Měření výkonu a úplné systémy kontrolingu

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Vliv ocenění vytvořených výkonů na měření zisku
Advertisements

Základní pravidla při finančním investování, rentabilita, riziko, likvidita Zdeněk Jelínek.
Kancelář Rady vlády pro záležitosti romské komunity při Úřadu vlády Agentura pro odstraňování sociálního vyloučení v romských lokalitách České Budějovice.
Mikroekonomie I Domácí produkt
Balance Score Card (BSC) v řízení dodavatelských systémů
Databázové systémy Přednáška č. 2 Proces návrhu databáze.
Úvod Klasifikace disciplín operačního výzkumu
Kdo vytváří přidanou hodnotu
Informační nástroje pro řízení po linii výkonu
Kalkulace plných a variabilních nákladů
Financování stavební zakázky
Finanční řízení podniku
Hodnocení prací, jako základ spravedlivého mzdového a motivačního systému.
Účetnictví.
1. přednáška Předmět finanční analýzy a finančního plánu
Benchmarking Benchmarking je metoda řízení kvality, která zapojené
Digitální výukový materiál zpracovaný v rámci projektu „EU peníze školám“ Projekt:CZ.1.07/1.5.00/ „SŠHL Frýdlant.moderní školy“ Škola:Střední škola.
Říjen 2012VY_32_INOVACE_EKO_ Autory materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, jsou Ing. Dana Gebauerová a Ing. Romana Venclíková. Střední.
ÚČETNÍ SYSTÉM PODNIKU.
Inovace výuky ve vazbě na požadavky Mezinárodních výukových standardů doc. Ing. Marie Pospíšilová,CSc. SVŠES.
Informační strategie. řešíte otázku kde získat konkurenční výhodu hledáte jistotu při realizaci projektů ICT Nejste si jisti ekonomickou efektivností.
Vítám Vás na další hodině firemních financí. Pokud jste v průběhu našich cvičení došly k některým otázkám, které je nutné objasnit – neváhejte a vneste.
2. téma 1MU305, 211 – Manažerské účetnictví I.
Rozpočty.
Matematické metody v ekonomii (MME)
ROZVAHA říjen 2012 VY_32_INOVACE_UCE_070108
1 Kriteria hodnocení simulace – Balanced Scorecard (BSC) Toto metoda může být s úspěchem využita i pro stanovování cílů konkrétních projektů. Detailně.
Kalkulace – základní pojmy, metoda kalkulace
Kalkulace nákladů.
Podniková ekonomika.
Finanční analýza.
Analýza rozvahy a výkazu zisků a ztrát
Měření a řízení výkonnosti podniku, faktory vývoje
Digitální výukový materiál zpracovaný v rámci projektu „EU peníze školám“ Projekt:CZ.1.07/1.5.00/ „SŠHL Frýdlant.moderní školy“ Škola:Střední škola.
Metody Finančního řízení firmy Tomáš Sobotka A09B0008PMAB.
HOSPODAŘENÍ PODNIKU listopad 2012 VY_32_INOVACE_EKO_060106
Didaktický rozbor vybraných okruhů učiva Kurz DEP 507.
Finanční analýza říjen 2012 VY_32_INOVACE_EKO_060318
Autor: Ing.Holenda Jiří
Digitální výukový materiál zpracovaný v rámci projektu „EU peníze školám“ Projekt:CZ.1.07/1.5.00/ „SŠHL Frýdlant.moderní školy“ Škola:Střední škola.
Přednáška č. 2 Finanční controlling Controlling pracovního kapitálu
Ing. Gabriela Dlasková ZÁKLADY PODNIKÁNÍ Ing. Gabriela Dlasková
1 NÁKLADOVÉ ÚČETNICTVÍ (MU_305). 2 Ing. Jaroslav Wagner, PhD. Katedra manažerského účetnictví Místnost: 285 NB KH: Pondělí 15,00 – 17,00 hod.
Průměrné vážené náklady kapitálu
Balanced Scorecard (vyvážený soubor měřítek)
BSC - Metoda Balanced Scorecard
Systém řízení moderního podniku Management system of modern company
Finanční výkazy obchodních společností
VYSOKÁ ŠKOLA FINANČNÍ A SPRÁVNÍ o.p.s. CONTROLLING Ing. Jan Cedl AŘ KONTAKT s.r.o.
INFORMAČNÍ ZDROJE FINANČNÍ ANALÝZY
ÚVOD Účetnictví je chápáno jako stavová či výsledková karta podnikání.
BSC 1992 Robert S. Kaplan a David P. Norton článek navrhující měření výkonnosti organizací – BSC – Vyrovnaný přehled výsledků kniha The Balanced.
Struktura podnikatelského plánu
Ekonomika malých a středních podniků Přednáška č. 10: Personální řízení v MSP.
Přednáška č. 5 Identifikace klíčových faktorů ovlivňujících výkonnost podniku.
Vztah finančního, nákladového a manažerského účetnictví.
MIKROEKONOMIKA Efektivnost podniku a její základní kategorie.
Téma 13: Finanční plánování
KEM / PEPL2 Finanční plán Jan Cedl Finanční plánování Finanční plánování je „formalizované rozhodování o způsobu financování (získávání kapitálu),
Vnitropodnikové účetnictví. Finanční účetnictví Normativně upraveno Sleduje aktiva, pasiva, náklady a výnosy účetní jednotky za celek Poskytuje souhrnné.
Základy marketingu část 4. Ing. Monika Dobešová Univerzita Pardubice FEI Letní semestr 2012/2013.
MPH_FMAN Finanční management jaro 2016
Podniková ekonomika.
Vysoká škola technická a ekonomická v Českých Budějovicích
Podniková ekonomika.
Marketingový systém řízení
Podniková ekonomika.
Vysoká škola technická a ekonomická v Českých Budějovicích
Vyhodnocení stavební zakázky
EVIDENCE VÝNOSŮ A NÁKLADŮ V ÚČETNICTVÍ
Transkript prezentace:

Měření výkonu a úplné systémy kontrolingu Ing. Tomáš Kemmler Modern Managing Methods Praha, 10.6.2008

ÚPLNÉ SYSTÉMY KONTROLINGU: Jsou nadstavbou systémů pracujících s poměrovými ukazateli Jsou odvozeny od anglického „to control“ = mít pod kontrolou, řídit Cílem není pouze získávat číselné výkazy, ale poskytovat managementu takové informace, které umožní vést podnik žádoucím směrem (k úspěchu), poskytnout podklady pro rozhodování Pracují se všemi kvantitativními ukazateli (čísla, růsty, …), které jsou vhodně doplňovány ukazateli kvalitativními (je výsledek to co chceme ? …) Klíčovým faktorem pro správné používání těchto systémů je schopnost manažera interpretovat získané výsledky a nalézt, přijmout a prosadit správná rozhodnutí Úplné systémy kontrolingu jsou nástrojem manažerského / strategického rozhodování

Peníze = jedna ze složek pocitu štěstí PROČ MĚŘÍME VÝKONY ? Peníze = jedna ze složek pocitu štěstí Zasloužené peníze = druhá složka Vím, že to umím = sebevědomí a největší sociální jistota Vím, že to umím = umím „to“ prokazatelně změřit

PROČ MĚŘÍME VÝKON OSTATNÍCH ? Bez možnosti porovnat nevíme, jestli něco skutečně umíme. Umět dobře = umět lépe než průměr (umět nejlépe = být leader Výkon podřízených je nejlepším odrazem – měřitelným vyjádřením výkonu nás samých „ono to měřit nejde“ = nerozumím, co vlastně mám / chci řídit. Vkládám li do čehokoliv měřitelné zdroje (peníze, čas, …) je pošetilé nechtít vidět měřitelné výsledky !

JAK MŮŽEME MĚŘIT – TECHNIKY MĚŘENÍ: ve fyzických jednotkách metodika „správně a včas“ úspora času svého, podřízených i jiných spolupracovníků nepřímě metody – korelace KPI s hlavním cílem měření „mimo útvar“ – ukazatel globálnějšího dopadu vícekriteriální modely – princip „měříme zlepšení tam, kde nemáme srovnání“

1. Měření ve fyzických jednotkách nejjednodušší, ale často zavádějící náročné na evidenci nezbytné pro manuální a kusovou výrobu speciální případ „minuta = výkon“ (normominuty), kde takto použitý čas je platidlem a ne měřením času (za hodinu mohu „udělat“ 70 normominut. měření se musí stát hodnotou organizace a nikoliv „bičem“

2. Metodika – „SPRÁVNĚ a VČAS“ Oba pohledy se měří v procentech Vhodný nástroj pro všechny „režijní útvary“ (ekonomové, IT, technologové, obchodníci, …“ Správně = vnitřní zákaznické vztahy, Správně je vlastně totožné s pohledem „100%ně použitelné“, (procento určí ten, pro koho je práce určena. Lze úspěšně použít i pro externí vztahy (finanční úřad,…)), Správně a včas měříme vždy proti plánu, tj. proti chtěnému stavu.

