Reakce RVŠ na doporučení hodnotitelů OECD František Ježek Únor, 2007.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Ing. Hana Procházková (Úřad práce Pardubice)
Advertisements

Činnost AKVŠ v roce 2012 Marta Machytková Bibliotheca academica 2012
Bílá kniha terciárního vzdělávání stav, anketní šetření v RVŠ František Ježek Rada vysokých škol Fakulta aplikovaných věd Západočeské univerzity v Plzni.
Zpráva o činnosti SK RVŠ 7. Sněm RVŠ, 20. února 2014 Studentská komora Rady VŠ ve stálém zasedání 2012 – 2014 Miroslav Jašurek.
Stipendia. 2 Legislativní rámec Zákon o vysokých školách (§ 91) Stipendijní řád Směrnice Upa č. 6/2013 Pravidla pro přiznávání a výplatu stipendií.
Vzdělávání pro konkurenceschopnost Obecně Řídícím orgánem je MŠMT Řídícím orgánem je MŠMT Založen na principu partnerství Založen na principu partnerství.
Věcný záměr zákona v vysokých školách. Základní odlišnosti proti stávající právní úpravě.
Veřejná správa 5RE901Teorie a management veřejné správy Evropský sociální fond Praha & EU: Investujeme do vaší budoucnosti Název projektu: Kvalitní vzdělání.
ASOCIACE KNIHOVEN VYSOKÝCH ŠKOL ČR SLAVÍ 10. NAROZENINY BARBORA RAMAJZLOVÁ
Zpráva o činnosti SK RVŠ 19. zasedání předsednictva RVŠ, 18. září 2014 Studentská komora Rady VŠ ve stálém zasedání 2012 – 2014 Daniel Thibaud.
Sněm RVŠ, květen 05Projekt "Hodnocení kvality vysokých škol" 1 Projekt „Hodnocení kvality vysokých škol“ Sněm RVŠ Praha, květen 2005.
Zpráva o činnosti SK RVŠ 20. zasedání předsednictva RVŠ, 30. října 2014 Studentská komora Rady VŠ ve stálém zasedání 2012 – 2014 Daniel Thibaud.
CzechInvest Agentura pro podporu podnikání a investic
BÍLÁ KNIHA TERCIÁRNÍHO VZDĚLÁVÁNÍ Národní program rozvoje vzdělávání v ČR. Leden, 2009.
RVŠ Výsledky připomínkového řízení - zákon č. 130/2002 Sb. Zpracovala : B. Tremlová.
Benchmarking Benchmarking je metoda řízení kvality, která zapojené
STÁTNÍ SPRÁVA A SAMOSPRÁVA
Tento studijní materil byl vytvořen jako výstup z projektu č. CZ.1.07/2.2.00/ Vývoj regulace a dohledu nad finančním trhem Shrnutí poznatků Ing.
Bílá kniha terciárního vzdělávání stav, otázky a postup RVŠ František Ježek Rada vysokých škol Fakulta aplikovaných věd Západočeské univerzity v Plzni.
RVŠ a financování výzkumu, vývoje a inovací 17. září 2009 Karolinum RVŠ pokládá za neproduktivní další diskusi k tématu VaVaI bez navýšení finančních prostředků.
W.P Výbor regionů Stanovisko ke sdělení Komise pro Radu, Evropský parlament, Ekonomický a sociální výbor a Výbor regionů „Posilování místní dimenze.
Jakub Fischer kandidát na předsedu RVŠ pro období
Materiály pro sněm RVŠ František Ježek 20. května 2004.
Komise pro strategii a rozvoj - Strategický rámec VŠ politiky / shrnutí Inovační strategie (+analýza) / shrnutí doc. Kebo - Pracovní návrh VZ zákona.
Třetí role vysokých škol - spolupráce s průmyslem a soukromým sektorem 10. zasedání předsednictva Rady VŠ 22. března 2007 V. Kebo, B. Tremlová.
Vyjednání Národního strategického referenčního rámce a operačních programů na období 2007 – 2013 Jiří Čunek 1. místopředseda vlády a ministr pro místní.
Řízení a samospráva František Ježek Tým Bílé knihy terciárního vzdělávání Západočeská univerzita v Plzni.
Situace vysokých škol v České republice Panelová diskuse: „Je naše vysoké školství českým národním zájmem?“ Jana Mačáková Univerzita Palackého v Olomouci.
Diverzifikace vysokého školství – nové výzvy Michal Karpíšek Seminář „Hodnocení kvality vysokých škol“ Telč, 28. dubna 2011.
3. zasedání předsednictva Rady vysokých škol Praha, 16. března 2006 Česká konference rektorů Prof. Ing. Petr Sáha, CSc.
Setkání děkanů technických fakult ČR Praha Stanovisko.
NOVÝ KONTRAKT MEZI VĚDOU A SPOLEČNOSTÍ? Tereza Stöckelová Sociologický ústav AV ČR, v.v.i.
BÍLÁ KNIHA TERCIÁRNÍHO VZDĚLÁVÁNÍ Národní program rozvoje vzdělávání v ČR. Leden, 2009.
