Souvětí podřadné. Souvětí podřadné Definice: Souvětí podřadné se skládá z jedné věty hlavní a jedné nebo více vět vedlejších.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
aneb CO JSME SE O NICH DOZVĚDĚLI V 7. TŘÍDĚ
Advertisements

Věty vedlejší příslovečné úvod
Digitální učební materiál
Digitální učební materiál
VEDLEJŠÍ VĚTY PŘÍSLOVEČNÉ
Klasifikace větných členů, rozbor věty jednoduché
VEDLEJŠÍ VĚTY Mgr. Michal Oblouk.
Vedlejší věty Vedlejší věta (VV) zastupuje větný člen své věty řídící
ROZVÍJEJÍCÍ VĚTNÉ ČLENY
Název šablony: Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT 32/Čj08/ , K. Týleová Vzdělávací oblast: Jazyk a jazyková komunikace Název výukového.
Větné členy a věty vedlejší podmět a přísudek
Souvětí souřadné, souvětí podřadné
Věty vedlejší.
Vedlejší věty - obecně Vedlejší věta (VV) zastupuje větný člen své věty řídící Na VV se ptáme stejně jako na větný člen Ptáme se na ni větou řídící Větou.
1. KŠPA Kladno, s. r. o., Holandská 2531, Kladno,
Gymnázium, Obchodní akademie a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky Hodonín Druhy vedlejších vět.
ROZVÍJEJÍCÍ VĚTNÉ ČLENY
Vedlejší věty Vedlejší věta (VV) zastupuje větný člen své věty řídící
Podmět a přísudek. Vedlejší věta podmětná a přísudková
Vedlejší věty - obecně Vedlejší věta (VV) zastupuje větný člen své věty řídící Na VV se ptáme stejně jako na větný člen Ptáme se na ni větou řídící Větou.
DRUHY VEDLEJŠÍCH VĚT Český jazyk - 7. ročník.
Vedlejší věty - obecně Vedlejší věta (VV) zastupuje větný člen své věty řídící Na VV se ptáme stejně jako na větný člen Ptáme se na ni větou řídící Větou.
VEDLEJŠÍ VĚTY Mgr. Michal Oblouk.
Mgr. Michal Oblouk INTERPUNKCE V SOUVĚTÍ.
DRUHY VEDLEJŠÍCH VĚT 7.ROČNÍK.
Syntax - druhy vedlejších vět
DRUHY VEDLEJŠÍCH VĚT 7.ROČNÍK.
Věta vedlejší příslovečná podmínková
VĚTA JEDNODUCHÁ, SOUVĚTÍ, sklaDEBNÍ VZTAHY
VEDLEJŠÍ VĚTA PODMĚTNÁ, PŘÍSUDKOVÁ A PŘEDMĚTNÁ
Druhy vedlejších vět Český jazyk 7. ročník ZŠ Základní škola Jakuba Jana Ryby Rožmitál pod Třemšínem Efektivní výuka pro rozvoj potenciálu žáka projekt.
VEDLEJŠÍ VĚTY PŘÍSLOVEČNÉ
DRUHY VEDLEJŠÍCH VĚT 7.ROČNÍK.
rozbor věty rozbor souvětí spojovací výrazy
Rozvíjející větné členy - opakování -
Skladba souvětí.
PŘÍSUDEK Mgr. Michal Oblouk.
CJL - mluvnice Souvětí Mgr. Zina Omelková
V Ě T N É Č L E N Y Základní – podmět,přísudek
Vedlejší věta podmětná, přísudková
(7. ročník). Vypracovala: Mgr. Věra Sýkorová Použitá literatura: E. Hošnová a kol.: ČESKÝ JAZYK pro základní školy, SPN, Praha, V. Hartmannová:
DRUHY VEDLEJŠÍCH VĚT 7.ROČNÍK.
holé, rozvité, několikanásobné
Rozvíjející větné členy - opakování -
PŘEDMĚT PŘÍSLOVEČNÉ URČENÍ
Interpunkce v souvětí podřadném
Druhy vedlejších vět Podmětné Přísudkové Předmětné Přívlastkové
Souvětí podřadné. Název školy: Základní škola a Mateřská škola Kokory Název školy: Základní škola a Mateřská škola Kokory Číslo projektu: 1.07/14.00/
Číslo projektu CZ.1.07/1.4.00/ Název sady materiálů Skladba 7. ročník Název materiálu VY_32_INOVACE_12_Vedlejší věta předmětná Autor Chňoupková.
Název SŠ:SOU Uherský Brod Autor:Mgr. Dana Zajíčková Název prezentace (DUMu)Souvětí podřadné Tematická oblast:Česky jazyk a literatura pro 3. ročník oboru.
Opakujeme vedlejší věty 3 Český jazyk 2. stupeň 1 Eva Beranová, Základní škola, Čapkova 126, Klatovy VY_32_INOVACE_06_Opakujeme vedlejší věty 3.
Opakujeme vedlejší věty 2 Český jazyk 2. stupeň 1 Eva Beranová, Základní škola, Čapkova 126, Klatovy VY_32_INOVACE_04_Opakujeme vedlejší věty 2.
Souvětí Celek složený ze dvou a více vět. Věta hlavní (VH) – mluvnicky nezávisí na jiné větě Věta vedlejší (VV) – závisí na větě řídící, doplňuje její.
Druhy vedlejších vět Věta podmětná (podrobně vysvětleno v další části prezentace) Věta předmětná (podrobně vysvětleno v další části prezentace) Věta přívlastková.
Číslo projektu CZ.1.07/1.4.00/ Název sady materiálů Skladba pro 8. ročník Název materiálu VY_32_INOVACE_17_VV-přívlastková a doplňková Autor Fulínová.
Podmětná a přísudková věta
Mgr. Michal Oblouk INTERPUNKCE V SOUVĚTÍ.
VY_32_INOVACE_13_Český jazyk pro 7. ročník_Určování větných členů
Název školy: ZŠ Bor, okres Tachov, příspěvková organizace Autor: Mgr
Škola ZŠ Třeboň, Sokolská 296, Třeboň Autor Mgr. Marie Vališová Číslo
Název školy: ZŠ Bor, okres Tachov, příspěvková organizace Autor: Mgr
VY_32_INOVACE_ČJ.7.B Název školy: ZŠ Štětí, Ostrovní 300 Autor: Mgr. Nikola Grbavčicová Název materiálu: VY_32_INOVACE_ČJ.7.B.09_URČOVÁNÍ DRUHŮ VĚT.
Opakujeme vedlejší věty 1
AUTOR: Kateřina Křížová
Název školy: ZŠ Bor, okres Tachov, příspěvková organizace Autor: Mgr
AUTOR: Mgr. Kateřina Palečková NÁZEV: VY_32_INOVACE_5C_04
Název školy: ZŠ Bor, okres Tachov, příspěvková organizace Autor: Mgr
Číslo projektu CZ.1.07/1.4.00/ Název sady materiálů Skladba 7. ročník
Rozvíjející větné členy
Škola ZŠ Třeboň, Sokolská 296, Třeboň Autor Mgr. Marie Vališová Číslo
Transkript prezentace:

Souvětí podřadné

Definice: Souvětí podřadné se skládá z jedné věty hlavní a jedné nebo více vět vedlejších

Věta hlavní x věta vedlejší VH většinou může stát sama o sobě, tvoří samostatný celek nemůžeme se na ni nijak zeptat VV sama o sobě by nedávala smysl je uvozena podřadící spojkou vznikla osamotněním některého ze členů věty hlavní

Příklad vzniku souvětí podřadného Mluvili jsme o tvé včerejší příhodě. (=Pt). předmět se osamostatní a vznikne vedlejší věta předmětná (ptáme se: „O čem jsme mluvili?“): Mluvili jsme o tom, co se ti včera přihodilo. Mé rodné (=Pk) město je plné památek. Přívlastek se osamostatní a vznikne vedlejší věta přívlastková (ptáme se: „Jaké město?“): Město, ve kterém jsem se narodil, je plné památek.

Vztah VH a VV věta hlavní je vždy větou řídící, věta vedlejší vždy větou závislou věta vedlejší se vždy odděluje od věty hlavní čárkou: Musel jsem se hodně snažit, abych to pochopil. ale i Abych to pochopil, musel jsem se hodně snažit. Je-li VV do VH vložena, odděluje se čárkou z obou stran: Lidé, kteří si stále stěžují, nebývají oblíbení.

