Péče o děti v Mikrojeslích Mgr. Kumová Petra Olomouc, 19.10.2016
Základní údaje o systémovém projektu mikrojesle Název projektu: Podpora implementace služby péče o děti od šesti měsíců do čtyř let v tzv. mikrojeslích a pilotní ověření služby Zahájení projektu: 1. 1. 2016 Ukončení projektu: 31. 12. 2018 Projekt se zaměřuje na tři základní oblasti: pilotní ověření služby péče o děti od šesti měsíců do čtyř let v mikrojeslích a následné zpracování komplexního návrhu nového typu služby mikrojeslí analýza možností garance místa dětí od jednoho roku věku v předškolních zařízeních revize standardů vzdělávání pečujících osob pro děti do zahájení povinné školní docházky
Co to jsou mikrojesle? Mikrojesle jsou koncipovány jako veřejná služba péče o děti, která nabízí pravidelnou profesionální péči o děti od šesti měsíců do čtyř let v kolektivu maximálně čtyř dětí. Požadovaný provoz mikrojeslí je 5 dní v týdnu minimálně 8 hodin denně. Rozsah umístění dítěte záleží na dohodě mezi rodičem a poskytovatelem služby. Péče o dítě v mikrojeslích je doplňkem péče rodinné, není její náhradou a odpovídá individuálním potřebám dítěte. Mikrojesle mají v ČR dlouhou tradici. Podobná zařízení se nacházejí v Rakousku, Německu, Francii i Švédsku.
Proč TEĎ? Provoz jeslí v režimu zdravotnických zařízení byl zrušen v roce 2013 a z 1 043 zařízení zbylo kolem 45 jeslí. Od doby zavedení tzv. třírychlostního pobírání rodičovského příspěvku (do dvou, tří nebo čtyř let věku dítěte) v roce 2008 v ČR postupně vzrůstá poptávka po místech v zařízeních předškolní výchovy a péče pro děti od dovršení dvou let věku, potažmo mladších (Kuchařová a kol., 2014). Přetrvává nedostatek míst v předškolních zařízeních zejména pro děti mladší tří let. Ve školním roce 2015/2016 nebylo vyhověno 41 041 žádostem o umístění dítěte do mateřské školy. Například během prázdnin má 30 % všech mateřských škol zcela zavřeno, aniž by byla péče zajištěna jinými formami. Což představuje závažné finanční zatížení rodin s dětmi, které jsou nuceny zajistit jinou formu péče o děti (Plasová, Godarová, 2015).
Neuspokojivá nabídka časově, finančně a místně dostupných kvalitních služeb předškolního vzdělávání a péče nedává dostatečnou možnost pro nerodinnou péči ani po ukončení nároku na rodičovskou dovolenou, tím méně ještě dříve (např. pro děti od šesti měsíců). Mnozí rodiče volí nejdelší variantu čerpání rodičovského příspěvku proto, že nemohou plánovat umístění dítěte do veřejného předškolního zařízení (Kuchařová, 2013). Proto je nezbytné vytvářet místně a finančně dostupné a kvalitní veřejné služby, které pomohou rodičům realizovat se nejenom v rodinném, ale i pracovním životě.
PROČ MIKROJESLE? kopírují rodinné prostředí (malý kolektiv dětí; až polovina dětí mohou být vlastní děti pečující osoby; provoz možný v soukromém bytě) jsou finančně i místně dostupné (cílí na péči o děti v místě jejich bydliště) jsou koncipovány jako veřejná služba nabízí řešení pro uspokojení poptávky rodičů na umísťování dětí mladších tří let do mateřských škol zřizují se snadněji než běžné školky (mohou být zřízeny v bytě pečující osoby, proto je velmi jednoduché je zřídit a ukončit jejich provoz)
Dětská skupina nebo mikrojesle? Leg. úprava Dětská evidovaná u MPSV Mikrojesle Věk dětí děti od 1 roku do zahájení povinné školní docházky děti od 6 měsíců do 4 let Velikost skupiny a pečující osoby max 24 dětí, a minimálně: 1 pečující osoba pro dětskou skupinu do 6 dětí, 2 pečující osoby pro dětskou skupinu od 7 do 24 dětí, 3 pečující osoby pro dětskou skupinu od 13 do 24 dětí, pokud je v dětské skupině alespoň 1 dítě mladší 2 let max 4 děti minimálně 1 pečující osoba na 4 děti Hygienické předpisy, požadavky na prostory požadavky na byt, obytnou a pobytovou místnost dle vyhlášky č. 268/2009 Sb., hygienické předpisy DS do 12 dětí - vyhláška č. 281/2014 Sb., hygienické předpisy DS 13- 24 dětí - vyhláška č. 410/2005 Sb. stávající stavební předpisy a hygienické předpisy: požadavky na byt, obytnou a pobytovou místnost dle vyhlášky č. 268/2009 Sb., specifické hygienické požadavky