Úvod do kampaně Koordinaci zajišťuje Evropská agentura pro bezpečnost a ochranu zdraví při práci (EU-OSHA) Kampaň probíhá ve více než 30 zemích Podporu.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Říjen 2007 Nobody’s Unpredictable Ipsos Tambor GALAXY SÉRIE 2007 Anketa – spokojenost závodníků.
Advertisements

MLÁDEŽ V AKCI Cíle programu  Podpora aktivního občanství mladých lidí  Rozvoj solidarity a tolerance mezi mladými lidmi  Posílení vzájemného.
Genderový audit nástroj pro vyhodnocování prosazování genderové rovnosti na úrovni organizace orientován spíše na organizaci jako takovou než na dopady.
Stres při práci a hodnocení rizik
Sektorové dohody. 2 Co to je Sektorová dohoda? Sektorové dohody = unikátní nástroj sektorových rad umožňující významně ovlivnit rozvoj lidských zdrojů.
Ministerstvo práce a sociálních věcí ČR
Český systém kvality služeb Ministerstvo pro místní rozvoj ČR
Partnerství při prevenci rizik Kampaň Zdravé pracoviště 2012–2013 Jméno a funkce přednášejícího Datum | Název akce Bezpečnost a ochrana zdraví při práci.
Projekt č. 4 Mediální a osvětové nástroje kultivace lidských zdrojů
ECVET v Programu celoživotního učení
Vůdčí řídící schopnosti v oblasti bezpečnosti a ochrany zdraví při práci Kampaň Zdravé pracoviště 2012–2013 Jméno a funkce přednášejícího Datum | Název.
Bezpečnost a ochrana zdraví při práci je věcí každého z nás. Cenná pro Vás. Přínosná pro firmu. Účast zaměstnanců Kampaň Zdravé pracoviště 2012–2013 Účast.
M A N A G E M E N T 3 Akad. rok 2009/2010, Letní semestr
Zvládání stresu ve společnosti KEK INA IDEC SA Piraeus, Řecko
Zavedli jsme systém environmentálního řízení a auditu Zavedli jsme systém environmentálního řízení a auditu Individuální projekt „Plánování sociálních.
Zvládání rizik vyplývajících z pracovního stresu ve společnosti EDUCACONSULT M&J Consulting Pardubice, Česká republika
Účast na bezpečnosti a ochraně zdraví při práci Kampaň Zdravé pracoviště 2012–2013 Jméno a funkce přednášejícího Datum | Název akce Bezpečnost a ochrana.
ŘÍZENÍ LIDSKÝCH ZDROJŮ Vzdělávání, kvalifikace, rozvoj
Příprava na kohezní politiku EU nadnárodní, národní a krajská úroveň Workshop pro zástupce ORP Olomouckého kraje, , Přerov.
1 Grantové schéma Vyrovnávání šancí žen a mužů Národní vzdělávací fond.
Školení zaměstnanců Kvalita, environment a BOZP
OP LZZ - Rozvoj kvalifikační úrovně a kompetencí pracovníků v cestovním ruchu Individuální projekt pro CzechTourism.
„Výzkum, vývoj a inovace ve statistikách a analýzách“ 20. dubna 2012 Aktuality z oblasti analýz pro politiku výzkumu, vývoje a inovací Michal Pazour.
Výzkumný záměr VÚBP, prosinec 2006 Výzkumný záměr 2004 – 2010 BOZP – zdroj zvyšování kvality života, práce a podnikatelské kultury.
Fórum prevence dětské nadváhy a obezity Hana Zamrazilová Školní stravování 2014, Praha, 20.–
Případová studie: UNIC-Services Ltd. Firma UNIC-Services  Založena roku 1993 IT pracovníkem, jménem Saara Remes-Ulkunniemi  Firma nabízí vzdělávací.
Tento produkt je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem České republiky Právo na informace o životním prostředí.
VLIV ZMĚN SVĚTA PRÁCE NA KVALITU ŽIVOTA 2005 – 2008 Moderní společnost a její proměny Seminář k výzkumu na úseku BOZP
Mládež v akci Neformální volnočasové vzdělávání pro všechny mladé lidi.
1 Obchodní akademie, Ostrava-Poruba, příspěvková organizace Vzdělávací materiál/DUMVY_52_INOVACE_01/A3 AutorIng. Marie Grygarová Období vytvořeníZáří 2012.
JPD 3 CZ / /0370 Posílení konkurenceschopnosti pražských podnikatelů v programech zahraniční rozvojové spolupráce Evropských společenství.
Posilování sociálního dialogu s důrazem na zvládání krizové situace při vzniku násilí na pracovištích, zejména zdravotnických zařízeních a zařízeních sociálních.