Zpráva o činnosti RVŠ zasedání akademického senátu LF MU, Rada VŠ ve stálém zasedání Martin Pešl.
Vysoké školy a Národní politika výzkumu a vývoje a její realizace Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy.
VEŘEJNÁ EKONOMIKA A SPRÁVA
EKONOMICKÉ INFORMACE pro jednání Předsednictva RVŠ 23. ledna 2014 Lenka Valová.
Zpráva o činnosti SK RVŠ 9. sněm RVŠ, 20. listopadu 2014 Studentská komora Rady VŠ ve stálém zasedání 2012 – 2014 Daniel Thibaud.
Reakce RVŠ na doporučení komisařů OECD (podklad k diskusi) František Ježek Leden, 2007.
Předsednictvo RVŠ dne Vladimír Kebo Informace o Kulatém stolu SPD a RVŠ dne
Mgr. Martin Turnovský, MBA Sekce rozvoje podnikatelského prostředí a konkurenceschopnosti © Ministerstvo průmyslu a obchodu Strategické záměry a.
Zpráva o činnosti předsednictva 9. zasedání předsednictva RVŠ, Studentská komora Rady VŠ ve stálém zasedání Miroslav Jašurek.
P RVŠ1 Zhodnocení činnosti Předsednictva RVŠ v r
1 Rozhodování o vysokých školách MVD023K Rozhodovací procesy na úrovni vysokých škol.
Zpráva o činnosti RVŠ zasedání akademického senátu LF MU, Rada VŠ ve stálém zasedání Martin Pešl, Martin Vrubel.
Zpráva o činnosti SK RVŠ 13. zasedání předsednictva RVŠ, Studentská komora Rady VŠ ve stálém zasedání Miroslav Jašurek.
Sněm RVŠ - bod 4.1 RVŠ Sněm RVŠ - bod 4.2 Základní informace: Bilanční a hodnotící zpráva RVŠ za funkční období
Porada MV s tajemníky úřadů obcí s rozšířenou působností Institut pro veřejnou správu Praha Benešov 12. říjen 2011.
Sněm RVŠ1 Přehled činnosti Předsednictva RVŠ za období květen - listopad 2008 (3 řádná zasedání: , a )
1 Operační program Výzkum a vývoj pro inovace Programovací období
Sněm RVŠ1 Přehled činnosti Předsednictva RVŠ za období červen – listopad 2009 (3 řádná zasedání: , a )
Zajišťování kvality ve věcném záměru zákona o vysokých školách Jiří Nantl ředitel odboru vysokých škol Telč,
Plénum ČKR1 Priority RVŠ Teze programového prohlášení Rady vysokých škol.
Sněm RVŠ1 2. zasedání sněmu Rady vysokých škol 18. května 2006.
1. Zkvalitnění služeb státních organizací pomocí strukturálních fondů příklad Technologické agentury ČR Marie Stehlíková vedoucí Projektové kanceláře.
Terciární vzdělávání. Struktura Vysokoškolské (5A, 6) Vyšší odborné (5B) – 1992/93, 1995/96 Třístupňová struktura vysokoškolského vzdělávání: bakalářský.
K vývoji aktivit v organizaci výzkumu se zaměřením na hodnocení výsledků Odborná skupina Organizace výzkumu ČFS JČMF Akademické fórum XI – 11. březen 2010.
Vzdělání z hlediska teorie statků
RODINNÁ POLITIKA Rodinná politika na úrovni krajů a obcí, Metodické „doporučení“ MPSV ČR, 2008) souhrn aktivit a opatření za účelem podpory rodiny podpora.
Kam směřuje reforma terciárního vzdělávání a proč je třeba ji udělat Tisková konference MŠMT 9. dubna
Personální politika na vysokých školách v České republice Jiří Nantl CEITEC Brno, 26. Bbřezna 2015.
Universitas semper reformanda? České reformní pokusy v evropských souvislostech Hodnocení kvality vysokých škol Telč,
1 Systémový rámec terciárního vzdělávání a rozvoje lidských zdrojů ve výzkumu a vývoji Individuální projekty národní Skupiny pro výzkum a vysoké školství.
Mezinárodní audit výzkumu, vývoje a inovací v ČR a implementace jeho výsledků do strategických dokumentů Jitka Moravcová Tisková konference MŠMT, Praha,
Institut ochránce práv dětí
Prioritní osa 2 Terciární vzdělávání, výzkum a vývoj OPERAČNÍ PROGRAM VZDĚLÁVÁNÍ PRO KONKURENCESCHOPNOST PhDr. Kateřina Pösingerová, CSc.
Kam směřuje reforma terciárního vzdělávání a proč je třeba ji udělat
Dlouhodobý záměr vzdělávací a vědecké, výzkumné, vývojové a inovační, umělecké a další tvůrčí činnosti pro oblast vysokých škol na období Petr.
Seminář z cyklu „Hodnocení kvality VŠ“
Institucionální akreditace
Transkript prezentace:

