Tento materiál byl vytvořen rámci projektu EU peníze školám

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Rovnice s neznámou ve jmenovateli - 1
Advertisements

Lomené algebraické výrazy
Lomený výraz – podmínky, kdy je lomený výraz roven nule
Lomené algebraické výrazy
Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným ústavem pedagogickým v Praze.
Rovnice s neznámou ve jmenovateli - 2
Lomené výrazy – tvar zlomku, ve jmenovateli je proměnná
Lomené algebraické výrazy
Sčítání a odčítání lomených výrazů
Lomené výrazy – krácení lomených výrazů
EU PENÍZE ŠKOLÁM Operační program Vzdělávání pro konkurenceschopnost ZÁKLADNÍ ŠKOLA OLOMOUC příspěvková organizace MOZARTOVA 48, OLOMOUC tel.: 585.
Lomené výrazy – násobení a dělení
Rozklad na součin Vzorce usnadňující úpravu
VY_32_INOVACE_07/1/18_Číslo a proměnná
Sčítání lomených výrazů – 3
Zlomky RNDr. Ivana Holubová.
5.
ZÁKLADNÍ ŠKOLA OLOMOUC příspěvková organizace MOZARTOVA 48, OLOMOUC tel.: , ; fax:
Nové modulové výukové a inovativní programy - zvýšení kvality ve vzdělávání Tento projekt je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem.
ZÁKLADNÍ ŠKOLA OLOMOUC příspěvková organizace MOZARTOVA 48, OLOMOUC tel.: , ; fax:
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám Registra č ní č íslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Šablona:III/2č. materiálu:VY_32_INOVACE_65.
„EU peníze středním školám“ Název projektuModerní škola Registrační číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Název aktivity III/2 Inovace a zkvalitnění výuky.
Řešení lineárních rovnic s neznámou ve jmenovateli
Nové modulové výukové a inovativní programy - zvýšení kvality ve vzdělávání Tento projekt je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem.
Násobení lomených výrazů
5.
EU PENÍZE ŠKOLÁM Operační program Vzdělávání pro konkurenceschopnost ZÁKLADNÍ ŠKOLA OLOMOUC příspěvková organizace MOZARTOVA 48, OLOMOUC tel.: 585.
VY_32_INOVACE_07/1/17_Číslo a proměnná
Střední odborné učiliště Liběchov Boží Voda Liběchov Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Šablona:IV/2 Inovace a zkvalitnění výuky.
EU PENÍZE ŠKOLÁM Operační program Vzdělávání pro konkurenceschopnost ZÁKLADNÍ ŠKOLA OLOMOUC příspěvková organizace MOZARTOVA 48, OLOMOUC tel.: 585.
Škola: SŠ Oselce, Oselce 1, Nepomuk, Projekt: Registrační číslo: CZ.1.07/1.5.00/ Název: Modernizace výuky všeobecných.
Základní škola Jakuba Jana Ryby Rožmitál pod Třemšínem Inovace a zkvalitnění výuky projekt v rámci Operačního programu VZDĚLÁVÁNÍ PRO KONKURENCESCHOPNOST.
VY_32_INOVACE_Pel_I_10 Výrazy lomené – krácení
Název školy: Základní škola a Mateřská škola, Hradec Králové, Úprkova 1 Autor: Mgr. Rachotová Markéta Název: VY_32_INOVACE_11C_16_Slovní úlohy o společné.
3.4 LOMENÉ VÝRAZY Mgr. Petra Toboříková. Lomené výrazy = výrazy ve tvaru zlomku pracujeme s nimi jako se zlomky musíme stanovit podmínky ve jmenovateli.
Lomené výrazy - násobení. Násobení lomených výrazů - připomeňme násobení zlomků vynásobíme zvlášť oba čitatele a zvlášť oba jmenovatele.
Název školy: Základní škola a Mateřská škola, Hradec Králové, Úprkova 1 Autor: Mgr. Rachotová Markéta Název: VY_32_INOVACE_11C_20_Opakování učiva 8.ročník.
MATEMATIKA Zlomky úpravy a porovnávání zlomků. Název projektu: Nové ICT rozvíjí matematické a odborné kompetence Číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/
LOMENÉ VÝRAZY III. Sčítání a odčítání výrazů Matematika 9. ročník Creation IP&RK.
Odčítání zlomků s různými jmenovateli Výukový materiál pro 7.ročník Autor materiálu: Mgr. Martin Holý Další šíření materiálu je možné pouze se souhlasem.
Odčítání zlomků Matematika – 7. ročník. Odítání zlomků Odčítat zlomky umíme. = Ale pouze ty, které mají stejného jmenovatele. = Sečteme čitatele a jmenovatele.
4.3 LINEÁRNÍ ROVNICE s neznámou ve jmenovateli Mgr. Petra Toboříková.
Tento materiál byl vytvořen rámci projektu EU peníze školám
Převeď zlomky do základního tvaru:
Lomené algebraické výrazy
VY_42_INOVACE_JESONKOVA.MATKVA.01
IV. Násobení lomených výrazů
IDENTIFIKÁTOR MATERIÁLU: EU
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu
3.2 LINEÁRNÍ ROVNICE s neznámou ve jmenovateli
Rovnost, rozšiřování a krácení zlomků
IDENTIFIKÁTOR MATERIÁLU: EU
I. Podmínky existence výrazu
Tento materiál byl vytvořen rámci projektu EU peníze školám
Vy_32_Inovace_04_Rozšiřování lomených výrazů
Vzdělávání pro konkurenceschopnost
IDENTIFIKÁTOR MATERIÁLU: EU
IDENTIFIKÁTOR MATERIÁLU: EU
Lomené algebraické výrazy
INVESTICE DO ROZVOJE VZDĚLÁVÁNÍ
Lomené algebraické výrazy
Tento materiál byl vytvořen rámci projektu EU peníze školám
Tento materiál byl vytvořen rámci projektu EU peníze školám
* Porovnávání zlomků Matematika – 7. ročník *
Základní škola a Mateřská škola Bílá Třemešná, okres Trutnov
Financováno z ESF a státního rozpočtu ČR.
Lomené algebraické výrazy
Zlomky (5) Porovnávání zlomků
ZLOMKY A DESETINNÁ ČÍSLA
KRÁCENÍ LOMENÝCH VÝRAZŮ
Transkript prezentace:

Tento materiál byl vytvořen rámci projektu EU peníze školám Operačního programu Vzdělávání pro konkurenceschopnost Název školy:   Základní škola a Mateřská škola, Hradec Králové, Úprkova 1 Autor: Mgr. Rachotová Markéta Název: VY_32_INOVACE_11C_05_Lomený výraz- rozšiřování, převádění na společného jmenovatele Téma: 11C_Ma 9.roč. Datum ověření: VM ověřen dne 9.10.2012 v 9.A Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/21.3215 Anotace: DUM je určen k podrobnému výkladu učiva. Možné využít i k aktivnímu opakování.

Lomený výraz Rozšiřování, převádění na společného jmenovatele

Rozšiřování lomených výrazů Již známe: Rozšiřování zlomků Čitatele i jmenovatele zlomku vynásobíme stejným nenulovým číslem. Rozšiřte zlomek třemi. 2 5 2 5 2 . 3 5 . 3 6 15 = =

Rozšiřování lomených výrazů Čitatele i jmenovatele vynásobíme stejným výrazem, který se nerovná nule. 5a 2a – 3b Výraz rozšiřte: a) třemi, b) výrazem (2a + 3b). 3b 2 Zapíšeme podmínky, za kterých má výraz smysl. a ≠ a) Čitatele i jmenovatele vynásobíme daným číslem. 5a . 3 (2a – 3b) . 3 15a 6a – 9b = b) Čitatele i jmenovatele vynásobíme daným výrazem. (Určíme podmínky, za kterých není výraz roven nule). 2a + 3b ≠ 0 - 3b 2 5a . (2a + 3b) (2a – 3b) . (2a + 3b) 10a² + 15ab 4a² – 9b² a ≠ =

Dané zlomky rozšiřte uvedeným číslem Dané zlomky rozšiřte uvedeným číslem. Potom dosaďte do původního i rozšířeného zlomku daná čísla a přesvědčte se, že rozšiřováním zlomku se jeho velikost nezmění. x 5 rozšiřte dvěma, dosaďte x = 1 c d rozšiřte číslem a, dosaďte a = 5, c = 4, d = 2 p 2q rozšiřte číslem 3y, dosaďte p = 2, q = 3, y = 1 1 n rozšiřte výrazem u + v, , dosaďte n = 2, u = 3, v = 7 a + b a - b rozšiřte výrazem a - b, dosaďte a = 6, b = 4

Rozšiřte daný zlomek výrazem uvedeným v závorce: x 2x - 1 u - v u + v 1 2b (2x + 1) (-1) (-7b) r - s r + s y + 3 z (3 + y) (r - s) Doplňte: 1 z - 1 z + 1 x - y y - x x - y 7 9r 27r = = = m m + n m² - n² p² + 2pq + q² p - q p + q = =

