Název školy Gymnázium, střední odborná škola, střední odborné učiliště a vyšší odborná škola, Hořice Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/34.0873 Název materiálu.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Název školy: ZŠ Varnsdorf, Edisonova 2821, okres Děčín, příspěvková organizace Člověk a příroda, Přírodopis, Atmosféra Autor: Kamil Bujárek, Bc. Název.
Advertisements

Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Eva Fojtíková. Dostupné z Název školy: ZÁKLADNÍ ŠKOLA Přáslavice.
Název školy: Základní škola Městec Králové Autor: Ing. Hana Zmrhalová Název: VY_32_INOVACE_06_CH9 Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Téma: PALIVA Anotace:
Anotace Pracovní list k procvičení znalostí o zemské kůře, horninách a nerostech AutorDagmar Kaisrová JazykČeština Očekávaný výstup Plynulé čtení s porozuměním.Výchova.
Název DUM: VY_32_INOVACE_XVI_1_20_Péče a ochrana ŽP Šablona číslo : XVISada číslo: 1Pořadové číslo DUM: 20 Autor: Mgr.Lenka Dědečková.
Obchodní akademie, Střední odborná škola a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky, Hradec Králové Autor:Mgr. Lubomíra Moravcová Název materiálu:
Název školy Gymnázium, střední odborná škola, střední odborné učiliště a vyšší odborná škola, Hořice Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Název materiálu.
Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Název školyGymnázium, Soběslav, Dr. Edvarda Beneše 449/II Kód materiáluVY_32_INOVACE_62_19 Název materiáluOchrana.
METODICKÝ LIST PRO ZŠ Pro zpracování vzdělávacích materiálů (VM)v rámci projektu EU peníze školám Operační program Vzdělávání pro konkurenceschopnost Projekt:
Anotace Materiál slouží pro výuku speciálních oborů, pro žáky oboru zednické práce. Prezentace obsahuje výklad spotřebu energie a zajištění kvality životního.
14 ŽIVOTNÍ PROSTŘEDÍ Znečišťování ovzduší. Životní prostředí Globální problémy lidstva : Populační exploze a s ní spojená potravinová krize v rozvojových.
Název školy Gymnázium, střední odborná škola, střední odborné učiliště a vyšší odborná škola, Hořice Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Název materiálu.
Základní škola Jindřicha Matiegky Mělník, příspěvková organizace Pražská 2817, Mělník tel.: EKOLOGICKÝ PŘÍRODOPIS Tématický.
Sada číslo 13 STŘEDNÍ ODBORNÁ ŠKOLA A STŘEDNÍ ODBORNÉ UČILIŠTĚ
Proč chránit přírodu? Pro uchování biodiverzity (rozmanitosti počtu druhů, počtu jedinců každého druhu i genetických informací). Z produkčních důvodů (každý.
ENVIROMENTÁLNÍ VÝCHOVA EKOSYSTÉMy - biodiverzita
Název školy Gymnázium, střední odborná škola, střední odborné učiliště a vyšší odborná škola, Hořice Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Název materiálu.
VYS_32_INOVACE_491_Mytí, smáčivost, emulgace NÁZEV ŠKOLY
AUTOR: Mgr. Danuše Lebdušková
Globální problémy lidstva
Fotosyntéza je váš kamarád
Krajina, krajinné složky, krajinotvorné procesy
AUTOR: Mgr. Danuše Lebdušková NÁZEV: VY_32_INOVACE_150_Ochrana půdy
Název školy Gymnázium, střední odborná škola, střední odborné učiliště a vyšší odborná škola, Hořice Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Název materiálu.
Číslo projektu MŠMT: Číslo materiálu: Název školy: Ročník:
Název školy Gymnázium, střední odborná škola, střední odborné učiliště a vyšší odborná škola, Hořice Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Název materiálu.
