Analýza implementace inkluzívního vzdělávání

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Rejstřík škol a školských zařízení Seminář pro ředitele škol zřizovaných LK.
Advertisements

Od integrace k inkluzi Mgr. Jitka Topičová , Chomutov.
Nový zákon o nemocenském pojištění. Vývoj průměrného procenta pracovní neschopnosti.
1 Oddělení prevence a speciálního vzdělávání §16 školského zákona Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy Karmelitská 7, Praha 1 tel.: +420.
Analýza fungování institutu dohod o výkonu pěstounské péče v ČR SocioFactor s.r.o.
Rizika, specifikace administrace na konci programového období ve vazbě na eliminaci rizik z „přezávazkování“/nedočerpání Programu Přerov
Asistenti pedagoga pro žáky se sociálním znevýhodněním a jejich role ve škole.
Odbor veřejné správy, dozoru a kontroly 11 Porada Ministerstva vnitra se zástupci krajských úřadů, Kanceláře veřejného ochránce práv, Svazu.
Střednědobé plány krajů, sítě sociálních služeb a přechod financování sociálních služeb na kraje Konference Financování sociálních služeb pro města a obce.
1 Dotační řízení na realizaci aktivit v oblasti primární prevence rizikového chování RVPPK Praha Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy.
1 Změny financování regionálního školství Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy Karmelitská 7, Praha 1 tel.:
Dotační fond LK Soutěže MŠMT Program a podprogramy - školství  Program č. 4 resortu školství, mládeže a zaměstnanosti  4.1 Podpora volnočasových.
Hodnocení kvality vzdělávání škol a školských zařízení zřizovaných Libereckým krajem Zvyšování kompetencí vedoucích pracovníků Liberec 20. srpna 2012 Hodnocení.
Porada ředitelů krajských škol a školských zařízení Kořenov, 26. září 2013.
Operační program Vzdělávání pro konkurenceschopnost Název projektu: Inovace magisterského studijního programu Fakulty ekonomiky a managementu Registrační.
Mgr. Bedřich Myšička vrchní ředitel sekce ekonomické Sekce ekonomická 10. dubna 2014.
1 Školský zákon, ve znění zákona č. 82/2015 Sb., které nabude účinnosti 1. září 2016 Klíčové principy rovnocenná a partnerská spolupráce školy - školského.
TVORBA JEDNOTNÉHO ZADÁNÍ ZÁVĚREČNÉ ZKOUŠKY V OBORECH VZDĚLÁNÍ KATEGORIE E Romana Jezberová konference IPn NZZ Praha březen 2012.
Základní informace k veřejné podpoře v OP LZZ Seminář pro žadatele 6. února 2009 Praha.
Název školy Gymnázium, střední odborná škola, střední odborné učiliště a vyšší odborná škola, Hořice Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Název materiálu.
Obchodní akademie, Střední odborná škola a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky, Hradec Králové Autor:Ing. Radoslava Benová Název materiálu:
Rozpočet přímých NIV na rok 2014 Porada ředitelů škol a školských zařízení zřizovaných Libereckým krajem 3. dubna 2014 KÚ Liberec.
Rozpočet přímých NIV na rok 2011 Porada ředitelů škol a školských zařízení zřizovaných Libereckým krajem 15. prosince 2011 KÚ Liberec.
Novela školského zákona v návaznosti na předškolní vzdělávání a školní stravování Bc. Eva Martinková, odbor školství, mládeže, tělovýchovy a sportu Krajský.
