Prestiž sociální práce očima veřejnosti

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Název školy Gymnázium, střední odborná škola, střední odborné učiliště a vyšší odborná škola, Hořice Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Název materiálu.
Advertisements

Analýza fungování institutu dohod o výkonu pěstounské péče v ČR SocioFactor s.r.o.
Asistenti pedagoga pro žáky se sociálním znevýhodněním a jejich role ve škole.
Důležitost propojování sociální a zdravotní péče pro duševně nemocné- jak by měl vypadat úspěšný systém začleňování osob s psychiatrickou diagnózou MUDr.Lenka.
MATURITNÍ GENERÁLKA 2010 Jedinečná příležitost pro studenty i učitele středních škol připravit se na změnu maturitní zkoušky v roce 2011 tisková konference.
Učení ducha v praktickém životě. Učení ducha je praxe vlastních myšlenek, citů a činů Učení ducha znamená učit se správně utvářet své myšlenky a city.
Hodnocení kvality výuky 2014 – 2015 LS Říjen 2015.
VZNIK PRACOVNÍHO POM Ě RU Název školy: Základní škola Karla Klíče Hostinné Autor: Mgr. Helena Baculáková Název: VY_32_INOVACE_01_B_08_VZNIK PRACOVNÍHO.
Operační program Vzdělávání pro konkurenceschopnost Název projektu: Inovace magisterského studijního programu Fakulty ekonomiky a managementu Registrační.
Insolvenční řízení v ČR Zmar nebo nová šance?. Uspokojení věřitelů: World Bank65 % (údaj z dotazníkové akce) Reálná data ,4 % Co víme o insolvenčních.
Jihočeská univerzita v Českých Budějovicích, Zdravotně sociální fakulta, Jírovcova 24/1347, České Budějovice 1 Vzdělávání poskytovatelů sociálních.
Asistent pedagoga jako nástroj pro inkluzivní vzdělávání Mgr. Lucie Macků.
Předmět:Ekonomika Ročník: 3.ročník učebního oboru Autor: Mgr. Libuše Suchánková Anotace: Formou prezentace se žáci seznámí se základním rozdělením mzdy.
Hospodářský proces Hospodářský proces. Hospodářský proces Hospodářský proces rozdělujeme na následující fáze: a) výroba b) rozdělování a přerozdělování.
KVALITA VZDĚLÁVACÍCH SLUŽEB KVALITA VZDĚLÁVACÍCH SLUŽEB JIHLAVA Mgr. Naděžda Vrbatová, PhD.
Dobrovolnické centrum 1. Základní údaje Dobrovolnické centrum Oblastní nemocnice Příbram, a.s., vzniklo 1. prosince V centru máme v průměru kolem.
Základní škola Ústí nad Labem, Anežky České 702/17, příspěvková organizace   Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název projektu: „Učíme lépe a moderněji“
Povolání, zaměstnání, práce
PROJEKT OP LZZ „IMPLEMENTACE AGE MANAGEMENTU V ČR“ CZ /5. 1
Výzkum veřejného mínění v otázce výstavby obchodního centra
Financováno z ESF a státního rozpočtu ČR.
Svoji životní situaci pociťujete jako nepříznivou, kterou nemůžete zvládnout vlastními silami …
Úřad práce České republiky
Základní škola Ústí nad Labem, Anežky České 702/17, příspěvková organizace   Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název projektu: „Učíme lépe a moderněji“
Název školy Gymnázium, střední odborná škola, střední odborné učiliště a vyšší odborná škola, Hořice Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Název materiálu.
Sociální interakce a komunikace
Mentoring, co a jak? Václav Šneberger
Plánování ve školní tělesné výchově
Vysoká škola technická a ekonomická v Českých Budějovicích
Název školy: Základní škola Pomezí, okres Svitavy
Výukový materiál zpracován v rámci projektu
Název školy: Základní škola speciální Litvínov, Šafaříkova 991
Vysoká škola technická a ekonomická v Českých Budějovicích Ústav podnikové strategie Firemní kultura zahraniční společnosti na území ČR Autor bakalářské.
Název vzdělávacího materiálu
Marketingový výzkum. Marketingový výzkum Organizace marketingového výzkumu Cíl výzkumu Typ výzkumu Příprava výzkumného projektu Sběr dat Analýza výsledků.
Základní škola Ústí nad Labem, Anežky České 702/17, příspěvková organizace   Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název projektu: „Učíme lépe a moderněji“
Jednotné principy klasifikace na GJKT
Evaluace a hodnocení Evaluace Autoevaluace ©.
Společenská odpovědnost organizací Město Třebíč 21. září 2017
Workshop projektu systémová podpora sociální práce v obcích na téma:
Název školy: ZŠ Štětí, Ostrovní 300 Autor: Sandra Jaklová
Úvodní a seznamovací hry
Financováno z ESF a státního rozpočtu ČR.
Workshop 2, Možnosti spolupráce škol a firem 2018 – 2019,
NÁZEV ŠKOLY: Střední odborné učiliště a Základní škola AUTOR: Bc
Základní škola Ústí nad Labem, Anežky České 702/17, příspěvková organizace   Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název projektu: „Učíme lépe a moderněji“
Integrovaná střední škola, Hodonín, Lipová alej 21, Hodonín
České školství v mezinárodním srovnání Stručné seznámení s vybranými ukazateli publikace OECD Education at a Glance 2010 Tisková konference 7.
Autor: Mgr. Yvetta Kałužová
Role a možnosti spolupráce s orgány sociálně-právní ochrany dětí
Etická výchova – cesta a naděje pro budoucí generace
Školní poradenské pracoviště
A jako ASISTENT PhDr. Jitka Kendíková
Dostupné vzdělání pro všechny kdo chtějí znát a umět víc…
phdr. Hana pazlarová, ph.d.
ČVUT, Fakulta stavební | 126MSFN - Český stavební trh
Domy na půl cesty ve středočeském kraji
Základní škola Ústí nad Labem, Anežky České 702/17, příspěvková organizace   Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název projektu: „Učíme lépe a moderněji“
Standardy činností sociální práce ve veřejné správě příspěvek Hradec Králové Praha Systémová podpora sociální práce v obcích reg. č. CZ /0.0/0.0/15_017/ ,
2. setkání platformy: .d Tvorba Školské inkluzivní koncepce Libereckého kraje Manažer aktivit projektu: Bc. Jakub Lang
Dostupné vzdělání pro všechny kdo chtějí znát a umět víc…
Josef Bernard, Renata Mikešová
Návykové látky Alkohol
Výzkum v sociální práci
Život bez střeva , Praha.
Profesionalizace sociální práce v ČR
ydewůd,ůwl registrační číslo projektu CZ /0.0/0.0/16_32/
Vzdělávání jako hlavní složka řízení lidských zdrojů
Profesionalita v sociální práci
Digitální učební materiál
Transkript prezentace:

