Prezentace se nahrává, počkejte prosím

Prezentace se nahrává, počkejte prosím

Název školy Gymnázium, střední odborná škola, střední odborné učiliště a vyšší odborná škola, Hořice Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/34.0873 Název materiálu.

Podobné prezentace


Prezentace na téma: "Název školy Gymnázium, střední odborná škola, střední odborné učiliště a vyšší odborná škola, Hořice Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/34.0873 Název materiálu."— Transkript prezentace:

1 Název školy Gymnázium, střední odborná škola, střední odborné učiliště a vyšší odborná škola, Hořice Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Název materiálu VY_32_INOVACE_ KYSLÍK II Autor Jana Černá Tematická oblast Anorganická chemie pro 2. ročník přírodovědného lycea Ročník 2.L Datum tvorby Anotace Materiál je určen pro studenty 2. ročníku přírodovědného lycea, 4letých a odpovídajících ročníků víceletých gymnázií, do předmětu Chemie. Tento materiál slouží k výkladu učiva o sloučeninách kyslíku, vlastnostech peroxidu vodíku a ozonu. Metodický pokyn Prezentace je určena jako podpora výkladu učitele a je doplněna hypertextovým odkazem na video rozkladu peroxidu vodíku katalyzovaný burelem. Žáci mohou tuto část použít jako podklad pro zápis do sešitu. V závěru jsou uvedeny kontrolní otázky k upevnění a aplikaci získaných znalostí, které mohou žáci doplňovat do sešitu .

2 Kyslík a jeho sloučeniny

3 OXIDY - O-II Podle reakce s vodou oxidy rozdělujeme:
A) KYSELINOTVORNÉ OXIDY Slučují se s vodou na oxokyseliny Patří sem oxidy nekovů (∆X ˃ 2), s oxidačním číslem ≥ IV Př.: CO2 + H2O → H2CO3 SO3 + H2O → H2SO4 nerozpustné ve vodě reagují se zásadami na soli: SiO NaOH → Na2SiO3 + H2O

4 OXIDY B) ZÁSADOTVORNÉ OXIDY S vodou tvoří hydroxidy
= oxidy kovů s oxidačním číslem ˂ IV Př.:CaO + H2O → Ca(OH)2 Nerozpustné oxidy s kyselinami tvoří soli: MgO + H2SO4 → MgSO4 + H2O

5 OXIDY C) AMFOTERNÍ reagují s kyselinami i zásadami za vzniku solí
Př.: Al2O3 + 6HCl → 2AlCl H2O Al2O3 + 2NaOH + 3H2O → 2Na[Al(OH)4] tetrahydroxohlinitan sodný D) NETEČNÉ Nereagují s vodou, kyselinami ani se zásadami Př.: N2O, NO, CO

6 PEROXID VODÍKU Elektronový vzorec H – O – O – H
Kyslíku přiřazujeme ox. číslo –I VLASTNOSTI: Bezbarvá, slabě namodralá kapalina výborné polární rozpouštědlo Účinkem světla a některých látek (burel,krev – enzym peroxydáza) se rozkládá: 2H2O2 → 2H2O + O2 Video: rozklad H2O2 katalyzovaný burelem

7 Vlastnosti H2O2 Má vlastnosti oxidační:
PbS-II H2O2 → PbSVI O H2O i redukční: AgI 2O + H2O2 → 2Ag0 + H2O + O2 Laboratorní příprava: Na2O2 + H2O → 2NaOH + H2O2 Použití: Bělící, dezinfekční prostředek – v lékařství – 3% roztok

8 Soli peroxidu vodíku Nejvýznamnější jsou peroxidy alkalických kovů a kovů alkalických zemin př.: Na2O2 peroxid sodný BaO2 peroxid barnatý

9 OZON – O3 Namodralý plyn s intenzivním zápachem
Velmi reaktivní (více než kyslík) Silné oxidační účinky: PbS + 2O3 → PbSO4 + O2 Silně oxiduje organické látky (kaučuk, korek) – způsobuje zesíťování (znehodnocení) pryží Ve vysokých koncentrací je jedovatý, karcinogenní (tvorba volných radikálů) Vznik: v místě výskytu atomárního kyslíku –při elektrickém výboji nebo UV zářen O + O2 → O3

10 Význam ozonu POZITIVNÍ:
Ve vyšších vrstvách atmosféry (25 km nad povrchem) tvoří OZONOSFÉRU (obal chránící Zemi před účinky UV záření) NEGATIVNÍ: PŘÍZEMNÍ OZÓN – vzniká z výfukových plynů = tvoří FOTOCHEMICKÝ SMOG ( NOX, O3) Vyvolává bolest hlavy, kašel, dráždí sliznici

11 Použití ozonu Sterilizace pitné vody – bakteriocidní (dezinfekční) účinky Konzervace potravin v mrazírnách Bělící prostředek

12 opakování 1) Jakým způsobem rozdělujeme oxidy?
2) Jak reagují ZnO, CuO, SO2 s vodou, s HCL a s NaOH? Zapište rovnice. 3) Jaké jsou vlastnosti H2O2 ? 4) V čem spočívá pozitivní a negativní význam ozonu?

13 ŘEŠENÍ 1) Jakým způsobem rozdělujeme oxidy? kyselinotvorné (s vodou tvoří kyseliny) zásadotvorné (s vodou tvoří zásady ) amfoterní (reagují s kyselinou i zásadou) netečné (nereagují s vodou, kyselinou ani se zásadou) 2) ZnO (amfoterní oxid) ZnO + 2HCl → ZnCl2 + H2O ZnO + 2NaOH + H2O → Na2 [Zn(OH)4] CuO (zásadotvorný oxid) CuO + H2O → Cu(OH)2

14 ŘEŠENÍ 2) SO3 (kyselinotvorný oxid) SO3 + H2O → H2SO4 3) Jaké jsou vlastnosti H2O2 ? Bezbarvá, slabě namodralá kapalina, výborné polární rozpouštědlo, hlavně oxidační vlastnosti 4) V čem spočívá pozitivní a negativní význam ozonu? + ozonosféra - fotochemický smog

15 zdroje Vratislav Šrámek, Ludvík Kosina: Obecná a anorganická chemie, nakl. FIN, Olomouc 1996 Marika Benešová, Hana Satrapová: Odmaturuj z chemie, nakl. DIDAKTIS spol.s.r.o. 2002 Hana Čtrnáctová, Věra Vaňková: Znáte anorganickou chemii? (pracovní sešit), nakl. PROSPEKTRU., spol. s. r. o., Praha1996


Stáhnout ppt "Název školy Gymnázium, střední odborná škola, střední odborné učiliště a vyšší odborná škola, Hořice Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/34.0873 Název materiálu."

Podobné prezentace


Reklamy Google