Průběh projektu SLIC 2012 Co jsme se dozvěděli? Posouzení psychosociálních rizik Kampaň Evropské inspekce SLIC 2012 PhDr. Ludmila Kožená SZÚ.
Běžné chyby v hodnocení rizik
Registrace podle EMAS III
Návrh nového zákona o elektronických komunikacích Hradec Králové 30. března 2004.
Národní tým expertů ECVET Národní tým expertů ECVET Šíření a podpora evropského nástroje pro zvýšení kvality mobilit ECVET a jeho zavádění.
W.P Výbor regionů Stanovisko ke sdělení Komise pro Radu, Evropský parlament, Ekonomický a sociální výbor a Výbor regionů „Posilování místní dimenze.
Hodnocení, realizace a kontrolní etapa. Hodnotí se tři skupiny kriterií: A)Prospěšnost – žádoucnost 1. Jak navržená strategie pomáhá dosažení cílů? 2.
Informační strategie. řešíte otázku kde získat konkurenční výhodu hledáte jistotu při realizaci projektů ICT Nejste si jisti ekonomickou efektivností.
Prevence násilí na pracovištích 1. 2 šikana mobbing zastrašování urážky výhrůžky sexuální obtěžování rasové ponižování diskriminace fyzické napadení STRES.
Projekty mobilit programu Leonardo da Vinci 2002 ___________________ PhDr. Helena Úlovcová
Zdravé pracoviště Dobré pro vás. Dobré pro podnikání. Evropská kampaň o hodnocení rizik.
Internet jako nástroj vlivu ? Dana Bérová
Cena za podporu místní demokracie S o u t ě ž O LIDECH S LIDMI.
PROINCOR – Inovační audit Liberec – PROINCOR - Inovační audit 2 INOVACE Změna je jedinou jistotou dnešního světa Předpoklad udržení zákazníka.
SPRÁVNÁ PRAXE Malé a střední podniky. Evropský týden BOZP (EW BOZP) Evropský týden BOZP každý rok vrcholí prezentací výsledků programu SPRÁVNÁ PRAXE 
Cena za podporu místní demokracie S o u t ě ž O LIDECH S LIDMI.
407 – Vzdělávání pro 21. století Žadatel: Learning Society, občanské sdružení Kontaktní osoba: PhDr Lenka Emrová Mobil: e- mail :
Optimální zdravotní péče „HEALTH POLICY “ Jan Hůlek Kardia s.r.o.
BEZPEČNOST A OCHRANA ZDRAVÍ PŘI PRÁCI
Informační systém BOZP v ČR (IS BOZP)
Výukový materiál vytvořený v rámci projektu „EU peníze školám“ Škola: Střední škola právní – Právní akademie, s.r.o. Typ šablony: III/2 Inovace a zkvalitnění.
1 Opatření 4.1 JPD3 Zvýšení adaptability zaměstnavatelů a zaměstnanců na změny ekonomických a technologických podmínek jako podpora konkurenceschopnosti.
374 – Poradenské centrum pro Rating MSP Hospodářská komora hlavního města Prahy Svoboda Jiří, , ESF – JPD.
Iniciativa EQUAL v ČR. Iniciativa EQUAL Samostatná forma pomoci ze strukturálních fondů týkající se mezinárodní spolupráce při prosazování nových prostředků.
Program EU pro zaměstnanost a sociální inovace (EaSI)
VZDĚLÁVÁNÍ PRACOVNÍKŮ. Označení materiálu : VY_32_INOVACE_EKO_1133Ročník:2. Vzdělávací obor: Ekonomika podniku Tematický okruh: Personální činnosti Téma:
PEČOVATELSKÉ CENTUM PRAHA 7 Domov Svojšice Realizace systému profesního vzdělávání v Domově Svojšice.
Lidé s mentálním postižením jako cílová skupina sociálních služeb.
Národní politika BOZP a příprava Národního akčního programu BOZP pro období konference Společně bezpečně v EU – Partnerství v prevenci rizik.
OBECNÁ ZJIŠTĚNÍ ZE ZKUŠENOSTÍ ZAMĚSTNAVATELŮ A ZAMĚSTNANCŮ S ODŠKODŇOVÁNÍM PRACOVNÍCH ÚRAZŮ A NEMOCÍ Z POVOLÁNÍ 6. konference Společně bezpečně v EU –
5 POTŘEBNÝCH SOUČÁSTÍ místní Agendy 21
Společenská odpovědnost a školy
Vysoká škola technická a ekonomická v Českých Budějovicích Motivace a stimulace pracovníků ve vybraném podniku Autorka bakalářské práce: Martina Jakubcová.
Vysoká škola technická a ekonomická v Českých Budějovicích Ústav podnikové strategie Vztah řízení výkonu a pracovního hodnocení zaměstnanců ve vybraném.
Pomáháme vaší firmě inovovat a růst
Kampaň Zdravé pracoviště 2018–2019
Cyklus kvality z pohledu kariérového poradenství
BEZPEČNOST A OCHRANA ZDRAVÍ PŘI PRÁCI
Transkript prezentace:

Zdravé pracoviště zvládne i stres Řízení stresu a psychosociálních rizik při práci

Úvod do kampaně Koordinaci zajišťuje Evropská agentura pro bezpečnost a ochranu zdraví při práci (EU-OSHA) Kampaň probíhá ve více než 30 zemích Podporu poskytuje síť partnerů národní kontaktní místa sociální partneři oficiální partneři kampaně mediální partneři síť Enterprise Europe Network orgány EU

Hlavní cíle Zlepšit porozumění problematiky stresu při práci a psychosociálních rizik Podporovat řízení těchto rizik Předcházet závažným negativním vlivům Poskytovat podporu a pokyny zaměstnancům a zaměstnavatelům Podporovat používání praktických a uživatelsky přívětivých nástrojů

Rozsah problému Více než polovina evropských zaměstnanců uvádí, že stres je na jejich pracovišti obvyklý. Má se za to, že přibližně polovinu všech zameškaných pracovních dnů lze přičíst stresu a dalším psychosociálním rizikům. Přibližně 4 z 10 zaměstnanců se domnívají, že otázka stresu není na jejich pracovišti dobře řešena.

Definice Psychosociální rizika pramení ze špatného rozvržení, organizace a řízení práce, špatných sociálních podmínek při práci a mohou mít negativní psychologické, fyzické a sociální důsledky, včetně stresu při práci. Stres při práci je problémem organizace, a nikoli chybou jednotlivce, vzniká v případě, že nároky na vykonávanou práci přesahují schopnost pracovníka tyto nároky splnit.

Psychosociální pracovní prostředí Špatné psychosociální pracovní prostředí může být důsledkem nadměrných nebo rozporuplných pracovních nároků, nedostatečného zapojení při určování způsobu provádění dané práce a nemožnosti jej ovlivnit, špatné komunikace a nedostatečné podpory, psychického a sexuálního obtěžování a násilí ze strany třetích osob, špatně řízených organizačních změn a nejistoty zaměstnání.

Negativní účinky Na jednotlivce Problémy se soustředěním a chyby při práci Vyhoření a deprese Problémy v osobním životě Užívání drog a alkoholu Špatné fyzické zdraví Na organizaci Špatné celkové výsledky podniku Zvýšená míra pracovní neschopnosti a přítomnost na pracovišti i v době nemoci (angl. presenteeism) Zvýšená nehodovost a úrazovost

Řízení psychosociálních rizik Pouze zhruba 30 % organizací v Evropě má zavedeny postupy pro řešení psychosociálních rizik*. Řešení těchto rizik je často považováno za obtížnější v porovnání s „tradičními“ riziky v oblasti BOZP. Avšak... Psychosociální rizika lze hodnotit a řídit stejně systematicky jako jiná rizika v oblasti BOZP. Přínosy řízení psychosociálních rizik a stresu při práci jednoznačně převažují nad náklady na zavedení příslušných opatření v organizacích všech velikostí. * Evropský průzkum podniků na téma nových a vznikajících rizik (ESENER), Evropská agentura pro bezpečnost a ochranu zdraví při práci, 2010. K dispozici na adrese: https://osha.europa.eu/en/publications/reports/esener1_osh_management

