Právní úprava vyvlastnovacího řízení a soudního přezkumu vyvlastnění

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Uzavírání veřejnoprávních smluv
Advertisements

Zápisy právních vztahů k nemovitostem
Dopad nového stavebního zákona do praxe KÚ
Regulační plán Regulační plán v řešené ploše stanoví -podrobné podmínky pro využití pozemků, -pro umístění a prostorové uspořádání staveb, -pro ochranu.
Vedení správního řízení
Užívání staveb Dokončenou stavbu, popřípadě část stavby schopnou samostatného užívání, pokud vyžadovala stavební povolení nebo ohlášení a stavební úpravy.
Zákon č. 266/1994 o dráhách zákon upravuje
Zákon č. 184/2006 o odnětí nebo omezení vlastnického práva k pozemku nebo ke stavbě (zákon o vyvlastnění) Zákon upravuje podmínky a)odnětí nebo omezení.
Odstraňování staveb, terénních úprav a zařízení
Nástroje územního plánování
Struktura stavebního zákona č. 183/2006 Sb. ČÁST PRVNÍ ÚVODNÍ USTANOVENÍ Předmět úpravy, Základní pojmy ČÁST DRUHÁ VÝKON VEŘEJNÉ SPRÁVY HLAVA I ÚVODNÍ.
Nástroje územního plánování Přípravné Územně plánovací podklady územně analytické podklady územní studie Plánovací Politika územního rozvoje Územně plánovací.
Problematika zavedení věcného břemene do KN
Hospodářská úprava lesa Legislativa Bezpečnost osob a majetku.
PETERKA & PARTNERS v.o.s. Praha - Bratislava
ZVLÁŠTNÍ PRAVOMOCI STAVEBNÍHO ÚŘADU
Stavební uzávěry Krajský úřad Plzeňského kraje
SPRÁVNÍ ŘÍZENÍ – vybrané aspekty
dobu platnosti rozhodnutí, má-li být delší, než stanoví zákon.
SPRÁVNÍ ŘÍZENÍ – vybrané aspekty
Řízení o přestupcích.
Živnostenské podnikání (správně-právní režim) II. část Právnická fakulta MU Brno říjen 2011 zpracoval: Petr Průcha.
Správní dokumenty Rozhodnutí, Odvolání
Přednáška Správní řízení 4 M. Horáková
Správní řízení J.Kožiak. Proces realizace veřejné správy Proces realizace veřejné správy –Upravuje postup správních orgánů při výkonu veřejné správy Předpis.
Přednáška Správní řízení 6 M. Horáková
Uzavírání veřejnoprávních smluv (zákon č. 500/2004 Sb., správní řád)
OCEŇOVÁNÍ LESA Vlastnictví a vyvlastnění Jiří Matějíček Listopad 2014.
Komplexní inovace výuky práva pro moderní společnost reg. č.: CZ.1.07/2.2.00/
Správní řízení M. Horáková Přednáška Správní řízení 5.
Pozemky sloužící dopravě
Tento studijní materil byl vytvořen jako výstup z projektu č. CZ.1.07/2.2.00/ Správní proces Úvodní přednáška JUDr. Petra Foltasová.
Ochrana kulturních památek Stát chrání kulturní památky jako nedílnou součást kulturního dědictví lidu, svědectví jeho dějin, významného činitele životního.
STAVEBNÍ DOZOR Stavební úřady vykonávají soustavný dozor nad zajišťováním ochrany veřejných zájmů, ochrany práv a oprávněných zájmů právnických a fyzických.
Vyvlastňování pozemků
Zpracovala: Ivana Průchová, podzim Vyvlastňování pozemků a staveb teze.
Uplatnění správního řádu (zákon č. 500/2004 Sb.) v režimu stavebního zákona (zákon č. 183/2006 Sb.) Petr Průcha listopad 2009.
Správní řízení Přednáška Správní řízení 6 M. Horáková.
Právní režim pozemků sloužících dopravě
STAVEBNÍ ZÁKON Účinnost k Předpisy Zákon č. 183/2006 Sb., o územním plánování a stavebním řádu (stavební zákon), ve znění zákona č. 68/2007.
Podzim 2006, I.Průchová 1 Právní režim pozemků sloužících dopravě teze přednášky z PP.
1 Vyvlastňování pozemků a staveb. 2 Prameny právní úpravy Čl. 11 odst. 4 LZPS Čl. 11 odst. 4 LZPS - OZ - § 128 – obecná vyvlastňovací klauzule - OZ -
Občanské právo procesní
KURZ OCEŇOVÁNÍ LESA Vlastnictví a vyvlastnění Jiří Matějíček duben 2014.
Vyvlastnění.  představuje nejzávažnější veřejnoprávní zásah do majetkových práv  jednou ze základních hodnot v demokratickém právním státě je ochrana.
NOVELA ZÁKONA Č. 334/1992 SB., O OCHRANĚ ZEMĚDĚLSKÉHO PŮDNÍHO FONDU
KURZ OCEŇOVÁNÍ LESA Vlastnictví a vyvlastnění Jiří Matějíček duben 2014.
Správní řízení Vendula Povolná Ekologický právní servis Září 2007.
1 Možnosti omezení vlastnických práv v ÚPD Možnosti omezení vlastnických práv v ÚPD Krajský úřad Plzeňského kraje Odbor regionálního rozvoje Oddělení územního.
KURZ OCEŇOVÁNÍ LESA Vlastnictví a vyvlastnění Jiří Matějíček.
1 Řešení rozporů při pořizování ÚPD Krajský úřad Plzeňského kraje Odbor regionálního rozvoje Oddělení územního plánování Porada s ÚÚP, Krajský.
Veřejnoprávní smlouvy
Aktuální judikatura k územnímu plánování
ZVLÁŠTNÍ PRAVOMOCI STAVEBNÍHO ÚŘADU
dobu platnosti rozhodnutí, má-li být delší, než stanoví zákon.
Užívání staveb Dokončenou stavbu, popřípadě část stavby schopnou samostatného užívání, pokud vyžadovala stavební povolení nebo ohlášení a stavební úpravy.
Pozemkové úpravy v okrese Opava role SPÚ
Umisťování staveb.
STAVEBNÍ DOZOR Stavební úřady vykonávají soustavný dozor nad zajišťováním ochrany veřejných zájmů, ochrany práv a oprávněných zájmů právnických a fyzických.
Vyvlastnění a stavebně právní instituty omezující majetková práva VOSPaVS I Sylabus k tématu přednášky.
Závazná stanoviska orgánů územního plánování po novele stavebního zákona Štiřín
Stavební právo.
Stavební pozemky (teze)
Vrchní vodoprávní dozor rok 2016
Závazné stanovisko orgánu územního plánování
Územní opatření o stavební uzávěře
Stavební legislativa – možnosti zefektivnění přípravy staveb
Právní úprava urychlení výstavby vybraných staveb
Řádné opravné prostředky Doc. JUDr. H. Prášková, CSc.
Vlastnictví a vyvlastnění
Transkript prezentace:

