DPP116D Daňové právo v podnikatelské činnosti

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Mgr. Irena Fadrhoncová.  Definice: právní norma je obecně závazné pravidlo chování, které je vyjádřeno zvláštní státem uznanou formou a jehož zachování.
Advertisements

Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiáluVY_32_INOVACE_252_TÉMA_Daň z přidané hodnoty Název školy Masarykova střední škola zemědělská a Vyšší.
Hospodaření nepodnikatelských organizací 1 Daně, dotace.
Rejstřík škol a školských zařízení Seminář pro ředitele škol zřizovaných LK.
Ekonomická, finanční, právní a insolvenční andragogika určená lektorům, poradcům a dalším účastníkům vzdělávání - cz.1.07/3.2.11/ Vzdělávací program:
Doc. JUDr. Radim Boháč, Ph.D. katedra finančního práva a finanční vědy PF UK 9. prosince 2015.
Název školy Gymnázium, střední odborná škola, střední odborné učiliště a vyšší odborná škola, Hořice Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Název materiálu.
Doc. JUDr. Radim Boháč, Ph.D. katedra finančního práva a finanční vědy PF UK 1. prosince 2015.
Doc. JUDr. Radim Boháč, Ph.D. katedra finančního práva a finanční vědy PF UK 7. října 2015.
Vztah předpisů na ochranu osobních údajů a předpisů k právu na informace Odborný seminář STMOÚ 23. – 25. říjen 2011 Špindlerův mlýn.
Doc. JUDr. Radim Boháč, Ph.D. katedra finančního práva a finanční vědy PF UK 23. listopadu 2015.
Pojem a význam práva Souhrn norem, stanovených uznaných státem k dosažení určitých společenských účelů, jejichž zachování je vynucováno státní mocí Objektivní.
N á zev S Š : SOU Uherský Brod Autor: Mgr. Věra Dudová N á zev prezentace (DUMu): Právní řád ČR a právní ochrana občanů N á zev sady: Výuka občanské nauky.
Postavení Nejvyššího kontrolního úřadu v rámci systému správy státu Jeho význam, fungování a systém kontrol.
Název školy Gymnázium, střední odborná škola, střední odborné učiliště a vyšší odborná škola, Hořice Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Název materiálu.
Doc. JUDr. Radim Boháč, Ph.D. katedra finančního práva a finanční vědy PF UK 14. října 2015.
Subjekty správy daní Petr Mrkývka. Subjekty správy daní  Správa daní je účelový správní proces (postup) k zjištění a stanovení daní a zabezpečení jejich.
Prof. JUDr. Vladimír Týč, CSc. Právo jako společenský jev: PRÁVO 1.vnitrostátní, 2.mezinárodní a 3.evropské (EU) Masarykova univerzita Brno 2016.
SPRÁVA DANÍ Petr Mrkývka. Definice správy daní Správa daní je účelový správní proces (postup) k zjištění a stanovení daní a zabezpečení jejich úhrady.
Daň z příjmů fyzických osob 2. listopadu 2016 doc. JUDr. Radim Boháč, Ph.D. katedra finančního práva a finanční vědy 29.
Vnitřní předpisy účetní jednotky Porada odboru veřejné správy, dozoru a kontroly Ing. Tomáš Sluka Ministerstvo financí odbor Regulace a metodika účetnictví.
Rozhodčí řízení Přednáška 5-6 VŠFS Rozhodčí soudy /RS/ stálé rozhodčí instituce -rozhodčí soudy (RS) Zřízeny podle právních předpisů státu, kde.
Daň z nabytí nemovitých věcí
Zahájení a průběh správního řízení
Spotřební a energetické daně
Pojem přeměna obchodní společnosti
Místní rozpočtové jednotky
Státní organizace.
Téma 5 Zdanění příjmů ze závislé činnosti
NÁLEŽITOSTI ROZHODNUTÍ A ODVOLÁNÍ SEMINÁŘ
Příjmy z kapitálového majetku
Správa daní 26. října 2016 doc. JUDr. Radim Boháč, Ph.D.
Obsah veřejných rozpočtů I
Téma 6: Zdanění příjmů ze závislé činnosti
Organizační zabezpečení práva životního prostředí
Občanské soudní řízení I.
Katedra finančního práva a národního hospodářství
Etapy procesu a řízení.
Správa sociálního zabezpečení
Obecné výklady o důkazech
Mgr. et Mgr. Michal Tuláček 9. října 2017
Číslo projektu školy CZ.1.07/1.5.00/
Daň z příjmů fyzických osob
Daň z příjmů fyzických osob
Aktuální právní úprava činnosti školy a nové úkoly zástupce ředitele
Správa sociálního zabezpečení
Mgr. et Mgr. Michal Tuláček 4. prosince 2017
Správa daní AVR Současné daňové předpisy
Závaznost ÚPD pro orgány státní správy lesa
Živnostenské podnikání (správně-právní režim) III. část
Dana Šramková Petr Mrkývka
Změny právní úpravy ochrany přírody a krajiny
Základy sociální politiky - vymezení - přístup - nástroje - cíle
© 2012 STÁTNÍ ÚSTAV PRO KONTROLU LÉČIV
FINANČNÍ GRAMOTNOST Daně a veřejné rozpočty
Obsah veřejných rozpočtů III
Finanční arbitr 25. dubna 2018 doc. JUDr. Radim Boháč, Ph.D.
Aktuální změny daňových zákonů
Občanské soudní řízení I.
Úvod do daňového práva (dokončení)
Daň z nemovitých věcí 28. listopadu 2018 doc. JUDr. Radim Boháč, Ph.D.
Občanské soudní řízení I.
Daňové právo 17. října 2018 doc. JUDr. Radim Boháč, Ph.D.
Školení obcí Olomouckého kraje
Komunikace při správě daní
Průběh trestního řízení část první – Přípravné řízení trestní
Obecné nařízení o ochraně osobních údajů
Daňové přiznání k dani z příjmů PO
Mgr. et Mgr. Michal Tuláček 23. října 2017
SPRÁVNÍ PRÁVO.
Transkript prezentace:

DPP116D Daňové právo v podnikatelské činnosti Mgr. et Mgr. Michal Tuláček

Předběžný program přednášek Datum Téma 24.11. Obecné daňové právo, správa daní 15.12. Daň z příjmů (fyzických osob) 19.1. Majetkové daně

Způsob zakončení předmětu Písemná zkouška Otázky nejsou předem zveřejněny. Předpisy jsou povoleny

Literatura Základní Doporučená Podrobný minimální sylabus (možná) KARFÍKOVÁ M. a kol. Teorie finančního práva a finanční vědy. Praha: Wolters Kluwer, 2018. ISBN 978-80-7552-935-0. Doporučená BOHÁČ R. Daňové příjmy veřejných rozpočtů v České republice. Praha: Wolters Kluwer, 2013. ISBN 978-80-7478-045-5 Podrobný minimální sylabus (možná)

Ostatní informace Všechny potřebné informace včetně prezentací na přednášky www.flaw.cz Kontakt na vyučujícího je tulacek@is.vspp.cz a konzultační hodiny jsou možné na katedře práva dle emailové dohody.

Daňové příjmy veřejných rozpočtů

Úvodní motto „Platit daně je čest, ne trest“ Doc. JUDr. Radim Boháč, Ph.D. „Daně jsou cena, kterou platíme za civilizovanou společnost“ Soudce Oliver Wendell Holmes, Jr. Nápis na budově Úřadu pro správu daní (IRS), Washington

Není daň jako daň Daň podle teoretického vymezení Daň podle svého názvu Daň podle daňového řádu

Daň (v užším smyslu) z teoretického hlediska Peněžité plnění Nenávratné Nedobrovolné Neekvivalentní Nesankční Ukládané na základě zákona Spravované státem nebo jinými osobami vykonávajícími veřejnou správu Veřejný příjem veřejných rozpočtů Zpravidla neúčelové Zpravidla řádné Pravidelné Plánované

Poplatek z teoretického hlediska Peněžité plnění Nenávratné Nedobrovolné Ekvivalentní Nesankční Ukládané na základě zákona Spravované státem nebo jinými osobami vykonávajícími veřejnou správu Veřejný příjem veřejných rozpočtů Zpravidla účelové Zpravidla řádné Pravidelné Plánované

