Jak se dívat na mystiku? KSV/RM Ruští mystikové Pavel Ambros

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Co může být tohle? Dá se to nějak popsat? Co k tomu říct?
Advertisements

Podle Motu Prorio Benedikta XVI. PORTA FIDEI
Centrum pro katechezi Olomouc, 2013
Jak používat duchovní dary Jirka Pospíšil, EBED, KC Vyškov,
PŘIJĎ KRÁLOVSTVÍ TVÉ CENTRUM PRO KATECHEZI OLOMOUC, 2014.
5.1.2 Zjevení Boha v Ježíši Kristu Nový zákon Fundamentální teologie,
Fundament a jeho strukturace Fundamentální teologie, Denisa Červenková.
5.2 Zjevení interpretační moment Fundamentální teologie,
Dosáhni cíle!.
3. neděle adventní/část 2. Advent nás vybízí zastavit se v mlčení, abychom mohli vnímat Boží přítomnost zde na zemi. ADVENT JE DOBA PŘÍTOMNOSTI A OČEKÁVÁNÍ.
Rozjímání Vyrobilo Centrum pro katechezi Olomouc 2014.
21. října A.D. 2006P. Mgr. Martin Šmíd1 Formace trvalých jáhnů Diecéze ostravsko opavská Zpracováno podle dokumentu: ZÁKLADNÍ NORMY PRO FORMACI STÁLÝCH.
OTČE Centrum pro katechezi Olomouc, Modlitba Páně při mši svaté „Když jsme byli pokřtěni, nepřijali jsme ducha otroctví, abychom se znovu báli,
Symboly v obřadech křesťanské iniciace
z pohledu pedagogiky a katechetiky
Ve společenství s Matkou Boží
Jak zvěstovat evangelium Obrněné Boží vojsko
Slovo života listopad 2012 „Kdo mě miluje, bude zachovávat mé slovo a můj Otec ho bude milovat a přijdeme k němu a učiníme si u něho příbytek.“ (Jan.
Boží Zjevení Mnohokrát a mnohými způsoby mluvíval Bůh k otcům ústy proroků; v tomto posledním čase k nám promluvil ve svém Synu. (Žid 1,1n)
Nic v životě křesťana nepůsobí takový nepokoj, jako odbývaná modlitba. (Jan XXIII.)
naslouchání Bohu.  Je naslouchání Bohu. Ježíš často také při své modlitbě mlčí naslouchá Otci. – naslouchá Otci.
Ježíšova velekněžská modlitba I
Teologický rozměr majetkového vyrovnání. Co je církev Existuje mnoho pohledů na církev.  Instituce s hierarchickými i demokratickými prvky  Kristovo.
Vyrobilo Centrum pro katechezi v Olomouci,  Je plné radosti = jásavý chvalozpěv. Vyrobilo Centrum pro katechezi v Olomouci, 2013.
Místo modlitby Centrum pro katechezi Olomouc 2013.
Vyrobilo Centrum pro katechezi  Předobraz Krista; Předobraz cesty víry každého křesťana; Vzorem kontemplativní modlitby a současně praktického.
Centrum pro katechezi, Olomouc 2014 JEŽÍŠOVA VELEKNĚŽSKÁ MODLITBA II.
Centrum pro katechezi Olomouc, 2013
Ř. 5/12-14 Ř. 5/ ADAM: 1. byl stvořen – z prachu země 2. k prachu země se navrátí – je smrtelný 3. tvořen jako tělo 4. Bůh s ním uzavřel smlouvu.
Služebníci modlitby Centrum pro katechezi Olomouc, 2014.
2. ZDROJ JEŽÍŠOVY MODLITBY: LÁSKYPLNÝ VZTAH K OTCI. DVANÁCTILETÝ JEŽÍŠ V CHRÁMĚ.
MŠE SVATÁ. Vyznání víry, Přímluvy
 © Centrum pro katechezi Olomouc.  Modlitba je setkání s Bohem.  Modlitba je rozhovor.  Modlitba je základní kámen naší víry. Vyrobilo Centrum pro.
SVÁTOST OLTÁŘNÍ „Amen, amen, pravím vám, nebudete-li jíst tělo Syna člověka a pít jeho krev, nebudete mít v sobě život.“ (Jan 6, 53) Eucharistie je zdrojem.
Motivace křesťanského jednání
„Ježíšova blahoslavenství dnes?“ O spirituální dimenzi sociálně pastoračního pracovníka.
Věřím v Svatých obcování
Žalmy Vyrobilo Centrum pro katechezi v Olomouci 2013.
Letnice Jóel 3:1 I stane se potom: Vyleji svého ducha na každé tělo. Vaši synové i vaše dcery budou prorokovat, vaši starci budou mít sny, vaši jinoši.
Je mentorování biblický koncept ?  Výraz není v Písmu  Výraz pochází z řecké mytologie : Odysseus svěřil výchovu a životní přípravu svého syna Telemacha.
VELIKONOCE, LETNICE, PRVOTNÍ CÍRKEV
Galatským. Autor a datum vzniku Pavel - po Jeruzalemském sněmu - v roce 49 po Kr. - jeden z nejstarších listů NZ.
Spirituální teologie 2. KDO JSME?. Stvořeni k obrazu a podobě Boží  Gn 1,27  Naší podstatou je prvotní požehnání  Bible se snaží ukázat jednotu mezi.
Slovo života Slovo života Prosinec 2011 Prosinec 2011.
Spirituální teologie 5. DOBRÁ A ŠPATNÁ MOC. Úvodem  Celou Biblí prochází kritika moci  Dobrá moc je jen ta, která chrání slabé  Násilní lidé potřebují.
Skutečná svoboda Bohumír Novotný, , AC Ivanovice n.H.
Analýza duchovní situace Duchovní postoj Dialog s Bohem Duchovní hloubka Poslání Vzájemné ovlivnění všech prvků.
Spirituální teologie 10. VZÁJEMNÉ PŘEBÝVÁNÍ. Úvod „Vy však buďte dokonalí, jako je dokonalý váš nebeský Otec.“ „Buďte velkorysí a milosrdní k druhým,
Prezentace Exkurze do Benediktbeiernu Salesiáni. Zakladatel Jan Bosco.
ZŠ Brno, Řehořova 3 Občan, žák a společnost Výchova k občanství ročník III
PATRISTIKA I. Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Označení materiálu
SPIRITUÁLNÍ PROJEVY V KULTUŘE MLÁDEŽE
5.1.2 Zjevení Boha v Ježíši Kristu
Zázrak komunikace s Bohem
Máš dost síly plavat proti proudu?
Fundamentální teologie
Ježíš.
Slovo života Listopad 2012.
Život jako leporelo, registrační číslo CZ.1.07/1.4.00/
5.1.2 Zjevení Boha v Ježíši Kristu
MŠE SVATÁ. Doxologie, obřady svatého přijímání
Ročník:  3. Vzdělávací obor:  Občanská nauka Tematický okruh:
Poznání Boží vůle.
Fundament a jeho strukturace
Život jako leporelo, registrační číslo CZ.1.07/1.4.00/
Karmelitánský Řád.
KSV/LVM Liturgie – vzor modlitby (lex credendi a lex orandi)
TÉMA: ŽIVÝ SBOR ► Klíčový význam sboru jako místního společenství křesťanů v protestantském pojetí ► Základní úkol / poslání / funkce sboru (volně podle.
SVĚTOVÁ NÁBOŽENSTVÍ.
Sociální práce a spiritualita
Transkript prezentace:

Jak se dívat na mystiku? KSV/RM Ruští mystikové Pavel Ambros

a) Předběžné poznámky 1. fáze: Spiritualita primitivní, prvotní, „praktická“ Křesťanství se projevilo nejprve jako hnutí židovské. Teologická témata i církevní zřízení jsou silně pod vlivem prostředí vzniku. Vztah Boha k jeho lidu se tradičně prožíval v kategorii smlouvy. Byl to vztah, který nevyzýval k nějakému rozumovému hloubání; měly se prostě zachovávat Boží příkazy a nařízení.

a) Předběžné poznámky 2. fáze: Spiritualita intelektuální Vliv helenismu proměňoval křesťanství: cíl života je theoria, poznání, věda, spekulace. V tomto prostředí se projevila podivuhodná změna v pojetí Kristovy nauky: víra a skutky nevedou přímo k dokonalosti, ale umožňují křesťanu kontemplaci, která je jediná opravdová „praxe“ vhodná pro myslícího člověka.

praxe (jak uskutečňovat) a) Předběžné poznámky 2. fáze: Spiritualita intelektuální Vliv helenismu proměňoval křesťanství: cíl života je theoria, poznání, věda, spekulace. V tomto prostředí se projevila podivuhodná změna v pojetí Kristovy nauky: víra a skutky nevedou přímo k dokonalosti, ale umožňují křesťanu kontemplaci, která je jediná opravdová „praxe“ vhodná pro myslícího člověka. Filokalie pojmy (jak myslet) praxe (jak uskutečňovat)

a) Předběžné poznámky 3. fáze: Mystika Uskutečňuje se poznání Boha, spojení s ním, jenom na rovině intelektuálního poznání, nebo je potřeba přímého styku s Bohem, bezprostředního, za všemi pojmy a obrazy? Čím dál tím víc je jim jasno, že „duchovní“ skutečnost v křesťanském smyslu se nedá ztotožnit s tím, co Řekové považovali za duchovní a co je jenom intelektuální realita. Poznání je dáno láskou, vztahem, dobrem tvořené božským a lidským (zbožštění)

a) Předběžné poznámky 3. fáze: Mystika Tradiční obraz Mojžíše, který vystupuje na horu Sinaj, sloužil k tomu, aby se tato otázka vyjasnila. Výstup začíná intelektuálními pojmy, postupuje se od jednoho k druhému, od méně dokonalého k dokonalejšímu, ale když se vystoupí na poslední, zjistí se, že Bůh je ještě daleko. Nezbývá tedy než začít novou cestu, dát se k Bohu stezkou „nevědomosti“, cestou lásky, mystické „extase“.