Právní úprava vyvlastnovacího řízení a soudního přezkumu vyvlastnění 20.03.2019 Doc. JUDr. Jakub Handrlica

Doc. JUDr. Jakub Handrlica Přehled témat Aplikace zákona o vyvlastnění, jeho vztah k jiným předpisům Podmínky pro provedení vyvlastnění Zahájení a průběh vyvlastňovacího řízení Opravné prostředky proti rozhodnutí o vyvlastnění Zrušení vyvlastnění Soudní přezkum vyvlastňovacího nálezu 20.03.2019 Doc. JUDr. Jakub Handrlica

Aplikace zákona o vyvlastnění, jeho vztah k jiným předpisům Vztah zákona o vyvlastnění k jiným právním předpisům Aplikace zákona o vyvlastnění, jeho vztah k jiným předpisům

Jiné právní předpisy se vztahem k zákonu o vyvlastnění zákon č. 183/2006 Sb., o územním plánování a stavebním řádu (stavební zákon), ve znění pozdějších předpisů zákon č. 13/1997 Sb., o pozemních komunikacích zákon č. 500/2004 Sb., správní řád, ve znění pozdějších předpisů zákon č. 150/2002 Sb., soudní řád správní, ve znění pozdějších předpisů zákon č. 99/1963 Sb., občanský soudní řád, ve znění pozdějších předpisů (část pátá) zákon č. 416/2009 Sb., o urychlení výstavby dopravní, vodní a energetické infrastruktury

Aplikace zákona o vyvlastnění (1) zvláštní zákon musí obsahovat vyvlastňovací titul, který umožňuje v řízení na žádost: a) vlastnické právo odejmout a převést na jiného (nového vlastníka) b) vlastnické právo omezit zřízením věcného práva ve prospěch třetí osoby zákon o vyvlastnění se aplikuje jenom na případy odnětí, nebo omezení vlastnického práva k pozemkům nebo ke stavbám zákon o vyvlastnění se nevztahuje na odnětí, nebo omezení vlastnického práva k movitým věcem zákon o vyvlastnění se nevztahuje na omezení vlastnických práv prováděná ex offo

Aplikace zákona o vyvlastnění (2) § 170 stavebního zákona Účely vyvlastnění (1) Práva k pozemkům a stavbám, potřebná pro uskutečnění staveb nebo jiných veřejně prospěšných opatření podle tohoto zákona, lze odejmout nebo omezit, jsou-li vymezeny ve vydané územně plánovací dokumentaci a jde-li o a) veřejně prospěšnou stavbu dopravní a technické infrastruktury, včetně plochy nezbytné k zajištění její výstavby a řádného užívání pro stanovený účel, b) veřejně prospěšné opatření, a to snižování ohrožení v území povodněmi a jinými přírodními katastrofami, zvyšování retenčních schopností území, založení prvků územního systému ekologické stability a ochranu archeologického dědictví, c) stavby a opatření k zajišťování obrany a bezpečnosti státu, d) asanaci (ozdravění) území. (2) Právo k pozemku nebo stavbě lze odejmout nebo omezit též k vytvoření podmínek pro nezbytný přístup, řádné užívání stavby nebo příjezd k pozemku nebo stavbě. (3) Řízení o vyvlastnění práv k pozemkům a stavbám, příslušnost k jeho vedení a podmínky vyvlastnění upravuje zvláštní právní předpis51). Ustanovení představuje vyvlastňovací titul, na základě kterého je možné postupovat podle zákona o vyvlastnění Subjektem oprávněným z vyvlastňovacího titulu je zde stavebník Předmětem vyvlastnění mohou být jak pozemky, tak stavby Účely vyvlastnění jsou vymezeny v jednotlivých bodech a) až d) > jednotlivé pojmy jsou vysvětleny v § 2 zákona (základní pojmy) Ustanovení umožňuje jak odnětí, tak i omezení vlastnického práva (zřízením věcného břemene)