Reakce RVŠ na doporučení hodnotitelů OECD František Ježek Únor, 2007

Celkové vyjádření RVŠ Návrh: Rada vysokých škol považuje oba dokumenty (podkladovou zprávu ČR i poznámky komisařů OECD) za zásadní a doporučení hodnotitelů OECD chápe jako inspirativní výzvu k hledání nové strategie rozvoje terciárního sektoru vzdělávání v České republice.

Odstavec 28 Doporučení hodnotitelů: Avšak efektivitu tohoto přístupu rozdělování financí jako prostředku k vytvoření širšího strategického záměru značně oslabuje struktura řízení vysokých škol, jejichž rektoři a centrální administrace mohou pouze v limitované míře nebo vůbec ovlivnit strategické rozhodování při rozdělování peněz mezi jednotlivé fakulty.

Odstavec 28 Návrh reakce: Domníváme se, že rektoři a centrální administrace vysoké školy mají poměrně široké možnosti využití zdrojů pro strategické řízení vysoké školy. Podmínkou ale je, aby se vedení vysoké školy dominantně věnovalo strategickému (a méně operativnímu) managementu a by pro strategický pohled získalo především akademické senáty. Přesto doporučujeme, aby např. na půdě Rady vysokých škol proběhla zevrubná diskuse na téma vztahu rektora (děkana) a akademických senátů s důrazem na jejich působnost ve strategickém managementu.

Odstavec 82 Poznámka hodnotitelů: Tyto reprezentující orgány (především Rada vysokých škol ) mají významnou roli při ustanovení členů Akreditační komise.

Odstavec 82 Návrh reakce: Role Rady vysokých škol při jmenování Akreditační komise je srovnatelná s dalšími aktéry, včetně aktérů externích („stakeholders“). Rada vysokých škol podává ministrovi pouze návrhy (nominace). Za závažnější problém považujeme otázku složení pracovních skupin Akreditační komise. Doporučujeme, aby právě v nich byl uplatněn i pohled dalších aktérů.

Odstavec 89 Doporučení hodnotitelů: Úvahy na systémové úrovni vedou k návrhům, že také Rada vysokých škol by mohla být reformována, přizpůsobena účelům a rozšířena tak, aby zahrnovala také komoru externích aktérů (v originále „stakeholders“).

Odstavec 89 Návrh reakce: Zřízení komory externích aktérů („stakeholders“) v rámci Rady vysokých škol se jeví jako nevhodné až nemožné. Doporučujeme, aby externí vliv na terciární vzdělávání byl zajištěn zejména na úrovni jednotlivých vysokých škol (správní rady, vědecké rady, strategické týmy apod.). V případě Rady vysokých škol považujeme za vhodné, aby na její jednání Rady byli podle potřeby ve větší míře zváni jako hosté odborníci z jiných oblastí života. Jisté pozitivní zkušenosti s takovým postupem Rada již má (pozvání zástupců MPO, Akademie věd, MPSV apod.).

