Český spotřebitel a potraviny na internetu

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Zpráva o činnosti Státního úřadu inspekce práce za rok 2012 Mgr. Ing. Rudolf Hahn generální inspektor.
Advertisements

Střední škola a Vyšší odborná škola cestovního ruchu, Senovážné náměstí 12, České Budějovice Č ÍSLO PROJEKTU CZ.1.07/1.5.00/ Č ÍSLO MATERIÁLU.
Číslo projektu školy CZ.1.07/1.5.00/ Číslo a název šablony klíčové aktivity III/2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT Číslo materiáluVY_32_INOVACE_OdP_S3_07.
OCHRANA SPOTŘEBITELE V PRÁVU EU ČÁST 2 VŠFS Praha 2016.
Založení firmy postup. Postup založení firmy 1) Výběr oboru podnikání a vymezení předmětu živnosti 2) Volba právní formy podnikání 3) Určení názvu a umístění.
Marketing. nástroje marketingu mix 5P product – produkt product – produkt price – cena (prodej) price – cena (prodej) place – distribuce (pozice) place.
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL S TŘEDNÍ PRŮMYSLOVÁ ŠKOLA A S TŘEDNÍ ODBORNÁ ŠKOLA GASTRONOMIE A SLUŽEB, M OST, PŘÍSPĚVKOVÁ ORGANIZACE Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/
Trh, tržní vztahy Trh Představuje určitý prostor, kde se setkávají kupující a prodávající. Na trhu se uskutečňuje akt koupě a prodeje – dochází ke směně.
Název školy Gymnázium, střední odborná škola, střední odborné učiliště a vyšší odborná škola, Hořice Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Název materiálu.
PRŮZKUM TRHU základy. 1. Odběratelé (zákazníci) Dotazníky nejdůkladnější způsob zjišťování potřeb, názorů a zvyklostí zákazníků.
Využití informačních technologií při řízení obchodního řetězce Interspar © Ing. Jan Weiser.
Zahraniční obchod Vývozní operace. Obsah výkladu 1. Vývozní operace 2. Příprava vývozní operace 1. Průzkum trhu 2. Získávání zákazníků 3. Předběžná kalkulace.
Publicita v projektech financovaných z ESF v rámci Operačního programu Lidské zdroje a zaměstnanost Seminář pro žadatele.
Číslo projektu školy CZ.1.07/1.5.00/ Číslo a název šablony klíčové aktivity III/2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT Číslo materiáluVY_32_INOVACE_OdP_S1_07.
Seminář pro žadatele k 3.,4. a 9. výzvě IROP Ing. Helena Mertová Výběrová a zadávací řízení
Trvanlivost potravin Doc. Ing. Luboš Babička, CSc. ČZU v Praze Katedra kvality zemědělských produktů.
Číslo projektu školy CZ.1.07/1.5.00/ Číslo a název šablony klíčové aktivity III/2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT Číslo materiáluVY_32_INOVACE_OdP_S2_07.
Zlepšení podmínek pro vzdělávání na středních školách Operačního programu Vzdělávání pro konkurenceschopnost Název a adresa školy: Integrovaná střední.
Zlepšení podmínek pro vzdělávání na středních školách Operačního programu Vzdělávání pro konkurenceschopnost Název a adresa školy: Integrovaná střední.
Název školy Gymnázium, střední odborná škola, střední odborné učiliště a vyšší odborná škola, Hořice Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Název materiálu.
DUM - Digitální Učební Materiál TENTO PROJEKT JE SPOLUFINANCOVÁN EVROPSKÝM SOCIÁLNÍM FONDEM A STÁTNÍM ROZPOČTEM ČESKÉ REPUBLIKY. Registrační číslo: CZ.1.07/1.5.00/