Aplikace zákona o vyvlastnění (3) § 17 zákona o pozemních komunikacích (2) Podle zvláštního právního předpisu7) lze odejmout nebo omezit a) vlastnické právo k pozemku nebo ke stavbě nebo právo odpovídající věcnému břemenu k pozemku nebo ke stavbě potřebným k uskutečnění výstavby, opravy, úpravy, modernizace nebo rekonstrukce dálnice, silnice, místní komunikace I. třídy, jejich součástí, příslušenství nebo staveb souvisejících, b) vlastnické právo k pozemku, jestliže byla dálnice, silnice nebo místní komunikace zřízena na cizím pozemku. (3) Pokud se vlastnické právo k pozemku nebo stavbě potřebným k uskutečnění výstavby, opravy, úpravy, modernizace nebo rekonstrukce staveb uvedených v odstavci 1 omezuje smlouvou, sjednává se výše úplaty ve výši 10 000 Kč. Nesouhlasí-li vyvlastňovaný s částkou podle předchozí věty, sjednává se úplata ve výši odpovídající ocenění tohoto omezení stanovené znaleckým posudkem. Ustanovení představuje vyvlastňovací titul, na základě kterého je možné postupovat podle zákona o vyvlastnění Účelem vyvlastnění je uskutečnění výstavby, opravy, úpravy, modernizace nebo rekonstrukce dálnice, silnice, místní komunikace I. třídy, jejich součástí, příslušenství nebo staveb souvisejících Ustanovení umožňuje jak odnětí vlastnického práva, tak jeho omezení zřízením věcného břemene Subjektem oprávněním podat žadost na zahájení vyvlastňovacího řízení je investor stavby (subjekt oprávněný z územního rozhodnutí)

Aplikace zákona o vyvlastnění (4) § 35 zákona o pozemních komunikacích (3) Vlastník nemovitosti sousedící s průjezdním úsekem silnice nebo s místní komunikací v zastavěném území obce je v nezbytně nutných případech povinen za jednorázovou úhradu strpět zřízení věcného břemene na své nemovitosti spočívajícího v umístění veřejného osvětlení, dopravních značek, světelných signálů, dopravních zařízení a zařízení pro provozní informace a tabulek s označením místních názvů. Rozhodnutí o zřízení věcného břemene a o výši úhrady vydává příslušný silniční správní úřad u dopravních značek, světelných signálů, dopravních zařízení a zařízení pro provozní informace na základě stanovení místní úpravy provozu na pozemních komunikacích nebo zařízení pro provozní informace11a) Ustanovení představuje vyvlastňovací titul, na základě kterého je možné postupovat podle zákona o vyvlastnění Účelem vyvlastnění je umístění veřejného osvětlení, dopravních značek, světelných signálů, dopravních zařízení a zařízení pro provozní informace a tabulek s označením místních názvů Ustanovení umožňuje toliko omezení vlastnického práva zřízením věcného břemene 20.03.2019 Doc. JUDr. Jakub Handrlica

Aplikace zákona o vyvlastnění (5) § 97 stavebního zákona (1) Územní opatření o stavební uzávěře, které se vydává jako opatření obecné povahy podle správního řádu, omezuje nebo zakazuje v nezbytném rozsahu stavební činnost ve vymezeném území, pokud by mohla ztížit nebo znemožnit budoucí využití území podle připravované územně plánovací dokumentace, jestliže bylo rozhodnuto o jejím pořízení nebo o pořízení její změny, nebo podle jiného rozhodnutí či opatření v území, jímž se upravuje využití území. Územní opatření o stavební uzávěře lze vydat také v případech, jestliže je zrušeno nebo změněno rozhodnutí o námitkách nebo zrušeno opatření obecné povahy o vydání územně plánovací dokumentace, případně jeho část. Územním opatřením o stavební uzávěře nelze omezit nebo zakázat udržovací práce. Ustanovení nepředstavuje vyvlastňovací titul, na základě kterého by bylo možné postupovat podle zákona o vyvlastnění >> výsledkem zde není zřízení věcného práva, ale omezení veřejnoprávní povahy (stavební uzávěra) Podle zákona o vyvlastnění postupovat nelze Procesní úpravu zakotvují §§ 97 až 100 stavebního zákona (vydává se opatření obecné povahy, kterým ze zřizuje stavební uzávěra) Obdobnou právní úpravu má asanace území