Výhody řízení psychosociálních rizik Lepší pohoda zaměstnanců a jejich spokojenost s prací Zdravá, motivovaná a produktivní pracovní síla Lepší celková výkonnost a produktivita Nižší míra pracovní neschopnosti a fluktuace zaměstnanců Nižší náklady a zátěž pro společnost jako celek Dodržování zákonných požadavků

Úloha vedení Zaměstnavatelé jsou povinni zavést plán prevence/snižování psychosociálních rizik. Vedoucí pracovníci by měli prosazovat prostředí na pracovišti stimulující pracovníky k tomu, aby poukazovali na problémy a navrhovali řešení. Zásadní úlohu hrají vedoucí pracovníci na střední úrovni řízení, protože jsou v každodenním styku se zaměstnanci. Správné vedení a dovednosti v oblasti řízení lidských zdrojů pomáhají vytvářet dobré psychosociální pracovní prostředí. Tyto dovednosti se lze naučit a lze je rozvíjet. Zavádění dobrovolných opatření na podporu duševní pohody může mít rovněž významný přínos pro zdravé pracoviště.

Důležitost účasti zaměstnanců Přestože správné vedení může pomoci snížit stres při práci a psychosociální rizika, důležitá je i účast zaměstnanců. Je zapotřebí obousměrný dialog mezi zaměstnavateli a zaměstnanci. Zaměstnanci a jejich zástupci nejlépe rozumí problémům na svém pracovišti a mohou pomoci formovat plán opatření a jeho zavedení. Konzultace se zaměstnanci pomohou zlepšit celkovou morálku a zajistí, aby byla zavedena opatření, která jsou přiměřená i efektivní.

Jak řídit stres a psychosociální rizika Psychosociální rizika lze účinně hodnotit a řídit i s omezenými zdroji. Nejúčinnějším způsobem, jak řídit psychosociální rizika na pracovišti, je být proaktivní a mít zaveden plán pro předcházení problémům. Pro identifikaci nebezpečí a vhodných řešení je nezbytné hodnocení rizik. K dispozici jsou praktické nástroje a pokyny umožňující účinné řízení psychosociálních rizik.

Zapojte se Zapojit se mohou všechny organizace i jednotlivci. šířením a zveřejňováním poselství a materiálů kampaně, využíváním a propagováním praktických nástrojů kampaně, účastí na akcích kampaně nebo organizováním vlastních akcí.

Důležitá data Zahájení kampaně: duben 2014 Evropské týdny bezpečnosti a ochrany zdraví při práci: říjen 2014 a říjen 2015 Slavnostní vyhlášení vítězů soutěže Evropské ceny za správnou praxi: duben 2015 Summit kampaně Zdravé pracoviště: listopad 2015

Nabídka partnerství kampaně Pro celoevropské a mezinárodní organizace Partneři kampaně propagují kampaň a zajišťují její publicitu. Výhody zahrnují uvítací balíček osvědčení partnera zvláštní kategorii v soutěži Evropské ceny za správnou praxi pro partnery propagaci na úrovni EU a v médiích příležitosti k navazování kontaktů a sdílení správné praxe s ostatními partnery kampaně pozvání na akce pořádané agenturou EU-OSHA

Evropské ceny za správnou praxi Ocenění vynikající a inovativní správné praxe Řešení v oblasti řízení stresu a psychosociálních rizik při práci Zúčastnit se mohou organizace a podniky z(e) členských států EU Evropského hospodářského prostoru zemí západního Balkánu a Turecka Koordinaci soutěže zajišťují kontaktní místa a agentura EU-OSHA ve dvou kolech: první kolo soutěže se koná na národní úrovni v druhém kole soutěží národní vítězné projekty na evropské úrovni Slavnostní vyhlášení vítězů soutěže Ceny za správnou praxi

Zdroje kampaně Průvodce kampaní Leták Ceny za správnou praxi – leták On-line soubor nástrojů kampaně Propagační materiály a reklamní předměty Zprávy Praktické průvodce a nástroje Film o postavičce Napo www.healthy-workplaces.eu

Další informace Více informací můžete získat na webových stránkách kampaně www.healthy-workplaces.eu Soubor nástrojů kampaně https://osha.europa.eu/en/campaign-toolkit Informace o akcích pořádaných v České republice naleznete na webových stránkách národního kontaktního místa BOZP (FOP) https://osha.europa.eu/fop/czech-republic/cs/index.php