ZÁRUČNÍ DOBA. Projekt: CZ.1.07/1.5.00/ OAJL - inovace výuky Příjemce: Obchodní akademie, odborná škola a praktická škola pro tělesně postižené,
Obchodní akademie, Střední odborná škola a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky, Hradec Králové Autor:Mgr. Lubomíra Moravcová Název materiálu:
Rozhodčí řízení Přednáška 5-6 VŠFS Rozhodčí soudy /RS/ stálé rozhodčí instituce -rozhodčí soudy (RS) Zřízeny podle právních předpisů státu, kde.
Autor práce: Denisa Vydrová Vedoucí práce: Ing. Petra Solarová, Ph.D. Oponent práce: Ing. František Martíšek České Budějovice, červen 2016.
Vyhláška č. 326/2006 Sb., o atestačním řízení pro elektronické nástroje Mgr. Martin Plíšek.
Vysoká škola technická a ekonomická v Českých Budějovicích Ústav podnikové strategie Analýza marketingového mixu vybrané banky Autor bakalářské práce:
2 Marketingové koncepce
Obchod, trh Základy hospodaření.
Provozovny společného stravování
Všechna neocitovaná díla jsou dílem autora.
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
Číslo projektu MŠMT: Číslo materiálu: Název školy: Ročník:
Pojem přeměna obchodní společnosti
Vysoká škola technická a ekonomická v Českých Budějovicích
Číslo projektu školy CZ.1.07/1.5.00/
Vysoká škola technická a ekonomická v Českých Budějovicích Ústav podnikové strategie Řízení vztahů se zákazníky ve vybraném podnikatelském subjektu v oblasti.
Zpětná vazba od zákazníků ve vybrané společnosti
Číslo projektu Číslo materiálu název školy Autor Tématický celek
Evaluace předmětů studenty (Anketky)
Obecná ekonomie 2 STŘEDNÍ ODBORNÁ ŠKOLA A STŘEDNÍ ODBORNÉ UČILIŠTĚ
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Název školy Název materiálu
Povinnosti provozovatele střešních instalací při dodávkách přímým vedením
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL zpracovaný v rámci projektu
Mobilní bezpečná platforma Policie ČR CZ / /17
Číslo projektu Číslo materiálu název školy Autor Tématický celek
Ing. Sylvie kršková, Státní zemědělská a potravinářská inspekce
CZECH SALES ACADEMY Hradec Králové – VOŠ a SOŠ s.r.o.
Oblast: Dobré životní podmínky zvířat
2. P marketingového mixu Cena. 2. P marketingového mixu Cena.
Střední odborná škola a Střední odborné učiliště, Hradec Králové, Vocelova 1338, příspěvková organizace Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/
Marketingová komunikace ve vybrané společnosti
Digitální učební materiál
Integrovaná střední škola, Hodonín, Lipová alej 21, Hodonín
Číslo projektu školy CZ.1.07/1.5.00/
Aktuální právní úprava činnosti školy a nové úkoly zástupce ředitele
Živnostenské podnikání (správně-právní režim) III. část
© 2012 STÁTNÍ ÚSTAV PRO KONTROLU LÉČIV
Technická Evidence Zdravotnických Prostředků 1
Podnikové dětské skupiny Kristina Zapletalová
Doplňky stravy – nekontrolovaný obchod se zoufalstvím???
M-Commerce Šárka Přibíková 3MA
Uskutečněné a očekávané změny právních předpisů důležité pro zástupce ředitele Praha
Střední škola obchodně technická s. r. o.
Úvodní přednáška pro 1. ročník
NOVINKY OD BUŘINKY – DUBEN 2016
Seminář o stavebním spoření
Jaké jsou obzory digitální Evropy?
Mobilní bezpečná platforma Policie ČR CZ / /17
Transkript prezentace:

Český spotřebitel a potraviny na internetu 230. Žofínské fórum Zelená barva: RGB 30-104-70 Světle zelená barva: RGB 165-229-200 Použitý font: Arial Mezinadpis: Arial, 24 b., světle zelená barva, tučně, kapitálky Nadpis č. 1_ Arial, 60 b. Autor: Arial, 24 b. Ing. Martin Klanica ústřední ředitel Státní zemědělská a potravinářská inspekce 16.10.2019

Potraviny na internetu a český spotřebitel Zájem spotřebitelů o nákup potravin na internetu rok od roku významně stoupá. Hlavní důvody: možnost nakupovat 24 hod denně / 365 dní v roce, dodání produktu „až do domu“, často výhodnější cena, anonymita při nákupu, recenze zákazníků aj. Podle výsledků výzkumu konzultační společnosti pro digitální marketing a e-commerce Acomware ze srpna 2019 více než třetina Čechů nakupuje potraviny na internetu, z toho 16 % alespoň jednou měsíčně. Podíl potravin mezi ostatními druhy zboží prodávaného online je stále relativně nízký, má však největší potenciál nadále růst. Nadpis č. 2: Arial, 32 - 44 b. Podtitul: Arial, 24 b. Text: Arial, 18 b.

Nejčastější způsoby prodeje potravin na internetu 1. Velké online supermarkety s širokým sortimentem potravin a rozvozem a) s kamennou provozovnou (např.Tesco) b) pouze online prodej ( např. Rohlik.cz, Košík.cz) 2. Menší specializované online obchody s potravinami a s doručováním poštou či jinou zásilkovou službou (e-lékárny, e-shopy zaměřené na určité druhy potravin např. doplňky stravy, potraviny pro sportovce, koření, čaj, kávu, nápoje, aj.) 3. Prodej potravin prostřednictvím elektronických platforem / tržišť (např. Aukro, Heuréka, Dáme jídlo.cz) 4. Prodej potravin prostřednictvím sociálních sítí (např. Facebook - Marketplace, uzavřené skupiny aj.) Nadpis č. 2: Arial, 32 - 44 b. Podtitul: Arial, 24 b. Text: Arial, 18 b.

Odpovědnost provozovatelů internetových obchodů Internetový obchod není virtuální realita – vždy se za ním skrývá reálný prodejce a reálné zboží. Objednáním zboží na internetu dochází k uzavření smlouvy na dálku mezi prodejcem a kupujícím. Z hlediska potravinového práva je internetový prodejce nabízející potraviny považován za provozovatele potravinářského podniku, který nese plnou odpovědnost za to, že na trh uvádí bezpečné a jakostní potraviny a dodržuje ostatní požadavky (hygiena, způsob přepravy, skladování aj.). Potravinové i nepotravinové právo počítá s určitými specifickými požadavky na prodejce při prodeji komunikačními prostředky na dálku. Nadpis č. 2: Arial, 32 - 44 b. Podtitulek: Arial, 24 b. Výčet: Arial, 18 b.

Role SZPI při kontrole potravin na internetu Primárním cílem kontroly je zajistit spotřebiteli stejnou míru ochrany při nákupu potravin na internetu jako u potravin prodávaných v kamenných obchodech. SZPI věnuje kontrole internetového obchodu s potravinami zvýšenou pozornost. Ke kontrole využívá jak standardní nástroje a metody, tak specifické zákonné oprávnění k provedení kontrolního nákupu. V rámci EU patří ČR/SZPI mezi lídry pokud jde o provádění kontrolního nákupu, komunikaci se spotřebiteli, vzdělávací aktivity a inovativní přístup k úpravám legislativy týkající se e-commerce. Nadpis č. 2: Arial, 32 - 44 b. Text: Arial, 18 b.

Specifika kontroly e-commerce V případě českého e-shopu s kamennou provozovnou či se skladem lze využít standardní nástroje a metody a nadto provést kontrolu: webových stránek PPP z pohledu uvádění povinných a dobrovolných informací zajištění podmínek přepravy ke spotřebiteli 2) V případě e-shopu, kde není kamenná provozovna nebo provozovatel je neznámý nebo má sídlo v zahraničí je třeba využít i specifické nástroje a metody: Spolupráce s dalšími subjekty na internetu, mezi něž patří např.: a) Provozovatelé internetových tržišť (Aukro, Heureka, aj.) a sociálních sítí Podle zákona č. 480/2004Sb. jsou tyto subjekty poskytovatelé služby informační společnosti a mají tzv. sekundární zodpovědnost za obsah informace (jsou zodpovědní pokud je nelegální obsah zjevný nebo jsou o něm informováni) b) Provozovatelé platebních služeb (Mastercard, Paypal) – nemají legislativně stanovenou zodpovědnost, v případě podezření na nelegální aktivity často spolupracují na dobrovolné bázi Kontrolní nákup pod skrytou identitou – Dnes již běžně používaný nástroj sloužící jak pro získání vzorku pro laboratorní rozbory, tak k získání informací o provozovateli e-shopu. Nadpis č. 2: Arial, 32 - 44 b. Text: Arial, 18 b.