Aplikace zákona o vyvlastnění (6) § 141 stavebního zákona Opatření na sousedním pozemku nebo stavbě (1) Pro vytvoření podmínek k provedení stavby nebo její změny, nutných zabezpečovacích prací, nezbytných úprav, udržovacích prací a k odstranění stavby nebo zařízení může stavební úřad uložit těm, kteří mají vlastnická nebo jiná věcná práva k sousedním pozemkům či stavbám na nich, aby umožnili provedení prací ze svých pozemků nebo staveb, pokud mezi zúčastněnými osobami nedošlo k dohodě. Účastníkem řízení je ten, v jehož prospěch má být povinnost uložena, a ten, z jehož pozemku nebo stavby mají být práce prováděny. Ustanovení nepředstavuje vyvlastňovací titul, na základě kterého by bylo možné postupovat podle zákona o vyvlastnění >> výsledkem zde není zřízení věcného práva, ale omezení veřejnoprávní povahy (povinnost vlastníka něco strpět) Podle zákona o vyvlastnění postupovat nelze Procesně se postupuje podle § 141 stavebního zákona (vydává se rozhodnutí)

Aplikace zákona o vyvlastnění (7) § 30 zákona o pozemních komunikacích (1) K ochraně dálnice, silnice a místní komunikace I. nebo II. třídy a provozu na nich mimo souvisle zastavěné území obcí slouží silniční ochranná pásma. Silniční ochranné pásmo pro nově budovanou nebo rekonstruovanou dálnici, silnici a místní komunikaci I. nebo II. třídy vzniká na základě rozhodnutí o umístění stavby nebo společného povolení, kterým se stavba umisťuje a povoluje.5) Ustanovení nepředstavuje vyvlastňovací titul, na základě kterého by bylo možné postupovat podle zákona o vyvlastnění >> výsledkem zde není zřízení věcného práva, ale omezení veřejnoprávní povahy (ochranné pásmo - povinnost vlastníka něco strpět) Podle zákona o vyvlastnění postupovat nelze Procesně se postupuje podle ustanovení o územním řízení s tím, že vznik ochranného pásma je důsledkem právní moci územního rozhodnutí ex lege

Aplikace zákona o vyvlastnění (8) § 35 zákona o pozemních komunikacích (1) Vlastníci nemovitostí v sousedství dálnice, silnice a místní komunikace jsou povinni strpět, aby na jejich pozemcích byla provedena nezbytná opatření k zabránění sesuvů půdy, padání kamenů, lavin a stromů nebo jejich částí, vznikne-li toto nebezpečí výstavbou nebo provozem dálnice, silnice a místní komunikace nebo přírodními vlivy; vznikne-li toto nebezpečí z jednání těchto vlastníků, jsou povinni učinit nezbytná opatření na svůj náklad. O rozsahu a způsobu provedení nezbytných opatření a o tom, kdo je provede, rozhodne silniční správní úřad. Ustanovení nepředstavuje vyvlastňovací titul, na základě kterého by bylo možné postupovat podle zákona o vyvlastnění >> jedná se o tzv. legální věcné břemeno

Aplikace zákona o vyvlastnění (9) § 2f zákona o urychlení výstavby Každý je povinen umožnit provádění měření a průzkumných prací v rámci přípravy stavby dopravní infrastruktury prováděné oprávněným investorem14), a to i před zahájením řízení, kterým se stavba umisťuje nebo povoluje, nebo řízení, kterým se stavba umisťuje a povoluje. Za tímto účelem má oprávněný investor a jím zmocněné osoby právo vstupovat a vjíždět na cizí nemovité věci. Ustanovení nepředstavuje vyvlastňovací titul, na základě kterého by bylo možné postupovat podle zákona o vyvlastnění >> jedná se o tzv. legální věcné břemeno 20.03.2019 Doc. JUDr. Jakub Handrlica

Podmínky pro provedení vyvlastnění Aplikace zákona o vyvlastnění na procesní postup Podmínky pro provedení vyvlastnění

Podmínky pro provedení vyvlastnění (1) (1) Vyvlastnění je přípustné jen pro účel vyvlastnění stanovený zvláštním zákonem a jen jestliže veřejný zájem na dosažení tohoto účelu převažuje nad zachováním dosavadních práv vyvlastňovaného. Vyvlastnění není přípustné, je-li možno práva k pozemku nebo stavbě potřebná pro uskutečnění účelu vyvlastnění získat dohodou nebo jiným způsobem (§ 3 odst. 1) (2) Sleduje-li se vyvlastněním provedení změny ve využití nebo v prostorovém uspořádání území, včetně umísťování staveb a jejich změn2), lze je provést, jen jestliže je v souladu s cíli a úkoly územního plánování (§ 3 odst. 2)

Podmínky pro provedení vyvlastnění (2) Vyvlastnění lze provést jen v takovém rozsahu, který je nezbytný k dosažení účelu vyvlastnění stanoveného zvláštním zákonem (§ 4 odst. 1) Veřejný zájem na vyvlastnění musí být prokázán ve vyvlastňovacím řízení (§ 4 odst. 2) Není-li možné pozemek, stavbu nebo jejich část, popřípadě právo odpovídající věcnému břemenu užívat bez vyvlastňovaného pozemku, stavby nebo jejich částí či věcného břemene buď vůbec nebo jen s nepřiměřenými obtížemi, lze na ně rozšířit vyvlastnění, jestliže o to vyvlastňovaný požádá, i když není nezbytné k dosažení daného účelu (§ 4 odst. 3)

