Znalostní zázemí organizace
Nová logika podnikání Konkurenční výhoda
Hlavní koncepce Učící se organizace (Learning Organization) Organizace vytvářející znalosti (Knowledge-Creation Company) Intelektuální kapitál (Intellectual Capital) MANAGEMENT ZNALOSTÍ
Cíle Výsledky
Management znalostí je systematické, explicitní a záměrné vytváření, obnova a aplikace znalostí, s cílem maximalizovat účelnost a návratnost znalostních aktiv podniku.
Učící se organizace je prostředí, kde lidé průběžně rozšiřují svou schopnost dosahovat požadovaných výsledků, kde jsou podporovány nové a tvůrčí způsoby myšlení, kde je vytvořen prostor pro kolektivní aspirace a kde se lidé průběžně učí, jak se společně učit.
Schopnost učit se rychleji než konkurenti může být jedinou udržitelnou konkurenční výhodou
„Disciplíny“ učící se organizace Systémové myšlení (Systems Thinking) Osobní dokonalost (Personal Mastery) Myšlenkové pochody (Mental Models) Vytvoření sdílené vize (Building Shared Vision) Skupinové učení se (Team Learning)
Intelektuální kapitál zahrnuje Vztahy se zákazníky a partnery Inovační úsilí Infrastrukturu organizace Znalosti a dovednosti pracovníků
Současný management je ovlivňován dvěma směry - nová ekonomika a globalizace. Rozhodující je vědomost, vzdělání a duševní práce.
Změny na podnikové úrovni Transformace organizačních aktivit na aktivity spojené s kreativitou, tvořivými aktivitami. Konkurenceschopnost je podmiňována inovacemi. Vědomosti, jako základní parametr nové ekonomiky, jsou doplňovány postojovým, mentálním a kulturním potenciálem.
Požadavky na manažera 21. století Jsou podmíněny procesy globalizace a internacionalizace. Změny prostředí vyvolávají změnu požadavků na chování manažerů a jejich kompetence. Vliv vzdělání, prahových a výkonnostních kompetencí.
Charakteristika přelomu tisíciletí Přesycenost společnosti informacemi. Informace se staly zbožím. Nutnost kvalitního zpracování. Hodnota informace. Tvorba hodnot řízeným procesem změn - základ podnikání. Měřítko úspěšnosti - EVA (Economic Value Added).
Charakteristika změn prostředí podnikatelských subjektů Vstup ČR do EU. Proces globalizace zvýrazňuje rozdíly v myšlení a chování pracovníků a manažerů pocházejících z odlišného kulturního prostředí. Základním předpokladem úspěchu je tolerance odlišných kultur.
Podmínky změny lokálního manažera v globálního Znalost mezinárodního prostředí podnikatelských subjektů. Úspěšnost podnikatelského subjektu a znalost trendů vývoje daného odvětví.
Splnění charakteristiky “glocal” (global culture) manažera, který má: vůdčí a vizionářské schopnosti je vzorem pro ostatní, umí realizovat změny, správně a vhodně komunikuje, je schopen účinně motivovat, jedná empaticky a eticky. Změna modelu 80:20, (znalosti a zkušenosti) : (komunikace a koordinace) na model 20:80; (zkušenosti) : (kultura, zvyky, kompetence).
Požadavky na kompetence IQ EQ AQ CQ Časové etapy 1. polovina 20.století 2. polovina 20.století 20.století Struktura požadavků na kompetence IQ– schopnosti věcné, odborné a metodické, analytické a systémové, specifické EQ– sociální a osobnostní kompetence, kulturní kompetence AQ– akční kompetence CQ– kreativní inteligence = IQ + EQ + AQ