Metodika podpory sociálního a emočního vývoje dětí předškolního věku
Je bolestné pozorovat, jak všichni lidé berou v úvahu jen prostředky a jak málo se starají o cíl. (B. Pascal)
důraz na výsledky, na výkony a s tím spojené soupeření, porovnávání, konkurence
Sociální dovednosti Přátelství, kamarádství, vzájemná pomoc, uznání druhého, jaký je – bez předsudků, bez idealizací a projekce svých představ Schopnost navazovat s ostatními zdravý vztah, který je založený na vzájemném respektu a je primárně kooperativní
Emoční dovednosti Impulsivnost Dominance a uzavřenost Vedení dětí k citové vyrovnanosti
Metodika Výchovně-vzdělávací cíle: - budování dobrých vztahů - uznávání druhých a uznávání sebe sama - citová vyrovnanost - samostatnost a odpovědnost svoboda, nezávislost a samostatné rozhodování cit pro spravedlnost - řešení problémů a konfliktů
Jak: - vytváření přátelského a bezpečného prostředí - modelování dobrých vztahů (jít příkladem, ukazovat, jak) - modelování žádoucího chování - podpora správného chování a mluvy (chválení, resp. oceňování), chválení konkrétních projevů - „nevšímání si“ negativního chování dětí
- vedení dětí k rozeznávání pocitů a nálad a vlastní citové vyrovnanosti - vedení dětí k hledání řešení problémů a k odpovědnosti za svá rozhodnutí - vedení dětí k řešení konfliktů -práce s agresivním chováním dětí
DĚKUJI ZA POZORNOST vyhnankova@scholaempirica.org