Koordinace poskytování podpory ve vzdělávání žáků se SVP
Jsou venkovské školy horší než městské?
Tematické setkání k TVORBĚ INDIVIDUÁLNÍCH VZDĚLÁVACÍCH PLÁNŮ
Individuálně, ale společně a jinak
PORADA ŘEDITELEK A ŘEDITELŮ ZÁKLADNÍCH A MATEŘSKÝCH ŠKOL
Hodnocení kvality vzdělávání škol a školských zařízení zřizovaných Libereckým krajem EDUCA 2011 MY JOBS Porada ředitelů Liberec
ZMĚNY V RVP ZV SOUVISEJÍCÍ S ODSTRANĚNÍM PŘÍLOHY 2 RVP ZV UPRAVUJÍCÍ VZDĚLÁVÁNÍ ŽÁKŮ S LEHKÝM MENTÁLNÍM POSTIŽENÍM MŠMT 21. října 2015.
Podpora implementace služby péče o děti od šesti měsíců do čtyř let v tzv. mikrojeslích a pilotní ověření služby Reg.č. projektu CZ /0.0/0.0/15_009/
Rozpočet přímých NIV na rok 2013
Podpůrná opatření prvního stupně
Rozpočet přímých NIV na rok 2010
Porada ORP LK 21. listopadu 2012
Legislativní změny ve vzdělávání od září 2017
Rozpočet přímých NIV na rok 2017
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu
KAP, 25. září 2017, Krajský úřad SK
Odbor školství mládeže a sportu Oddělení školské ekonomiky
Rozpočet přímých NIV Porada ředitelů škol a školských zařízení zřizovaných Libereckým krajem 9. prosince 2015 Liberec.
Program – – → 1. blok – dotazy posluchačů k prezentaci z minulého semináře, poskytování informací o dítěti, informovaný souhlas.
Financování přímých NIV
Rozpočet přímých NIV Porada ředitelů škol a školských zařízení zřizovaných Libereckým krajem 12. prosince 2013 Liberec.
PODPORA ŽÁKŮ S OMJ V PRAXI: MOŽNOSTI, PŘEKÁŽKY A INSPIRACE
Oblast: Dobré životní podmínky zvířat
České školství v mezinárodním srovnání Stručné seznámení s vybranými ukazateli publikace OECD Education at a Glance 2010 Tisková konference 7.
Aktuální právní úprava činnosti školy a nové úkoly zástupce ředitele
První tisková konference ministra Josefa Dobeše
Rozpočet přímých NIV Porada ředitelů škol a školských zařízení zřizovaných Libereckým krajem 13. prosince 2017 Liberec.
PŘIJÍMACÍ ŘÍZENÍ NA STŘEDNÍ ŠKOLY PRO ŠKOLNÍ ROK 2018/19
Žáci se speciálními vzdělávacími potřebami
Malotřídní škola a některé specifické momenty personální agendy
A jako ASISTENT PhDr. Jitka Kendíková
Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy
ASISTENT PEDAGOGA V MALOTŘÍDNÍ ŠKOLE
Porada s obcemi s rozšířenou působností
KURIKULUM PRO VŠECHNY R. Votavová /
PODPORA INKLUZIVNÍHO VZDĚLÁVÁNÍ ŽÁKŮ SE SPECIÁLNÍMI VZDĚLÁVACÍMI POTŘEBAMI – PŘÍPRAVA A REALIZACE VZDĚLÁVÁNÍ PODLE IVP Mgr. Jiřina Bednářová.
ÚVODEM… PORADA ŘEDITELŮ ŠKOL A ŠKOLSKÝCH ZAŘÍZENÍ ZŘIZOVANÝCH LIBERECKÝM KRAJEM 12. prosince 2018 I Liberec.
2. setkání platformy: .d Tvorba Školské inkluzivní koncepce Libereckého kraje Manažer aktivit projektu: Bc. Jakub Lang
Uskutečněné a očekávané změny právních předpisů důležité pro zástupce ředitele Praha
Podpora společného vzdělávání v pedagogické praxi
ROZPOČET PŘÍMÝCH NEINVESTIČNÍCH VÝDAJŮ NA ROK 2019
Analýza implementace inkluzívního vzdělávání
Legislativní podmínky vzdělávání dětí a žáků s mentálním postižením
Odbor školství Mgr., Bc. Jitka Hozmanová
Odbor školství, mládeže a sportu Mgr. Terezie Doleželová
Podpůrná opatření Mgr. Marika Kropíková.
Transkript prezentace:

Analýza implementace inkluzívního vzdělávání Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy Karmelitská 529/5, 118 12 Praha 1 • tel.: +420 234 811 111 posta@msmt.cz • www.msmt.cz

Předškolní vzdělávání Ve školním roce 2018/19 celkem 5 287 MŠ (5 175 běžných, 112 speciálních) Oproti 2017/18 zvýšení počtu o 18 MŠ, počet speciálních o 2 MŠ Počet dětí v MŠ meziročně vzrostl na 363 776 (362 653 - 2016/17, 362 756 - 2017/18) Nárůst hlavně v běžných MŠ (meziročně o 1 006 dětí), ve speciálních MŠ nepatrný nárůst (o 14 dětí) Podíl dětí ve speciálních MŠ téměř neměnný (0,78 % 2018/19, 0,77 % 2017/18, 0,79 % 2016/17) Trend nárůstu počtu dětí se SVP v běžných MŠ je dlouhodobý. (mezi 2016/17 a 2017/18 o 382 dětí, mezi 2017/18 a 2018/19 o 423 dětí) Celkem 8 408 dětí se SVP v běžných MŠ.

Předškolní vzdělávání Celkový počet dětí se Z16/9 ve školním roce 2018/19 je 11 245 (o 457 více než v roce 2017/18, o 759 více než v roce 2016/17). Pokračoval dlouhodobý trend klesajícího podílu dětí se Z16/9 ve speciálních třídách MŠ. Od 2015/16 pokles z 74 % na 61 %. Podíly dětí v ryze speciálních MŠ od roku 2015/16 z 30 % na 25 %. Podíl dětí se Z16/9 v běžných třídách MŠ mezi roky 2015/16 a 2018/19 rostl - z 26 % na 39 %. V roce 2018/19 počet dětí se Z16/9 v běžných třídách převýšil počet těchto dětí ve speciálních třídách běžných MŠ (4 367 vs. 4 041). Dlouhodobě postupný nárůst počtů dětí téměř u všech Z16/9 s výjimkou zrakového postižení a souběžného postižení více vadami (například PAS). Nejvyšší nárůst u vývojových poruch a vad řeči. Meziročně se zvýšily počty dětí s mentálním postižením: u lehkého meziročně o 8,3 % (z 348 na 377 dětí) u středně těžkého o 19,7 % (z 233 na 279 dětí) u těžkého a hlubokého o 32,7 % (ze 49 na 65 dětí)

Počet a podíl dětí se Z16/9 v MŠ

20 nejčastějších PO v MŠ (2017/18)

20 nejčastějších PO v MŠ (2016/17)

Základní vzdělávání Ve školním roce 2018/19 celkem 4 172 ZŠ (o 17 více než loni). Z celkového počtu ZŠ 3 843 běžných, 329 ryze speciálních. V roce 2017/18 oproti roku 2016/17 pokles o 17 speciálních ZŠ (5 ukončilo činnost, ostatní sloučeny s jinou školou nebo zřídily nově i běžné třídy). Pokles počtu ryze speciálních ZŠ zaznamenán již mezi 2015/16 a 2016/17 - o 39, dominantně důsledek toho, že od 1. 9. 2016 přestaly být školy při ZÚOV považovány za speciální.) I v roce 2018/19 pokračuje dlouhodobý trend nárůstu počtu tříd v ZŠ vyvolaný hlavně vstupem populačně silných ročníků do ZV. Mezi roky 2016/17 a 2018/19 vzrostl počet tříd ZŠ z 45 116 na 46 774 (tj. o 3,7 %). Ve speciálních ZŠ mezi roky 2016/17 a 2017/18 počet tříd klesl o 80.

Základní vzdělávání Počet žáků všech ZŠ mezi školními roky 2016/17 a 2018/19 vzrostl o 34 740 žáků (3,8 %) - z 906 188 na 940 928. Počet žáků ryze speciálních ZŠ ve stejném období poklesl o 764 (3,3 %). V roce 2018/19 počet žáků speciálních ZŠ mírně narostl (o 44 žáků). Změny počtů žáků speciálních ZŠ - podíly na celkovém počtu žáků ZŠ: 2015/16 až 2018/19 2,8 %, 2,5 %, 2,4 %, 2,2 %.