Daňový příjem veřejného rozpočtu z teoretického hlediska Peněžité plnění Nenávratné Nedobrovolné Ekvivalentní i neekvivalentní Nesankční Ukládané na základě zákona Spravované státem nebo jinými osobami vykonávajícími veřejnou správu Veřejný příjem veřejných rozpočtů Účelové i neúčelové Zpravidla řádné Pravidelné Plánované

Daně v širokém smyslu podle svého názvu Daň v širokém smyslu (v Brně „berně“) Daň (v úzkém smyslu) Daně z příjmů Majetkové daně Daň z nemovitých věcí Daň z nabytí nemovitých věcí Daň silniční Daň z přidané hodnoty Spotřební daně Energetické daně Daň z hazardních her Poplatky Soudní Správní Místní Poplatky sui generis Vodní poplatky Za komunální odpad Poplatky podle atomového zákona a další… Jiná obdobná peněžitá plnění Clo Odvody Odvod z elektřiny ze slunečního záření Veřejná pojistná Příspěvky

Inkaso daně SR 2017 (v mld. Kč) DPH 265,96 Spotřební a energetické daně 154,74 Daně z příjmů PO 115,19 Daně z příjmů FO 128,61 Majetkové daně 12,58 Poplatky za uložení odpadů 1,55 Odvod za odnětí půdy ze zeměděl. půdního fondu 0,26 Daň z hazardních her 5,47 Ostatní daňové příjmy 3,39 Celkem 687,75 Zdroj: https://www.mfcr.cz/cs/aktualne/tiskove-zpravy/2018/pokladni-plneni-sr-leden-listopad-2017-30618

Daňové právo

Daňové právo Součást finančního práva × samostatné právní odvětví Alternativní názvy berní právo právo povinných peněžitých plnění právo daňových příjmů veřejných rozpočtů Vnitřní diferenciace daňové právo poplatkové právo celní právo

Vymezení daňového práva vymezení v užším smyslu soubor právních pravidel upravujících příjmy veřejných rozpočtů označené jako daně (formální pojetí) vymezení v širším smyslu soubor právních pravidel upravujících daňové příjmy veřejných rozpočtů, tj. daně, poplatky a jiná obdobná peněžitá plnění

Systém daňového práva Daňové právo Obecné Zvláštní

Systém daňového práva Daňové právo Hmotné (konstrukční prvky) Procesní (správa daní)

Prameny daňového práva Ústavní pořádek Čl. 2 odst. 3 Ústavy, čl. 4 a 11 Listiny Mezinárodní smlouvy Smlouvy o zamezení dvojímu zdanění Mezinárodní spolupráce (Štrasburská úmluva, TIEA, FATCA, Arbitrážní konvence) Právní předpisy Evropské unie Zákony a zákonná opatření Senátu Nařízení vlády Vyhlášky Obecně závazné vyhlášky obcí Vedle toho: interní normativní instrukce (zejm. pokyny D), judikatura, …

Ústavní základy daňového práva Daně a poplatky lze ukládat jen na základě zákona. Čl. 11 odst. 5 Listiny Obdobně v Ústavách 1920, 1948 a 1968. Zdanit lze v zásadě cokoliv TULÁČEK, Michal. Vybrané ústavněprávní aspekty daní a jejich uchopení v judikatuře a praxi. Daně a právo v praxi, 2016, 21 (6), 2-6. ISSN 1211-7293.

Daně v judikatuře ÚS Pravomoc ukládat daně (Pl. ÚS 63/04): Daně a poplatky lze stanovit pouze zákonem Obec tedy nemůže uložit daň či poplatek, který zákon nepředpokládá, i kdyby spadaly do její samostatné působnosti obec může uložit pouze místní poplatky předvídané zákonem o místních poplatcích kraje v současné době nemohou ukládat žádné daně a poplatky

Daně v judikatuře ÚS Široký prostor pro rozhodování o předmětu, míře a rozsahu daní (Pl. ÚS 7/03): Nutnost posoudit dodržení kautel plynoucích z ústavního principu rovnosti Rovnost neakcesorická (čl. 1 Listiny, vyloučení svévole) Rdousící efekt daně Protiústavní je daň s konfiskačními dopady ve vztahu k majetkové podstatě Rovnost akcesorická (čl. 3 odst. 1 Listiny) Protiústavní je taková daň, která není v racionálním vztahu k účelu zákona, tzn. pokud není schopna účel zákona ovlivnit. Poznámka: ESLP zkoumá pouze porušení akcesorické rovnosti (čl. 14 Úmluvy) Také ESLP formuloval doktrínu rdousícího efektu: pokud na dotyčného nakládá nesnesitelné břemeno nebo rozvrací jeho finanční situaci

