Počítačová grafika I. Užití, dělení, princip.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Číslo DUM: VY_32_INOVACE_04_01 Autor: Mgr. Ivana Matyášková
Advertisements

Gymnázium, Broumov, Hradební 218 Tematická oblast: Informační a komunikační technologie Číslo materiálu: E Název: Počítačová grafika - teorie Autor:
GRAFIKA.
CorelDRAW – dodatky (19). Projekt: CZ.1.07/1.5.00/ OAJL - inovace výuky Příjemce: Obchodní akademie, odborná škola a praktická škola pro tělesně.
Počítačová grafika VY_32_INOVACE _GRAF_17. ZÁKLADNÍ ROZDĚLENÍ Podle způsobu vytváření, resp. zpracování grafické informace rozeznáváme:  vektorová zařízení.
Základní škola a mateřská škola Lázně Kynžvart Autor: David Holubec NÁZEV: VY_32_INOVACE_01_INF Vzdělávací oblast: informatika Ročník: 9. Číslo projektu:
ZÁKLADY POČÍTAČOVÉ GRAFIKY Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiáluVY_LENKA_KLOUCKOVA_GRAFIKA_ZAKLADY_GRAFIKY_RASTR_03 Název školyStřední škola.
Název školy ZÁKLADNÍ ŠKOLA, JIČÍN, HUSOVA 170 Číslo projektu CZ.1.07/1.4.00/ Číslo a název klíčové aktivity 3.2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím.
Počítačová grafika Úvod do základů počítačové grafiky.
ZÁKLADNÍ ŠKOLA, MATEŘSKÁ ŠKOLA, ŠKOLNÍ JÍDELNA A ŠKOLNÍ DRUŽINA BOUZOV, PŘÍSPĚVKOVÁ ORGANIZACE Operační program Vzdělávání pro konkurenceschopnost, č.OP.
Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název DUM: Digitální fotografování Číslo DUM: III/2/VT/2/3/43 Vzdělávací předmět: Výpočetní technika Tematická oblast:
Elektronické učební materiály - II. stupeň Digitální technologie 9 Autor: Bc. Pavel Šiktanc Movie Maker uložení a sdílení filmů Co se všechno naučíme???
Formáty souborů (neboli typ souboru) obvykle určuje význam dat v elektronickém souboru. Existuje množství různých formátů, přizpůsobených pro ukládání.
Elektronické učební materiály - II. stupeň Digitální technologie 9 Autor: Bc. Pavel Šiktanc Práce s grafickým programem GIMP Co se všechno naučíme??? Tvorba.
Název projektu:ZŠ Háj ve Slezsku – Modernizujeme školu Číslo projektu:CZ.1.07/1.4.00/ Oblast podpory: Zlepšení podmínek pro vzdělávání na základních.
Autor:Ing. Pavel Brož Předmět/vzdělávací oblast:Informační a komunikační technologie Tematická oblast:Práce se standardním aplikačním programovým vybavením.
NÁZEV ŠKOLY: Masarykova základní škola a mateřská škola Melč, okres Opava, příspěvková organizace ČÍSLO PROJEKTU:CZ.1.07/1.4.00/ AUTOR:Mgr. Vladimír.
Název:VY_32_INOVACE_ICT_6A_8B Škola:Základní škola Nové Město nad Metují, Školní 1000, okres Náchod Autor:Mgr. Milena Vacková Ročník:6. Tematický okruh,
Číslo projektuCZ.1.07/ / Název školySOU a ZŠ Planá, Kostelní 129, Planá Vzdělávací oblastVzdělávání v informačních a komunikačních technologiích.
OneNote. Co to je?  OneNote patří k produktům Microsoftu, nyní je ke stažení zdarma  jde o aplikaci pro rychlou, snadnou a přehlednou správu různých.
Software =je v informatice sada všech počítačových programů používaných v počítači, které provádějí nějakou činnost. - Software je protiklad k hardwaru,
16.1 Dokument v digitální podobě
HTML a CSS Rostislav Miarka.
Grafická úprava prezentace
Počítačová grafika Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Ing. Jitka Vlčková. Dostupné z Metodického portálu ISSN.
Počítačová grafika.
Financováno z ESF a státního rozpočtu ČR.
Matouš Bořkovec, ZŠ Suchdol
Dotkněte se inovací CZ.1.07/1.3.00/
Výstupní zařízení počítače - tiskárny
Počítačová grafika Rozdělení počítačové grafiky, charakteristika jednotlivých druhů.
Grafické programy - opakování
VY_32_ INOVACE_IKR5 - 12– SMARTART V PREZENTACI. Název školy:
ZÁKLADNÍ ŠKOLA, JIČÍN, HUSOVA 170 Číslo projektu
ORGANIZACE DAT V POČÍTAČI
Základní principy DESKRIPTIVNÍ GEOMETRIE a promítání
CorelDRAW - dokument.
Monitory Monitor je základní výstupní elektronické zařízení sloužící k zobrazování textových a grafických informací.
EU peníze školám Základní škola , Znojmo, Mládeže
GRAFIKA.
Grafické formáty Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu
Databáze MS ACCESS 2010.
Počítačová grafika Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Ing. Jitka Vlčková. Dostupné z Metodického portálu ISSN.
Výukový materiál zpracován v rámci projektu
Počítačová grafika.
Název projektu: ZŠ Háj ve Slezsku – Modernizujeme školu
Rastrová grafika Základní termíny - rozlišení. Rastrová grafika Základní termíny - rozlišení.
Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název DUM: Grafické editory
BIBS Informatika pro ekonomy přednáška 2
Přídavná zařízení.
Informatika – Grafika.
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola Josefa Bublíka, Bánov
Inf Rastová a vektorová grafika
Corel PHOTO-PAINT Úloha 1 Zpracovala: Mgr. Jitka Hotařová
Grafické formáty Mgr. Petra Toboříková.
Corel PHOTO-PAINT Úloha 3 Zpracovala: Mgr. Jitka Hotařová
Počítačová grafika.
Počítačová grafika, prezentace (základní pojmy a principy z oblasti počítačové grafiky, grafické a multimediální formáty, jejich vlastnosti a způsoby využití,
Materiál byl vytvořen v rámci projektu
Počítačová grafika Mgr. Petra Toboříková.
Word Okraje WordArt Pozadí Vodoznak. Word Okraje WordArt Pozadí Vodoznak.
Způsoby uložení grafické informace
Základy úprav fotografií
Windows – práce s okny VY_32_INOVACE_32_641
Název: VY_32_INOVACE_ICT_7B_12B Škola:
Počítačová podpora konstruování
Lineární funkce a její vlastnosti
Počítačová grafika.
Základy úprav fotografií
Opakování učiva pro 7. ročník
Transkript prezentace:

Počítačová grafika I. Užití, dělení, princip

Kde se používá počítačová grafika Tiskoviny Reklama Média, televize, film Multimédia Internetové stránky 3D grafika Virtuální realita CAD / CAM projektování Hry

ZDROJE DAT PRO PC GRAFIKU Vlastní tvorba pomocí software Scanner Digitální fotoaparát Digitální kamera Databáze obrázků

POČÍTAČOVÁ GRAFIKA Počítačová grafika – Computer graphics (CG): od 60. let 20. stol. Obor informatiky / grafického umění – používá počítače a digitální technologie k zobrazování a úpravě prostorových informací 2D grafika - vektorová: souřadnice bodů, propojení bodů (úsečky, křivky), výplně tvarů - rastrová: bitmapa = síť pixelů 3D grafika - vektorová grafika operující v prostředí trojrozměrného souřadnicového systému. Výstupem bývá statický 2D rastrový obrázek nebo sekvence obrázků = animace.

FORMÁTY PRO PŘENOS A UKLADÁNÍ GRAFICKÉ INFORMACE rastrové (bitmapové) vektorové metaformáty scénové, animační a multimediální formáty

VEKTOROVÁ GRAFIKA Vektor: má počáteční bod (definován souřadnicemi), z tohoto bodu má definovaný směr a velikost Y X Vektorová grafika je složena ze základních geometrických útvarů: Body, přímky, křivky, mnohoúhelníky

VEKTOROVÁ GRAFIKA Grafická informace se ukládá v podobě matematického zápisu - ten definuje tvar čáry (křivky) Základem jsou tedy ČÁRY a KŘIVKY Celkový obraz je pak tvořen OBJEKTY Kruh, ovál, elipsa,čtverec, obdélník, trojúhelník, mnohoúhelník, ostatní geometrické tvary