Základní vzdělávání Dlouhodobý trend zvyšování počtu žáků se Z16/9. Od 2016/17 do 2018/19 došlo k nárůstu o 20 339 žáků se Z16/9. Mezi 2016/17 a 2017/18 došlo k nárůstu o 13 987 žáků se Z16/9. Nárůst od počátku SV zejména: vývojové poruchy učení a chování, vady řeči a souběžná postižení více vadami.  Poklesy v počtech žáků s PAS, které je možné zaznamenat od roku 2017/18 lze nejspíše vysvětlit jejich přesunem do kategorie souběžného postižení více vadami a nejedná se tak o skutečný pokles žáků s touto diagnózou. Od 2017/18 dramatický nárůst počtu žáků s diagnostikovanými vývojovými poruchami chování (aktuálně 23 %, loni 40 %). Dlouhodobý trend snižování podílu žáků se Z16/9 ve speciálních ZŠ: 2015/16 30 %, 2016/17 28 %, 2017/18 23 %, 2018/19 21 %

Počet a podíl žáků se Z16/9 v ZŠ

Žáci se SVP a mimořádně nadaní 2016/17 - 2018/19 Implementací SV dochází k nárůstu počtu žáků se SVP: Od roku 2016/17 narostl jejich počet o 41 % z 85 716 na 120 845 žáků. Narůstají počty žáků ve všech kategoriích SVP, včetně sociálního znevýhodnění (odlišné kulturní prostředí, odlišné životní podmínky, kombinace obou). Pokles počtu mimořádně nadaných o 20 % oproti roku 2017/18.

Žáci v ZŠ podle převažujícího stupně podpory 2016/17 - 2018/19 U ZŠ i SŠ převažuje 2. stupeň (ZŠ - 45,1 % žáků, loni 40,0 %). U MŠ převažuje 3. stupeň. Do 3. stupně podpory žáci integrováni především v běžných třídách. Speciální třídy charakteristické především pro 4. a 5. stupeň podpory.

Podpůrná opatření - ZŠ ZŠ vykázaly i ve školním roce 2017/18 nejvíce PO - více než 90 tisíc PO. tj. 84 % ze všech školami a školskými zařízeními vykázaných PO z toho více než 67 tisíc (74 %) s požadavkem na finanční prostředky Počty vykázaných PO s požadavky na finanční prostředky se zvýšily. ze 46,5 tisíce v roce 2016/17 na 67 tisíc v roce 2017/18 Nejčastějším PO v 1. i 2. roce SV Pedagogická intervence ve škole (1 hodina). Celkem 13 060 a 9 417 případů, z nichž 6 487 (49,7), resp. 7 502 (79,7 %) bylo spojeno s požadavkem na finanční prostředky. S velkým odstupem následuje v obou sledovaných obdobích Předmět speciálně pedagogické péče (1 hodina) (8 820/3 839, resp. 4 045/2 896). ve školním roce 2017/18 začaly školy po intenzivní osvětě ve větší míře ukončovat ty druhy podpůrných opatření s požadavkem na finance, které měly být ve skutečnosti sdíleny mezi více žáky a finance tak požadovány pouze jedenkrát

20 nejčastějších PO v ZŠ (2017/18)

20 nejčastějších PO v ZŠ (2016/17)

Podpůrná opatření - ZŠ Nejčastějším PO v 1. i 2. roce SV Pedagogická intervence ve škole (1 hodina). celkem 13 060 a 9 417 případů z toho 6 487 (50 %) a 7 502 (80 %) s požadavkem na finanční prostředky 2. nejčastějším PO v obou rocích Předmět speciálně pedagogické péče (1 hodina). (8 820/3 839 a 4 045/2 896). Ve školním roce 2017/18 začaly školy po intenzivní osvětě ve větší míře ukončovat ty druhy podpůrných opatření s požadavkem na finance, které měly být ve skutečnosti sdíleny mezi více žáky a finance tak požadovány pouze jedenkrát.

Ekonomický pohled 2016 2017 2018 predikce 2019 58 734 347 2 304 638 177 5 423 815 415 7 282 636 639 září - prosinec zahrnuty výdaje na NFN podpůrných opatření 2. až 5. stupně vykázaných ve výkazech R 44-99, resp. R 43-01 2016 – 2018 - postupné překlopení dosavadních výdajů na „individuální integraci“ do běžných škol a tříd z režimu příplatků na druh a závažnost hendikepu do režimu NFN podpůrných opatření v rámci rediagnostiky + výrazné navýšení rozsahu i finančního zajištění podpory změna vyhlášky č. 27/2016 Sb. účinná od 1. ledna 2018 (č. 416/2017 Sb.) – úprava NFN asistentů pedagoga a dalších personálních PO (úspora cca 1 mld. Kč pro rok 2018) zahrnuty i výdaje na podpůrná opatření ve speciálních školách a třídách – k 1. lednu 2019 činí 16,85% celkového objemu