Převádění lomených výrazů na společného jmenovatele Již známe: Převádění zlomků na společného jmenovatele 7 9 5 12 Převeďte na společného jmenovatele zlomky a Najdeme společný násobek čísel ve jmenovatelích zlomků. Je to například nejmenší společný násobek čísel 9 a 12. n(9, 12) = 36

Převádění lomených výrazů na společného jmenovatele Již známe: Převádění zlomků na společného jmenovatele 7 9 5 12 Převeďte na společného jmenovatele zlomky a Zjistíme, jakým číslem musíme vynásobit jmenovatele prvního zlomku, abychom dostali společného jmenovatele. Tímto číslem rozšíříme zlomek. 7 9 Převádíme zlomek 36 : 9 = 4 Zlomek rozšíříme čtyřmi. 7 9 7 . 4 9 . 4 28 36 = =

Převádění lomených výrazů na společného jmenovatele Již známe: Převádění zlomků na společného jmenovatele 7 9 5 12 Převeďte na společného jmenovatele zlomky a Stejným způsobem převedeme na společného jmenovatele i druhý zlomek. 5 12 Převádíme zlomek 36 : 12 = 3 Zlomek rozšíříme čtyřmi. 5 12 5 . 3 12 . 3 15 36 = =

Převádění lomených výrazů na společného jmenovatele 5x x - 1 3 4x - 5 Převeďte na společného jmenovatele výrazy a Z výrazů ve jmenovatelích nelze vytknout stejný výraz. Společným jmenovatelem je jejich součin. Společným jmenovatelem je (x – 1) (4x – 5)

Převádění lomených výrazů na společného jmenovatele 5x x - 1 3 4x - 5 Převeďte na společného jmenovatele výrazy a První zlomek rozšíříme výrazem (4x – 5). Jmenovatele vynásobíme výrazem (4x – 5), musíme proto výrazem (4x – 5) vynásobit i čitatele. Převádíme výraz 5x x - 1 5x x - 1 5x . (4x – 5) (x – 1) . (4x – 5) 20x² - 25x 4x² - 9x + 5 = =

Převádění lomených výrazů na společného jmenovatele 5x x - 1 3 4x - 5 Převeďte na společného jmenovatele výrazy a Druhý zlomek rozšíříme výrazem (x – 1). Jmenovatele vynásobíme výrazem (x – 1), musíme proto výrazem (x – 1) vynásobit i čitatele. Převádíme výraz 3 4x - 5 3 4x - 5 3 . (x – 1) (4x – 5) . (x – 1) 3x - 3 4x² - 9x + 5 = =

Převádění lomených výrazů na společného jmenovatele 2a² + 6a 3a a² - 9 a Převeďte na společného jmenovatele výrazy Jmenovatele obou zlomků rozložíme na součin. 2a² + 6a = 2a(a + 3) a² - 9 = (a – 3) (a + 3)

Převádění lomených výrazů na společného jmenovatele 2a² + 6a 3a a² - 9 a Převeďte na společného jmenovatele výrazy Společný jmenovatel tvoří všichni činitelé, kteří se v rozkladech vyskytují. 2a² + 6a = 2a(a + 3) a² - 9 = (a – 3) (a + 3) V rozkladech se vyskytují jako činitelé výrazy 2a, a + 3, a – 3. Jejich součin je nejmenším společným jmenovatelem. 2a(a + 3)(a – 3)

Převádění lomených výrazů na společného jmenovatele 2a² + 6a 3a a² - 9 a Převeďte na společného jmenovatele výrazy První zlomek měl jmenovatele 2a(a + 3), rozšíříme ho výrazem (a – 3) 2a(a + 3)(a – 3) a - 1 2a² + 6a a - 1 2a(a + 3) (a – 1)(a – 3) 2a(a + 3) )(a – 3) = =

Převádění lomených výrazů na společného jmenovatele 2a² + 6a 3a a² - 9 a Převeďte na společného jmenovatele výrazy Druhý zlomek měl jmenovatele (a + 3)(a – 3), rozšíříme ho výrazem 2a. 2a(a + 3)(a – 3) 3a a² - 9 3a . 2a 2a(a + 3)(a – 3) 6a² 2a(a + 3)(a – 3) = =

Tento materiál byl vytvořen rámci projektu EU peníze školám Operačního programu Vzdělávání pro konkurenceschopnost Použití zdroje:   COUFALOVÁ, Jana a kol. Matematika pro 9. ročník základní školy. Praha: Fortuna, 2007, ISBN 978-80-7168-995-9. Obrázky jsou použity z galerie Microsoft office.