VZDĚLÁVÁNÍ VE SVĚTLE DEMOGRAFICKÉHO VÝVOJE Bc. Radek Cikl náměstek hejtmana pro resort školství, mládeže, tělovýchovy a sportu 27. dubna 2010
NAROZENÍ V LIBERECKÉM KRAJI 1980 - 2009 východiskem pro celý systém vzdělávání jsou děti, které vstupují do vzdělávacího systému zde můžete vidět počty narozených dětí od roku 1980 do současnosti pokud začneme procházet vzdělávací systém od jeho nejnižších pater, dostaneme se
PERSPEKTIVA PŘEDŠKOLNÍHO VZDĚLÁVÁNÍ k jednomu z nejvíce diskutovaných dne patří situace v předškolním vzdělávání skutečně se oproti předchozím rokům jedná o babyboom, ale pouze krátkodobý, dočasný, navíc neodpovídá ani počtu žáků narozených v první polovině 90. let současně je potřebné zdůraznit, že počet narozených v roce 2009 klesl a lze tak očekávat konec babyboomu MATEŘSKÉ ŠKOLY „BABYBOOM“ 2006 – 2008 ?
PERSPEKTIVA ZÁKLADNÍHO VZDĚLÁVÁNÍ když přejdeme k základním školám, vidíme, že jsou z dlouhodobého hlediska na samotném dnu jen upozorňuji, že tito žáci postupně budou přicházet na střední školy… ZÁKLADNÍ ŠKOLY SETRVALÉ DNO
PERSPEKTIVA STŘEDNÍHO VZDĚLÁVÁNÍ kde skutečně můžeme očekávat razantní propad, neboť populačně silnější ročníky z počátku 90. let, které již samy o sobě byly slabší než předchozí, budou nahrazovány žáky ze základních škol v nejbližším několika letech, a to mluvíme minimálně do roku 2020, projdou střední školy propadem v rozmezí 25 – 30 % žáků, z dnešních 19 tisíc žáků denního studia jich v roce 2014 zbude 16 tisíc STŘEDNÍ ŠKOLY OČEKÁVÁNÍ PROPADU
ZÁKLADNÍ VZDĚLÁVÁNÍ pro zřejmost jen ukáži ještě údaje o žácích na základních školách ve srovnání předchozích čtyř let jak je vidět, postupně odcházejí silnější populační ročníky – a logicky odcházejí do středních škol – a nejsou nahrazovány současné minimum je v 5. ročníku, takže za pět let jej můžeme očekávat v 1. ročníku středních škol
na úkor učňovského školství TENDENCE STŘEDNÍHO VZDĚLÁVÁNÍ žáci přijatí do 1. ročníků středních škol podprůměr ČR mírný růst podprůměr ČR stabilní růst na úkor učňovského školství nejvyšší podíl v ČR neustálý pokles vedle toho, že dojde k úbytku žáků v celkových hodnotách, bude se postupně měnit – i bez zásahů zřizovatelů – struktura středního vzdělávání Liberecký kraj se vyznačuje tím, že má nejvyšší podíl žáků v učebních oborech, nicméně ty jsou zasaženy neustálým poklesem, zatímco maturitní obory vykazují stejným tempem nárůst, v případě gymnaziálního vzdělávání se sice kraj dostal z minima, nicméně v této oblasti je růst podílu pouze mírný vyučení praktická škola gymnázium maturita SOU maturita SOŠ
V PŘÍMÝCH NÁKLADECH NA VZDĚLÁVÁNÍ: cca 110 mil. Kč 73% 64% SHRNUTÍ KAPACITA SŠ: 29 219 NAPLNĚNOST 2009: 21 348 PROJEKCE 2018: 19 000 V PŘÍMÝCH NÁKLADECH NA VZDĚLÁVÁNÍ: cca 110 mil. Kč 73% 64% Kapacita středních škol, a to včetně dálkového nástavbového studia, je v tomto roce naplněna ze 73 %. V důsledku demografického vývoje klesne na hodnotu cca 64 % v roce 2018. Za současného stavu tak na zabezpečení vzdělávání, tedy především na platy pracovníků škol, ze státního rozpočtu dostaneme o 110 milionů korun méně.
ZANEDBANÝ TECHNICKÝ A HYGIENICKÝ STAV ZNAČNÉHO MNOŽSTVÍ BUDOV SHRNUTÍ ZANEDBANÝ TECHNICKÝ A HYGIENICKÝ STAV ZNAČNÉHO MNOŽSTVÍ BUDOV RŮST NÁKLADŮ NA PROVOZ ZVYŠOVÁNÍ JEDNOTKOVÝCH NÁKLADŮ Propad se neprojeví jen v oblasti prostředků na platy, ale ve svém důsledku prohloubí možnost zlepšit technický a hygienický stav budov ve správě škol, jejich technické vybavení pro výuku. Rozpočet kraje se bude potýkat s růstem nákladů na provoz, z nichž značná část bude určena na zachovávání alespoň nehavarijního stavu, nikoli na rozvoj a zlepšení infrastruktury. Výše finančních prostředků z rozpočtu kraje přepočtených na jednoho žáka (s poklesem jejich celkového počtu) významně poroste! Tento proces povede k poklesu efektivity rozpočtovaných výdajů kraje.