Obchodní akademie, Střední odborná škola a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky, Hradec Králové Autor: Mgr. Lenka Marková Název materiálu:

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Název SŠ: SŠ-COPT Uherský Brod Autor: Mgr. Renáta Burdová Název prezentace (DUMu): 3.1 – 3.4 Lineární rovnice, vyjádření neznámé ze vzorce Název sady:
Advertisements

Obchodní akademie, Střední odborná škola a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky, Hradec Králové Autor:Ing. Zdeňka Bitterová Název materiálu:
Obchodní akademie, Střední odborná škola a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky, Hradec Králové Autor:Ing. Petra Kábrtová Máchová Název materiálu:
Obchodní akademie, Střední odborná škola a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky, Hradec Králové Autor:Mgr. Šárka Svobodová Název materiálu:
Obchodní akademie, Střední odborná škola a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky, Hradec Králové Autor:Ing. Zdeňka Bitterová Název materiálu:
Název a adresa školy Střední škola zemědělská a přírodovědná Rožnov pod Radhoštěm nábřeží Dukelských hrdinů Rožnov pod Radhoštěm Název operačního.
VY_32_INOVACE_95.  Materiál je vytvořen pro žáky 3. ročníku oboru OPERÁTOR DŘEVAŘSKÉ A NÁBYTKÁŘSKÉ VÝROBY a pro žáky 2. ročníku NÁSTAVBOVÉHO STUDIA 
Obchodní akademie, Střední odborná škola a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky, Hradec Králové Autor:Mgr. Monika Zemanová, PhD. Název materiálu:
Autor: Předmět: Ročník: Název: Označení: DUM vytvořen: Mgr. Hana Němcová Matematika, seminář diferenciální a integrální počet Osmý ročník víceletého gymnázia.
Obchodní akademie, Střední odborná škola a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky, Hradec Králové Autor:Mgr. Šárka Svobodová Název materiálu:
ČÍSLO PROJEKTUCZ.1.07/1.5.00/ ČÍSLO MATERIÁLUDUM 7 – Lineární rovnice – teorie NÁZEV ŠKOLY Střední škola a Vyšší odborná škola cestovního ruchu,
Obchodní akademie, Střední odborná škola a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky, Hradec Králové Autor: Mgr. Šárka Svobodová Název materiálu:
Obchodní akademie, Střední odborná škola a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky, Hradec Králové Autor: Ing. Zdeňka Bitterová Název materiálu:
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu Škola pro 21. století
VY_32_INOVACE_67.
Obchodní akademie, Střední odborná škola a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky, Hradec Králové Autor: Mgr. Šárka Svobodová Název materiálu:
Číselné množiny - přehled
Jakékoliv další používání podléhá autorskému zákonu.
Obchodní akademie a Střední odborná škola, gen. F. Fajtla, Louny, p.o.
Obecná rovnice přímky - procvičování
Vlastnosti kořenů kvadratické rovnice ( Viètovy vzorce)
Řešení nerovnic Lineární nerovnice
Obchodní akademie a Střední odborná škola, gen. F. Fajtla, Louny, p.o.
Obchodní akademie, Střední odborná škola a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky, Hradec Králové Autor: Mgr. Lubomíra Moravcová Název materiálu:
Obchodní akademie, Střední odborná škola a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky, Hradec Králové Autor: Mgr. Zdeněk Šmíd Název materiálu: VY_32_INOVACE_2_FYZIKA_19.
Kvadratické nerovnice
Lineární rovnice řešené pomocí algebraických vzorců pro druhou mocninu
Obchodní akademie, Střední odborná škola a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky, Hradec Králové Autor: Mgr. Lubomíra Moravcová Název materiálu:
Obchodní akademie, Střední odborná škola a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky, Hradec Králové Autor: Mgr. Martina Slánská Kalhousová Název.
5.2 – 5.3 Mocniny, odmocniny, mocniny o základu 10
10.11 – Vietovy vzorce, iracionální rovnice
VY_32_INOVACE_RONE_13 Rovnice a nerovnice Iracionální rovnice.
Obchodní akademie, Střední odborná škola a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky, Hradec Králové Autor: Mgr. Lubomíra Moravcová Název materiálu:
Soustavy dvou lineárních rovnic o dvou neznámých Metoda sčítací
SŠ-COPT Uherský Brod Mgr. Renáta Burdová
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
4.1 – 4.3 Lineární nerovnice i jednoduchý podílový tvar
2.2 Kvadratické rovnice.
Lineární nerovnice – příklady k procvičování
Obchodní akademie, Střední odborná škola a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky, Hradec Králové Autor: Mgr. Lubomíra Moravcová Název materiálu:
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
Obchodní akademie, Střední odborná škola a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky, Hradec Králové Autor: Mgr. Vladimíra Houšková Název materiálu:
Obchodní akademie, Střední odborná škola a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky, Hradec Králové Autor: Mgr. Lubomíra Moravcová Název materiálu:
Kvadratické nerovnice
Obchodní akademie, Střední odborná škola a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky, Hradec Králové Autor: Mgr. Martina Slánská Kalhousová Název.
Dostupné z Metodického portálu
Obchodní akademie a Střední odborná škola, gen. F. Fajtla, Louny, p.o.
Soustavy dvou lineárních nerovnic o jedné neznámé
Parametrická rovnice přímky
ČÍSLO PROJEKTU CZ.1.07/1.5.00/ ČÍSLO MATERIÁLU
Obchodní akademie, Střední odborná škola a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky, Hradec Králové Autor: Mgr. Lubomíra Moravcová Název materiálu:
Obchodní akademie, Střední odborná škola a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky, Hradec Králové Autor: Mgr. Lenka Marková Název materiálu:
MATEMATIKA Druhá písemná práce a její analýza.
Řešení nerovnic Lineární nerovnice
Obchodní akademie, Střední odborná škola a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky, Hradec Králové Autor: Mgr. Vladimíra Houšková Název materiálu:
VY_32_INOVACE_65.
Lineární rovnice Opakování na písemnou práci
4.8 Nerovnice s abs. hodnotami – Metoda nulových bodů
Obchodní akademie, Střední odborná škola a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky, Hradec Králové Autor: Mgr. Martina Krčková Název materiálu:
Obchodní akademie, Střední odborná škola a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky, Hradec Králové Autor: Mgr. Lenka Marková Název materiálu:
Autor: Předmět: Ročník: Název: Označení: DUM vytvořen:
IRACIONÁLNÍ ROVNICE Centrum pro virtuální a moderní metody a formy vzdělávání na Obchodní akademii T.G. Masaryka, Kostelec nad Orlicí Autor: Mgr. Renata.
Dostupné z Metodického portálu
Obchodní akademie, Střední odborná škola a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky, Hradec Králové Autor: Mgr. Lenka Marková Název materiálu:
Obchodní akademie, Střední odborná škola a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky, Hradec Králové Autor: Mgr. Lenka Marková Název materiálu:
Jakékoliv další používání podléhá autorskému zákonu.
Obchodní akademie, Střední odborná škola a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky, Hradec Králové Autor: Mgr. Lenka Marková Název materiálu:
Ing. Gabriela Bendová Karpytová
MATEMATIKA Lineární rovnice - procvičování.
VÝRAZY Centrum pro virtuální a moderní metody a formy vzdělávání na
Transkript prezentace:

Obchodní akademie, Střední odborná škola a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky, Hradec Králové Autor: Mgr. Lenka Marková Název materiálu: VY_32_INOVACE_1_ROVNICE_08 Kvadratická rovnice neúplná a úplná I. Téma sady: Rovnice Obor, ročník: Ekonomické lyceum a obchodní akademie, 1., 3. a 4. ročník Datum vytvoření: březen 2013 Anotace: Početní řešení neúplné kvadratické rovnice Metodický obsah: Výklad nového učiva, příklady na procvičení, ve vyšších ročnících k opakování učiva. Prezentace je určena jako podklad pro výklad v hodině, ale i k samostudiu formou e-learningu.

Kvadratická rovnice neúplná a úplná Kvadratická rovnice (s neznámou x) je každá rovnice, kterou lze ekvivalentními úpravami převést na tvar 𝑎 𝑥 2 +𝑏𝑥+𝑐=0 ,kde 𝑎, 𝑏, 𝑐 ∈ℛ, 𝑎 ≠0 absolutní člen kvadratický člen lineární člen pro 𝑎=0 bychom dostali lineární rovnici kvadratický trojčlen

Neúplná kvadratická rovnice I. Kvadratická rovnice bez absolutního členu Rovnici převedeme na rovnici v součinovém tvaru z dvojčlenu vytkneme x. Př.1 Řešte v ℛ: 5 𝑥 2 +3𝑥=0 𝑎 𝑥 2 +𝑏𝑥+𝑐=0, kde 𝑐=0 𝑎 𝑥 2 +𝑏𝑥=0, 𝑎≠0, 𝑏∈ℛ 𝑥 5𝑥+3 =0 𝑥=0 5𝑥+3=0 ∨ 𝑥 2 =− 3 5 𝑥 1 =0 𝒦={0, − 3 5 } zkouška