Podmínky pro provedení vyvlastnění (3) Vyvlastnění je přípustné, pokud se vyvlastniteli nepodařilo ve lhůtě 90 dnů uzavřít smlouvu o získání práv k pozemku nebo ke stavbě potřebných pro uskutečnění účelu vyvlastnění stanoveného zákonem. Lhůta k uzavření smlouvy s vyvlastňovaným počíná běžet dnem následujícím po doručení návrhu na uzavření smlouvy vyvlastňovanému (§ 5 odst. 1) Obsah smlouvy musí korespondovat zamýšlenému výsledku vyvlastnění (smlouva kupní, smlouva o zřízení věcného břemene) Požadavek § 5 odst. 1 nesplňuje např. návrh smlouvy nájemní, smlouvy o zřízení pachtu, smlouvy o zřízení práva stavby atd. Požadavek § 5 odst. 1 nesplňuje ani smlouva o smlouvě budoucí.

Podmínky pro provedení vyvlastnění (4) Zvláštní úprava v zákoně č. 416/2009 Sb. (§ 3 odst. 2): Pro splnění podmínky přípustnosti vyvlastnění podle zákona o vyvlastnění, spočívající v povinnosti nejprve učinit návrh na získání potřebných práv k pozemku nebo stavbě dohodou, postačí doručení návrhu smlouvy na získání potřebných práv a) na adresu, kterou vlastník nemovitosti předem písemně sdělil, nebo b) na adresu místa trvalého pobytu vlastníka nemovitosti nebo jeho adresu bydliště v cizině nebo na adresu evidovanou v katastru nemovitostí, jde-li o fyzickou osobu, nebo c) na adresu sídla evidovanou v katastru nemovitostí, jde-li o právnickou osobu. 20.03.2019 Doc. JUDr. Jakub Handrlica

Podmínky pro provedení vyvlastnění (5) Zvláštní úprava v zákoně č. 416/2009 Sb. (§ 3 odst. 2): Lhůta podle § 5 odst. 1 zákona o vyvlastnění počíná plynout ode dne doručení na adresy uvedené v písmenech a) až c). Doručení návrhu smlouvy na získání potřebných práv má účinky i vůči všem právním nástupcům vyvlastňovaného. 20.03.2019 Doc. JUDr. Jakub Handrlica

Podmínky pro provedení vyvlastnění (6) Zvláštní úprava v zákoně č. 416/2009 Sb. (§ 3 odst. 6): Jde-li o práva potřebná pro uskutečnění stavby dopravní nebo energetické infrastruktury, je podmínka přípustnosti vyvlastnění spočívající v nemožnosti získat tato práva dohodou nebo jiným způsobem splněna, pokud byl vyvlastňovanému doručen návrh na uzavření smlouvy o získání práv k pozemku nebo ke stavbě, která jsou předmětem vyvlastnění, a smlouva nebyla ve lhůtě 90 dnů ode dne doručení návrhu uzavřena, přestože se vyvlastnitel nejméně 30 dnů před podáním žádosti o vyvlastnění pokusil s vyvlastňovaným o návrhu smlouvy jednat. 20.03.2019 Doc. JUDr. Jakub Handrlica

Podmínky pro provedení vyvlastnění (7) § 5 odst. 4 zákona č. 184/2006 Sb.: Smlouva o získání potřebných práv k pozemku nebo ke stavbě podle odstavce 1 musí založit právo vyvlastňovaného na vrácení převedených práv, pokud nebude zahájeno uskutečňování účelu převodu do 3 let od uzavření smlouvy. 20.03.2019 Doc. JUDr. Jakub Handrlica

Podmínky pro provedení vyvlastnění (8) § 3a zákona č. 416/2009 Sb.: Smlouva o získání potřebných práv k pozemku nebo ke stavbě podle zákona upravujícího vyvlastnění6) musí v případě, že se jí získávají práva k pozemku nebo stavbě potřebná pro uskutečnění stavby dopravní infrastruktury a infrastruktury elektronických komunikací nebo energetické infrastruktury, založit též právo osoby, která touto smlouvou převádí potřebná práva k pozemku nebo stavbě, na vrácení převedených práv, pokud nebude zahájeno uskutečňování účelu převodu do 5 let od uzavření smlouvy 20.03.2019 Doc. JUDr. Jakub Handrlica

Zahájení a průběh vyvlastňovacího řízení Vztah zákona o vyvlastnění k jiným právním předpisům Zahájení a průběh vyvlastňovacího řízení

Věcná a místní příslušnost vyvlastňovacího úřadu (1) Vyvlastňovací řízení vede vyvlastňovací úřad, kterým je a) obecní úřad obce s rozšířenou působností, b) Magistrát hlavního města Prahy, c) magistrát územně členěného statutárního města. obce s rozšířenou působností stanovuje zákon č. 314/2002 Sb., o stanovení obcí s pověřeným obecním úřadem a stanovení obcí s rozšířenou působností zastupitelstvo hlavního města Prahy a zastupitelstvo územně členěného statutárního města nemohou působnost vyvlastňovacího úřadu přenést statutem na městské části nebo městské obvody

