Ing. Dan Jiránek primátor Statutárního města Kladna
Daňové příjmy Daňové příjmy bez pojistného plněny na 88,4% skutečnosti roku 2008 Plněním oproti plánu roku 2009 není relevantní se zabývat U obcí ČR - propad oproti skutečnosti ještě vyšší než 11,6% (ne všechny daně jsou sdílené ) Statutární města - propad v průměru 12,75%
To je samozřejmě způsobeno tím, že nejstabilnější daně jsou DPH (98,7%) a spotřební daně (97,5%), které obce nepobírají, zatímco daně z příjmu fyzických osob (89,9%) a zejména právnických osob (64%) jsou zřetelně nižší. Statutární města i ostatní obce mají také příjmy za výkon státní správy. Zatímco příspěvek se zvyšuje (pro I. a II. typ obcí), vlastní příjmy ze správních poplatků také klesají. To je zvláště důležité u obcí III. typu, kde dosud byly některé „nevýdělečné“ úkony např. ze správních poplatků inkasovaných za evidenci vozidel. Zde však rovněž dochází k poklesu a to až o 40%. Daňové příjmy
Opatření 92% měst pro rok 2010 připravuje omezení investic, snížení provozních výdajů i provozních a investičních dotací pro dceřiné společnosti. Téměř 40% statutárních měst si na období 2009 – 2013 půjčuje, zpravidla v rozmezí 300 – 500 mil. Kč, na projekty kofinancované z prostředků daňových poplatníků EU.
Jaké tedy jsou a zejména budou dopady hospodářské krize na města a obce v ČR? Daňové příjmy se sníží v roce 2009 oproti skutečnosti roku 2008 o 12 – 15%. Klesnou i příjmy ze správních poplatků a obcím III. typu se zhorší financování výkonu státní správy. Rozhodující část poklesu roku 2009 města a obce pokryjí jednak z výsledku hospodaření v předchozích letech a jednak omezením investic. Další pokles výběru daní v roce 2010 povede k dalšímu omezení investic (budou se provádět zejména investice dotované z jiných zdrojů financované z úvěrů), města sníží své provozní náklady včetně dotací svým příspěvkovým organizacím. To bude mít ovšem za následek další snížení veřejné i soukromé spotřeby v ČR a další pokles výběru daní.
Existuje z toho nějaké východisko? Samozřejmě existuje. Obrovské rezervy jsou v systému dotací, kdy města z úvěrů překlenují řadu měsíců než dostanou prostředky z fondů EU přestože EK povoluje přímé placení faktur. Je také nezbytně nutné změnit systém správních poplatků, kdy administrativně náročné úkony (jako např. stavební povolení) jsou pro žadatele podstatně lacinější než úkony jednoduché. Je také potřeba snížit administrativní zátěž obcí a nakonec stát by se měl chovat stejně zodpovědně jako obce. Když je dobře – šetřit a když je špatně – zbytečně neutrácet. Pokud by se totiž obce chovaly stejně jako stát, nebyl by roční schodek veřejných rozpočtů jen 6 – 7%, ale podstatně vyšší.
Ing. Dan Jiránek