Rozvíjející větné členy

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Digitální učební materiál
Advertisements

Rozvíjející větné členy
Klasifikace větných členů, rozbor věty jednoduché
Využívání informačních a komunikačních technologií ve výuce
Procvičujeme větné členy 2
ROZVÍJEJÍCÍ VĚTNÉ ČLENY
ROZVÍJEJÍCÍ VĚTNÉ ČLENY
Větné členy.
PODMĚT Autor: Mgr. Monika Dudová Název: VY_32_INOVACE_ICT2.5_2-25
PŘÍSLOVEČNÉ URČENÍ (Pu)
ROZVÍJEJÍCÍ VĚTNÉ ČLENY
PŘÍVLASTEK (Pk) Mgr. Michal Oblouk.
Tento výukový materiál vznikl v rámci Operačního programu Vzdělávání pro konkurenceschopnost 1. KŠPA Kladno, s. r. o., Holandská 2531, Kladno,
Vedlejší věty - obecně Vedlejší věta (VV) zastupuje větný člen své věty řídící Na VV se ptáme stejně jako na větný člen Ptáme se na ni větou řídící Větou.
Přívlastek (Pk).
Doplněk Český jazyk - 7. ročník.
PŘÍVLASTEK Mgr. Michal Oblouk.
Vypracovala: Mgr. Věra Sýkorová Použitá literatura: E. Hošnová a kol.: ČESKÝ JAZYK pro základní školy, SPN, Praha, V. Hartmannová: JAZYKOVÉ ROZBORY.
DRUHY VEDLEJŠÍCH VĚT 7.ROČNÍK.
Větné členy Opakujeme.
RVČ - předmět, přívlastek, doplněk
SYNTAX RISKUJ Autor: Mgr. Monika Dudová
VĚTNÉ ČLENY 6.ROČNÍK 6.ročník.
DOPLNĚK Mgr. Michal oblouk.
Tento výukový materiál vznikl v rámci Operačního programu Vzdělávání pro konkurenceschopnost 1. KŠPA Kladno, s. r. o., Holandská 2531, Kladno,
Název školy Základní škola Domažlice, Komenského 17 Číslo projektu CZ.1.07/1.4.00/ Název projektu „EU Peníze školám ZŠ Domažlice“ Číslo a název.
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola Javorník, okres Jeseník REDIZO: NÁZEV:VY_32_INOVACE_321_Větné členy AUTOR: Mgr. Šárka Kubáčková ROČNÍK, DATUM:
Větné členy PŘÍSUDEK.
Rozvíjející větné členy - opakování -
Komplexní jazykový rozbor
P ř íslove č né ur č ení Autor: Mgr. Monika Dudová Název: VY_32_INOVACE_ICT2.5_2-37 Téma: ČESKÝ JAZYK – skladba VY_32_INOVACE_ICT2.5_2-37.
RVČ - předmět, přívlastek, doplněk, příslovečné určení
V Ě T N É Č L E N Y Základní – podmět,přísudek
Inovace bez legrace CZ.1.07/1.1.12/ Tento projekt je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem České republiky. Větné členy.
PŘÍVLASTEK DOPLNĚK Mgr. Michal Oblouk.
holé, rozvité, několikanásobné
Rozvíjející větné členy - opakování -
PŘEDMĚT PŘÍSLOVEČNÉ URČENÍ
(PREZENTACI SPUSTÍTE STISKNUTÍM KLÁVESY F5) Přívlastek.
NÁZEV ŠKOLY: 2. základní škola, Rakovník, Husovo náměstí 3 AUTOR: Mgr. Iveta Vostrá DATUM VYTVOŘENÍ: březen 2013 NÁZEV: VY_32_INOVACE_20_Český jazyk a.
Jméno autora: Mgr. Veronika Macků Škola: ZŠ a MŠ Náklo Datum vytvoření (období): květen 2013 Ročník: 6.,7. Tematická oblast: Skladba a tvarosloví pro 2.
OZNAČENÍ MATERIÁLU: VY_32_INOVACE_275_ČJ8 NÁZEV VZDĚLÁVACÍHO MATERIÁLU: Rozvíjející větné členy NÁZEV ŠKOLY: Základní škola a Mateřská škola, Hevlín, příspěvková.
Větný rozbor věty jednoduché krok za krokem. Na úvod Zopakujeme si postup při rozboru věty jednoduché.
VY_32_INOVACE_Jir_ II_11 Věta a souvětí Název projektu: OP VK Registrační číslo: CZ.1.07/1.4.00/ OP Vzdělání pro konkurenceschopnost.
VY_32_INOVACE_Jir_II_20 Slovosled Název projektu: OP VK Registrační číslo: CZ.1.07/1.4.00/ OP Vzdělání pro konkurenceschopnost 1.4.
Mgr. Kateřina Karbulová, 2012 Tvorba VY_32_INOVACE_KARBULOVA.CEJJAZ.02.
Mgr. Lenka Vrzáňová Větná stavba listopadu 2011
AUTOR: Kateřina Křížová NÁZEV: VY_32_INOVACE_18_03 přívlastek
ZÁKLADNÍ ŠKOLA ÚSTÍ NAD LABEM, HLAVNÍ 193,
VY_32_INOVACE_13_Český jazyk pro 7. ročník_Určování větných členů
Název školy: ZŠ Bor, okres Tachov, příspěvková organizace Autor: Mgr
Grafický rozbor vět Postup.
Název školy: ZŠ Bor, okres Tachov, příspěvková organizace Autor: Mgr
Opakujeme vedlejší věty 1
Základní skladební dvojice Název projektu: OP VK
OZNAČENÍ MATERIÁLU: VY_32_INOVACE_276_ČJ8
Věta Hasiči museli vyjíždět v Příbrami několikrát kvůli spadlým stromům a větvím, ohrožujícím bezpečnost silničního provozu.
Název školy: ZŠ Bor, okres Tachov, příspěvková organizace Autor: Mgr
Zvláštnosti větné stavby
VY_32_INOVACE_Jir_II_07 Slovesa a přechodníky
Rozvíjející větné členy – 6. ročník
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola Hostouň, okres Domažlice,
Název školy: Základní škola a mateřská škola Domažlice , Msgre B
Název školy: ZŠ Bor, okres Tachov, příspěvková organizace Autor: Mgr
Číslo projektu CZ.1.07/1.4.00/ Název sady materiálů Skladba 7. ročník
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola Hostouň, okres Domažlice,
Mgr. Lenka Vrzáňová Větná stavba října 2011
Základní škola a Mateřská škola Choustník, okres Tábor
Větné členy VY_32_Inovace_20SJ - 1
Název školy: ZŠ Bor, okres Tachov, příspěvková organizace Autor: Mgr
Transkript prezentace:

Rozvíjející větné členy VY_32_INOVACE_Jir_II_16 Rozvíjející větné členy Název projektu: OP VK 1.4.72038519 Registrační číslo: CZ.1.07/1.4.00/21.2952 OP Vzdělání pro konkurenceschopnost 1.4. Zlepšení podmínek pro vzdělávání na základních školách Autor materiálu:Ivana Jiránková

ROZVÍJEJÍCÍ VĚTNÉ ČLENY ROZVÍJEJÍCÍ VĚTNÉ ČLENY JSOU: Předmět (PT) Příslovečné určení (Pu) Přívlastek (Pk) Doplněk (D) Mezi řídícím výrazem a rozvíjejícím větným členem je vztah URČOVÁNÍ, tvoří spolu skladební dvojici. Druh rozvíjejícího větného členu je určován druhem řídícího slova. Podstatné jméno PŘÍVLASTEK Sloveso,příd.jméno,příslovce PŘEDMĚT,PŘÍSL.URČENÍ jméno i sloveso současně DOPLNĚK

PŘEDMĚT A DOPLNĚK PŘEDMĚT (Pt) – závisí na slovese nebo přídavném jméně, pád předmětu je tímto řídícím členem řízen – je určován vazbou řídícího slovesa nebo přídavného jména. Předmět vyjadřuje osobu, zvíře nebo věc, kterých se slovesný děj týká. Ptáme se pádovými otázkami (kromě 1. a 5. pádu) OZNÁMIL NÁVŠTĚVU. DOPLNĚK (D) – závisí na slovese (zpravidla v přísudku), ale zároveň se vztahuje ke jménu (nejčastěji v podmětu nebo předmětu). Vyjadřuje vlastnost, kterou má toto jméno za jistého děje, nebo která se mu jistým dějem přisuzuje. Děti se vrátily unaveny. Petr přiběhl bos. David zastihl otce rozzlobeného. Spolužák byl zvolen předsedou. RÁD, SÁM A PŘECHODNÍKY= DOPLNĚK

PŘÍSLOVEČNÉ URČENÍ (Pu) Závisí na slovese, na přídavném jméně nebo příslovci. Vyjadřuje různé okolnosti a vztahy, kterými se blíže určuje význam řídícího členu. MÍSTO (kde,odkud,kudy,kam) ČAS (kdy,odkdy,dokdy,jak dlouho) ZPŮSOB (jak) MÍRA ( jak hodně) PŘÍČINA (= důvod,proč,nač,k čemu) ÚČEL (za jakým účelem) PODMÍNKA (za jaké podmínky) PŘÍPUSTKA (rozpor i přes co,navzdory čemu)

PŘÍVLASTEK (Pk) Závisí na podstatném jméně v kterékoliv větné platnosti. Blíže určuje význam, tvoří s ním skladební dvojici. PŘÍVLASTEK SHODNÝ (Pks) Shoduje se v pádě, čísle a rodě lesní cesta, řeka Sázava, mohutné stromy, naše škola, první princ PŘÍVLASTEK NESHODNÝ (Pkn) Se svým řídícím jménem se neskloňuje cesta lesem (lesem se neskloňuje), závodník z Čech, cesta pěšky, jízda na saních, průchod lesem, krajina bez vody

POUŽITÁ LITERATURA: Český jazyk 9 učebnice pro základní školy a víceletá gymnázia, nakladatelství Fraus 2006 Český jazyk pro 9. ročník základní školy a pro odpovídající ročník víceletých gymnázií, SPN 1998 Praha

Datum vytvoření: 11.2.2012 Ročník, pro který je materiál určen: 9.ročník Předmět: Český jazyk Anotace: Po ověření učiva budou žáci umět použít znalosti o rozvíjejících větných členech.