Strategie a změny přístupu EU k podpoře rozvoje dopravní infrastruktury po roce 2020 Petr Zahradník Připraveno pro vystoupení na konferenci Střední Morava.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Tvorba OP pro programovací období Kontext a vazby OP •EU jako ek. nejrozvinutější společenství na světě – charakterzované sociálním smírem.
Advertisements

Východiska EU pro zaměření priorit Olomouckého kraje v kohezní politice EU Budoucnost Olomouckého kraje v rámci kohezní politiky EU 2014+,
Vazby OP Doprava a IROP pro období Vysoká škola mezinárodních a veřejných vztahů Praha Ing. Květoslava Kořínková, CSc. Seminář IDS Žďár nad Sáz.
Územní dimenze a priority Olomouckého kraje
Aktuální stav čerpání evropských fondů Příprava na další programovací období z pohledu regionů Mgr. Radko Martínek hejtman Pardubického kraje.
PŘÍPRAVNÉ ZASEDÁNÍ MONITOROVACÍHO VÝBORU RÁMCE PODPORY SPOLEČENSTVÍ 5. DUBNA 2004 PŘÍPRAVNÉ ZASEDÁNÍ MONITOROVACÍHO VÝBORU RÁMCE PODPORY SPOLEČENSTVÍ 5.
Příprava na kohezní politiku EU nadnárodní, národní a krajská úroveň Workshop pro zástupce ORP Olomouckého kraje, , Přerov.
Kohezní politika EU – současnost a perspektiva Radomír Špok Institut pro evropskou politiku EUROPEUM.
Příprava nové dopravní politiky ČR
CzechInvest Agentura pro podporu podnikání a investic
„Rozvoj informačních a komunikačních technologií v regionech“
REGIONÁLNÍ POLITIKA V ČR V KONTEXTU KOHEZNÍ POLITIKY EU RNDr.Josef Postránecký Ministerstvo pro místní rozvoj.
Tento projekt je spolufinancovaný z Evropského fondu regionálního rozvoje. Akce se koná v rámci Programu cezhraničnej spolupráce SR-ČR pod názvem.
Role měst a obcí v kohezní politice 23. června 2011 Ing. Dan Jiránek Předseda Svaz měst a obcí ČR.
Konkurenceschopnost ČR v rámci středoevropského regionu SpeedChain 13/11/2013 Ing. Martin Tlapa, MBA náměstek státního tajemníka pro evropské záležitosti.
KREATIVNÍ ODVĚTVÍ A EVROPSKÉ FONDY NOVÁ SCÉNA ND MARTA SMOLÍKOVÁ Proč podporovat kulturní a kreativní průmysly.
DOPRAVNÍ INFRASTRUKTURA ČR: Jakým směrem se ČR vydá na křižovatce dopravní infrastruktury budoucnosti? , Praha CESTA PRVNÍ: Důvody investic.
Luhačovice Mezinárodní konference: Střední Morava – křižovatka dopravních a ekonomických zájmů září 2013 Programovací období EU 2014+, strategie operačních.
Vladimíra Henelová ENVIROS, s.r.o. Podrobnosti zpracování ÚEK dle zákona č. 406/2000 Sb., v platném znění, a Nařízení vlády č. 195/2001 Sb.
Chomutov, RNDr. Josef POSTRÁNECKÝ URBÁNNÍ DIMENZE VÝHLED V OBDOBÍ 2014+
Společná budoucnost Evropy a jejich měst Městská dimenze jako jedna z priorit kohezní politiky Oldřich Vlasák Poslanec Evropského parlamentu Předseda Svazu.
MINISTERSTVO PRO MÍSTNÍ ROZVOJ ČR Daniel Braun 1. náměstek ministra Výsledky střednědobého hodnocení, návrh rozvojových cílů.
Fakulta managementu a ekonomiky
ÚŘAD VLÁDY ČESKÉ REPUBLIKY Úřad vlády ČR a Ministerstvo pro místní rozvoj ČR CESTA K INFORMACÍM O EVROPSKÉ UNII V ČESKÉ REPUBLICE.
Konvergence, strukturální operace EU a některá institucionální rizika a bariéry jejich využívání Petr Zahradník Centrum ekonomických studií a EU Office.
Kohezní politika EU v kontextu revize rozpočtu EU Ing
Mgr. Martin Turnovský, MBA Sekce rozvoje podnikatelského prostředí a konkurenceschopnosti © Ministerstvo průmyslu a obchodu Strategické záměry a.
Potřeby obcí a jejich financování v období Ing. Dan Jiránek XV. Celostátní finanční konference Praha, 29. listopadu 2012.
Silnice nebo železnice
Opatření 2.2. Rozvoj informačních a komunikačních technologií v regionech.
