Příprava dopisu Kvalitu a vzhled předtisku dopisních papírů pro obchodní a úřední písemný styk stanovuje norma ČSN Dopisní papíry pro obchodní.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Dopisy fyzických osob právnickým osobám
Advertisements

DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
PSANÍ ÚŘEDNÍHO DOPISU KROK ZA KROKEM
Výuková centra Projekt č. CZ.1.07/1.1.03/
Normalizovaná úprava obchodního dopisu
© Letohradské soukromé gymnázium o.p.s. Projekt č. CZ.1.07/1.1.03/ Výuková centra © Letohradské soukromé gymnázium o.p.s.
Digitální výukový materiál zpracovaný v rámci projektu „EU peníze školám“ Projekt:CZ.1.07/1.5.00/ „SŠHL Frýdlant.moderní školy“ Škola:Střední škola.
Výukový materiál vytvořený v rámci projektu „EU peníze školám“
Název školy Obchodní akademie a Hotelová škola Havlíčkův Brod Název OP OP Vzdělávání pro konkurenceschopnost Registrační číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/
POTVRZENÍ O ZAMĚSTNÁNÍ
Žádost o místo K písemnostem, které vznikají při organizaci a řízení společnosti v oblasti personální, patří doklady o průběhu a ukončení pracovního poměru.
Příkazy k úhradě PŘÍKAZ K ÚHRADĚ (BEZHOTOVOSTNÍ ÚHRADA)
VY_32_INOVACE_08_PEK_421_Kop
UPOMÍNKA – dodavatel zasílá upomínku odběrateli, pokud faktura nebyla ve lhůtě splatnosti uhrazena. Jedná se o specifický druh pobídky, která je zaměřena.
Návěští NÁVĚŠTÍ (AVÍZO) - písemnost, kterou dodavatel oznamuje odběrateli, že zboží je připraveno k přepravě (používá se při dodávkách většího množství.
R E K L A M A C E REKLAMACE (VÝTKA) individuální dopis, který vyhotovuje odběratel v případě, že: byly zjištěny závady při přejímce zboží (např. poškození,
Tabulky v MS Excel Centrum pro virtuální a moderní metody a formy vzdělávání na Obchodní akademii T. G. Masaryka, Kostelec nad Orlicí.
Struktura obchodního dopisu a obchodní smlouvy
STRUKTURA OBCHODNÍHO DOPISU
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám
Osobní dopisy Jsou písemnosti, které zasílá významná osobnost nebo vedoucí pracovník svým spolupracovníkům, podřízeným nebo jiným známým osobnostem při.
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Šablona: III/2 č. materiálu: VY_32_INOVACE_PEK248.
POTVRZENÍ O PŘIJETÍ OBJEDNÁVKY
Odvolávka a přepravní dispozice
Vodorovné odvolací údaje
Dohoda o rozvázání pracovního poměru
Vnitropodnikové písemnosti
Výukový materiál zpracován v rámci projektu
Adresy odesilatele v obchodní korespondenci
CZECH SALES ACADEMY Trutnov – střední odborná škola s.r.o. EU PENÍZE ŠKOLÁM CZ.1.07/1.5.00/ VY_32_INOVACE_01_04 Zpracovala:Mgr. Petra Velebová Datum:20.
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Šablona: III/2 č. materiálu: VY_32_INOVACE_PEK227.
Záhlaví obchodního dopisu
Struktura obchodního dopisu
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Šablona: III/2 č. materiálu: VY_32_INOVACE_PEK238.
Požadavky na úpravu tabulek (podle požadavků ke státním zkouškám z kancelářského psaní na klávesnici dle ČSN z roku 2007) 2008 O. Kánský.
Struktura obchodního dopisu
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám
- DODACÍ LIST – seznam zaslaného zboží a jeho množství (resp. seznam provedených prací). Odběratel si podle dodacího listu může zkontrolovat úplnost dodávky.
Význam odvolacích údajů
Digitální výukový materiál zpracovaný v rámci projektu „EU peníze školám“ Projekt:CZ.1.07/1.5.00/ „SŠHL Frýdlant.moderní školy“ Škola:Střední škola.
Škola: Střední škola právní – Právní akademie, s.r.o. Typ šablony: III/2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT Projekt: CZ.1.07/1.5.00/
Psaní odvolacích údajů v předtiscích
Obchodní dopisy Střední odborná škola Otrokovice
Tělo obchodního dopisu Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Název školy Střední odborná škola stavební a Střední odborné učiliště stavební, Kolín II, Pražská.
Typy dopisů korespondence
PLNÁ MOC (ZMOCNĚNÍ) Jde o zmocnění, udělené k určitému úkonu nebo k určitému jednání. Ten, kdo dává plnou moc, se nazývá zmocnitel – zastoupený (může být.
Nabídka Nabídka musí zákazníka zaujmout a přesvědčit. Při psaní je důležitá stylizace. Dopis musí být přesvědčivý, s úplnými informacemi. Formální úprava:
Dlužní úpis DLUŽNÍ ÚPIS (DLUHOPIS) Při půjčce větší částky peněz nebo při zapůjčení cenné věci je správné sepsat dlužní úpis. Dlužní úpis je listina, která.
Nevyžádaná nabídka NEVYŽÁDANÁ NABÍDKA - obchodní dopis, ve kterém se firma snaží získat zákazníky. Nevyžádaná nabídka je určena: pro současné (dřívější)
Výukový materiál zpracován v rámci projektu
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Šablona: III/2 č. materiálu: VY_32_INOVACE_PEK224.
Pozvánka na poradu Pracovní porady jsou určitou formou týmové práce. Pracovní porady jsou buď předem připraveny a termín jejich konání je znám dopředu,
Psaní adres Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Ing. Dana Haviarová. Dostupné z Metodického portálu ISSN:
Úprava adres Pro úpravu adres platí tyto zásady všechny údaje se píšou v 1. pádě všechny řádky začínají od jednotné levé svislice používá se jednoduché.
Obchodní korespondence
U R G E N C E Písemnosti při porušování kupních smluv
Zvláštní úpravy a obsah obchodního dopisu Odstavce Podle obsahu se text člení do odstavců. Mezi odstavci se vynechává jeden řádek Ivana Francová, SOU Liběchov.
Digitální výukový materiál zpracovaný v rámci projektu „EU peníze školám“ Projekt:CZ.1.07/1.5.00/ „SŠHL Frýdlant.moderní školy“ Škola:Střední škola.
Struktura obchodní smlouvy a obchodního dopisu
Jednoduché právní listiny
Příprava šablon obchodní korespondence
Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Ing
Šablona: III/2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT Vzdělávací materiál: Prezentace – zápis pro žáky Určen pro: 2. ročník oboru Ekonomika a.
PSANÍ ÚŘEDNÍHO DOPISU KROK ZA KROKEM
DOPIS Mgr. Michal Oblouk.
NÁLEŽITOSTI OBCHODNÍHO DOPISU 2
Číslo projektu Číslo materiálu název školy Autor Tematický celek
Průvodní list Šablona: III/2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT Vzdělávací materiál: Prezentace – zápis pro žáky Určen pro: 2. ročník oboru.
Průvodní list Šablona: III/2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT Vzdělávací materiál: Prezentace – zápis pro žáky Určen pro: 2. ročník oboru.
PSANÍ ÚŘEDNÍHO DOPISU KROK ZA KROKEM
Transkript prezentace:

Příprava dopisu Kvalitu a vzhled předtisku dopisních papírů pro obchodní a úřední písemný styk stanovuje norma ČSN 88 6101 Dopisní papíry pro obchodní a úřední korespondenci. Uspořádání textu na nich pak určuje norma ČSN 01 6910 Úprava písemností zpracovaných textovými editory nebo psaných strojem. Obchodní dopisy se většinou píší na předtisk formátu A4. V méně obvyklých případech u kratších sdělení lze použít též formátu 2/3 A4. Každá organizace si šablonu svého předtisku podle uvedené normy buď vytvoří sama nebo si ji nechá zhotovit specializovanou firmou, což může být například některé grafické studio. Pro školní účely je cvičný předtisk ke stažení na internetových stránkách Státního těsnopisného ústavu na adrese: http://www.nuov.cz/statni-tesnopisny-ustav/balicek-tiskopisu

Velice často je adresa pisatele doplněna firemním logem. Adresa pisatele bývá na dopisním papíře již předtištěna nebo obsažena v elektronické šabloně. Skládá se z běžných údajů, tedy z názvu organizace, ulice, čísla popisného, PSČ a města. Často bývá také doplněna firemním logem či sloganem. Umisťuje se do záhlaví, její podoba však může mít řadu variant: Adresa je zarovnána na střed adresního řádku a je členěna do řádků podobně jako na obálkách. Adresa je zarovnána na střed adresního řádku, kde jsou všechny její části uspořádány za sebou, oddělené čárkami. Stejně tak je možné adresu zarovnat odleva. Velice často je adresa pisatele doplněna firemním logem.

Stručné vyjádření obsahu dopisu – věc (důvod písemnosti) uvozuje textovou část v těle dopisu. Měla by stručně a výstižně shrnovat celý jeho obsah. Pro lepší přehlednost se zvýrazňuje buď tučným písmem nebo podtržením.   Oslovení píšeme na třetí řádek pod důvodem písemnosti, mezi věcí a oslovením jsou tedy dva prázdné řádky. Zakončuje se čárkou. V mnoha dopisech jej sice nenajdeme, ale není to zcela v souladu se zásadami zdvořilosti. Text dopisu začínáme psát po vynechání jednoho prázdného řádku pod oslovením. Jelikož oslovení končí čárkou, pokračujeme malým písmenem. Pokud dopis oslovení nemá, umístíme text na třetí řádek pod věc, vynecháme tedy dva prázdné řádky a začneme jej s velkým písmenem. Členíme jej do odstavců tak, že mezi nimi vynecháváme vždy jeden prázdný řádek. Závěrečný pozdrav se umisťuje jako odstavec, tedy po vynechání jednoho prázdného řádku. Razítko se otiskuje pod pozdrav. Vlastnoruční podpis se nachází pod razítkem. V dopise nikdy nesmí chybět.