kontemplace (modlitba + symbol) a) Předběžné poznámky 3. fáze: Mystika extaze kontemplace (modlitba + symbol) nauka (očista pojmů) askeze

b) Hlavní teze přednášky Mystika v životě církve dnes je odpovědí na aspirace dnešního člověka.

c) Obsah přednášky 1. Fundamentální služba – Orfeus – láska k Božímu stvoření – zkušenost vzkříšení 2. OHROŽENÍ dnešního člověka (nerovnost, rozpad vztahů, krize smyslu) 3. Mystika jako odpověď na »eklesiální ateismus« - tajemství - kultura mystiky: naslouchání – chvála – sdílení 4. Konkrétní struktury mystiky

1. Fundamentální služba církve Kristus vyvádí ze smrti – církev je nástrojem v rukách Krista.

1. Fundamentální služba církve - aby lidé přijali útěchu od Pána: „Obraťte se tedy a dejte se na pokání, aby vaše hříchy byly zahlazeny, aby přišla od Pána ona doba útěchy“ (Sk 3,20) - povstat a zvednout hlavu: „vzpřimte se a zdvihněte hlavu“ (Lk 21,28) - neutralizovat smrt a člověk mohl vstoupit do země života (Žl 18,20)

1. Fundamentální služba církve Věřím v Boha jako dialog jako eschatologie Stvoření světa Rozvoj světa Autonomie světa

1. Fundamentální služba církve Velká témata v životě církve – tajemství před našima očima: → hojnost Boží lásky a vztahů (1Jan 4,8) → stvoření z ničeho, ale Bůh tvoří z lásky (Moudr 11,24-26) → Boží láska zcela mění aspirace člověka – touha být milován (Žl 63,1-4) → Boží hledání člověka ústí do vtělení – Bůh v člověku přebývá; zde začíná obnova světě (LG 48); velikonoce → křesťanské společenství zvěstuje světu: zkušenost znovuzrození, přechod ze smrti do života a vzkříšení

1. Fundamentální služba církve Křesťanské společenství je místem, v kterém se zakouší vzkříšení Přechod ze smrti do života můžeme konkrétně zakoušet různými způsoby: → zkušenost lásky: „My víme, že jsme přešli ze smrti do života, a proto milujeme bratry, Kdo nemiluje, zůstává ve smrti“ (1 Jan 3,14) → zkušenost spravedlnosti: všude tam, kde chudí najdou větší možnost života – zde se objevuje Ježíšův kříž → v konzumní společnosti: všude tam, kde se překonává úzkost člověka důvěrou v Boha

2. OHROŽENÍ dnešního člověka Kontext mystiky života a poslání církve: a) sociální nerovnost v možnostech života rozpad základních lidských vztahů radikální protesty a rebelie b) eklesiální ateismus

3. Mystika jako odpověď na »eklesiální ateismus« Tajemství křesťanského společenství → společenství, kde přebývá Bůh, který se v Ježíši Kristu stal jedním z nás a který v Duchu svatém se stal duší naší duše → společenstvím, které je proniknuto přítomností Boží, je polem jeho vlády → místem důvěry a tomu odpovídající praxe → radikálním odlišením se od „prázdného způsobu života, zděděného po předcích“ (1 Petr 1,18)

3. Mystika jako odpověď na »eklesiální ateismus« Projevy tajemství křesťanského společenství → odvozenost → zaostávání → vědomí rozdílu

4. Konkrétní struktury mystiky Jakým způsobem může být mystika přítomná v životě konkrétního křesťanského společenství? Jaká forma života a činnosti křesťanského společenství umožní přebývání Boží mezi námi a projevit se navenek? Kdy je věrohodná, živá a viditelná?

4. Konkrétní struktury mystiky Přípravné fáze kultury mystiky → naslouchání → chvála → sdílení

4. Konkrétní struktury mystiky Obsah kultury mystiky → přicházení (naslouchání) → přijetí (potlesk, chvála; služba Boží; společenství; proměna, uzdravení) → sdílení (touha hovořit)

5. Shrnutí Tři základní spirituálně-pastorační dimenze života a poslání církve: 1. oficium (úřad odvozující svoji legitimitu založením Kristem a prvotní církví; 2. služby a úkoly (zakládají svoji legitimitu na obdarování charismatem, které projde rozlišením církve); 3. mystika (zakládá svoji autoritu na zaslíbení věrnosti dané člověku v procesu zbožštění – prožívání dovršeného života /proměna/: proroctví)