Číslo projektu Číslo materiálu název školy Autor Tématický celek

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Název školy Integrovaná střední škola technická, Vysoké Mýto, Mládežnická 380 Číslo a název projektu CZ.1.07/1.5.00/ Inovace vzdělávacích metod.
Advertisements

Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Ing. Miluše Nováková. Dostupné z Metodického portálu ; ISSN Provozuje.
Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu Označení:Sada: Ověření ve výuce:Třída: Datum: Registrační číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ VY_32_INOVACE_MAT_NO_2_05.
Rovnice roviny Normálový tvar rovnice roviny
Analytická geometrie II.
Název školyIntegrovaná střední škola technická, Vysoké Mýto, Mládežnická 380 Číslo a název projektuCZ.1.07/1.5.00/ Inovace vzdělávacích metod EU.
Metodický list Materiál je určen pro 4. ročník 6letého Materiál je určen pro 4. ročník 6letého a 2. ročník 4letého studia, lze ho využít při opakování.
Název školyIntegrovaná střední škola technická, Vysoké Mýto, Mládežnická 380 Číslo a název projektuCZ.1.07/1.5.00/ Inovace vzdělávacích metod EU.
Matematika Vytvořila: Ing. Silva Foltýnová Rovnice přímky DUM číslo: 05 Vzájemná poloha přímek Analytická geometrie - přímka.
Název školyIntegrovaná střední škola technická, Vysoké Mýto, Mládežnická 380 Číslo a název projektuCZ.1.07/1.5.00/ Inovace vzdělávacích metod EU.
Polohové úlohy 1 Mgr. Martin Krajíc matematika 3.ročník analytická geometrie Gymnázium Ivana Olbrachta Semily, Nad Špejcharem 574, příspěvková.
Vzájemná poloha přímek daných parametrickým vyjádřením
CZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu VY_42_INOVACE_KvK_MA_4L_26
Název školy Střední škola pedagogická, hotelnictví a služeb, Komenského 3, Litoměřice AutorMgr. Milena Procházková Název šablonyIII/2_Inovace a zkvalitnění.
Digitální učební materiál
Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu Označení:Sada: Ověření ve výuce:Třída: Datum: Registrační číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ VY_32_INOVACE_MAT_NO_2_02.
MATEMATIKA Planimetrie - úvod.
Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Jan Kryšpín. Obchodní akademie a Střední odborná škola logistická, Opava, příspěvková.
Název školyIntegrovaná střední škola technická, Vysoké Mýto, Mládežnická 380 Číslo a název projektuCZ.1.07/1.5.00/ Inovace vzdělávacích metod EU.
autor: RNDr. Jiří Kocourek
8. Parametrické vyjádření a obecná rovnice přímky a roviny
Polohové úlohy 2 Mgr. Martin Krajíc matematika 3.ročník analytická geometrie Gymnázium Ivana Olbrachta Semily, Nad Špejcharem 574, příspěvková.
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Šablona:III/2č. materiálu:VY_32_INOVACE_110.
„Výuka na gymnáziu podporovaná ICT“.
Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu Označení:Sada: Ověření ve výuce:Třída: Datum: Registrační číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ VY_32_INOVACE_MAT_NO_2_11.
Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu Označení:Sada: Ověření ve výuce:Třída: Datum: Registrační číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ VY_32_INOVACE_MAT_NO_2_09.
Název: BOD, PŘÍMKA, ÚSEČKA
Název školyIntegrovaná střední škola technická, Vysoké Mýto, Mládežnická 380 Číslo a název projektuCZ.1.07/1.5.00/ Inovace vzdělávacích metod EU.
Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu Označení:Sada: Ověření ve výuce:Třída: Datum: Registrační číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ VY_32_INOVACE_MAT_NO_2_20.
„Výuka na gymnáziu podporovaná ICT“.
Obecná rovnice přímky v rovině
Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu Označení:Sada: Ověření ve výuce:Třída: Datum: Registrační číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ VY_32_INOVACE_MAT_NO_2_15.
Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu Označení:Sada: Ověření ve výuce:Třída: Datum: Registrační číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ VY_32_INOVACE_MAT_NO_2_18.
Střední škola a Vyšší odborná škola cestovního ruchu, Senovážné náměstí 12, České Budějovice ČÍSLO PROJEKTU CZ.1.07/1.5.00/ ČÍSLO MATERIÁLU.
ČÍSLO PROJEKTUCZ.1.07/1.5.00/ ČÍSLO MATERIÁLUDUM 1 – Lomené výrazy – teorie NÁZEV ŠKOLY Střední škola a Vyšší odborná škola cestovního ruchu, Senovážné.
ČÍSLO PROJEKTU CZ.1.07/1.5.00/ ČÍSLO MATERIÁLU 4 – Intervaly – teorie NÁZEV ŠKOLY Střední škola a Vyšší odborná škola cestovního ruchu, Senovážné.
ČÍSLO PROJEKTU CZ.1.07/1.5.00/ ČÍSLO MATERIÁLU 11 - Odmocniny NÁZEV ŠKOLY Střední škola a Vyšší odborná škola cestovního ruchu, Senovážné náměstí.
Číslo projektu Číslo materiálu název školy Autor Tématický celek
Vzájemná poloha paraboly a přímky
GRAFICKÉ ŘEŠENÍ SOUSTAVY ROVNIC
Matematika Vzájemná poloha přímek a rovin
Vzájemná poloha přímek v rovině – procvičování 2
ČÍSLO PROJEKTU CZ.1.07/1.5.00/ ČÍSLO MATERIÁLU
ČÍSLO PROJEKTU ČÍSLO MATERIÁLU NÁZEV ŠKOLY AUTOR TÉMATICKÝ CELEK
ČÍSLO PROJEKTU ČÍSLO MATERIÁLU NÁZEV ŠKOLY AUTOR TÉMATICKÝ CELEK
Financováno z ESF a státního rozpočtu ČR.
Číslo projektu Číslo materiálu název školy Autor Tématický celek
Název projektu: Digitalizace výuky oboru Kosmetické služby
MATEMATIKA Odchylka přímek a rovin 1.
Číslo projektu Číslo materiálu název školy Autor Tématický celek
Číslo projektu Číslo materiálu název školy Autor Tématický celek
Financováno z ESF a státního rozpočtu ČR.
Číslo projektu Číslo materiálu název školy Autor Tématický celek
Vzdálenost bodu od přímky. Vzdálenost rovnoběžek.
Směrnicový tvar rovnice přímky
Číslo projektu Číslo materiálu název školy Autor Tématický celek
Číslo projektu Číslo materiálu název školy Autor Tématický celek
Číslo projektu Číslo materiálu název školy Autor Tématický celek
Vzájemná poloha paraboly a přímky
Matematika Parabola.
ČÍSLO PROJEKTU ČÍSLO MATERIÁLU NÁZEV ŠKOLY AUTOR TÉMATICKÝ CELEK
ČÍSLO PROJEKTU ČÍSLO MATERIÁLU NÁZEV ŠKOLY AUTOR TÉMATICKÝ CELEK
Vzdálenost bodu od přímky
Financováno z ESF a státního rozpočtu ČR.
Číslo projektu Číslo materiálu název školy Autor Tématický celek
Procvičování – analytická geometrie v rovině
Číslo projektu Číslo materiálu název školy Autor Tématický celek
Střední škola obchodně technická s. r. o.
Číslo projektu Číslo materiálu název školy Autor Tématický celek
ČÍSLO PROJEKTU ČÍSLO MATERIÁLU NÁZEV ŠKOLY AUTOR TÉMATICKÝ CELEK
Transkript prezentace:

Číslo projektu Číslo materiálu název školy Autor Tématický celek CZ.1.07/1.5.00/34.0423 Číslo materiálu DUM 11 - Vzájemná poloha přímek v rovině - výklad název školy Střední škola a Vyšší odborná škola cestovního ruchu, Senovážné náměstí 12, České Budějovice 370 01 Autor PaedDr.Alena Chalupová Tématický celek Analytická geometrie Ročník 2.-nástavbové studium, 4.-HŠ Datum tvorby Říjen 2012 Střední škola a Vyšší odborná škola cestovního ruchu, Senovážné náměstí 12, České Budějovice 370 01

Metodické pokyny: výukový materiál Anotace: Prezentace charakterizuje všechny možnosti vzájemné polohy přímek v rovině poskytuje návod, jak vzájemnou poloh přímek v rovině řešit a co v různých situacích určovat obsahuje ukázkově řešené příklady k procvičení daného učiva Metodické pokyny: výukový materiál

Vzájemná poloha přímek v rovině - výklad Analytická geometrie Vzájemná poloha přímek v rovině - výklad

Vzájemnou polohu útvarů charak- terizuje počet společných bodů: Přímky p,q v rovině mohou být: a) rovnoběžné a totožné pq=p (přímky mají všechny body společné) b) rovnoběžné a různé pq= (přímky nemají žádný společný bod) c) různoběžné pq=P (přímky mají jeden společný průsečík P)

Poznámka: Při ověřování vzájemné polohy záleží vždy na tom, jakými rovnicemi jsou přímky zadány. Vždy zkoumáme buď směrové vektory nebo normálové vektory obou přímek (nikdy jeden směrový a jeden normálový!!)

