérní systém učitelů PhDr. Jitka Miklová, MŠMT
Název kapitoly Název podkapitoly Text Operační program Výzkum, vývoj a vzdělávání Seminář pro žadatele IROP.
SETKÁNÍ PRACOVNÍCH SKUPIN MAP vzdělávání ORP ŠUMPERK Mgr. Ivana Hanáková, Mgr. Martin Kuchtík.
Název kapitoly Název podkapitoly Text Rozvoj klíčových kompetencí v rámci oborových didaktik, průřezových témata mezipředmětových vztahů Praha, 1. února.
Porada ředitelů škol a školských zařízení Mgr. Ivana Přichystalová zástupkyně ředitelky Jihomoravského inspektorátu ČŠI Brno, 26. a 27. srpna 2015.
Systémová podpora procesů transformace systému péče o ohrožené děti a rodiny Klíčové aktivity realizované v Pardubickém kraji Pardubice, dne
Alfa Human Service Alfa Human Service, I INVESTICE DO ROZVOJE VZDĚLÁVÁNÍ Přátelská školka CZ.1.07/1.2.00/ Výměna.
Místní akční plán vzdělávání ORP Svitavy. Název projektu: Místní akční plán vzdělávání ORP Svitavy Reg. číslo: CZ /0.0/0.0/15_005/ Realizátor.
Seminář Reg. č: CZ.1.07/1.3.49/
Standardy jako zrcadlo českého kurikula Mgr. Olga Bauerová Mgr. Marek Lauermann ZŠ a MŠ Brno, Jihomoravské nám. 2.
Místní akční plán rozvoje vzdělávání ORP Přeštice.
Předškolní vzdělávání.  Rámcový vzdělávací program vymezuje hlavní požadavky, podmínky a pravidla.  Školní vzdělávací program vytváří každá mateřská.
Klíčová aktivita 3 Profesní portfolio Ing. Aleš Jurečka Praha,
Operační program Vzdělávání pro konkurenceschopnost Oblast podpory 1.1 – Zvyšování kvality ve vzdělávání.
SETKÁNÍ ŘÍDÍCÍHO VÝBORU MAP vzdělávání ORP ŠUMPERK Mgr. Ivana Hanáková, Mgr. Martin Kuchtík.
Minikonference Gymnázium Brno - Řečkovice 17.červen 2010
Krajský akční plán rozvoje vzdělávání Olomouckého kraje
Místní Akční Plán rozvoje vzdělávání
Individuální projekt OP VVV
Praha, 1. – ročník mezinárodní konference k profesnímu rozvoji pedagogických pracovníků Profesní rozvoj pedagogů.
Šablony OP VVV a podpora nadání
Praha, 1. – ročník mezinárodní konference k profesnímu rozvoji pedagogických pracovníků Profesní rozvoj pedagogů.
Požadavky RVP PV Úloha diagnostiky při sledování
Krajský akční plán rozvoje vzdělávání Regionální stálá konference
Strategické řízení a plánování ve školách a v územích –
Podpora společného vzdělávání v pedagogické praxi
Didaktické prostředky
Krajský akční plán vzdělávání Středočeského kraje
Praha, 1. – ročník mezinárodní konference k profesnímu rozvoji pedagogických pracovníků Profesní rozvoj pedagogů.
11. Evaluace/hodnocení Hodnocení škol, školských zařízení a vzdělávací soustavy vymezuje § 12 zákona 561/2005 Sb. o předškolním , základním, středním,
Systém podpory profesního rozvoje učitelů a ředitelů (SYPO) Celostátní seminář ředitelů středních průmyslových škol.
12. Autodiagnostika = sebepoznání (z hlediska psychologie součást sebereflexe, která je strukturovaným procesem vývoje osobnosti)
Bc. Petra Karbanová Krajská metodička projektu APIV B
Kvalita a akční plánování rozvoje vzdělávání. kvalita a akční plánování rozvoje vzdělávání.
Krajský akční plán rozvoje vzdělávání v JčK
Model intenzivní podpory
Implementace Krajských akčních plánů rozvoje vzdělávání
Kariérové poradenství a podnikavost
Systém podpory profesního rozvoje učitelů a ředitelů (SYPO)
7. setkání Řídícího výboru MAP rozvoje vzdělávání území SO ORP Stod
Základní škola a mateřská škola ANGEL V Praze 12
Transkript prezentace:

Setkání škol Začít spolu, 4.listopadu 2011 Step by Step ČR, o.s. Mirka Škardová Step by Step ČR, o.s.