3. Úspora času svého, podřízených i jiných spolupracovníků Proč „nestíháme“? Protože si přiděláváme práce navzájem… Tuto metodu můžeme zavést přechodně, nárazově, nebo trvale Je založena na principu měření: „Kolik času uspořím sobě a ve vlastním útvaru?“ Nebo: „Kolik času uspořím nadřízeným, kolegům, kdekoliv v podniku?“ Obě otázky nepochybně směřují k rozvoji know-how organizace a podporují jeden z hlavních požadavků současnosti i budoucnosti (pravděpodobně hlavní atribut úspěšné strategie), kterým je: Flexibilita

4. nepřímě metody – korelace KPI s hlavním cílem měření podpůrných ukazatelů „potenciálu“ je třeba konfrontovat (výpočtem korelačního koeficientu) se schopností dosahovat hlavní cíle příliš mnoho měření KPI nemusí mít vypovídací schopnost Příklad: Měříme počet navštívených zákazníků a chceme tím podporovat prodej měříme opakovaně a u více prodejců vypočteme korelaci „počet navštívených zákazníků x prodej“ vyhodnotíme pokud je korelace velmi nízká, přestaneme ukazatel „počet navštívených zákazníků“ používat, protože může být kontraproduktivní Nástrojem skutečně kvalitní práce je vícenásobná regresní analýza, zpracování musí být podporováno statistickými metodami a SW.

5. měření „mimo útvar“ – ukazatel globálnějšího dopadu Používáme u útvarů s celopodnikovou kompetencí. Např.: ekonom > ukazatelem je cena kapitálu IT > ukazatelem je „provozuschopnost sítě“ Technolog > ukazatelem je využití strojů, nebo přímo vytvořená Přidaná hodnota Obchodník > využití kapacit HR > PH/ náklady na mzdu Alespoň jeden takový ukazatel musí existovat pro každého o kterém chceme vědět, zda je nám „ k něčemu platný“.

Ukazatel n+1 období / tentýž ukazatel n tého období >= 1 6. vícekriteriální modely – princip „měříme zlepšení tam, kde nemáme srovnání“ Jedná se o syntézu předchozích metod, Pro každý útvar potřebujeme několik měření (10 položek není přehnané číslo) U mnoha takových měření nemusíme mít k dispozici srovnání s konkurencí s leaderem, atd… / ale alespoň u některých bychom mít měli) Základní požadavek = musíme se zlepšovat, a to i tam, kde ve srovnání „vedeme“ Vytvoříme ukazatel typu „Přínos / cena zdroje“ a u něj požadujeme trvalý růst: Ukazatel n+1 období / tentýž ukazatel n tého období >= 1 Výsledky zobrazíme tzv. „spider grafem“ a prostým pohledem zjistíme výsledek

Spider graf - ukázka Tržby / aktiva Tržby / fixní aktiva Tržby / pohledávky Tržby / zásoby Tržby / mzdy Zisk / aktiva Zisk / tržby Zisk / mzdy Zisk / vlastní jmění Zisk / CP Přidaná hodnota / tržby Přidaná hodnota / mzdy Přidaná hodnota / odpisy Přidaná hodnota / finanční náklady Přidaná hodnota / vlastní jmění Aktiva / cizí pasiva Běžná aktiva / běžná pasiva Pohledávky / závazky Peníze / měsíční výdaje Dlouhodobá pasiva / fixní aktiva

IMPLEMENTACE Implementace = moment, kde se potkávají metody typu balanced scorecard a úplný systém controllingu. Obě metody mají totožné cíle: „obklíčí“ business velmi kvalitním managementem

Na závěr …

Kontaktní údaje www.eudai.com Kancelář: Eudai, s. r. o. Prvního pluku 8–10 186 30 Praha 8-Karlín Tel.: +420 224 891 382 GSM: +420 731 440 359 Fax: +420 224 891 382 E-mail: info@eudai.com Registrované sídlo: Eudai, s. r. o. Konviktská 291/24 110 00 Praha 1 DIČ: CZ26196042