Vztahy mezi organismem a prostředím – ekologická přizpůsobivost organismu Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Radomír Hůrka.
Základy ekologie pro střední školy 1. CZ.1.07./1.5.00/
Název školy: ZŠ a MŠ Verneřice Autor výukového materiálu:
Lidská práva VY_32_INOVACE_3-50 Ročník: 7. Vzdělávací oblast:
VY_62_INOVACE_ – Monetární politika Autor Ing. Hana Sůvová
VY_32_INOVACE_ Rostlinstvo a živočišstvo Autor
Znečištění ovzduší Obr. 1
Přírodní zdroje na Zemi
NÁZEV ŠKOLY: ZŠ Kopřivnice, Štramberská 189, příspěvková organizace
Chemické vlastnosti technických materiálů
Vzdělávání pro konkurenceschopnost
Název školy: Základní škola Karla Klíče Hostinné
VY_32_INOVACE_ , upravené tuky Ing. Blanka Kožíšková
Autor: Mgr. Eva Procházková Název : VY_32_INOVACE_23_Požár Téma: Požár
Název školy : Základní škola a mateřská škola,
Číslo projektu MŠMT: Číslo materiálu: Název školy: Ročník:
Zpracovala: Mgr. Monika Dvořáková
Základy ekologie pro střední školy 1. CZ.1.07./1.5.00/
Různé podmínky života na Zemi
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu
ČESKO-SUROVINOVÉ ZDROJE
Střední odborná škola a Střední odborné učiliště, Hradec Králové, Vocelova 1338, příspěvková organizace Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/
Koloběh dusíku VY_32_INOVACE_23_449
Název školy Gymnázium, střední odborná škola, střední odborné učiliště a vyšší odborná škola, Hořice Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Název materiálu.
Název vzdělávacího materiálu Vzduch
13. Růst lidské populace, demografie
6. Využívání a znečišťování vody Základy ekologie pro střední školy 1.
Vytvořeno v rámci v projektu „EU peníze školám“
Výukový materiál VY_52_INOVACE_32_OCHRANA PŮDY
Název školy Gymnázium, střední odborná škola, střední odborné učiliště a vyšší odborná škola, Hořice Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Název materiálu.
Název školy: Speciální základní škola, Louny Poděbradova640, příspěvková organizace Autor: Mgr. Erika Pospíšilová Název materiálu: VY__32_INOVACE_20_IV_Z6_Typy_Krajin.
VY_62_INOVACE_ – Příklady na výpočet úroků z vkladů a úvěrů
Biodiverzita V. Ochrana biodiverzity.
ZŠ a MŠ, Jilemnice, Komenského 103, příspěvková organizace
Obchodní akademie, Střední odborná škola a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky, Hradec Králové Autor: Mgr. Petra MATYÁŠTÍKOVÁ Název materiálu:
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola T. G. Masaryka, Bojkovice, okres Uherské Hradiště AUTOR: Mgr. Jolana Navrátilová NÁZEV: VY_32_INOVACE_05_Člověk a energie TÉMATICKÝ.
Neživá příroda - vzduch
Název školy Gymnázium, střední odborná škola, střední odborné učiliště a vyšší odborná škola, Hořice Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Název materiálu.
Název projektu: ZŠ Háj ve Slezsku – Modernizujeme školu
ATMOSFÉRA - vzdušný obal Země.
NÁZEV: VY_32_INOVACE_22_11_Z7_Skála TÉMA: Atlantský oceán
Obchodní akademie, Střední odborná škola a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky, Hradec Králové Autor: Mgr. Lubomíra Moravcová Název materiálu:
AUTOR: Mgr. Danuše Lebdušková NÁZEV: VY_32_INOVACE_150_Ochrana půdy
Název školy: Základní škola a mateřská škola Domažlice , Msgre B
Transkript prezentace:

Název školy Gymnázium, střední odborná škola, střední odborné učiliště a vyšší odborná škola, Hořice Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/34.0873 Název materiálu Přírodně sociální globální problémy VY_32_INOVACE_10.01.05 Autor Ing. Helena Vacková Tematická oblast Člověk a prostředí pro 4. ročník přírodovědného lycea Ročník 4. lyceum Datum tvorby Srpen 2013 Anotace Materiál charakterizuje obecně lidské globální problémy a jejich projevy. Učí žáky přemýšlet o důsledcích obecně lidských globálních problémů pro lidstvo. Metodický pokyn Prezentace látky + procvičení pomocí kontrolních otázek

Přírodně sociální globální problémy Působení člověka na přírodu má pozitivní i negativní výsledky, které se často vyskytují nečekaně, jejich důsledky ani dnes často nelze odhadnout.. Regionální negativní vlivy se ve svém úhrnu projevují jako globální problémy. Dělení: 1. ekologické globální problémy (odlesňování, desertifikace, snižování biodiverzity, znečišťování a ohrožování prostředí) 2. surovinové a energetické problémy

Odlesňování Les představuje nenahraditelný ekosystém. Jaké funkce lesní ekosystém má? Hlavní problém – likvidace tropických deštných pralesů (každoročně nenávratně zničeno 126 000 km2)

Desertifikace Desertifikace = vysušování prostředí, rozšiřování pouští Hlavní příčiny desertifikace: 1. odlesňování 2. úmyslně zakládané požáry pro obnovu pastvin či usnadnění lovu 3. nadměrná pastva dobytka 4. nevhodné technologie pěstování (nadměrné užívání chemických hnojiv, nesprávná kultivace…)

Snižování biodiverzity Biodiverzita = rozmanitost všech žijících organismů a ekologických systémů Po celou dobu geologické historie Země vymíraly organismy, což souviselo s postupně se měnícími podmínkami prostředí (změna biotopu organismů)- Ročně vyhyne až 900 rostlinných a živočišných druhů. Příčiny snižování biodiverzity: 1. rychlá přeměna biotopů (zvláště v Jižní Americe, subsaharské Africe, v jihovýchodní Asii), což vede ke snížené schopnosti adaptace druhu 2. nadměrný lov (vyhuben holub stěhovavý, evropský pratur…) 3. zavlečení jiného druhu (pes dingo v Austrálii zdivočel a vytlačil původní predátory např. ďábla medvědovitého) Uzavírání zbývajících jedinců do rezervací, zoologických či botanických zahrad nevede k zachování genofondu druhu, neboť u těchto tvorů dochází k postupné genetické degeneraci.

Znečišťování a ohrožování prostředí Cizorodé látky se dostávají do všech složek životního prostředí. Ke znečišťování dochází přírodní cestou, ale významnější je antropogenní vliv. Problémy ovzduší (narušení ozonové vrstvy, zesílení skleníkového efektu) Problémy vody (bodové, plošné a specifické znečištění) Problémy půdy (degradace půdy, eroze)

Surovinové a energetické problémy Suroviny jsou neobnovitelným přírodním zdrojem, jejich těžba v posledním půlstoletí vzrostla, surovinová základna Země není ohrožena zásluhou vědeckého výzkumu (recyklace Fe, náhrady suroviny jinými, nové účinnější technologie získávání surovin z netradičních zdrojů např. z mořské vody). Energeticky významné suroviny – ropa, zemní plyn, uhlí, ropné břidlice, zásoby se tenčí (dnes známé zásoby ropy budou při současné těžbě spotřebovány v polovině 21. století), spalováním dochází ke znečištění ovzduší Obnovitelné přírodní zdroje byly využívány od pradávna, s průmyslovou revolucí se četnost jejich využívání snížila. Dnes význam obnovitelných přírodních zdrojů energie stoupá. Jejich využití se stává spíše otázkou politickou.

Opakovací otázky 1. Jaké jsou hlavní příčiny šíření pouští? 2. Které zdroje energie jsou obnovitelné a které neobnovitelné? 3. Vyjmenujte příčiny snižování biodiverzity. 4. Vyjmenujte hlavní příčiny odlesňování v tropických oblastech.

Zdroje EZECHEL, M., ZICHOVÁ, J., PYTLOUN, L. Ekologie a ochrana životního prostředí. Mělník: VOŠZ A SZaŠ, 2012. 211 s.