Školní rok 2010- 2011 Mapování škol Začít spolu (kolik nás je) 55 ZŠ (nejvíce Praha) a 82 MŠ (nejvíce Moravskoslezský kraj) (školy velké sídlištní, malotřídní, soukromé, církevní, podnikové, výběrové, v sociálně vyloučených lokalitách apod.). Nabídka dalšího vzdělávání učitelů (zejména ve spojitosti s programem Začít spolu, s tématy podpory rozvoje čtenářské gramotnosti a to jak v ZŠ tak MŠ, letní školy ZaS v Kutné Hoře a ve Slaném, jednotlivé semináře v rámci Katalogu SbS ČR, semináře na klíč, semináře v rámci šablon peníze EU školám (zejména pro oblast podpory rozvoje čtenářské gramotnosti a inkluzivního vzdělávání) Pořad Supermáma (TV Metropol) www.metropol.cz, díl 30, 36, 38, 55, 66) Regionální setkání Začít spolu (Frýdek- Místek, Brno, Ostrava) Mentorská podpora učitelů ( v návaznosti na nabízené semináře) Mentorský kurz pro učitele ZŠ Začít spolu a VŠ pedagogy- podpora studentů v rámci souvislých praxí a začínajících učitelů na vlastní škole

Novinky ze Začít spolu v roce 2011 Snaha o udržení kvality „značky a dobrého jména“ Začít spolu Logo vzdělávacího programu Začít spolu Kompetentní učitel 21. století: Mezinárodní profesní rámec kvality ISSA („Standardy“) Film Den ve třídě Začít spolu (ZŠ) Zpravodaj/ časopis Začít spolu Vytvoření funkční sítě škol Začít spolu kritéria školy Začít spolu (Jak se pozná škola Začít spolu?)

Logo Začít spolu

Logo Začít spolu

Logo Začít spolu

Logo Začít spolu

Kompetentní učitel 21. století Mezinárodní profesní rámec kvality ISSA

Základní informace: Kde se vzaly? Mezinárodní profesní rámec kvality ISSA (standardy): Kompetentní učitel 21. století (Competent Teachers of the 21 st Century: ISSA´s definition of Quality Pedagogy) byly vytvořené týmem odborníků pod záštitou International Step by Step Association (ISSA), která sdružuje přes 30 zemí ve kterých je realizován vzdělávací program Začít spolu. Až do roku 2010 existoval tento dokument (dřívější název Pedagogické ISSA standardy ) v ČR pouze v pracovní verzi, jednalo se o překlad původního ISSA materiálu

Základní informace: Kde se vzaly? Tento dokument byl následně upraven i týmem odborníků a učitelů z praxe, tak, aby odpovídal kontextu českého vzdělávacího prostředí s důrazem na předškolní a primární pedagogiku. Bonusem nové verze materiálu je, že každý z daných indikátorů je dále obsahově rozpracován tzn., že u každého indikátoru je popsána požadovaná kvalita a dále aktivity a konkrétní činnosti , které vedou k jejich k naplnění a k dosažení kvality daného indikátoru.

Základní informace: Kde se vzaly? Materiál KOU 21 v této podobě přestává mít formu osnovy vymezenou pouze body kritérií a indikátorů, ale nabývá charakteru metodického materiálu podrobně popisujícího optimální práci učitele v daných oblastech (také s tzv. „příklady dobré praxe“). Což je v podstatě specifikum jen pro ČR, které vzešlo zejména z toho, že si učitelé potřebovali za jednotlivými kritérii představit konkrétní obsah a že jsme ve spolupráci s mnohými učiteli Začít spolu tyto příklady v průběhu loňského školního roku „sbírali“, doplňovali, popisovali (konkrétní příklady z praxe učitelů)

Základní informace Co je standard Popis očekávané kvality - popisuje žádoucí kvalitu dobré práce učitele v souladu s nejnovějšími mezinárodními pedagogicko-didaktickými trendy Popisuje učitelovy kompetence a činnosti (ne osobnost) Popisuje kvalitu nezbytnou pro to, aby výkon učitele prospíval žákovu rozvoji Neunifikuje – umožňuje různé cesty Vede – radí tam, kde sám učitel tápe (rámec, vodítko účinného vykonávání profese) Nástroj profesního seberozvoje, sebereflexe a sebehodnocení V některých školách přejímá roli obecně platného vymezení kvality práce učitele, tedy roli zatím u nás neexistujícího národního standardu kvality práce učitele (např. ve školách vzdělávacího programu Začít spolu)

Kompetentní učitel 21. století Mezinárodní profesní rámec kvality ISSA Je vymezen 7 oblastmi výchovně vzdělávacího procesu: Komunikace Rodina a komunita Inkluze, rozmanitost a demokratické hodnoty Plánování a hodnocení Výchovné a vzdělávací strategie Učební prostředí Profesní rozvoj

Členění „ISSA standardů“ Kompetentní učitel 21.století OBLAST KRITÉRIA INDIKÁTORY RÁMEC OBSAHOVÉ NÁPLNĚ (popsaná kvalita daného indikátoru) Součástí materiálu je Záznamový arch pro zaznamenávání dosažené kvality v daných indikátorech (slouží učitelům, ředitelům a dalším hodnotitelům, pro práci na seminářích apod.)

