Název školy Gymnázium, střední odborná škola, střední odborné učiliště a vyšší odborná škola, Hořice Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/34.0873 Název materiálu.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola Zbečno 23, okres Rakovník
Advertisements

Název školy Gymnázium, střední odborná škola, střední odborné učiliště a vyšší odborná škola, Hořice Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Název materiálu.
Kuchařka na práci s mnohočleny Matematika pro ZŠ Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je David Salač. Dostupné z Metodického portálu.
3. Mendelovy zákony. Rostlinné modely J. G. Mendela orlíček hledík zvonek ostřice pcháč tykev hvozdík třezalka netýkavka hrachor lnice kohoutek fiala.
Název školy Gymnázium, střední odborná škola, střední odborné učiliště a vyšší odborná škola, Hořice Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Název materiálu.
VZNIK PRACOVNÍHO POM Ě RU Název školy: Základní škola Karla Klíče Hostinné Autor: Mgr. Helena Baculáková Název: VY_32_INOVACE_01_B_08_VZNIK PRACOVNÍHO.
Genetických pojmů EU peníze středním školám Název vzdělávacího materiálu: Eukaryotická buňka II Číslo vzdělávacího materiálu: ICT5/4 Šablona: III/2 Inovace.
EU peníze středním školám Název vzdělávacího materiálu: Genetické interakce – řešené příklady k procvičování Číslo vzdělávacího materiálu: ICT10 /6 Šablona:
Základní škola a Mateřská škola Bílá Třemešná, okres Trutnov Autor: Simona Lehrausová Datum/období: Podzim 2013 Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/
Název školy Gymnázium, střední odborná škola, střední odborné učiliště a vyšší odborná škola, Hořice Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Název materiálu.
Název školy Gymnázium, střední odborná škola, střední odborné učiliště a vyšší odborná škola, Hořice Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Název materiálu.
EU peníze středním školám Název vzdělávacího materiálu: Mendelovská genetika – Monohybridismus: procvičování modelových příkladů Číslo vzdělávacího materiálu:
Název školy Gymnázium, střední odborná škola, střední odborné učiliště a vyšší odborná škola, Hořice Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Název materiálu.
VY_62_INOVACE_ , daň z nemovitých věcí - pozemků
Název školy Gymnázium, střední odborná škola, střední odborné učiliště a vyšší odborná škola, Hořice Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Název materiálu.
Základy automatického řízení 1
Složené úrokování Tematická oblast
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám
Název školy Gymnázium, střední odborná škola, střední odborné učiliště a vyšší odborná škola, Hořice Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Název materiálu.
MATEMATIKA Lineární nerovnice o jedné neznámé a jejich soustavy.
Název školy Gymnázium, střední odborná škola, střední odborné učiliště a vyšší odborná škola, Hořice Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Název materiálu.
Název školy Číslo projektu Název materiálu Autor Tematická oblast
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu
Matematika 3 – Statistika Kapitola 4: Diskrétní náhodná veličina
NÁZEV ŠKOLY: ČÍSLO PROJEKTU: NÁZEV MATERIÁLU: TÉMA SADY: ROČNÍK:
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu
NÁZEV ŠKOLY: ČÍSLO PROJEKTU: NÁZEV MATERIÁLU: TÉMA SADY: ROČNÍK:
Lineární rovnice a nerovnice I.
Název školy Střední zdravotnická škola a Vyšší odborná škola zdravotnická Nymburk, Soudní 20 IČO Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu.
NÁZEV ŠKOLY: ČÍSLO PROJEKTU: NÁZEV MATERIÁLU: TÉMA SADY: ROČNÍK:
Síla a skládání sil Ing. Jan Havel.