Odstavec 267 Doporučení hodnotitelů: Na systémové úrovni by měla upravená a rozšířená Rada vysokých škol zahrnovat i pracovní skupinu pro internacionalizaci složenou ze členů ostatních skupin a …

Odstavec 267 Návrh reakce: Problémy internacionalizace se zabývají všechny pracovní komise RVŠ, jelikož internacionalizace už pronikla do každé stránky vysokoškolského vzdělávání a nelze ji chápat izolovaně. Z formulace uvedené v Country Note není zřejmé, jak by mělo dojít v případe Rady VŠ na systémové úrovni ke zvýšení vlivu RVŠ na internacionalizaci vysokých škol. Doporučení lze ovšem chápat i jako návrh na úpravu programových priorit RVŠ, což je samozřejmě po příslušné diskusi

Další podněty vztahující se k samosprávě ve vysokém školství  83 … V porovnání s většinou ostatních evropských systémů je však míra akademické samosprávy na systémové a institucionální úrovni hodně vysoká a role externích aktérů velmi nízká.  84. Negativním dopadem tohoto systému řízení je to, že instituce se zaměřují samy na sebe a nezabývají se produktivně potřebami české společnosti.

Další podněty vztahující se k samosprávě ve vysokém školství  85. Schopnost rektorů a děkanů efektivně vést své instituce je rovněž omezena demokratickou akademickou samosprávou a tím, že jsou voleni akademickými senáty (a jmenování Prezidentem, respektive rektorem). Vysoká míra autonomie fakult vede ke strukturální tendenci omezovat centrální univerzitní zdroje ve prospěch maximalizace příjmů fakult a přijímání cesty nejmenšího odporu namísto strategického rozhodování,…... Hodnotící tým rovněž slyšel, že instituce považují za obtížné stanovit si výzkumné priority. Nejsou–li české univerzity schopny identifikovat vysoce prioritní oblasti a přesunout do nich finanční prostředky, oslabuje to jejich konkurenceschopnost v mezinárodní soutěži o peníze z evropských rámcových programů. Zásadní role studentů v rozhodování může být problematická při volbě vedení a při rozhodování o prioritách a o rozpočtu, ….

Další podněty vztahující se k samosprávě ve vysokém školství  86. ….demokratické řízení v kombinaci se silnou autonomií vysokých škol, které často nelze najít v zahraničí, nepochybně posilují nezávislost vysokoškolského vzdělávání na státu, vede na druhé straně vede k těžkopádnému a často nepružnému systému řízení veřejných vysokých škol. To platí i pro vedení institucí. Snaha o demokratické principy řízení pokud jde o zásadní rozhodnutí akademických senátů, zachování si značného vlivu vědeckých rad na výzkum, vývoj a studentskou agendu, předání dohledu nad otázkami souvisejícími s nemovitostmi a majetkem správním radám a zachování odpovědnosti za řízení instituce v rukou rektorů sice činí institucionální řízení těžkopádným, ale na druhou stranu umožňují akademické komunitě, aby se na něm zásadním způsobem podílela.

Další podněty vztahující se k samosprávě ve vysokém školství  90. Je nutné posílit schopnost rektorů a děkanů vést své instituce. Musejí se osvobodit od omezování, kterými je svazují řídící struktury zastupující zájmy fakult/kateder. Instituce nemohou být silné a úspěšné, pokud nemohou určovat svou strategii a priority, …. Přínos účasti externích aktérů na strategickém rozhodování nebude též plně využit, pokud nebude institucionální vedení schopno zajistit implementaci svých strategií. Ministerstvo a instituce by měly zkoumat způsoby, jak reformovat vnitřní řízení, včetně způsobů jmenování rektorů a děkanů tak, aby se zde nadále uplatňovala významná, avšak nikoliv rozhodující role interních aktérů.

Další podněty vztahující se k samosprávě ve vysokém školství  91. Hodnotící tým velmi potěšila ochota studentských představitelů zvážit alternativy k současnému modelu řízení. Klíčovým bodem je to, že role studentů by se měla lišit podle záležitosti, o kterou se jedná. V některých případech (zajišťování kvality) by měli studenti hrát větší úlohu než v současnosti, zatímco jinde (služby studentům) podobnou a v dalších oblastech (strategie, stanovení priorit a jmenování vedení univerzit) dokonce menší. Role studentů v rozhodování o různých záležitostech by měla být předmětem zvláštního posouzení.