Prestiž sociální práce očima veřejnosti Eva Dragomirecká Katedra sociální práce FF UK Projekt: Systémová podpora profesionálního výkonu sociální práce II Registrační číslo projektu: CZ.03.2.63/0.0/0.0/15_017/0003751

Co je to prestiž Důležitost a vážnost připisovaná společenským skupinám, povoláním nebo jejich příslušníkům Velký sociologický slovník 1996 vážnost, významnost, pověst hodnocení nebo ocenění ostatními Projekt: Systémová podpora profesionálního výkonu sociální práce II Registrační číslo projektu: CZ.03.2.63/0.0/0.0/15_017/0003751

Výzkumy prestiže sociální práce METODA objektivní prestiž (příjem, moc/autorita, vzdělání) subjektivní - seřazení profesí nebo jejich ohodnocení škálou PODLE ČEHO LIDÉ HODNOTÍ PRESTIŽ vysoké znalosti důležitost pro společnost odpovědnost CO OVLIVŇUJE HODNOCENÍ zkušenost zdroje informací stereotypy a předsudky Zdroj: Tuček 1992, 2003 Prestiž povolání v ČR moc – počet podřízených Projekt: Systémová podpora profesionálního výkonu sociální práce II Registrační číslo projektu: CZ.03.2.63/0.0/0.0/15_017/0003751

Výzkumy ve světě USA (LeCroy, 2004) pořadí profesí podle společenského přínosu: zdravotní sestra, sociální pracovník, duchovní, psycholog, psychiatr, poradce nejužitečnější oblasti: zanedbávání dětí, bezdomovectví, domácí násilí nejméně přínosné oblasti práce: manželské problémy, závislost na alkoholu, lidé s duševním onemocněním Litva (Varzinskiene, 2009) sociální práce na 44. místě z 66. profesí – lékař (1.), psycholog (11.), duchovní (15.),sociální pedagog (38.), sociální pracovník (44.) Srovnávací výzkum 10 zemí (Weiss-Gal et al, 2008) nižší prestiž sociální práce v porovnání s ostatními pomáhajícími profesemi (Německo, Maďarsko, Indie, Mexico, Španělsko) a nižší platy důvody? představy o nepotřebnosti vyšší kvalifikace, obraz profese, vyšší zastoupení žen, právní postavení sociálních pracovníků platové znevýhodnění neplatí v : UK, Švédsku, Jižní Africe, Chile a USA Přínos = efektivita 43. umělec, 45. sociolog 3 modely – regulace SP nižší platy neplatí v UK, Švédsko, Jižní Afrika, Chile, USA Projekt: Systémová podpora profesionálního výkonu sociální práce II Registrační číslo projektu: CZ.03.2.63/0.0/0.0/15_017/0003751

Výzkumy v ČR Mezi 5 nejprestižnějšími profesemi 4 pomáhající profese Projekt: Systémová podpora profesionálního výkonu sociální práce II Registrační číslo projektu: CZ.03.2.63/0.0/0.0/15_017/0003751