z toho kontrolní nákupy SZPI a kontroly e-commerce rok celkový počet kontrol e-commerce z toho kontrolní nákupy 2011 92 1 2012 87 2 2013 200 10 2014 235 30 2015 364 52 2016 450 38 2017 650 112 2018 668 90 Nadpis č. 2: Arial, 32 - 44 b. Text: Arial, 18 b.

Nejčastější zjištění SZPI při kontrole e-commerce 1) Zakázaná léčebná či nepovolená zdravotní tvrzení 2) Záchyt nevyhovujících (někdy i nebezpečných) doplňků stravy (přítomnost farmakologicky účinných látek – sildenafil, tadalafil, johimbin, anabolické steroidy, omamné a psychotropní látky, dosud neschválené nové potraviny, aj.). 3) Nevyhovující označování - údaje nejsou v češtině, neúplné či nesprávně uvedené povinné informace o potravině, nesprávně uvedené dobrovolné informace. 4) Chybí identifikační údaje provozovatele e-shopu. 5) Provozování činnosti nebylo oznámeno SZPI. 6) Prodejce používá při nabízení zboží nekalé obchodní praktiky. např. nabídka typu „pouze dnes!“, kdy se na e-shopu se objevuje tvrzení, že k nákupu zbývá posledních 20 kusů nebo že sleva na výrobek platí pouze do druhého dne. Druhý (třetí, čtvrtý,…) den jsou počet zbývajících kusů i sleva stejné. Nadpis č. 2: Arial, 32 - 44 b. Text: Arial, 18 b.

Problematické doplňky stravy Na internetu jsou běžně nabízeny prostřednictvím lékáren, online obchodů, ale i fitness center aj. Někdy bývají DS nabízeny na pochybných stránkách, kde prodejci využívají neznalosti a zoufalství lidí ochotných zaplatit i tisícové částky za přípravky slibující rychlé zhubnutí, vyléčení chorob či zlepšení potence. Nadpis č. 2: Arial, 32 - 44 b. Text: Arial, 18 b. Tyto nabídky mají určité společné rysy: Informace na stránkách jsou v českém jazyce, ceny uvedeny v českých korunách. Kontakt chybí nebo je ukryt v těžko dostupných Obchodních podmínkách. Prodejce je z nějaké vzdálené třetí země.

Zázračné pilulky na všechno … na bezpracné hubnutí … proti alkoholismu Nadpis č. 2: Arial, 32 - 44 b. Text: Arial, 18 b.

Rizikové webové stránky Pokud má provozovatel webových stránek sídlo mimo EU, jsou kontrolní pravomoci SZPI omezené, proto SZPI identifikuje rizikové stránky na http://www.potravinynapranyri.cz/ Nadpis č. 2: Arial, 32 - 44 b. Text: Arial, 18 b.

Vzdělávání PPP nabízejících potraviny na internetu 2018 - informační materiály pro PPP v oblasti e-commerce na www.szpi.gov.cz Nadpis č. 2: Arial, 32 - 44 b. Text: Arial, 18 b. https://www.szpi.gov.cz/podnikatele-internetovy-prodej.aspx

Výchova spotřebitelů v oblasti e-commerce 2018 - informační materiály pro spotřebitele na www.szpi.gov.cz Nadpis č. 2: Arial, 32 - 44 b. Text: Arial, 18 b. https://www.szpi.gov.cz/clanek/jak-nakupovat-potraviny-na-internetu.aspx https://www.szpi.gov.cz/clanek/nakupovani-na-internetu-prirucka-pro-spotrebitele.aspx

Nové trendy v e-commerce Prodej a nákup zboží prostřednictvím sociálních sítí. Různé formy reklamy na potraviny na internetu – blogy, influenceři, YouTube aj. Nákup ze zahraničních e-shopů, aukčních portálů (např. eBay) a elektronických tržišť (Amazon, Alibaba aj.) Nadpis č. 2: Arial, 32 - 44 b. Text: Arial, 18 b.