Věcná a místní příslušnost vyvlastňovacího úřadu (2) Je-li vyvlastnitelem, vyvlastňovaným nebo jiným účastníkem vyvlastňovacího řízení obec, jejíž obecní úřad je příslušným k tomuto vyvlastňovacímu řízení, krajský úřad usnesením pověří jiný vyvlastňovací úřad působící v jeho správním obvodu provedením vyvlastňovacího řízení Je-li vyvlastnitelem, vyvlastňovaným nebo jiným účastníkem vyvlastňovacího řízení hlavní město Praha a příslušným k tomuto vyvlastňovacímu řízení je Magistrát hlavního města Prahy, ústřední správní úřad ve věcech vyvlastnění usnesením pověří jiný vyvlastňovací úřad pro Je-li vyvlastnitelem, vyvlastňovaným nebo jiným účastníkem vyvlastňovacího řízení kraj, jehož krajský úřad je příslušným odvolacím správním orgánem, ústřední správní úřad ve věcech vyvlastnění 12) usnesením pověří provedením odvolacího řízení jiný odvolací správní orgán.vedením vyvlastňovacího řízení. K vyvlastňovacímu řízení je příslušný vyvlastňovací úřad, v jehož správním obvodu (území) se nachází pozemek nebo stavba, jichž se vyvlastnění týká Nachází-li se pozemky nebo stavby, jichž se vyvlastnění týká, ve správním obvodu (území) dvou nebo více vyvlastňovacích úřadů, rozhodne nejbližší společně nadřízený správní orgán usnesením, který z nich vyvlastňovací řízení provede.

Věcná a místní příslušnost vyvlastňovacího úřadu (3) Zákon č. 416/2009 Sb. s účinností od 1. 8. 2019 (§ 2e): (1) Příslušný k vedení územního řízení a řízení o vyvlastnění, jehož předmětem je stavba dopravní infrastruktury, je krajský úřad kraje, na jehož území se má stavba uskutečnit. Má-li se stavba dopravní infrastruktury uskutečnit na území hlavního města Prahy, je příslušným k vedení územního řízení a řízení o vyvlastnění, jehož předmětem je stavba dopravní infrastruktury, Magistrát hlavního města Prahy. 20.03.2019 Doc. JUDr. Jakub Handrlica

Věcná a místní příslušnost vyvlastňovacího úřadu (4) (2) Má-li se stavba dopravní infrastruktury uskutečnit na území více krajů, povede řízení ten z úřadů podle odstavce 1, u kterého byla podána žádost. (3) Odvolacím správním orgánem a orgánem příslušným k vedení přezkumného řízení u rozhodnutí vydaných v řízeních podle odstavců 1 a 2 je a) u dopravní infrastruktury podle § 1 odst. 2 písm. a) a b) Ministerstvo dopravy, b) v ostatních případech Ministerstvo pro místní rozvoj. 20.03.2019 Doc. JUDr. Jakub Handrlica

Účastníci vyvlastňovacího řízení Účastníky vyvlastňovacího řízení jsou vyvlastnitel, vyvlastňovaný, zástavní věřitel, podzástavní věřitel a oprávněný z práva odpovídajícího věcnému břemenu váznoucímu na pozemku nebo stavbě, jichž se vyvlastnění týká. Bylo-li vlastnické právo ke stavbě nebo pozemku, jichž se vyvlastnění týká, převedeno k zajištění splnění závazku, je účastníkem vyvlastňovacího řízení také oprávněný z tohoto převodu . Jsou-li pozemek nebo stavba, jichž se vyvlastnění týká, předmětem neskončeného dědického řízení, nebo zemřel-li některý z účastníků vyvlastňovacího řízení uvedený v odstavci 1 nebo 2, jsou účastníky vyvlastňovacího řízení správce dědictví nebo, nepatří-li dotčený majetek do správy dědictví, dědici zůstavitele, popřípadě stát, má-li mu dědictví připadnout podle zvláštního právního předpisu. Jedná se o taxativní výčet účastníků, který nemůže být dále rozšiřován. Postavení účastníka řízení (tj. procesní práva a povinnosti ve vyvlastňovacím řízení) nemá: Nájemce pozemku Oprávněný z práva stavby Pachtýř Oprávněný z předkupního práva Insolvenční správce Exekutor Obec na území které je vyvlastnění prováděno atd.

Postup v řízení (1) O zahájení vyvlastňovacího řízení uvědomí vyvlastňovací úřad písemně kromě účastníků řízení též příslušný katastrální úřad. O zahájeném vyvlastňovacím řízení zapíše katastrální úřad do Katastru nemovitostí České republiky poznámku, týká-li se nemovitosti, která je v něm evidována. Po doručení uvědomění o zahájení vyvlastňovacího řízení nesmí vyvlastňovaný nakládat s pozemkem nebo stavbou, kterých se vyvlastnění týká, převést je, pronajmout nebo jinak zatížit. Právní úkony, kterými vyvlastňovaný poruší tuto povinnost, jsou neplatné; to neplatí v případě smluv uzavíraných s vyvlastnitelem. Při vyvlastnění se neuplatní smluvní ani zákonná předkupní práva k vyvlastňovanému pozemku nebo stavbě. O tomto následku musí být vyvlastňovaný poučen v uvědomění o zahájení řízení.