Vlastní empirická data Katedra sociální práce FF UK, 2018 jednorázové dotazníkové šetření provedené studenty předmětu Terénní výzkum kvótní výběr (rovnoměrné zastoupení mužů a žen, věkových skupin 18 +, kontrolováno dosažené vzdělání) Soubor 364 osob, z toho 182 mužů (50 %), 17 – 95 let (průměr 49 let) 43 % žilo v malé obci, 27 % ve velkoměstě (100 000 +) zhruba třetina měla nižší vzdělání, třetina SŠ, třetina VŠ 29 % mělo vlastní zkušenost se sociální prací, 7 % pracovní nebo ze studia, většina z doslechu či z médií Projekt: Systémová podpora profesionálního výkonu sociální práce II Registrační číslo projektu: CZ.03.2.63/0.0/0.0/15_017/0003751

VÝSLEDKY Hodnocení profesí podle jejich společenské hodnoty Zdroj: vlastní výzkum, KSP FF UK 2018 Projekt: Systémová podpora profesionálního výkonu sociální práce II Registrační číslo projektu: CZ.03.2.63/0.0/0.0/15_017/0003751

Jaké činnosti sociální pracovníci nejčastěji vykonávají? Zdroj: vlastní výzkum, KSP FF UK 2018 Projekt: Systémová podpora profesionálního výkonu sociální práce II Registrační číslo projektu: CZ.03.2.63/0.0/0.0/15_017/0003751

Nakolik je sociální práce s určitou cílovou skupinou přínosná pro společnost? Zdroj: vlastní výzkum, KSP FF UK 2018 Projekt: Systémová podpora profesionálního výkonu sociální práce II Registrační číslo projektu: CZ.03.2.63/0.0/0.0/15_017/0003751

Je důležité, aby měl sociální pracovník vysokoškolské vzdělání? Zdroj: vlastní výzkum, SP FF UK 2018 Projekt: Systémová podpora profesionálního výkonu sociální práce II Registrační číslo projektu: CZ.03.2.63/0.0/0.0/15_017/0003751

Jak se sociální pracovníci prezentují? PODLE ČEHO LIDÉ HODNOTÍ PRESTIŽ vysoké znalosti důležitost pro společnost odpovědnost Jak se sociální pracovníci prezentují? …několik reálných ukázek Projekt: Systémová podpora profesionálního výkonu sociální práce II Registrační číslo projektu: CZ.03.2.63/0.0/0.0/15_017/0003751

Sociální pracovníci dostanou přidáno, přiblíží se zdravotníkům Výdělky lidí, pracujících v sociálních službách, by měly v příštím roce růst a přibližovat se příjmům zdravotníků. Důvod? Profese je užitečná, všichni budeme staří a budeme chtít, aby o nás někdo dobře pečoval, byl na nás milý… Zdroj: Novinky, středa 14. března 2012, 16:07 - Praha Projekt: Systémová podpora profesionálního výkonu sociální práce II Registrační číslo projektu: CZ.03.2.63/0.0/0.0/15_017/0003751

Najdi 10 rozdílů … Hledáme vhodného uchazeče/uchazečku na pozici sociální pracovník na naši pobočku do Prahy. Tento pracovník bude koordinovat sociální služby pro klienty a úzce spolupracovat s vedoucí zdravotní sestrou Požadujeme: – odborná způsobilost k výkonu profese sociálního pracovníka dle § 110 zákona o sociálních službách Kvalifikační kurz pro pracovníky v sociálních službách Stereotypy zvnitřněné Projekt: Systémová podpora profesionálního výkonu sociální práce II Registrační číslo projektu: CZ.03.2.63/0.0/0.0/15_017/0003751

Jaké vlastnosti má mít sociální pracovník? pozitivní vztah k lidem (empatie, altruismus, soucit, pochopení, láska k lidem, chce pomáhat, „hodný“) . mravní vlastnosti (svědomitost, odpovědnost, pokora) osobnostní a sociální dovednosti (veselý, příjemný, komunikativní) odolnost k zátěži kvalifikaci (znalost oboru, znalosti v sociální oblasti) Zdroj: vlastní výzkum, KSP FF UK 2018 Projekt: Systémová podpora profesionálního výkonu sociální práce II Registrační číslo projektu: CZ.03.2.63/0.0/0.0/15_017/0003751

Ukázky symbolického zobrazení profesí Projekt: Systémová podpora profesionálního výkonu sociální práce II Registrační číslo projektu: CZ.03.2.63/0.0/0.0/15_017/0003751

Shrnutí Převládá stereotyp sociální práce jako činnosti vykonávané srdcem, nezištně, lidmi, kteří mají vlastnosti, které nelze naučit. Veřejnost může těžko rozlišovat pracovníky v sociálních službách od vysokoškolsky vzdělaných sociálních pracovníků, pokud se symbolicky zobrazují shodně. Mediální obraz sociální práce není převážně negativní, ale vytváří představu málo kvalifikovaného povolání, pro jehož výkon není nutné vzdělání, pouze speciální osobnostní charakteristiky. Projekt: Systémová podpora profesionálního výkonu sociální práce II Registrační číslo projektu: CZ.03.2.63/0.0/0.0/15_017/0003751