Přípravek z Indie s enormním obsahem rtuti (1) V dubnu 2019 obdržela SZPI informaci, že výrobek Bruhat Vata Chintamani Rasa zakoupený spotřebitelem na www.ebay.com obsahuje enormně vysoký obsah rtuti. SZPI vydala tiskovou zprávu s varováním před nákupem nebezpečného výrobku z Indie. SZPI provedla screening nabídek tohoto výrobku na eBay a našla několik nabídek od různých prodejců. Informace o výrobku byly v angličtině, ceny však v českých korunách. Za účelem získání úředně odebraného vzorku byly prostřednictvím kontrolního nákupu objednány dva výrobky Bruhat Vata Chintamani Rasa (Standard Quality, Premium Quality). Dle dokumentace výrobce je rtuť záměrnou součástí výrobku, nejedná se o náhodnou kontaminaci. Nadpis č. 2: Arial, 32 - 44 b. Text: Arial, 18 b.

Přípravek z Indie s enormním obsahem rtuti (2) Laboratorní analýza výrobků prokázala přítomnost rtuti ve zcela ojedinělé výši : Bruhat Vata Chintamani Rasa STANDARD - 164000 mg/kg Hg (16,4% podíl obsahu rtuti ve výrobku) Bruhat Vata Chintamani Rasa PREMIUM - 76500 mg/kg Hg (7,7% podíl obsahu rtuti ve výrobku) Limit pro maximální přípustnou přítomnost rtuti je 0,10 mg/kg. Tento limit byl 1,5milionkrát překročen. Vzhledem k tomu, že oba předmětné výrobky představují významné až život ohrožující riziko pro zdraví spotřebitele, vložila SZPI informaci do RASFF a 30.8.2019 vydala další tiskovou zprávu důrazně varující před nákupem uvedených výrobků. Nadpis č. 2: Arial, 32 - 44 b. Text: Arial, 18 b.

Přípravek z Indie s enormním obsahem rtuti (3) Vzhledem k tomu, že indický prodejce na komunikaci ze strany SZPI nereagoval, zaslala inspekce žádost portálu www.ebay.com o stažení nabídek předmětných výrobků. Na základě této žádosti byla nabídka výrobků od předmětného prodejce ukončena a zahájen screening nabídek od všech prodejců. V současné chvíli byly z eBay staženy nabídky výrobků Bruhat Vata Chintamani Rasa od VŠECH prodejců! Nadpis č. 2: Arial, 32 - 44 b. Text: Arial, 18 b.

Několik závěrečných doporučení pro spotřebitele…   Posuďte sami, zda webové stránky celkově působí důvěryhodně, jsou srozumitelné, bez jazykových chyb a překlepů. Pokud zcela chybí údaje o prodejci (název a adresa), je to důvod k zamyšlení. Poctivý prodejce se nemá proč schovávat. Čtěte obchodní podmínky, předejdete mnoha zklamáním (zjistíte například, že prodávající sídlí v nějaké exotické zemi a případné spory budou řešeny podle tamního práva). Doplňky stravy nejsou léky, ale potraviny. A přisuzovat potravinám léčebné účinky je striktně zakázáno. Používejte selský rozum a věřte, že kdyby někdo např. opravdu objevil prostředek, díky kterému zhubnete 35 kg za měsíc bez cvičení a diety, nenabízel by ho anonymně na internetu. Nadpis č. 2: Arial, 32 - 44 b. Text: Arial, 18 b.

Děkuji za pozornost