návrh systémové změny od 1. ledna 2020 predikce 2019 – zvýšení platů pedagogických pracovníků od 1. ledna 2019 + navýšení objemu finančních prostředků státního rozpočtu pro speciální školství (800 mil. Kč + 100 mil. Kč) speciální školy a třídy – nesystémový způsob financování umožněný stávajícím systémem financování RgŠ – kombinace normativního financování + NFN podpůrných opatření (v každém kraji jiný přístup) 1 227 465 902 Kč – výdaje na NFN podpůrných opatření personálního charakteru ve speciálních školách a třídách k 1. lednu 2019 návrh systémové změny od 1. ledna 2020 personální stabilizace a standardizace speciálních škol a tříd snížení zátěže školských poradenských zařízení převedení daného objemu finančních prostředků do standardního financování RgŠ

Legislativní pohled Novela školského zákona č. 82/2015 Sb., účinná od 1. 9. 2016 Vyhláška č. 27/2016 Sb., účinná od 1. 9. 2016 Novely vyhlášky č. 270/2017 Sb., účinná od 1. 9. 2017 (část 1. 12. 2017 a 1. 9. 2018) č. 416/2017 Sb., účinná od 1. 1. 2018 č. 244/2018 Sb., účinná od 1. 11. 2018 (přijímací řízení) připravovaná novela vyhlášky aktuálně projednávána LRV s navrhovanou účinností od 1. 10. 2019

Novela účinná od 1. 9. 2017 §10: vymezuje práci s Plánem pedagogické podpory ve školách; §13: umožňuje, aby zpráva z vyšetření a Doporučení pro vzdělávání byla zákonným zástupcům zaslána poštou; na dobu 1 roku vrátila lhůta 4 měsíců pro poskytnutí školské poradenské služby; další úpravy se vztahovaly k vydávání Doporučení pro žáky s lehkým mentálním postižením, které mají zpřesnit postup kontroly a vyhodnocování zařazení žáka do vzdělávání ve škole; došlo ke změně velikosti skupiny, ve které může být poskytováno podpůrné opatření v podobě pedagogické intervence (ze 4 žáků na 6); došlo i k úpravě formulářů tak, aby lépe vyhovovaly zaběhnuté praxi; změny uvedené v přílohách pak nabyly společně účinnosti až 1. prosince 2017.

Novela účinná od 1. 1. 2018 rozdělení asistenta pedagoga na dvojí typ podpory: 1. vykonávající složitější vzdělávací asistenci, 2. zaměřující se na pomocnou a obslužnou činnost zohlednění nepřímé pedagogické činnosti AP v normované finanční náročnosti úprava normované finanční náročnosti asistentů (podle reálných výdajů vyplývajících ze sesbíraných údajů) rozšíření rozvrstvení úvazků asistentů pedagoga, které doporučuje ŠPZ

Aktuálně navrhovaná novela účinná od 1. 10. 2019 IVP není zpravidla třeba doporučovat, pokud informace o vzdělávání žáka v doporučení; úprava poskytování podpůrných opatření prvního stupně školou – fakultativní plán pedagogické podpory Výsledky vyšetření, na jejichž základě se vyhodnocuje doporučení, nesmí být starší 6 měsíců (prodlouženo z dosavadních 3) Platnost doporučení nepřesáhne 2 roky, v odůvodněných případech 4 roky (pro LMP první doporučení 1 rok, dále pak nejvýše 2 roky) a prodloužení i dalších lhůt Pouze 1 doporučení na 1 období (pokud nedošlo ke změně poměrů) Ve třídě vykonávají přímou pedagogickou činnost souběžně nejvýše 3 pedagogičtí pracovníci, z toho nejvýše 1 asistent pedagoga (výjimka pro školy podle § 16 odst. 9 a spádové školy) Zrušení povinnosti jednodruhovosti škol (kromě mentálního postižení)