VÝVOJOVÉ ŽIVOTNÍ ETAPY: JSME NEJEN TÍM, ČÍM JSME BYLI PhDr VÝVOJOVÉ ŽIVOTNÍ ETAPY: JSME NEJEN TÍM, ČÍM JSME BYLI PhDr. Svatopluk Morávek 2019
Vývojový pohled : V životě i v psychoterapii (dynamika, kreativita, Význam: - porozumění blízkým druhým, vztahy, - kdo pracuje s lidmi, dětmi - rozumět sobě! Jsme součást stálého vývoje (rodina, předci, archetypy, úzkosti Teorie lidského vývoje: různé akcenty Piaget, Freud, Maslow, Levine, Kohlberg, Erikson
Freud: cykly psychosexuálního vývoje 1. Orální stadium : 0-1,5 roku - kojení, plakání, žvýkání! Ústa!, spojení s libidem 2. Anální : 1- 3 roky ( kontrola zadržování, nácvik, držení vs. Pouštění 3. Falické : 3-6 let ( pohlaví, co to mám? Oidipus vs. Elektra, 4. Fáze latence (školní věk, 6-12) 5. Genitální období (puberta) změny: rozvoj sexu, emocí, postoj vůči rodičům Freud: cykly psychosexuálního vývoje
JINÉ TEORIE: Piaget: Kognitivní vývoj ( 4 světy myšlení 1. senzomotorické období (do 2 let) (od sání , obracení,k chůzi a mluvení, pojmenovávání 2. předoperační období (2-7)( rozvoj řeči, činností, myšlení intuitivní, často bez příčinnosti, svět plný kouzel, fantazie, ne logiky! 3. konkrétní operace (6 – 11,12) (vědomí určitých pravidel=operací, logiky, černobílé myšlení, lpění 4. Formální operace (11 let až dospělost) (svět složitých vztahů, symbolů; formální logika i více alternativ, kritické myšlení, objevování. Ne všichni dospělí do toho stadia dojdou!!
Pamela Levine: 13 tileté cykly: 0-13: Potřeba závislosti – tvoří se důvěra 13-26 let: potřeba nezávislosti k opuštění domova (tvorba identity) 26-39 let: potřeba nezávislosti : Láska(intimita) a práce (zvládnutí) 13-52: potřeba vzájemných vztahů (péče o život, evoluce, povolání) Pamela Levine: 13 tileté cykly:
Maslow: hierarchie potřeb Erikson Fyziolog.potřeby Potřeby bezpečí, jistoty Sounáležitosti a lásky Oceněnění, sebeocenění Seberealizace Kojenec Důvěra Batole / Autonomie vs. stud Předškolák / iniciat. vs vinna Školák –dosp.+Dosp. (18-40 / zručnost, identita vs konfuze, intimita Střední dospělost a dál /generativita, integrita,
Erik Erikson: 8 věků Považoval se za analytika .Jeho koncepce ale rozdílná od Freuda : Důraz ne na pudové složky – ID , ale na Ego, Důraz na histor. a kultur. ,vlivy, Důraz na normalitu, normální vývoj vývoj člověka se děje po celý jeho život. každá fáze je spojena s životním úkolem, který v sobě nese vnitřní konflikt (vývojovou krizi). Pokud je tento konflikt vyřešen, přináší to pro ego člověka novou sílu ctnost a mohutnost. Pokud konflikt vyřešen není, jedinec opouští fázi s pocitem méněcennosti a ten si nese do další životní etapy.
Etapa I: Základní důvěra proti základní nedůvěře • Období : kojenecký věk (0 – 1 rok) • vytváří se základní ctnost - naděje • buď vzniká základní důvěra v sebe, v okolí, v každodennost Opak: nedůvěra, dítě se neorientuje v okolí, lidech, má ohrožující pocity nejistoty • 1. rok člověka předjímá, jaký pohled na svět si dítě do života odnese Závisí na kvalitě mateřského vztahu, na citlivé péči matky o potřeby dítěte.
Dítě a matka se navzájem ovlivňují. Dítě se učí dostávat, přijímat. (např. dostane najíst, když má právě hlad). Dítě dostává, aby později mohlo dávat. vzájemnost: matku také těší kontakt s dítětem, stejně jako dítě těší uspokojivá péče matky Citlivá, vhodná péče vytváří v dítěti základ pocitu identity, který se později spojí s pocitem „správného” člověka
Resumé kojence: Dokáži prostě jen tak být Dokážu důvěřovat – tobě Jsem tebou Mám naději
2. období : Autonomie proti studu a pochybám 1 až 3 roky účinná síla je vůle, síla chtění , sebekontrola Psychologické zrození, jáství dominantní osoby: rodiče fáze rostoucí autonomie nebo studu ze závislosti na okolí dítě si chce prosadit svou samostatnost (př.: nechce chodit za ruku) , obdobím vzdoru, protestu. začíná některé věci dělat samo, zlobení se, když mu něco nejde přiměřená stimulace,
2.období Nácvik čistoty, držení, pouštění (anální stadium Učení limitům, rovnováze, Ne. Stopy: toxický stud, jsem špatný Vs. Nedisciplinovanost dle Eriksona rozhodující pro poměr mezi láskou a nenávistí, spoluprací a vzdorovitostí, svobodou vyjadřovat sebe sama a jejím potlačováním. Z pocitu sebeovládání trvalý pocit dobré vůle a hrdosti; pocit ztráty sebeovládání a pocit cizí dominance vyvolává trvalý sklon k pochybnostem a studu.