Příklad jednoho kritéria z oblasti včetně jednotlivých indikátorů a obsahového rámce náplně indikátorů

Hlavní smysl dokumentu Kompetentní učitel 21.století umožnit učiteli snáze a průběžně vyhodnocovat svoji práci podle jasně daných kritérií získat konkrétní a jasnou zpětnou vazbu o oblasti, která ho v jeho dalším profesním rozvoji aktuálně zajímá umožnit mu samostatně či s podporou plánovat další kroky a postupy, které povedou ke zvýšení kvality jeho práce motivovat učitele, kteří usilují o zlepšení svých pedagogických postupů k dalším možnostem profesního rozvoje a v maximální míře je podpořit ve zvyšování jeho pedagogických kompetencí ředitelé jej mohou využít jako nástroje při posuzování kvality práce učitele při hospitacích, k analýze vzdělávacích potřeb a k plánování DVPP v neposlední řadě pro program Začít spolu i „sladění“ a vymezení základních pilířů na kterých program stojí a to v celé mezinárodní síti škol, kde je program realizován

Kompetentní učitel 21. století Materiál byl záměrně vytvořen jako universální materiál (není tedy úzce specializován jen na metodiku vzdělávacího programu Začít spolu), který vychází ze současných mezinárodně uznávaných a přijímaných pedagogicko- didaktických trendů a koresponduje tak s požadavky RVP ZV (PV) a obsahy dalších vzdělávacích programů. Je tedy plošně aplikovatelný na vzdělávací podmínky v celé ČR.

Poznámka Tento dokument byl v srpnu 2011 vydán jako publikace - existuje tedy ve fyzické podobě, dále se připravuje jeho elektronická verze, která bude k dispozici na webových stránkách Step by Step ČR (www.sbscr.cz) a bude postupně aktualizována a doplňována o materiály charakteru dalších teoretických zdrojů, pracovních materiálů a krátkých videoukázek ze tříd.

Nabízíme Vám: Semináře pro učitele, celý pedagogický sbor Semináře pro ředitele Cílem seminářů je: Přestavit účastníkům komplexní dokument "Kompetentní učitel 21. století- mezinárodní profesní rámec kvality ISSA", který vymezuje žádoucí kvalitu dobré práce učitele v souladu s nejnovějšími mezinárodními pedagogicko-didaktickými trendy. Seznámit je podrobně s obsahem jednotlivých oblastí (formulovaných kritérii a upřesněnými indikátory). Na základě simulovaných situací (videa z prostředí třídy, které se svým obsahem dotýkají jednotlivých oblastí a kritérií), si vyzkoušet pracovat s hodnotícími listy a využívat je pro hodnocení kvality práce učitele ve vztahu k daným cílům.

Film Začít spolu Jaro 2011 Den ve třídě Začít spolu (25 minut) Průběh dne Začít spolu Rozhovory s rodiči Velké poděkování Zdeně Kreislové z 1. ZŠ v Plzni, Janě Šístkové ze ZŠ Černice v Plzni a Ivě Nachlingerové ze ZŠ Angel Připravujeme: Sestříhání krátkých videí ke každé oblasti ze standardů Natáčení filmu Den v mateřské škole Začít spolu (podzim 2011)

Časopis Začít spolu Pro koho? Co? Jak? - učitelé/učitelky a ředitelé/ředitelky základních a mateřských škol Začít spolu - rodiče, kteří mají děti v MŠ/ ZŠ Začít spolu - další : učitelé/učitelky a ředitelé/ředitelky všech MŠ/ZŠ, rodiče, veřejnost Co? - osobní zkušenosti s programem Začít spolu - představení škol Začít spolu - rozhovory, novinky ve vzdělávání, zprávy z akcí, přehled seminářů Jak? - elektronicky (e-mailová rozesílka, www.sbscr.cz) - 4 x ročně

Časopis Začít spolu Oceníme Vaše zapojení podoby do časopisu S jakou osobností spojenou se Začít spolu byste si rádi přečetly rozhovor? Které téma spojené s aplikací programu Začít spolu do praxe aktuální řešíte nejvíc? O které škole/školce byste si rádi přečetly? Třeba právě o té Vaší… Pište na anna.veselkova@sbscr.cz

Školy Začít spolu Kritéria pro získání certifikátu a „značky“ škola Začít spolu Modelová škola Začít spolu Škola Začít spolu Školy využívající jen některé prvky Začít spolu Certifikovaný učitel Začít spolu

Děkuji za pozornost mirka.skardova@sbscr.cz