VAZBY MEZI ÚZEMNÍMI ENERGETICKÝMI KONCEPCEMI A UŽIVATELI ENERGIE.
MAS Rozvoj Tanvaldska z.s.. 14 obcí obyvatel 43 členů.
Znalostní ekonomika Praha, 23. května 2006 Mgr. Tomáš Hruda Generální ředitel.
FONDY EU Programové období
Regionalistika 2 Základní nástroje a možnosti rozvoje území.
Program rozvoje venkova na období možnosti podpor pro obce Evropský zemědělský fond pro rozvoj venkova: Evropa investuje do venkovských oblastí.
ENERGETICKÁ POLITIKA EU: udržitelná, bezpečná a dostupná energie Petr Zahradník, člen Národní ekonomické rady vlády (NERV) a EPOS při MMR.
Regionální politika: aktéři, cíle, nástroje, strategie.
Evropský sociální fond Praha & EU: Investujeme do vaší budoucnosti Dopravní politika ČR.
Cestovní mapa pro energetiku do roku 2050 Dobrá navigace nebo vábení Sirén ? Miroslav Vrba ČEPS, a.s. Fungování energetických trhů v ČR a v EU Ohrožení.
Evropské fondy a budoucnost obcí a měst Městská a územní dimenze politiky soudržnosti Oldřich Vlasák Místopředseda Evropského parlamentu Místopředseda.
Informační setkání k přípravě Olomouckého kraje na kohezní politiku EU , Jeseník.
Strategie sociálního začleňování na období let 2012 – 2020 Příspěvek ke konferenci "Sociálně vyloučené lokality - vznik, rizika, možnosti řešení"
1 Aktuální otázky budoucnosti kohezní politiky EU Ing. arch. Daniela Grabmüllerová, MBA, Ph.D. ředitelka Odboru evropských záležitostí Ministerstvo pro.
Integrovaný regionální operační program Mgr. Jan Veselský, Centrum pro regionální rozvoj České republiky Praha- Dotační možnosti a aktuální výzvy.
Strategie a bariéry při využívání prostředků OPD2 a CEF k realizaci infrastrukturních projektů Mgr. Milan Feranec Ministerstvo dopravy ČR Fond soudržnosti.
Strategie rozvoje Jihomoravského kraje 2020 Rozvoj CR Brno, 4. listopadu 2015.
© Berman Group. Klastry Co je to a má cenu se jimi zabývat? Petr Adámek Berman Group.
Školení pro zaměstnance SSČ, v.v.i. Podpora ekonomických systémů na pracovištích AV ČR v oblasti projektového řízení Mgr. Jaroslava Barbara Sporková
ITI METROPOLITNÍ OBLASTI (MO) Dr. Ing. Marie Zezůlková Kancelář strategie města.
Podpora podnikání v ČR Konference „Evropská unie a český export“
Veřejné rozpočty Mgr. Oldřich Hájek.
Regionální politika EU v období
Aktualizace Strategie udržitelného rozvoje ČR
Doporučení k nápravě vývoje v inženýrském stavitelství
Aktuální otázky v oblasti kohezní politiky a rozvoje měst
STRATEGIE REGIONÁLNÍHO ROZVOJE ČR
Střední Morava křižovatka dopravních a ekonomických zájmů
Starosti starostů s evropskými fondy, Praha
STRATEGII REGIONÁLNÍHO ROZVOJE ČR
PLNĚNÍ CÍLŮ SRR A VYHODNOCENÍ DOPADŮ KOHEZNÍ POLITIKY NA REGIONÁLNÍ ROZVOJ Hodnocení příspěvku OP k plnění cílů SRR v kontextu regionálních rozdílů a.
Daniel Braun Ministerstvo pro místní rozvoj Praha, 22. června 2012
Tvorba veřejných projektů – příklad Operačního programu Vzdělávání pro konkurenceschopnost Mgr. Bc. David Póč Oddělení pro strategii a rozvoj/Katedra.
Role SVAZU při podpoře městské mobility
EU Moravskoslezský kraj a příležitosti budoucí kohezní politiky
Plán investic pro Evropu
VENKOV SPOV ČR
PESCO vs. EDF: projekty rozvoje schopností
Připraveno pro vystoupení na Moravském dopravním fóru
Výzvy digitální ekonomiky pro společnost
Transkript prezentace:

Strategie a změny přístupu EU k podpoře rozvoje dopravní infrastruktury po roce 2020 Petr Zahradník Připraveno pro vystoupení na konferenci Střední Morava – křižovatka dopravních a ekonomických zájmů Luhačovice, září 2018

