DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
NÁZEV ŠABLONY: INOVACE V CHEMII 52/CH21/ , VRTIŠKOVÁ VZDĚLÁVACÍ OBLAST: ČLOVĚK A PŘÍRODA NÁZEV VÝUKOVÉHO MATERIÁLU: CHEMICKÉ DĚJE A REAKCE AUTOR:
Advertisements

Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám Registrační číslo projektu: III/2VY_32_inovace_51.
Řada napětí kovů, zákonitosti reakcí
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám
Kyslík, sloučeniny CH-3 Anorganická chemie, DUM č. 9
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám Registrační číslo projektu: III/2VY_32_inovace_46.
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám Registrační číslo projektu: III/2VY_32_inovace_ 41.
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám
XIII. TYPY CHEMICKÝCH REAKCÍ
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám
Zdravotnický asistent, první ročník Nepřechodné kovy Hliník Autor: Mgr. Veronika Novosadová Vytvořeno: jaro 2012 SZŠ a VOŠZ Zlín ZA, 1. ročník / Nepřechodné.
Zdravotnický asistent, první ročník Stavba atomu Radioaktivní rozpady Autor: Mgr. Veronika Novosadová Vytvořeno: jaro 2012 SZŠ a VOŠZ Zlín ZA, 1. ročník.
Zdravotnický asistent, první ročník Nepřechodné nekovy Fosfor Autor: Mgr. Veronika Novosadová Vytvořeno: jaro 2012 SZŠ a VOŠZ Zlín ZA, 1. ročník /
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Šablona III/2VY_32_INOVACE_180.
Acidobazické reakce CH-4 Chemické reakce a děje, DUM č. 9
Zdravotnický asistent, první ročník Nepřechodné kovy Sloučeniny hliníku Autor: Mgr. Veronika Novosadová Vytvořeno: jaro 2012 SZŠ a VOŠZ Zlín ZA, 1. ročník.
OPAKOVÁNÍ CHEMIE PRVKŮ BLOKU p CH-3 Anorganická chemie, DUM č. 12
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám Registrační číslo projektu: III/2VY_32_inovace_ 05.
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám Registrační číslo projektu: III/2VY_32_inovace_45.
Autor výukového materiálu: Petra Majerčáková Datum vytvoření výukového materiálu: červen 2013 Ročník, pro který je výukový materiál určen: VIII Vzdělávací.
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Šablona III/2VY_32_INOVACE_93.
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Šablona III/2VY_32_INOVACE_94.
ŠablonaIII/2číslo materiálu394 Jméno autoraMgr. Alena Krejčíková Třída/ ročník1. ročník Datum vytvoření
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Šablona III/2VY_32_INOVACE_73.
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám Registrační číslo projektu: III/2VY_32_inovace_56.
Hliník Mgr. Jitka Vojáčková.
Základní škola T. G. Masaryka, Bojkovice, okres Uherské Hradiště
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Název školy Gymnázium Česká a Olympijských nadějí, České Budějovice, Česká 64 Název materiálu VY_32_INOVACE_CH_2_Kod_10_.
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Název školy Gymnázium Česká a Olympijských nadějí, České Budějovice, Česká 64 Název materiálu VY_32_INOVACE_3_FIG_03_BULGARIA.
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Název školy Gymnázium Česká a Olympijských nadějí, České Budějovice, Česká 64 Název materiálu VY_32_INOVACE_CH_2_Kod_03_.
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Název školy Gymnázium Česká a Olympijských nadějí, České Budějovice, Česká 64 Název materiálu VY_32_INOVACE_CH_2_Kod_07_Oxid.
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Název školy Gymnázium Česká a Olympijských nadějí, České Budějovice, Česká 64 Název materiálu VY_32_INOVACE_CH_1_BAR_17_OBECNACHEMIE.
ZÁKLADNÍ ŠKOLA SLOVAN, KROMĚŘÍŽ, PŘÍSPĚVKOVÁ ORGANIZACE ZEYEROVA 3354, KROMĚŘÍŽ projekt v rámci vzdělávacího programu VZDĚLÁNÍ PRO KONKURENCESCHOPNOST.
Prvky 16. skupiny CHALKOGENY
Název školy: ZŠ a MŠ Verneřice Autor výukového materiálu: Eduard Šram
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
ZŠ Benešov, Jiráskova 888 CHEMIE
Soli a jejich chemické vlastnosti
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
Chemické rovnice a reakce v praktické výuce chemie
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
Oxidy a jejich chemické vlastnosti
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
11 prvky, sloučeniny- souhrnné opakování
  KYSELINY – TEST Tato práce je šířena pod licencí CC BY-SA 3.0. Odkazy a citace jsou platné k datu vytvoření této práce. VY_32_INOVACE_01_26.
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
Základní škola T. G. Masaryka, Bojkovice, okres Uherské Hradiště
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
Základní škola T. G. Masaryka, Bojkovice, okres Uherské Hradiště
Název školy Gymnázium, střední odborná škola, střední odborné učiliště a vyšší odborná škola, Hořice Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Název materiálu.
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
ZÁKLADNÍ ŠKOLA SLOVAN, KROMĚŘÍŽ, PŘÍSPĚVKOVÁ ORGANIZACE
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
Transkript prezentace:

DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/34.0969 Název školy Gymnázium Česká a Olympijských nadějí, České Budějovice, Česká 64 Název materiálu VY_32_INOVACE_CH_2_Kod_18_acidobazický charakter oxidů Autor Pavla Kodríková Tematický okruh p - prvky Ročník 2. ročník, sexta Datum tvorby 20. listopadu 2012 Anotace Práce slouží k popisu a odvození acidobazických vlastností oxidů Metodický pokyn Prezentace je určena jako výklad do hodiny i jako materiál k samostudiu Možnosti využití: promítání, práce s interaktivní tabulí, práce jednotlivců nebo dvojic u PC, samostudium Pokud není uvedeno jinak, použitý materiál je z vlastních zdrojů autora

Metodický pokyn Prezentaci lze použít při výkladu frontálním, práci ve dvojicích či skupinách i samostudiu s důrazem na odvozování reaktivity prvku a sloučenin žáky. Snahou je nepředkládat hotová fakta a řešení, ale vést žáky k maximální spolupráci při výuce a aktivnímu přístupu. Při frontální práci s celou třídou na interaktivní tabuli lze vepisovat do prezentace v programu ActivStudio nebo ActivInspire, a to přetažením anotace přes plochu. Pro kontrolu je vždy zařazen jako následující správně vyplněný slide. Práci je možno přizpůsobit schopnostem žáků ve třídě a využít nápovědy, která upozorňuje na zákonitosti chemických dějů a principy odvozování reakcí. Při práci ve dvojicích nebo skupinách může učitel vést hodinu tak, aby zadával jednotlivé části prezentace k řešení a podle schopností členů skupiny či dvojic doporučil či vynechal nápovědu. Takto mohou žáci pracovat u svých PC nebo podle prezentace puštěné pro celou třídu. Pokaždé je k dispozici kontrola práce na slidech s uvedeným řešením. Prezentaci lze použít k samostudiu nebo přípravě na výuku – obsahuje návody k řešení. Prezentaci lze použít k prověřování učiva – učitel použije nevyplněné slidy. Podle prezentace lze vytvořit pracovní listy – k vytištění jsou nevyplněné slidy.

Reakce kyslíku: S většinou prvků se slučuje přímo → oxidy ( neslučuje se W, Pt, Au, nejsou známy od He, Ne, Ar) prudká reakce s O2 za vzniku světla, tepla - hoření Hoření síry v kyslíku: http://www.youtube.com/watch?v=Ol1SJiVJ02c

Dělení oxidů podle acidobazického charakteru: Kyselé ………………………… Doplňte podle PSP: Nekovy, (polokovy) Vysoké ox. číslo !

Dělení oxidů podle acidobazického charakteru: Kyselé - oxidy nekovů (X ≥ 2) - oxidy kovů s ox. č. > 5 Nekovy, (polokovy) Vysoké ox. číslo !

Kyselé oxidy Reagují s vodou ………………. ( co vzniká) CO2 ………………………………uveďte rovnici SO2……………………………….uveďte rovnici …………………………………… uveďte další příklad Nerozpustné reagují se zásadami - …………………………………….(co vzniká) SiO2 + NaOH…………………….uveďte rovnici

Kyselé oxidy Reagují s vodou → kyselina CO2 + H2O → H2CO3 SO2 + H2O → H2SO3 Mn2O7 + H2O→ 2 HMnO4 Nerozpustné reagují se zásadami - → soli, prvek oxidu v anionu soli SiO2 + 2 NaOH→ Na2SiO3 + H2O

b) bazické Doplňte podle PSP: ………………………… Nekovy, (polokovy) nízké ox. číslo !

b) bazické - oxidy elektropozitivních prvků (X≤ 1) vazba iontová oxidy kovů s ox.č. I, II, III Nekovy, (polokovy) nízké ox. číslo !

bazické oxidy Reagují s vodou …………………… ( co vzniká) CaO + H2O ………………………. uveďte rovnici Na2O + H2O ……………………… uveďte rovnici nerozpustné reagují s kyselinou ……( co vzniká) MgO + HCl ………………………… uveďte rovnici

bazické oxidy Reagují s vodou → hydroxid CaO + H2O → Ca(OH)2 Na2O + H2O → 2 NaOH nerozpustné reagují s kyselinou → sůl, prvek oxidu v kationu soli MgO + 2 HCl → MgCl2 + H2O

b) amfoterní ………………………… Doplňte podle PSP: Střední hodnota ox. čísla

b) amfoterní střední část PSP (1 ≤ X ≤ 2) oxidy kovů s nižším ox. č. kovalentní vazby mezi kyslíkem a kovem Střední hodnota ox. čísla

amfoterní oxidy Př Al2O3 Reakce s kyselinou ……………… ( co vzniká) …………………………………………uveďte rovnici Reakce se zásadou ………………( co vzniká)

amfoterní oxidy Př Al2O3 Reakce s kyselinou - sůl hlinitá Al2O3 + 6 HCl → 2 AlCl3 + 3 H2O Reakce se zásadou - sůl – hlinitan Al2O3 + 2 NaOH + 3 H2O → 2 Na [Al(OH)4]

d) neutrální Nereagují s vodou, netvoří soli Př. CO, NO

Zdroje: USER: CEPHEUS. periodická soustava prvků [online]. [cit. 16.9.2012]. Dostupný na WWW: https://commons.wikimedia.org/wiki/File:Periodic_table.svg HONZA, Jaroslav; MAREČEK, Aleš. Chemie pro čtyřletá gymnázia 1. díl. Brno: vlastním nákadem, 1995, ISBN 80-900066-6-3. ŠRÁMEK, Vratislav. Obecná a anorganická chemie. Olomouc: OLOMOUC, 2000, ISBN 80-7182-099-7.