Postup v řízení (2) Ústní jednání nařídí vyvlastňovací úřad tak, aby o něm byli účastníci řízení a další osoby, jejichž přítomnosti je třeba, uvědoměni nejméně 30 dnů přede dnem, kdy se má konat. Námitky proti vyvlastnění a důkazy k jejich prokázání mohou být uplatněny nejpozději při ústním jednání; k později uplatněným námitkám a důkazům se nepřihlíží. O tomto následku musí být účastníci poučeni v uvědomění o zahájení vyvlastňovacího řízení.

Postup v řízení (3) Rozhodnutí vydané podle § 23 a 24 nelze oznámit ústním vyhlášením. Ustanovení správního řádu o doručování veřejnou vyhláškou nelze použít v řízení podle tohoto zákona, s výjimkou doručování neznámým účastníkům nebo účastníkům neznámého pobytu či sídla.

Mezitimní rozhodnutí (1) Zákon č. 416/2009 Sb. zakotvuje zvláštní právní úpravou, na základě které může vyvlastňovací úřad vydat na základě žádosti vyvlastnitele mezitímní rozhodnutí (§ 4a), Přichází v úvahu u staveb dopravní infrastruktury vymezených v zásadách územního rozvoje a uvedených v příloze k tomuto zákonu, Mezitímní rozhodnutí obsahuje výroky podle § 24 odst. 3 zákona o vyvlastnění 20.03.2019 Doc. JUDr. Jakub Handrlica

Mezitimní rozhodnutí (2) Odvolání proti mezitímnímu rozhodnutí není přípustné (§ 4a odst. 2) O žalobě proti mezitímnímu rozhodnutí rozhodne soud ve lhůtě 60 dnů; to platí obdobně i pro řízení o opravných prostředcích proti rozhodnutí soudu o žalobě (§ 4a odst. 3) 20.03.2019 Doc. JUDr. Jakub Handrlica

Mezitimní rozhodnutí (3) Byla-li podána žaloba proti mezitímnímu rozhodnutí nebo byl-li podán opravný prostředek proti rozhodnutí soudu o této žalobě, vyvlastňovací úřad nevydá rozhodnutí o zbytku věci dříve, než nabude právní moci rozhodnutí soudu o žalobě nebo opravném prostředku (§ 4a odst. 6) 20.03.2019 Doc. JUDr. Jakub Handrlica

Rozhodnutí v řízení (1) Nebude-li v řízení prokázáno, že jsou splněny podmínky pro vyvlastnění, vyvlastňovací úřad žádost vyvlastnitele zamítne. Je-li předmětem vyvlastnění nemovitost zapsaná v katastru nemovitostí, vyvlastňovací úřad oznámí zamítnutí žádosti katastrálnímu úřadu ke zrušení poznámky bezodkladně po nabytí právní moci rozhodnutí o zamítnutí žádosti o vyvlastnění. (§ 24 odst. 1) Dospěje-li vyvlastňovací úřad k závěru, že podmínky pro vyvlastnění jsou splněny, rozhodne samostatnými výroky o vyvlastnění práv k pozemku nebo ke stavbě a o náhradě za vyvlastnění. (§ 24 odst. 2) Přechod vlastnického práva (vznik a zánik), resp. vznik věcného břemene nastává v důsledku nabytí právní moci rozhodnutí (ne v důsledku zápisu práva do katastru!!!)

Doc. JUDr. Jakub Handrlica Rozhodnutí v řízení (2) Vyvlastňovací úřad ve svém rozhodnutí dále určí, v jaké lhůtě je vyvlastnitel povinen zahájit uskutečňování účelu vyvlastnění; lhůta nesmí být delší než 2 roky od právní moci rozhodnutí (§ 24 odst. 3 písm. c) § 25 odst. 6: Lhůtu určenou podle § 24 odst. 3 písm. c) může vyvlastňovací úřad prodloužit na žádost vyvlastnitele podanou ještě před jejím uplynutím, a to jen v případech hodných zvláštního zřetele, jen jednou a nejdéle o další 2 roky. 20.03.2019 Doc. JUDr. Jakub Handrlica

Doc. JUDr. Jakub Handrlica Rozhodnutí v řízení (3) Zvláštní právní úprava v zákoně č. 416/2009 Sb. (§ 3c): Dojde-li u pozemku nebo stavby potřebných k uskutečnění stavby dopravní infrastruktury a infrastruktury elektronických komunikací nebo energetické infrastruktury k vyvlastnění, nesmí být lhůta, v níž je vyvlastnitel povinen zahájit uskutečňování účelu vyvlastnění, uvedená v rozhodnutí o vyvlastnění, delší než 4 roky od právní moci rozhodnutí. Možnost prodloužení této lhůty podle zákona upravujícího vyvlastnění9) tím není dotčena. 20.03.2019 Doc. JUDr. Jakub Handrlica

Řádné opravné prostředky Vztah zákona o vyvlastnění k jiným právním předpisům Řádné opravné prostředky