Př.2 Řešte v ℛ: 𝑥 2 −4𝑥=0 Př.3 Řešte v ℛ: 3− 3−𝑥 4𝑥+1 =𝑥 4−𝑥 Závěr: Kvadratická rovnice bez absolutního členu má vždy jeden kořen roven nule. Je-li navíc b=0, vyjde 𝑥 1 = 𝑥 2 =0 a číslo 0 se nazývá dvojnásobný kořen. 𝑥 𝑥−4 =0 𝑥 1 =0 𝑥 2 =4 𝒦= 0, 4 3− 12𝑥+3−4 𝑥 2 −𝑥 =4𝑥− 𝑥 2 3−12𝑥−3+4 𝑥 2 +𝑥=4𝑥− 𝑥 2 5 𝑥 2 −15𝑥=0 𝑥 2 −3𝑥=0 𝑥 𝑥−3 =0 𝑥 1 =0 𝑥 2 =3 𝒦= 0, 3

Neúplná kvadratická rovnice Kvadratická rovnice bez lineárního členu = ryze kvadratická rovnice Z rovnice vyjádříme 𝑥 2 a obě strany rovnice odmocníme. Př.1 Řešte v ℛ: 𝑥 2 −4=0 𝑎 𝑥 2 +𝑏𝑥+𝑐=0, kde 𝑏=0 𝑎 𝑥 2 +𝑐=0,𝑎≠0, 𝑐∈ℛ 𝑥 2 =4 𝑥 2 = 4 𝑥 =2 𝑥 1,2 =±2 𝑥 1 =−2 𝑥 2 =2 𝒦={−2, 2}

protože druhá mocnina je vždy nezáporné číslo ( 𝑥 2 ≥0) Př.2 Řešte v ℛ rovnice: 25𝑥 2 −1=0 a 25𝑥 2 +1=0 25𝑥 2 =1 25𝑥 2 =−1 𝑥 2 = 1 25 𝑥 2 =− 1 25 𝑥 = 1 25 𝒦={ } 𝑥 1,2 =± 1 5 protože druhá mocnina je vždy nezáporné číslo ( 𝑥 2 ≥0) 𝑥 1 =− 1 5 𝑥 2 = 1 5 𝒦= − 1 5 , 1 5

Př.3 Řešte v ℛ: 8= 7𝑥+2 2 −28𝑥 Závěr: Ryze kvadratická rovnice má buď dva reálné kořeny, které tvoří dvojici opačných čísel, nebo nemá řešení v ℛ. Je-li navíc b=0, vyjde 𝑥 1 = 𝑥 2 =0 a číslo 0 se nazývá dvojnásobný kořen. 8=49 𝑥 2 +28𝑥+4−28𝑥 4=49 𝑥 2 𝑥 2 = 4 49 𝑥 = 4 49 𝑥 1,2 =± 2 7 𝒦= − 2 7 , 2 7 𝑥 1 =− 2 7 𝑥 2 = 2 7

protože dvojčlen 𝐴 2 + 𝐵 2 nelze rozložit na součin Poznámka: Ryze kvadratickou rovnici lze také řešit rozkladem na součin pomocí vzorce 𝐴 2 − 𝐵 2 = 𝐴−𝐵 𝐴+𝐵 např. 1) např. 2) 𝑥 2 −36=0 𝑥−6 𝑥+6 =0 𝑥−6=0 ∨ 𝑥+6=0 𝑥 1 =6 𝑥 2 =−6 𝒦={−6, 6} protože dvojčlen 𝐴 2 + 𝐵 2 nelze rozložit na součin 𝑥 2 +16=0 𝒦={ }

Neúplná kvadratická rovnice Procvičování: Řešte v ℛ a proveďte zkoušku: 3x 2 =−2x x 2 −2=0 x+3 2 + x+4 2 = x+5 2 Řešení př. 1) 𝒦= 0, − 2 3 Řešení př. 2) Výsledek př. 1) Řešení př. 3) Výsledek př. 2) 𝒦= − 2 , 2 Výsledek př. 3) 𝒦= 0, −4

Zdroje, autorská práva HUDCOVÁ, Milada a Libuše KUBIČÍKOVÁ. Sbírka úloh z matematiky pro SOŠ, SOU a nástavbové studium. Praha: Prometheus, 2011. ISBN 978-807-1963-189 CHARVÁT, Jura, Jaroslav ZHOUF a Leo BOČEK. Matematika pro gymnázia: rovnice a nerovnice. 3. vyd. Praha: Prometheus, 2001, 223 s. Učebnice pro střední školy (Prometheus). ISBN 80-719-6154-X. . Všechna neocitovaná autorská díla jsou dílem autora. Všechny neocitované kliparty jsou součástí prostředků MS Office. „Materiály jsou určeny pro bezplatné používání pro potřeby výuky a vzdělávání na všech typech škol a školských zařízení. Jakékoli další využití podléhá autorskému zákonu.“