Jak se dívat na mystiku? KSV/RM Ruští mystikové Pavel Ambros
a) Předběžné poznámky 1. fáze: Spiritualita primitivní, prvotní, „praktická“ Křesťanství se projevilo nejprve jako hnutí židovské. Teologická témata i církevní zřízení jsou silně pod vlivem prostředí vzniku. Vztah Boha k jeho lidu se tradičně prožíval v kategorii smlouvy. Byl to vztah, který nevyzýval k nějakému rozumovému hloubání; měly se prostě zachovávat Boží příkazy a nařízení.
a) Předběžné poznámky 2. fáze: Spiritualita intelektuální Vliv helenismu proměňoval křesťanství: cíl života je theoria, poznání, věda, spekulace. V tomto prostředí se projevila podivuhodná změna v pojetí Kristovy nauky: víra a skutky nevedou přímo k dokonalosti, ale umožňují křesťanu kontemplaci, která je jediná opravdová „praxe“ vhodná pro myslícího člověka.
praxe (jak uskutečňovat) a) Předběžné poznámky 2. fáze: Spiritualita intelektuální Vliv helenismu proměňoval křesťanství: cíl života je theoria, poznání, věda, spekulace. V tomto prostředí se projevila podivuhodná změna v pojetí Kristovy nauky: víra a skutky nevedou přímo k dokonalosti, ale umožňují křesťanu kontemplaci, která je jediná opravdová „praxe“ vhodná pro myslícího člověka. Filokalie pojmy (jak myslet) praxe (jak uskutečňovat)
a) Předběžné poznámky 3. fáze: Mystika Uskutečňuje se poznání Boha, spojení s ním, jenom na rovině intelektuálního poznání, nebo je potřeba přímého styku s Bohem, bezprostředního, za všemi pojmy a obrazy? Čím dál tím víc je jim jasno, že „duchovní“ skutečnost v křesťanském smyslu se nedá ztotožnit s tím, co Řekové považovali za duchovní a co je jenom intelektuální realita. Poznání je dáno láskou, vztahem, dobrem tvořené božským a lidským (zbožštění)
a) Předběžné poznámky 3. fáze: Mystika Tradiční obraz Mojžíše, který vystupuje na horu Sinaj, sloužil k tomu, aby se tato otázka vyjasnila. Výstup začíná intelektuálními pojmy, postupuje se od jednoho k druhému, od méně dokonalého k dokonalejšímu, ale když se vystoupí na poslední, zjistí se, že Bůh je ještě daleko. Nezbývá tedy než začít novou cestu, dát se k Bohu stezkou „nevědomosti“, cestou lásky, mystické „extase“.
kontemplace (modlitba + symbol) a) Předběžné poznámky 3. fáze: Mystika extaze kontemplace (modlitba + symbol) nauka (očista pojmů) askeze
b) Hlavní teze přednášky Mystika v životě církve dnes je odpovědí na aspirace dnešního člověka.
c) Obsah přednášky 1. Fundamentální služba – Orfeus – láska k Božímu stvoření – zkušenost vzkříšení 2. OHROŽENÍ dnešního člověka (nerovnost, rozpad vztahů, krize smyslu) 3. Mystika jako odpověď na »eklesiální ateismus« - tajemství - kultura mystiky: naslouchání – chvála – sdílení 4. Konkrétní struktury mystiky
1. Fundamentální služba církve Kristus vyvádí ze smrti – církev je nástrojem v rukách Krista.
1. Fundamentální služba církve - aby lidé přijali útěchu od Pána: „Obraťte se tedy a dejte se na pokání, aby vaše hříchy byly zahlazeny, aby přišla od Pána ona doba útěchy“ (Sk 3,20) - povstat a zvednout hlavu: „vzpřimte se a zdvihněte hlavu“ (Lk 21,28) - neutralizovat smrt a člověk mohl vstoupit do země života (Žl 18,20)
1. Fundamentální služba církve Věřím v Boha jako dialog jako eschatologie Stvoření světa Rozvoj světa Autonomie světa
1. Fundamentální služba církve Velká témata v životě církve – tajemství před našima očima: → hojnost Boží lásky a vztahů (1Jan 4,8) → stvoření z ničeho, ale Bůh tvoří z lásky (Moudr 11,24-26) → Boží láska zcela mění aspirace člověka – touha být milován (Žl 63,1-4) → Boží hledání člověka ústí do vtělení – Bůh v člověku přebývá; zde začíná obnova světě (LG 48); velikonoce → křesťanské společenství zvěstuje světu: zkušenost znovuzrození, přechod ze smrti do života a vzkříšení
1. Fundamentální služba církve Křesťanské společenství je místem, v kterém se zakouší vzkříšení Přechod ze smrti do života můžeme konkrétně zakoušet různými způsoby: → zkušenost lásky: „My víme, že jsme přešli ze smrti do života, a proto milujeme bratry, Kdo nemiluje, zůstává ve smrti“ (1 Jan 3,14) → zkušenost spravedlnosti: všude tam, kde chudí najdou větší možnost života – zde se objevuje Ježíšův kříž → v konzumní společnosti: všude tam, kde se překonává úzkost člověka důvěrou v Boha
2. OHROŽENÍ dnešního člověka Kontext mystiky života a poslání církve: a) sociální nerovnost v možnostech života rozpad základních lidských vztahů radikální protesty a rebelie b) eklesiální ateismus
3. Mystika jako odpověď na »eklesiální ateismus« Tajemství křesťanského společenství → společenství, kde přebývá Bůh, který se v Ježíši Kristu stal jedním z nás a který v Duchu svatém se stal duší naší duše → společenstvím, které je proniknuto přítomností Boží, je polem jeho vlády → místem důvěry a tomu odpovídající praxe → radikálním odlišením se od „prázdného způsobu života, zděděného po předcích“ (1 Petr 1,18)
3. Mystika jako odpověď na »eklesiální ateismus« Projevy tajemství křesťanského společenství → odvozenost → zaostávání → vědomí rozdílu
4. Konkrétní struktury mystiky Jakým způsobem může být mystika přítomná v životě konkrétního křesťanského společenství? Jaká forma života a činnosti křesťanského společenství umožní přebývání Boží mezi námi a projevit se navenek? Kdy je věrohodná, živá a viditelná?
4. Konkrétní struktury mystiky Přípravné fáze kultury mystiky → naslouchání → chvála → sdílení
4. Konkrétní struktury mystiky Obsah kultury mystiky → přicházení (naslouchání) → přijetí (potlesk, chvála; služba Boží; společenství; proměna, uzdravení) → sdílení (touha hovořit)
5. Shrnutí Tři základní spirituálně-pastorační dimenze života a poslání církve: 1. oficium (úřad odvozující svoji legitimitu založením Kristem a prvotní církví; 2. služby a úkoly (zakládají svoji legitimitu na obdarování charismatem, které projde rozlišením církve); 3. mystika (zakládá svoji autoritu na zaslíbení věrnosti dané člověku v procesu zbožštění – prožívání dovršeného života /proměna/: proroctví)