POTŘEBA DLOUHODOBÝCH SMYSLUPLNÝCH INVESTIC V ČESKÉ REPUBLICE V současné době: diskuse o přehřívání české ekonomiky a vývoji na hraně jejího potenciálu; Česká ekonomika má však ambice dále bohatnout; při jejich naplnění se neobejde bez smysluplných investic veřejných a soukromých; důležitý je nejen jejich dostatečný objem, ale též návratnost a přínos, který vyvolají; Stavebnictví a výstavba dopravní infrastruktury má v tomto poslání nezastupitelnou roli v podobě klíčového dodavatelského a realizačního odvětví

STRUKTURÁLNÍ ZÁLEŽITOSTI A SYNERGIE Stavebnictví významně ztratilo propojení s cyklickým vývojem a stalo se silně závislé na modelu financování EU a na jiných veřejných zdrojích a politikách (dopravní infrastruktura; energeticko-klimatické cíle; sociální aspekty – zásadní horizontální téma: budoucí Víceletý finanční rámec EU 2021 – 2027); V domácích podmínkách je velmi závislé na kvalitě veřejné služby a její administrativy (územní plánování, stavební povolení, projektová příprava, schopnost identifikovat klíčové synergické vazby)

STRUKTURÁLNÍ ZÁLEŽITOSTI A SYNERGIE Stavebnictví má významnou úlohu v rámci nabídkové strany ekonomiky: vhodně zvolené investice zvyšují potenciální produkt a zlepšují budoucí hospodářský růst; to platí především pro investice do dopravní a další infrastruktury; Velkou výhodou stavebnictví je významný multiplikační efekt: vyšší poptávka po stavební produkci se přenáší na různá dodavatelská odvětví, s kladným dopadem na jejich produkci, zaměstnanost i vývoj veřejných financí; Stavebnictví vykazuje relativně nízkou dovozní náročnost; Významná část investic v oblasti inženýrského stavitelství je kryta nenávratnými externími zdroji (fondy EU)

STRUKTURÁLNÍ ZÁLEŽITOSTI A SYNERGIE Unikátní konstelace faktorů mezi všemi ostatními odvětví; přesto je však hluboce nenaplňována a výsledek je hluboko za možnostmi; Stavebnictví může sehrávat významnou roli v rámci veřejné politiky během nepříznivého ekonomického vývoje; inženýrské stavitelství se v mezičase stalo typickým anticyklickým, resp. na cyklu nezávislým odvětvím; Od počátku našeho členství v EU, oblast dopravní infrastruktury je suverénně nejvýrazněji podporovanou aktivitou z fondů EU; v době nejhojnější podpory (2007 - 2013: z OP Doprava a 7 ROPů – přibližně 200 mld. Kč alokováno pro účely jednotlivých dopravních módů

MOŽNOSTI NÁVRHU VÍCELETÉHO FINANČNÍHO RÁMCE 2021 - 2027 Potřeba přizpůsobit se novým parametrům: s bohatnutím České republiky se sníží alokace v rámci národně zaručených obálek; tím více se otevře prostor pro jiné, dosud nevyužívané, či zcela nově navržené možnosti; Dotace budou významně doplněny o finanční nástroje (unikátní příležitost pro vytvoření robustního dlouhodobého finančního zdroje pro financování strategicky významných investic s veřejným zájmem; partnerství se soukromým sektorem); Nadále dominantním zdrojem bude v České republice kohezní politika (již není primárně hovořeno o dopravě, nýbrž o mobilitě: Propojenější Evropa – rozvoj sítě TEN-T – udržitelná, inteligentní, bezpečná, intermodální, respektování klimatických cílů; přístup k TEN-T; multimodální městská mobilita)

MOŽNOSTI NÁVRHU VÍCELETÉHO FINANČNÍHO RÁMCE 2021 - 2027 kohezní politika (Zelenější, nízkouhlíková Evropa – podpora opatření v oblasti energetické účinnosti; inteligentní energetické systémy, nové modely oběhového hospodářství; Sociálnější Evropa – sociální bydlení a sociální infrastruktura); Nástroj pro propojení Evropy (CEF) – reflexe principu evropské přidané hodnoty – silný důraz na přeshraniční propojení; Program InvestEU – zastřešující finanční nástroj na úrovni EU; Program na podporu strukturálních reforem (například uhelné regiony v transformaci – zásadní změna struktury regionální ekonomiky)

Děkuji za Vaši pozornost Petr Zahradník, člen Evropského hospodářského a sociálního výboru, poradce prezidenta Hospodářské komory České republiky, ekonomický poradce, Česká spořitelna pzahradnik@email.cz