Resumé: Mám sílu vůle Jsem zvídavý, zkoumám a jednám Umím být sám sebou Dokážu se odlišit od ostatních Mám limity
III. Iniciativa vs. vina Věk 3-6 let Ctnost: odhodlání, cílevědomost Vztahy: rodiče, rodina , postupně širší vztahy Model sexuality, partner.. vztahů aktivita dítěte, období spontánní hry, začíná se tvořit sebevědomí začíná samo sebe hodnotit,zvnitřnění sociálních norem Zkoumání svého těla, odloučení od rodičů zkoušejí zakázané, protože jejich aktivita jim nedá poslechnout všechny ty věci, které mají zakázané
Umím si představovat a pociťovat (mám fantazii a city) Resumé Jsem někdo Jsem chlapec, holka) Umím si představovat a pociťovat (mám fantazii a city) Mám cíle a hodnoty Mám svědomí
IV. Snaživost (příčinlivost) vs. méněcennost 6 až 12 let, období latence účinná síla je kompetence, dovednost, kompenzace ve škole počátek srovnávání se spolužáky, zdroje pocitů méněcennosti Setkání se s novou autoritou, Důrazy na výkony, porovnání Učení se práce s „nástroji“ Učení se kooperaci, sociální aspekt, první skupiny
Resumé školáka: Jsem schopný Dokážu přemýšlet a učit se Mám dovednosti Mám svoje vlastní hranice Jsem kompetentní
V. Identita proti konfuzi rolí (zmatek nejistota 12 až 18 let , puberta , adolescence účinná ctnost - věrnost, poctivost vztahy: vrstevníci, party, modely vůdcovství hledání vlastní identity a nejistota ze své pozice mezi lidmi chtějí být netypičtí, jedineční, chtějí se odlišit od ostatních Nejistota ( jaký skutečně je, kam směřuje, oblíbenost, jak ho vnímají ostatní, nejistí sami sebou 4 vývojové úkoly ve vztazích dospělý k má dospívajícímu jako někdo, vůči komu se mohou vymezovat sociální a emocionální odpoutání od rodičů
Dospívání mladistvé lásky, i zde poznávání sama sebe sdružují do skupin, potřeba vytěsňovat všechny, kteří jsou „jiní”, (obranu proti pocitu difuznosti!), vlastní sebedůvěra tedy ještě není plná, dostatečná. je to čas pro zrání, Rituály v různých kulturách ( absence)
Resumé bytí pubescence: Jsem jedinečný Mám vnitřní vědomí sebe sama (vím kdo jsem) Dokážu být oddaný člověku nebo hodnotě Dokážu se znovu postavit na nohy (regenerovat)
VI. Intimita versus izolace mladá dospělost (poté, co jsme našli svou identitu) (18-40 let) účinná ctnoste láska, afiliance vztahy: partneři, v přátelství, sexu, soupeření-spolupráce Nestačí identita, ale schopnost sdílení s jiným člověkem pravou intimitu → harmonické soužití s druhým (i jen přátelsky už člověk neuvažuje jako Já, ale jako My, je schopen pro to něco obětovat izolace = nepodařilo se zvládnout předchozí etapu, je plně koncentrován na sebe → ostatní jej ruší, zůstane v izolaci (distance třeba při soužití)
VI: Resumé Dokážu milovat Dokáži být v intimitě i zcela sám Mám důvěrný vztah k sobě i k ostatním Mám i jinou osobu, která mi potvrzuje mou identitu Dokáži být v intimitě i zcela sám
VII. Generativita vs. stagnace střední dospělost až stáří (30-65) účinná ctnost , síla - péče o druhé reprodukce biologická i pracovní potřeba být potřebný (vzájemnost) , kontinuity - vést, vychovávat, předávat a taky dělit se stagnace: starat se jen o sebe, žádné dělení, žádná vzájemnost, nic plodného Odmítání sdílení v rodině, v práci
Resumé: Mám vlastní schopnosti. Dokážu tvořit Dovedu se postarat o příští generaci Jsem oddán životu
VIII. Integrita vs. zoufalství pozdní dospělost (stáří) (60+ účinná ctnost je moudrost dosažení plné osobní integrity proti znechucení ze života integrita: pocit, že má co dát, s čím se podělit, nebojí se smrti, zajímá se co bude po něm (stará se o ekologii), vnímá život, že byl takový, jaký měl být, život žije naplno až do smrti znechucení: život mi protekl mezi prsty, nic jsem nestihl, nejsem pro nikoho významný
Resumé VIII: bytí Jsem moudrý Přijímám se kompletně Přijímám se jakou součást všech