Podpis napsaný počítačem a funkce podepisujícího se do dopisu uvádějí proto, že vlastnoruční podpis bývá často nečitelný a nebylo by tak možno určit jméno a příjmení pisatele. Funkce podepisujícího pomáhá adresátovi udělat si jasnou představu, jakou pozici pisatel dopisu ve své organizaci má. Umisťujeme ji hned na další řádek pod počítačem napsané jméno a začínáme ji malým písmenem. Přílohy. V některých případech se k dopisu ještě přikoládá další písemnost. U nabídek zboží to může být kupříkladu prospekt výrobku, u reklamací pak protokol o vadách či fotografie poškozené zásilky. Na existenci příloh je třeba adresáta v dopise upozornit. Činí se tak následujícími způsoby:   Je-li příloha jedna, napíšeme 2 – 4 řádky pod podpis slovo Příloha a zvýrazníme jej tučným písmem nebo podtržením. Můžeme rovněž uvést přímo název přikládané písemnosti (také zvýrazněný).

Rozdělovník. Rozesíláme-li dopis na více míst, také musíme na tuto skutečnost adresáta upozornit. Pod podpisem vynecháme dva volné řádky a na třetí umístíme zvýrazněný nadpis Rozdělovník, Kopie nebo Na vědomí. Nepíšeme za ním dvojtečku. Názvy organizací, kam kopie dopisu zasíláme, uvádíme pod tento nadpis a již je nezvýrazňujeme.  Je-li příloh více, uvedeme na stejné místo zvýrazněně jejich počet. Stejně tak je možné vyjmenovat je zvýrazněně pod sebou nebo napsat a zvýraznit slovo Přílohy (bez dvojtečky) a pod ním je vyjmenovat (již bez zvýraznění).

Opakovací test: 1. Dopis vypracováváme: a) Nutná znalost ČSN b) Nezáleží na úpravě c) Podle nálady 2. Papír obchodní kor.: a) Barevný papír b) Předtisk formátu A4. c) Jakýkoliv papír 3. Kde stáhneme předtisk: a) NUOV, těsn. ústav b) Nemusí být c) Korespondence 4. Adresu v záhlaví má být: a) Zleva, nebo na střed b) Jen vpravo c) Neuvádíme 5. V záhlaví Logo fy adresy a) Uvedeme bez adresy b) Použijeme s adresou c) Neuvedeme 6, Vyjádření slova Věc a) Nepíše se b) Vždy s interpunkcí c) Píše bez inter… 7. Oslovení adresáta a) Vždy s čárkou b) Píšeme bez čárky c) Nepíše se 8. Text dopisu od oslovení a) Dělí 2 řádky b) Dělí 1 řádek c) 3 řádky 9. Text začínáme psát a) Zesíleným písmenem b) Velkým písmenem c) Malým pís… 10 Příloha znamená a) Nepoužíváme b) Např. prospekt, plán c) Podpis 11 Příloha je oddělena a) 5 řádků b) 2 nebo 4 řádky c) 1 řádek 12 Přílohu píšeme a) Nezesíleně b) CTRL+B, CTRL+U c) S dvojtečkou 13 Přílohu píšeme stejně a) Jako důvod dopisu b) Jako oslovení c) Jako rozloučení 14 Rozdělovník znamená a) Interpunkci b) Sdělení počtu příjemců c) Nepoužíváme 15 Rozdělovník píšeme a) Jako důvod písemn. B) S dvojtečkou c) Nezesíleně

Hodnocení lze formou přímé odpovědi, nebo písemně na tabuli. Vyhodnocení odpovědí Správné odpovědi jsou hodnoceny každá 2 bod Vyhodnocení: 1 a, 2 b, 3 a, 4 a, 5 b, 6 a, 7 a, 8 b, 9 c, 10 b, 11 b, 12 b, 13 a, 14 b, 15 c Celkem 30 bodů = výborný 22 bodů = chvalitebný 14 – 21 = dobrý 06 – 13 - dostatečný 02 – 05 - nedostatečný Hodnocení lze formou přímé odpovědi, nebo písemně na tabuli.

Název a číslo DUMU : příprava dopisu ; VY_52_INOVACE_A2_04 Literatura: [1] FLEISCHMANNOVÁ, E.; JONÁŠ, I.; KULDOVÁ, O. Písemná a elektronická komunikace pro střední školy a veřejnost 2. První vydání. Praha: Fortuna, 2005, 152 s. ISBN 80-7168-924-6. [2] SLAVÍČKOVÁ, M.; VALEŠOVÁ, I. a kol. Obchodní dopisy nejen u státní zkoušky + sbírka úloh. 2. vydání. Praha: Národní ústav odborného vzdělávání – oddělení Státní těsnopisný ústav, 2008, 27 s. ISBN 80-85118-87-4. [3] ŠTIKOVÁ, S. Písemná a elektronická komunikace 2. Uzavírání a plnění kupních smluv. 8. vydání. Plzeň: KORESPONDENT, 2007, 119 s.