VEKTOROVÁ GRAFIKA Všechny objekty… … se mohou vzájemně prolínat a překrývat … je kdykoli potom možno měnit … můžeme přesunovat a měnit pořadí zobrazení Vektor Je směrovaná úsečka Je tedy definován: •Počátkem •Směrem •Velikostí

VEKTOROVÁ GRAFIKA Výhody: Ani při velkém zvětšení nedochází k rozostření Díky matematické definici velmi přesná grafika Kdykoli lze obrázek upravit či změnit v rámci křivek a objektů Možnost převodu do jakéhokoli rastrového formátu Nevýhody: Těžko se věrně napodobuje obrázek Příliš drahý software pro zpracování Použití: Profesionální konstruktérská činnost (CAD, CAM) Grafické a kartografické informační systémy (GIS) Reklama a propagace, ilustrace, diagramy a animace

PŘIKLADY DXF (Data eXchange Format) světový standard pro výměnu mezi CAD systémy VML (Vector Markup Language) navrhovaný formát pro vektorovou a čárovou grafiku, který by měl být zahrnut v internetových prohlížečích PLT(HPGL) informace pro výstupní zařízení komunikující v jazyce HP-GL (Hewlet Packard Graphic Language) soubory jednotlivých vektorových grafických programů například: DWG (AutoCAD), CDR (CorelDraw),...

RASTROVÁ (BITMAPOVÁ) GRAFIKA Základem je rastr Někdy také BITMAPOVÁ grafika Odvozeno od „mapování bitů“ Obrázek uložen bod po bodu Každý bod obsahuje informace o: Poloze (x-ová a y-ová souřadnice) Barvě Jasu Kontrastu

RASTROVÁ (BITMAPOVÁ) GRAFIKA Podobně jako fotografie nebo televize Umožňuje vytvořit prakticky libovolný obraz Obrázek je možné upravovat v rámci bodů Nová barva bodu přemaže stávající S obrázky je možné dělat efekty Fotomontáže a úpravy

RASTROVÁ (BITMAPOVÁ) FORMÁTY ukládají obraz jako posloupnost grafických elementů, bodů, pixelů (pixel = picture element) každý pixel má jako svůj atribut barvu podle počtu možných barev rozlišujeme formáty: monochromatické ve stupnici šedi barevné každý formát se skládá z hlavičky palety (mapy barev) rastrových dat

HLAVIČKA identifikace a verze grafického formátu informace o uloženém obrazu pozice, rozměry, poměr stran, počet řádků v předloze, počet pixelů na řádku apod. počet bitů pro uložení hodnotu pixelu (počet možných barev) způsob uložení grafických dat informace o případné kompresní metodě

PALETA (MAPA BAREV) slouží k zajištění nezávislosti grafického formátu na technickém vybavení popisuje, jakým způsobem se má hodnota abstraktní barvy (popsané číslem) zobrazit na konkrétním zařízení

RASTROVÁ (BITMAPOVÁ) GRAFIKA Výhody Opticky věrné uchování snímku Možnost vytváření efektů Snadná archivace Velké množství software pro zpracování Nevýhody: Soubory (obrázky) jsou velmi velké Úpravy obrázků pouze v rámci bodů Použití: Digitální fotografie Hry Reklama a propagace Přípony souborů: bmp, jpg, gif, tif, pcx, png

METAFORMATY obsahují současně vektorová a rastrová data Příklady: WMF (Windows Meta File) používají ho všechny aplikace pod Microsoft Windows. EPS (Encapsulated PostScript) tiskové soubory pro tiskárny, osvitové jednotky apod., které umí interpretovat jazyk PostScript mnohé aplikace ho umí vytvářet, ale neumí ho číst používá se zejména v DTP

FORMÁT RAW V oblasti digitální fotografie se často setkáváme s formáty RAW. Nejde o jeden druh souboru, ale o skupinu různých souborů na podobném principu, které se však liší podle typu fotoaparátu s odlišnou koncovkou (např*.nef= nikona další). RAW = je soubor „holých“ hodnot získaných čidlem digitálního fotoaparátu a bez jakéhokoli zásahu. vyžaduje další zpracování