Mocniny Násobení a dělení mocnin se stejnými základy

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
VY_32_INOVACE_81.  Datum :duben 2012  Autor : Šárka Šubertová  Materiál je určen pro 3. ročník čtyřletého oboru OPERÁTOR DŘEVAŘSKÉ VÝROBY a pro 2.ročník.
Advertisements

2.3 ROZKLAD VÝRAZŮ NA SOUČIN Mgr. Petra Toboříková.
Integrační metody substituční metoda Základy infinitezimálního počtu.
Autor: Předmět: Ročník: Název: Označení: DUM vytvořen: Mgr. Hana Němcová Matematika, seminář diferenciální a integrální počet Osmý ročník víceletého gymnázia.
Provozováno Výzkumným ústavem pedagogickým v Praze.
Provozováno Výzkumným ústavem pedagogickým v Praze.
Mocniny, odmocniny, úpravy algebraických výrazů
Název prezentace (DUMu): Geometrická posloupnost – řešené příklady
Binomická věta 30. října 2013 VY_42_INOVACE_190212
Financováno z ESF a státního rozpočtu ČR.
ŠKOLA: Městská střední odborná škola, Klobouky u Brna,
Lomené algebraické výrazy
Matematika pro 3. ročník – práce s kalkulačkou
ZLOMKY II. – opakování pojmů a postupů při početních operacích
(2a2 – b) . (-5a) 3a . (4a + 5) (2x + 3y) . (5x – 4y)
Lomené algebraické výrazy
Mocniny s přirozeným mocnitelem pravidla pro počítání s nimi
Repetitorium z matematiky Podzim 2011 Ivana Vaculová
Autor: Předmět: Ročník: Název: Označení: DUM vytvořen:
Autor: Předmět: Ročník: Název: Označení: DUM vytvořen:
Číslo projektu CZ.1.07/1.4.00/ Název sady materiálů
Mocniny s přirozeným mocnitelem
NÁZEV ŠKOLY: Masarykova základní škola a mateřská škola Melč, okres Opava, příspěvková organizace ČÍSLO PROJEKTU: CZ.1.07/1.4.00/ AUTOR: Mgr. Vladimír.
Autor: Ing. Jitka Michálková
Vy_32_Inovace_11_Krácení lomených výrazů
Násobení lomených výrazů
2.2 Kvadratické rovnice.
* Zlomky a smíšená čísla Matematika – 7. ročník *
ZŠ Týnec nad Labem AUTOR: Martina Dostálová
* Složené zlomky Matematika – 7. ročník *
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
Matematika Operace s vektory
Název projektu: Podpora výuky v technických oborech
Obchodní akademie, Střední odborná škola a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky, Hradec Králové Autor: Mgr. Lenka Marková Název materiálu:
Komplexní čísla - 5 Číslo opačné Číslo komplexně sdružené
Násobení a dělení číslem 5
Pravidla pro počítání s mocninami
Lomené algebraické výrazy
Základní škola a mateřská škola v Novém Strašecí
Zlomky a desetinná čísla
Obchodní akademie, Střední odborná škola a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky, Hradec Králové Autor: Mgr. Martina Krčková Název materiálu:
11 DĚLENÍ ZLOMKŮ.
Zlomky Násobení zlomků..
Druhá mocnina a odmocnina
Algebraické výrazy: lomené výrazy
Mocniny s přirozeným mocnitelem
Výukový materiál vytvořený v rámci projektu „EU peníze školám“
* Násobení celých čísel Matematika – 7. ročník *
Exponenciální tvar čísla
Obchodní akademie, Střední odborná škola a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky, Hradec Králové Autor: Mgr. Lenka Marková Název materiálu:
Lomené výrazy (2) Podmínky řešitelnost
Lomené výrazy (8) Dělení
34.1 Obecná pravidla pro mocniny s přirozeným mocnitelem
Procenta - opakování Výukový materiál pro 9.ročník
Lomené algebraické výrazy
Rovnice s neznámou ve jmenovateli
Obchodní akademie, Střední odborná škola a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky, Hradec Králové Autor: Mgr. Lenka Marková Název materiálu:
Druhá mocnina a odmocnina
Sčítání a odčítání racionálních čísel
Lomené výrazy (9) Složené lomené výrazy
20 MNOHOČLENY.
Mocniny Druhá mocnina.
VÝRAZY Centrum pro virtuální a moderní metody a formy vzdělávání na
Mocniny Rozvinutý zápis čísla
VY_32_INOVACE_Pel_I_08 Výrazy lomené – podmínky2
5 DRUHÁ ODMOCNINA.
Lomené algebraické výrazy
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
Nejmenší společný násobek,
Dělení racionálních čísel
Transkript prezentace:

Mocniny Násobení a dělení mocnin se stejnými základy Mgr. Jiřina Sirková

Součin mocnin se stejným základem 56 53 56 . 53 = 5.5.5.5.5.5 .5.5.5 = 56+3 = 59 59

Vyjádři jako jednu mocninu (zpaměti) 94 . 95 = 68 . 65 . 66 = 44 . 45 . 43 = 35 . 33 = (-6)15 . (-6) = (-5)11 . (-5)6 = 24 . 28 = 1111 . 112 = 74 . 75 . 72 . 7 =

Podíl mocnin se stejným základem 56 5.5.5.5.5.5 56 : 52 = = 56-2 = 54 5.5 Můžeš krátit? 52

Vyjádři jako jednu mocninu (zpaměti) 36 : 35 = 98 : 97 = (-5)11 : (-5)7 = (-0,2)15 : (-0,2)6 =

Co, když jmenovatel má větší exponent než čitatel? 7.7.7.7.7 7-2 7.7.7.7.7.7.7 Pro všechna čísla a≠0 platí:

Vyjádři jako jednu mocninu (zpaměti) 72 : 78 = 67 : 611 = 52 . 511 = (-3)2 : (-3)11 = (-4)3 : (-4)3 = 4-5 : 43 = 45 : 4-3 =

Co, když jmenovatel má shodný exponent s čitatelem? Pro všechna čísla a≠0 platí:

Vyjádři jako jednu mocninu 75 : 74 = 75 . 74 = (-2)5 : (-2)6 = 35 . 3 . 36 = 62 . 6-3 = 63 : 6-3 = 8-2 : 8-3 = 5-2 . 5-3 = 48 . 43 = 63 . 6-3 =

Vyjádři jako jednu mocninu 75 : 74 = 79 75 . 74 = 79 (-2)5 : (-2)6 = (-2)-1 35 . 3 . 36 = 312 63 : 6-3 =66 62 . 6-3 = 6-1 5-2 . 5-3 = 5-5 8-2 : 8-3 = 81 48 . 43 = 411 63 . 6-3 = 60 = 1

Urči číslo x, pro které platí:

Urči číslo x, pro které platí:

Urči číslo x, pro které platí:

Pro všechna čísla a, r, s platí: Mocnina mocniny Pro všechna čísla a, r, s platí: ar.as = ar+s; (ar)s = ar.s

Vyjádři jako jenu mocninu zpaměti

Vypočtěte:

Vypočtěte: Dané mocniny vyjádřete jako mocniny se základem 2 a 3 a bez kalkulačky vypočítejte:

Vypočtěte: Dané mocniny vyjádřete jako mocniny se základem 2 a 3 a bez kalkulačky vypočítejte:

Vypočtěte: Dané mocniny vyjádřete jako mocniny se základem 2 a 3 a bez kalkulačky vypočítejte:

Vypočtěte:

Vypočtěte:

Vypočtěte:

Vypočtěte:

Vypočtěte:

Vypočtěte:

Zdroje: Učebnice Matematika Aritmetika pro ZŠ a víceletá gymnázia 8 – nakladatelství Fraus 2009