a požadavky na provozovnu dány dále výzvou č. 126 a 127 z OPZ Kvalifikace pečující osoby předepsaná odborná způsobilost pedagogická, zdravotní či sociální kvalifikace, profesní kvalifikace chůvy Péče a vzdělávání Pravidelná péče v kolektivu dětí zaměřená na zajištění potřeb, na výchovu, rozvoj schopností, kulturních a hygienických návyků dítěte. Poskytovatel vypracuje plán výchovy a péče výchovná péče o svěřené dítě zaměřená na rozvoj schopností a návyků s ohledem na věk dítěte Délka provozu nejméně 6 hodin denně minimálně 8 hodin denně Poskytovatel zaměstnavatel, nestátní nezisková organizace, územní samosprávný celek, vysoká škola, církev obec, příspěvková organizace obce za předpokladu, že má svého zřizovatele jako partnera projektu, NNO za předpokladu, že obec, ve které má své sídlo či provozovnu, bude partnerem projektu školská zařízení v partnerství s obcí Kontrola kontrola SÚIP a Krajská hygienická stanice kontrola Řídícího orgánu OPZ, výzva ukládá spolupráci příjemce dotace na pilotním ověření mikrojeslí Registrace MPSV, odbor 21 probíhá pilotní ověření v rámci výzvy ESF Registrační podmínky vyplnění žádosti o zápis do evidence, doložení vlastnického či jiného práva k objektu, stanovisko krajské hygienické stanice, pojištění odpovědnosti, bezúhonnost fyzické osoby podání žádosti o dotaci z ESF, v případě NNO či příspěvkové organizace, doložení spolupráce s obcí. Stránky http://www.dsmpsv.cz/ http://mikrojesle.mpsv.cz
přínos PRO RODIČE I SPOLEČNOST Umístění dětí do mikrojeslí umožní rodičům i zaměstnavatelům lépe naplánovat návrat či vstup na trh práce. To má pozitivní dopady nejenom na zachování profesních kompetencí rodičů, ale i na další hospodářský růst díky využití lidského potenciálu veškerého obyvatelstva. Díky zvýšení zaměstnanosti matek malých dětí stát ušetří nejen na výpadku ze zdravotního a sociálního pojištění, ale naopak tyto sociální systémy budou doplněny o odvody rodičů. Mezinárodní studie prokazují, že pro schopnost učit se je u dětí klíčových prvních 7 let života (Brierley, 1996). V době, kdy děti nastupují na základní školu, se tyto návyky velmi těžko mění. Zejména dětem ze znevýhodněného sociálního prostředí dává včasné vzdělávání lepší šance pro budoucí život.
dotace na vybudování mikrojeslí MPSV vyčlenilo pro žadatele z Prahy 40 milionů korun a pro ostatní regiony v ČR 100 milionů korun. Finanční podpora je poskytována na vybudování a provoz mikrojeslí a rovněž na vzdělávání, v rámci kterého mohou pečovatelky získat profesní kvalifikaci Chůvy. Projekty na vznik a provoz mikrojeslí by měly být realizovány buď přímo obcí, nebo ve spolupráci s obcí. O dotaci mohly žádat: obce, jejich příspěvkové organizace, neziskové organizace a školská zařízení v partnerství s obcí.
ŽADATELÉ a příjemci dotace PODLE KRAJŮ Počet podaných žádostí Počet příjemců dotace Jihočeský kraj 3 1 Jihomoravský kraj 19 9 Karlovarský kraj Kraj Vysočina Královéhradecký kraj 4 Liberecký kraj 2 Moravskoslezský kraj 5 Olomoucký kraj 10 Pardubický kraj Plzeňský kraj Středočeský kraj 21 6 Ústecký kraj Zlínský kraj 20 13 Celkový součet v ČR bez Prahy 105 50 Praha 18 7
příjemci dotace podle právní formy organizace Výzva č. 126 – ČR bez Prahy Počet z Právní forma Evidované církevní právnické osoby 1 Nadace Nadační fond Obec 5 Obecně prospěšná společnost 6 Spolek 36 Celkový součet 50 Výzva č. 127 – hl. město Praha Počet z Právní forma Obecně prospěšná společnost 1 Příspěvková organizace zřízená územním samosprávným celkem Spolek 4 Ústav Celkový součet 7
závěr Podpora alternativních forem nerodinné péče reaguje na doporučení Evropské komise, která považují za nevyhnutné zlepšení dostupnosti a kvality služeb péče o nejmenší děti v ČR. Studie dokládají, že rodičovství má dopad na zaměstnanost rodičů s dětmi, zejména na ženy jako hlavní pečovatelky. Jejich možnost ucházet se o zaměstnání závisí na velikosti a struktuře denní péče o děti (Kuchařová, 2013). Podpora předškolních zařízení je proto zásadní a přímou podporou rodin s dětmi.
Děkuji Vám za pozornost Kontakt: petra.kumova@mpsv.cz