Přímky rovnoběžné a totožné: a) Obě přímky zadány obecnou rovnicí: p: a1x+b1y+c1=0 np=(a1,b1) q: a2x+b2y+c2=0 nq=(a2,b2) np= k.nq  c1= k.c2 b) Obě přímky zadány parametricky: p: bod A a up=(u1,u2) up = k. vq q:bod B a vq=(v1,v2)  Aq (Bp)

c) Každá je zadaná jinak ze směrového vektoru určíme vektor normálový a zjišťujeme lineární závislost (rovnoběžnost) 2 normálových vektorů nebo naopak z normálového vektoru určíme směrový vektor a zjišťujeme lineární závislost (rovnoběžnost) 2 směrových vektorů

Přímky rovnoběžné a různé: a) Obě přímky zadány obecnou rovnicí: p: a1x+b1y+c1=0 np=(a1,b1) q: a2x+b2y+c2=0 nq=(a2,b2) np= k.nq  c1 k.c2 b) Obě přímky zadány parametricky: p: bod A a up=(u1,u2) up = k. vq q:bod B a vq=(v1,v2)  Aq (Bp)

Jsou-li přímky rovnoběžné a různé určíme jejich vzdálenost: Nejlépe tak, že použijeme přímku, která je zadaná obecnou rovnicí (pokud není, tak si ji na ni převedeme) určíme libovolný bod M na druhé přímce určíme vzdálenost bodu M od přímky pomocí vzorce

Přímky různoběžné: a) Obě přímky zadány obecnou rovnicí: p: a1x+b1y+c1=0 np=(a1,b1) q: a2x+b2y+c2=0 nq=(a2,b2) np k.nq b) Obě přímky zadány parametricky: p: bod A a up=(u1,u2) up  k. vq q:bod B a vq=(v1,v2)

Jsou-li přímky různoběžné-určíme: jejich průsečík –řešíme soustavu rovnic jejich odchylku (úhel, který svírají) – užitím vzorce

Příklad 1-zadání: p: 2x-3y+5=0 q: x-y-1=0 Určete vzájemnou polohu přímek p a q: p: 2x-3y+5=0 q: x-y-1=0

Příklad 1-řešení: p: 2x-3y+5=0 np=(2,-3) q: x-y-1=0 nq=(1,-1) np k.nq p, q jsou různoběžné Řešíme soustavu rovnic: 2x -3y+5=0 -2x+2y+2=0 sečteme -y+7=0 y=7 x-7-1=0 x=8 průsečík P=8,7

Příklad 1-řešení: Odchylka přímek p a q: np=(2,-3) nq=(1,-1)

Příklad 2-zadání: Určete vzájemnou polohu přímek p a q: p: x=4+2t y=-6-3t, tR q: 6x+4y+7=0

Příklad 2-řešení: p: x=4+2t A =4, -6 y=-6-3t, tR up =(2,-3) np =(3,2) q: 6x+4y+7=0 nq=(6,4) nq = 2.nq p,q jsou rovnoběžky ? Aq : 6.4+4.(-6)+7=0 70 Aq přímky p,q nejsou totožné

Příklad 2-řešení: Přímky p, q jsou rovnoběžné, ale různé. Jejich vzdálenost je rovna vzdálenosti bodu A =4, -6; Ap od přímky q: 6x+4y+7=0 :

Použitá literatura: Vlastní archiv autora CALDA, Emil. Matematika pro netechnické obory SOŠ a SOU. 1. vyd. Praha: Prometheus, 1999, 208 s. Učebnice pro střední školy (Prometheus). ISBN 80-719-6139-6. JIRÁSEK, František. Sbírka úloh z matematiky: pro SOŠ a studijní obory SOU. 1. vyd. Praha: Státní pedagogické nakladatelství, 1989, 479 s. Učebnice pro střední školy (Státní pedagogické nakladatelství). ISBN 80-042-1341-3.

Děkuji za pozornost.