Druhy vedlejších vět věty vedlejší se dělí podle toho, jakého větného členu vznikly – jestliže z přísudku, nazývají se přísudkové, jestliže z přívlastku, říká se jim přívlastkové atd.

VV přísudková vzniká ze jmenné části přísudku jmenného ze sponou: Obloha byla jako vymetená.  Obloha byla, jako by ji vymetl. objevuje se zřídka

VV podmětná vyjadřuje podmět věty řídící: Nespokojenci mohou jít domů.  Kdo je nespokojen, může jít domů. nejčastěji bývá uvozena zájmeny kdo, co nebo spojkami že, aby, kdyby aj. Potěšilo mě, že si na mě vzpomněl. Není mi známo, kdy přijde.

VV přívlastková vyjadřuje přívlastek věty řídící: Mám takový těžko vysvětlitelný problém. Mám problém, který dokážu jen těžko vysvětlit. závisí na některém podstatném jménu věty řídící bývá uvozena vztažnými zájmeny (který, jenž), příslovci (kde, kdy, kam) a podřadícími spojkami (aby, že aj.) Zavolali ho ve chvíli, kdy usnul. Lákala ho představa, že by mohl vyhrát.

VV předmětná vyjadřuje předmět věty řídící: Sděl mi prosím místo a čas zítřejšího setkání.  Sděl mi prosím, kde a kdy se zítra sejdeme. závisí na slovese (nebo přídavném jméně) věty řídící nejčastěji uvozena spojkami že, aby aj., vztažnými zájmeny či příslovci kde, kam atd.

Vedlejší věty příslovečné rozvíjejí přísudek věty řídící, blíže určují okolnosti jejího děje (kdy, kde, jak apod.) vyjadřují příslovečné určení věty řídící: Vrátili se na místo svého prvního setkání.  Vrátili se tam, kde se poprvé setkali. Vedlejších vět příslovečných je tolik druhů, kolik je příslovečných určení

a) VV místní spojovací výrazy kde, kam, odkud, kudy aj. Vrať se, odkud jsi přišel. Člověk se rád vrací tam, kde je vítán.

b) VV časová spojovací výrazy když, až, jakmile, zatímco, dříve než aj. Když přišel domů, lehl si a spal. Až skončí škola, všem se uleví. Zatímco si všechny děti hrály, Pepíček musel doma uklízet.

c) VV způsobová spojovací výraz jak Pracoval tak, jak nejlépe dovedl.

d) VV měrová spojovací výrazy tolik, kolik tolikrát aj. Dostaneš tolik, kolik budeš potřebovat. Jezte, co hrdlo ráčí.

e) VV příčinná (důvodová) spojky že, protože, poněvadž, jelikož Nepřišel, protože ho bolel zub. To jsi hodná, že sis vzpomněla!

f) VV účelová spojka aby Snažil se rodič přemluvit, aby ho pustili.

Rozdíl mezi příčinou a účelem Na příčinu i účel se vždy ptáme slůvkem „proč,“ rozdíl tkví v tom, že příčina vždy leží v minulosti, kdežto účel v budoucnosti Nepůjde dnes do školy, protože si včera zlomil nohu. Ptáme se: Proč nepůjde do školy? Protože si (někdy v minulosti, konkrétně včera) zlomil nohu  VV příčinná Půjde dnes brzy spát, aby byl zítra čilý. Ptáme se také: Proč půjde brzy spát? – ale odpověď leží v budoucnosti: Aby byl zítra čilý  VV účelová

g) VV podmínková obsahuje podmínku, za níž platí děj věty hlavní spojky jestliže, -li, kdyby, když, jestli Jestliže nepřijde včas, zrušíme hodinu. Kdybych to věděl, neptal bych se.

h) VV přípustková obsahuje překážku, která znesnadňuje realizaci děje věty hlavní spojky: ačkoli, třebaže, i když I když se mi nechce, pomůžu ti.

VV doplňková vyjadřuje doplněk věty řídící závisí většinou na slovesech smyslového vnímání (vidět, pozorovat apod.), ale i jiných bývá uvozena spojkou jak, jako Uviděl jsem slepýše, jak se mihl v trávě. (Uviděl slepýše mihnout se v trávě.)