Název školy Gymnázium, střední odborná škola, střední odborné učiliště a vyšší odborná škola, Hořice Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Název materiálu.
Název školy Gymnázium, střední odborná škola, střední odborné učiliště a vyšší odborná škola, Hořice Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Název materiálu.
Základní škola a Mateřská škola Bílá Třemešná, okres Trutnov
METODICKÝ LIST PRO ZŠ Pro zpracování vzdělávacích materiálů (VM)v rámci projektu EU peníze školám Operační program Vzdělávání pro konkurenceschopnost   
Gymnázium, Třeboň, Na Sadech 308
Název školy Gymnázium, střední odborná škola, střední odborné učiliště a vyšší odborná škola, Hořice Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Název materiálu.
Název školy: Speciální základní škola, Louny,
Číslo projektu Číslo materiálu název školy Autor Tématický celek
ZÁKLADNÍ ŠKOLA, JIČÍN, HUSOVA 170 Číslo projektu
Název školy Gymnázium, střední odborná škola, střední odborné učiliště a vyšší odborná škola, Hořice Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Název materiálu.
Název školy Gymnázium, střední odborná škola, střední odborné učiliště a vyšší odborná škola, Hořice Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Název materiálu.
Název školy Gymnázium, střední odborná škola, střední odborné učiliště a vyšší odborná škola, Hořice Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Název materiálu.
ZÁKLADNÍ ŠKOLA, JIČÍN, HUSOVA 170 Číslo projektu
Střední odborná škola a Střední odborné učiliště, Vocelova 1338
Název školy Gymnázium, střední odborná škola, střední odborné učiliště a vyšší odborná škola, Hořice Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Název materiálu.
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
Autor: Mgr. Eva Procházková Název : VY_32_INOVACE_23_Požár Téma: Požár
Název školy Gymnázium, střední odborná škola, střední odborné učiliště a vyšší odborná škola, Hořice Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Název materiálu.
Název školy Gymnázium, střední odborná škola, střední odborné učiliště a vyšší odborná škola, Hořice Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Název materiálu.
GENETIKA Vazba genů.
MATEMATIKA Soustavy dvou lineárních rovnic o dvou neznámých.
Název školy Gymnázium, střední odborná škola, střední odborné učiliště a vyšší odborná škola, Hořice Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Název materiálu.
Název školy Gymnázium, střední odborná škola, střední odborné učiliště a vyšší odborná škola, Hořice Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Název materiálu.
Regulátory spojité VY_32_INOVACE_37_755
ČÍSLO PROJEKTU CZ.1.07/1.5.00/ ČÍSLO MATERIÁLU
Digitální učební materiál
METODICKÝ LIST PRO ZŠ Pro zpracování vzdělávacích materiálů (VM)v rámci projektu EU peníze školám Operační program Vzdělávání pro konkurenceschopnost Projekt:
NÁZEV ŠKOLY: ČÍSLO PROJEKTU: NÁZEV MATERIÁLU: TÉMA SADY: ROČNÍK:
Jméno autora: Mgr. Blanka Vanišová
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
NÁZEV ŠKOLY: ČÍSLO PROJEKTU: NÁZEV MATERIÁLU: TÉMA SADY: ROČNÍK:
Název školy Gymnázium, střední odborná škola, střední odborné učiliště a vyšší odborná škola, Hořice Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Název materiálu.
VY_62_INOVACE_ – Příklady na výpočet úroků z vkladů a úvěrů
Název školy Gymnázium, střední odborná škola, střední odborné učiliště a vyšší odborná škola, Hořice Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Název materiálu.
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola Zbečno 23, okres Rakovník
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola Zbečno 23, okres Rakovník
Genové interakce I..
Název školy: Speciální základní škola, Louny,
Transkript prezentace:

Název školy Gymnázium, střední odborná škola, střední odborné učiliště a vyšší odborná škola, Hořice Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/34.0873 Název materiálu Genové interakce, reciproká interakce (VY_32_INOVACE_05.02.18) Autor RNDr. Helena Trkalová Tematická oblast Genetika Ročník Čtvrtý Datum tvorby Říjen 2012 Anotace Prezentace je určena pro výuku genetiky v hodinách biologie a biologického semináře ve vyšších ročnících gymnázia. Vysvětluje, co to jsou nealelické interakce. Při řešení příkladu konkrétněobjasňuje reciprokou interakci. Metodický pokyn Šablonu je vhodné použít jako první při výkladu různých typů nealelických interakcí. Konkrétní příklad slouží k objasnění problematiky, žáci mohou řešit i samostatně. Časová dotace 20 minut.

Genové interakce, reciproká interakce Interakce beze změny fenotypového poměru. Řešení příkladu

Genové interakce Alely dvou, tří i více genů se často spolupodílí na genetické determinaci určitých znaků Obecně můžeme říci, že působení alel mnoha genů na fenotyp je modifikováno alelami jiných, nealelních genů, tzv. modifikátorů Modifikátory často jen pozměňují stupeň projevu nealelních genů Známe však četné případy, kdy alely určitých genů fenotypový účinek alel jiných genů zcela zásadně mění Potom se na vzniku některé z alternativ určitého znaku podílejí definovaným způsobem alely dvou nebo více nealelních genů Jinak řečeno, jeden a týž znak vzniká spolupůsobením, interakcí dvou nebo více nealelních genů Mluvíme o genových interakcích

Reciproká interakce Interakce beze změny fenotypového štěpného poměru Při křížení dvou rodičovských linií, které se liší v jednom párovém znaku, se objeví v F2 i v B1 dvě další nové formy téhož znaku při fenotypovém štěpném poměru 9:3:3:1, případně1:1:1:1. Musí jít o kombinaci dvou alelových párů

Genové interakce Jde – li o interakci dvou genů, je genotypová stránka úplně shodná s tím, co platí pro dihybridismus Při interakci tří genů platí to, co u trihybrida … Rozdíly se týkají pouze fenotypové stránky Obecným důsledkem genových interakcí je, že klesá počet fenotypových tříd (až na jednu výjimku)

Reciproká interakce Podstatou tohoto druhu genové interakce tedy je, že jeden a tentýž znak se může vyskytovat ve více různých formách, z nichž každá je geneticky determinována jednou z kombinací alel rodičovských genů Alely dvou nebo více alelových párů se podílejí na vzniku řady forem odpovídajícího znaku a každá z těchto kombinací má relativně samostatný fenotypový účinek

Reciproká interakce Za vznik každé ze čtyř forem znaku odpovídá jedna ze čtyř kombinací alel daných alelových párů, v nichž vždy jedna alela úplně dominuje nad druhou Např. K-L- …..1. fenotyp K-ll…… 2. fenotyp kkL-….. 3. fenotyp kkll…….4. fenotyp Dihybrid KkLl může vzniknout 1. křížením KKLL x kkll 2. křížením KKll x kkLL Po autogamii bude v F2 fenotypový štěpný poměr 9 : 3 : 3 : 1, v B1 1 : 1 : 1 : 1, tedy nezměněný ve srovnání s dihybridismem s úplnou dominancí na obou znacích

Příklad 1 Paprika může mít plody červené, zelené, ale také žluté a hnědé. Dominantní alela R podmiňuje červené zbarvení plodu za přítomnosti alely Cl druhého alelového páru Za přítomnosti recesivní alely cl je plod hnědý Recesivní alela r nepodmiňuje červené zbarvení plodu, za přítomnosti alely Cl je plod žlutý, za přítomnosti alely cl je zelený (jeden pár alel ovlivňuje rozklad chlorofylu, druhý přítomnost karotenoidů)

Příklad 1 Křížíme čisté linie paprik s červenými a zelenými plody Jakou barvu budou mít hybridi? Jaký štěpný poměr dostaneme v generaci F2 ? Odvoď i štěpný poměr pro zpětné křížení. Které rostliny můžeme označit jako šlechtitelské novinky?

Řešení příkladu 1: Křížíme papriky s červenými a zelenými plody RRClCl x rrclcl Jaký genotyp a jaký fenotyp bude mít hybrid? RrClcl a bude červený Připravíme si Mendelův čtverec pro křížení dihybridů

Vybarvi si příslušná políčka červeně, hnědě, zeleně a žlutě. RCl Rcl rCl rcl RRClCl RRClcl RrClCl RrClcl RRclcl Rrclcl rrClCl rrClcl rrclcl Vybarvi si příslušná políčka červeně, hnědě, zeleně a žlutě. Která barva bude nejčastější? Která zbarvení můžeme označit jako šlechtitelské novinky, tj. liší se od rodičovských?

Řešení příkladu 1: V F2 bude nejvíc paprik červených Dostáváme štěpný poměr 9 : 3 : 3 : 1 červené hnědé žluté zelené Zpětné křížení odvoďte pomocí Mendelova čtverce RrClcl x rrclcl Štěpný poměr bude 1 : 1 : 1 : 1 Šlechtitelské novinky jsou papriky se žlutými a hnědými plody

Použitá literatura: Nečásek, J., Cetl, I.: Obecná genetika, SPN. Praha 1984 Hendrychová, J. a kol.: Cvičení z genetiky. UK Praha 1982