Priority rozvoje infrastruktury železniční dopravní cesty 26. ročník odborné konference INTEGROVANÉ DOPRAVNÍ SYSTÉMY Priority rozvoje infrastruktury železniční dopravní cesty doc. Dr. Ing. Roman Štěrba odborný poradce generálního ředitele Žďár nad Sázavou, 13. 5. 2019
Obsah Základní informace o SŽDC, s.o. Bílá kniha dopravní politiky Evropské komise Priority rozvoje železniční infrastruktury Perspektivy rozvoje železniční infrastruktury Priority rozvoje infrastruktury železniční dopravní cesty
1. Základní informace o SŽDC, s.o. Od 1.1.2003 hospodaří s majetkem státu, který tvoří především železniční dopravní cesta. Plní funkci: vlastníka dráhy, zajišťuje provozuschopnost dráhy, zajišťuje řízení provozu, zajišťuje modernizaci a rozvoj železniční dopravní cesty, vlastníka a provozovatele výpravních budov osobních nádraží. Priority rozvoje infrastruktury železniční dopravní cesty
Bílá kniha dopravní politiky Evropské komise Priority rozvoje infrastruktury železniční dopravní cesty
2. Bílá kniha dopravní politiky Evropské komise „Plán jednotného evropského dopravního prostoru – vytvoření konkurenceschopného dopravního systému účinně využívajícího zdroje“ =>horizont roku 2050<= podpora růstu a zaměstnanosti snížení závislosti EU na dovozu ropy pokles emisí uhlíku v dopravě o -60% zvýšení energetické účinnosti zvýšení podílu obnovitelných zdrojů bezemisní vozidla ve městech Priority rozvoje infrastruktury železniční dopravní cesty
2. Bílá kniha dopravní politiky Evropské komise 50% přesun přepravy na střední přepravní vzdálenosti (300 km) v osobní a nákladní dopravě ze silniční dopravy na ekologické druhy dopravy, tzn.: - železniční a - vodní dopravu. ztrojnásobení délky sítě stávajících vysokorychlostních tratí plně funkční celoevropská multimodální síť TEN-T „Core network“ do roku 2030 do roku 2050 všechna klíčová letiště propojit se železniční dopravou Priority rozvoje infrastruktury železniční dopravní cesty
Priority rozvoje železniční infrastruktury Priority rozvoje infrastruktury železniční dopravní cesty
3. Priority rozvoje železniční infrastruktury stav modernizace koridorových tratí Priority rozvoje infrastruktury železniční dopravní cesty
3. Priority rozvoje železniční infrastruktury VRT a rychlá spojení významných sídelních center Priority rozvoje infrastruktury železniční dopravní cesty
3. Priority rozvoje železniční infrastruktury VRT a rychlá spojení významných sídelních center Priority rozvoje infrastruktury železniční dopravní cesty
3. Priority rozvoje železniční infrastruktury národní implementační plán ERTMS Kolín - Č. Třebová - Brno - Břeclav dokončeno Petrovice u K. - Přerov - Břeclav 12/2019 Přerov – Česká Třebová 06/2020 Praha Uhříněves – Votice 08/2020 Plzeň (mimo) - Cheb 05/2021 Kralupy nad Vltavou – Praha - Kolín 04/2023 Priority rozvoje infrastruktury železniční dopravní cesty
3. Priority rozvoje železniční infrastruktury VÝHRADNÍ PROVOZ ETCS 1.1.2023: olomouc – UNIČOV (pilotní úsek) 1.1.2025: 1.TŽK (st.hr. - děčín – Praha – brno - st.hr.) 2. tžk (st.hr. – Břeclav – přerov – petrovice – st.hr.) spojovací větev 1. a 2. TŽK (česká třebová – přerov) otrokovice – zlín - vizovice Priority rozvoje infrastruktury železniční dopravní cesty
3. Priority rozvoje železniční infrastruktury sjednocení trakční napájecí soustavy (TSI ENE) Priority rozvoje infrastruktury železniční dopravní cesty
3. Priority rozvoje železniční infrastruktury napojení letiště Václava Havla na celostátní dráhu elektrizace tratí do krajských měst (Liberec, Zlín) elektrizace a zdvoukolejnění objízdných tratí odstranění úzkých hrdel na síti konvenčních tratí - v uzlech: Praha, Brno, Pardubice - na koridorech: Poříčany, Choceň, Ústí nad Orlicí, Blansko, Adamov, Drahotuše, Suchdol nad Odrou, Petrovice u Karviné prediktivní údržba kolejového svršku; diagnostika a monitorování stavu kolejového svršku cyklická údržba drah Priority rozvoje infrastruktury železniční dopravní cesty
3. Priority rozvoje železniční infrastruktury Plán investiční výstavby CELKEM Limit 2019 ∑ 26,1 mld. Kč SFDI OPD2 CEF Ostatní Tis. Kč 139 029 199 9 630 823 5 761 485 2 947 699 7 754 566 Priority rozvoje infrastruktury železniční dopravní cesty
3. Priority rozvoje železniční infrastruktury TRAKČNÍ ENERGIE nakupuje SŽDC od 1.1.2019 hybridní model rozúčtování trakční energie zvláštní sazby AC a DC zohlednění naměřené spotřeby na HV lepší poměr pro ND o 5% při nárůstu výkonů o +1% Poplatky za obnovitelné zdroje energie =˃ 600 mil. Kč / rok Priority rozvoje infrastruktury železniční dopravní cesty
3. Priority rozvoje železniční infrastruktury REKUPERACE Priority rozvoje infrastruktury železniční dopravní cesty
Perspektivy rozvoje železniční infrastruktury Priority rozvoje infrastruktury železniční dopravní cesty
4. Perspektivy rozvoje železniční infrastruktury Vysokorychlostní železnice uvolní kapacitu na konvenčních tratích přispěje k přesunu přepravy na ekologickou dopravu podpoří výzkum, vývoj a inovace přispěje ke kohezi periferních regionů podpoří růst a zaměstnanost Bezemisní železnice splnění závazku snížení emisí o -60% do roku 2050 sjednocení napájecí soustavy výstavba infrastruktury pro dobíjení bateriových vozidel na lokálních tratích vodíkové pohony Priority rozvoje infrastruktury železniční dopravní cesty
4. Perspektivy rozvoje železniční infrastruktury Autonomní doprava vlaky bez strojvedoucích / automatické vedení vlaku optimalizace propustné výkonosti Smart Cities intermodální terminály síťové intermodální služby dobíjení elektromobilů u stanic a zastávek konektivita s autonomní mobilitou Priority rozvoje infrastruktury železniční dopravní cesty
Děkuji za pozornost Priority rozvoje infrastruktury železniční dopravní cesty doc. Dr. Ing. Roman Štěrba odborný poradce generálního ředitele © Správa železniční dopravní cesty, státní organizace Dlážděná 1003/7, 110 00 Praha 1 www.szdc.cz