Prezentace se nahrává, počkejte prosím

Prezentace se nahrává, počkejte prosím

Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám Registrační číslo projektu: III/2VY_32_inovace_45.

Podobné prezentace


Prezentace na téma: "Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám Registrační číslo projektu: III/2VY_32_inovace_45."— Transkript prezentace:

1 Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám Registrační číslo projektu: III/2VY_32_inovace_45

2 Jméno autora: Ing. Dalibor Bielka Třída/ročník:1. (5.) Datum vytvoření:20. 9. 2012 Vzdělávací oblast:Člověk a příroda Tematická oblast: Přírodní látky Předmět: Chemie Výstižný popis způsobu využití, případně metodické pokyny: Obecné chemické pojmy, úvod do učiva chemie Klíčová slova: Redoxní rovnice, oxidace, redukce Druh učebního materiálu:prezentace

3 Úpravy redox rovnic Postup při vyčíslování oxidačně redukčních rovnic 1) Zapíšeme správně rovnici Jód a sulfan spolu reagují a vzniká síra a kyselina jodovodíková I 2 + H 2 S  S + HI

4 Úpravy redox rovnic 2) Zapíšeme oxidační čísla všech prvků (později můžeme jen těch, co mění své oxidační číslo) a vybereme ty prvky, které mění své oxidační číslo. I 2 0 + H 2 +1 S -2  S 0 + H +1 I -1 2 I 0  I -1 S -2  S 0

5 Úpravy redox rovnic 3) Zjistíme počet elektronů, které uvolňuje nebo přijímá atom a vynásobíme počtem atomů daného prvku ve výchozích látkách 2 I 0  I -1 +1 e - x 2 = 2 S -2  S 0- 1 e - x 1 = 1

6 Úpravy redox rovnic Použijeme křížové pravidlo, pokud můžeme, vykrátíme 2 I 0  I -1 +1 e - x 2 = 21 S -2  S 0- 1 e - x 1 = 12

7 Úpravy redox rovnic Ve výchozích látkách před sloučeninu, ve které se vyskytuje prvek se změnou oxidačního čísla napíšeme číslo, které najdeme na konci řádku, po použití křížového pravidla. Produkty potom dopočítáme. I 2 + H 2 S  S + HI 2 I 0  I -1 +1 e - x 2 = 21 S -2  S 0- 1 e - x 1 = 12 I 2 + 2H 2 S  2S + 2HI

8 Úpravy redox rovnic Dopočítáme ostatní prvky v pořadí kovy, nekovy, nakonec vodík a kyslík. Pokud dojde ke změně v počtu molekul s prvkem, který jsme dopočítali, musíme provést přepočítání.

9 Úpravy redox rovnic Pokud v produktech máme sudý počet atomů prvku, který mění své oxidační číslo a v reaktantech je lichý počet, potom obě polorovnice násobíme dvěma a celý proces vytváříme s novým počtem.

10 Úpravy redox rovnic KOTLÍK, Bohumír a Květoslava RŮŽIČKOVÁ. Chemie v kostce II.: Pro střední školy. 2. vyd. Havlíčkův Brod: Fragment, 1997. HONZA, Jaroslav a Aleš MAREČEK. Chemie pro čtyřletá gymnázia. 3. vyd. Olomouc: Nakladatelství Olomouc, 2005 Flemr, Vratislav a Bohuslav Dušek, Chemie I (obecná a anorganická) pro gymnázia. 1. vyd. Praha, SPN – pedagogické nakladatelství, a.s.


Stáhnout ppt "Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám Registrační číslo projektu: III/2VY_32_inovace_45."

Podobné prezentace


Reklamy Google