Řádné opravné prostředky Včas podané a přípustné odvolání směřující proti některému z výroků podle § 24 odst. 3 má odkladný účinek i na ostatní výroky rozhodnutí. Odkladný účinek takového odvolání nelze vyloučit. (§ 25 odst. 2) Včas podané a přípustné odvolání směřující pouze proti některému z výroků podle § 24 odst. 4, nemá odkladný účinek na ostatní výroky rozhodnutí. (§ 25 odst. 2) Odvolací orgán nesmí v odvolacím řízení změnit výrok o náhradě v neprospěch vyvlastňovaného ani třetích osob. (§ 25 odst. 4)

Vztah zákona o vyvlastnění k jiným právním předpisům Zrušení vyvlastnění

Zrušení vyvlastnění (1) Podmínky: Nezaplatil-li vyvlastnitel vyvlastňovanému náhradu za vyvlastnění do uplynutí 30 dnů ode dne uplynutí lhůty určené podle § 24 odst. 4 písm. a) nebo b), nebo nezahájil-li vyvlastnitel uskutečňování účelu vyvlastnění ve lhůtě určené podle § 24 odst. 3 písm. c) nebo prodloužené podle § 25 odst. 6, popřípadě bylo-li ještě před uplynutím této lhůty zrušeno nebo pozbylo platnosti územní rozhodnutí určující využití pozemku nebo stavby pro daný účel

Zrušení vyvlastnění (2) Práva, která byla vyvlastňovanému odňata nebo omezena, vyvlastňovaný znovu nabývá dnem právní moci rozhodnutí Vyvlastňovaný je povinen do 1 měsíce od právní moci rozhodnutí vydaného podle odstavce 1 vrátit vyvlastniteli náhrady, které vyplatil podle § 10 odst. 1; podle § 10 odst. 2 ve výši, která dosud nebyla vyvlastňovaným skutečně vynaložena

Soudní přezkum vyvlastnění Vztah zákona o vyvlastnění k jiným právním předpisům Soudní přezkum vyvlastnění

Soudní přezkum rozhodnutí o vyvlastnění (1) Výrok podle § 24 odst. 3 lze přezkoumat v řízení o žalobě proti rozhodnutí správního orgánu (§ 28 odst. 1) Výrok podle § 24 odst. 4 lze projednat v občanském soudním řízení; příslušný v prvním stupni je krajský soud.

Soudní přezkum rozhodnutí o vyvlastnění (2) Žaloba podaná vyvlastňovaným proti výroku podle § 24 odst. 3 písm. a) má odkladný účinek. Zrušením výroku podle § 24 odst. 3 pozbývá platnosti i výrok podle § 24 odst. 4. Žaloba, kterou účastník řízení požaduje, aby výrok podle § 24 odst. 4 byl projednán v občanském soudním řízení, musí být podána ve lhůtě 30 dnů od právní moci rozhodnutí vyvlastňovacího úřadu; zmeškání této lhůty nelze prominout.

Soudní přezkum rozhodnutí o vyvlastnění (3) Zvláštní ustanovení Lhůty pro podání žalob k soudům k přezkoumání nebo nahrazení správních rozhodnutí vydaných v řízeních podle § 1 se zkracují na polovinu. O žalobách rozhodne soud ve lhůtě 90 dnů. Ustanovení předchozí věty obdobně platí i pro řízení o opravných prostředcích proti rozhodnutí soudu o žalobě (§ 2 odst. 2) 20.03.2019 Doc. JUDr. Jakub Handrlica

Soudní přezkum rozhodnutí o vyvlastnění (4) § 2 odst. 2 zákona č. 416/2009 Sb. představuje lex specialis ve vztahu k § 28 odst. 2 zákona č. 184/2006 Sb. Tj. žaloba proti výroku podle § 24 odst. 4 zákona č. 184/2006 Sb. (výrok o náhradě) musí být v režimu zákona č. 416/2009 Sb. podána do 15 dnů!!! 20.03.2019 Doc. JUDr. Jakub Handrlica

Doc. JUDr. Jakub Handrlica Odkladný účinek (1) Žaloba podaná vyvlastňovaným proti výroku podle § 24 odst. 3 písm. a) má odkladný účinek (§ 28 odst. 4) 20.03.2019 Doc. JUDr. Jakub Handrlica

Doc. JUDr. Jakub Handrlica Odkladný účinek (2) Je-li podána žaloba proti rozhodnutí podle zákona o vyvlastnění, přizná soud na návrh žalobce po vyjádření žalovaného usnesením žalobě odkladný účinek, jestliže je žalobce závažně ohrožen ve svých právech a přiznání odkladného účinku se nedotkne nepřiměřeným způsobem nabytých práv třetích osob a není v rozporu s veřejným zájmem (§ 4 odst. 2 zákona č. 416/2009 Sb.) 20.03.2019 Doc. JUDr. Jakub Handrlica

Přístí přednáška se bude věnovat tématu pozemních komunikací Děkuji Vám za pozornost! Přístí přednáška se bude věnovat tématu pozemních komunikací 20.03.2019 Doc. JUDr. Jakub Handrlica