Daně v judikatuře ÚS Princip relativní rovnosti (Pl. ÚS 22/92): nerovnost musí být racionálně odůvodněna výkonnější subjekt může odvádět vyšší daně méně výkonnému subjektu však nelze stanovit vyšší daně  zákaz daňové degrese méně výkonnému subjektu ale lze stanovit nižší daně Různé zdanění různých skutečností (Pl. ÚS 29/08): Nestejné procesy a věci nelze z důvodu respektování principu rovnosti upravovat stejně Různé zdanění tak nemůže být považováno za svévolné

Daně v judikatuře ÚS Retroaktivita I (Pl. ÚS 33/01): Nepravá Až na výjimky povolená Pravá Až na výjimky zakázaná Retroaktivita II (Pl. ÚS 9/08): Bez závažného důvodu nelze měnit pravidla k tíži daňového subjektu v průběhu zdaňovacího období Změna v průběhu zdaňovacího období ale nemusí být vždy retroaktivní (odkaz do BVerfGE 2 BvL 2/83)

Daně v judikatuře ÚS Koncepce daňové politiky (Pl. ÚS 33/01): Koncepce daňové politiky je věcí státu, který určuje, jaké bude daňové zatížení poplatníka konkrétní daně Konstrukční prvky musí být v zákoně (Pl. ÚS 3/95, „malé pivovary“): daně je možno stanovovat pouze na základě zákona ÚS se vymezuje proti neurčitému zmocnění k vydání prováděcího předpisu Racionalita uložených daní (Pl. ÚS 29/08): Iracionální kroky zákonodárce bez dalšího neznamená protiústavnost daně, pokud není daň rdousící nebo neporušuje princip rovnosti

Daně v judikatuře ÚS Zákaz extrémní disproporcionality (Pl. ÚS 29/08): Na posuzování daní se nepoužívá test proporcionality In dubio mitius – v pochybách mírněji (IV. ÚS 666/02): Daňový proces nespadá pod čl. 6 Úmluvy Spadá ale pod čl. 36 odst. 2 Listiny V případě možného dvojího výkladu jsou OVM podle čl. 4 odst. 4 Listiny povinny šetřit podstatu a smysl práv a svobod  v pochybnostech je třeba postupovat mírněji

Daně v judikatuře ÚS Test přímé diskriminace (Pl. ÚS 31/13): Jde o srovnatelného jednotlivce nebo skupiny? Je s nimi nakládáno odlišně na základě některého ze zakázaných důvodů? Je odlišné zacházení dotyčnému jednotlivci k tíži (uložením břemene nebo odepřením dobra)? Je toto odlišné zacházení ospravedlnitelné? Tj. sleduje legitimní zájem a je přiměřené? „Míra podezřelosti“ důvodu pro odlišné zacházení, od které se posléze odvíjí intenzita přezkumu ze strany soudu.

Daně v judikatuře ÚS Interpretace daňového zákona (Pl. ÚS 31/13): interpretace daňového zákona nesmí vést k tomu, aby se předmětem zdanění zdalo něco co zákon za předmět daně s žádoucí mírou určitosti nepředpokládá při změně obsahu regulace je nutné poskytnout dostatečný časový prostor pro adaptaci

Zákony Správa daní Rozpočtové určení Jednotlivé daňové zákony Zákon č. 280/2009 Sb., daňový řád Obecný předpis pro správu daní v širokém smyslu Mezinárodní spolupráce při správě daní a mezinárodní pomoc při vymáhání některých finančních pohledávek Jednotlivé daňové zákony Hmotné právo (konstrukční prvky) Zvláštní procesní ustanovení Daně v úzkém smyslu zpravidla 1 daň  1 zákon Kodexy pro soudní, správní a místní poplatky Poplatky sui generis a jiná peněžitá plnění obdobná daním a poplatkům napříč právním řádem zpravidla u odpovídající právní úpravy Rozpočtové určení Zákon č. 243/2000 Sb., o rozpočtovém určení daní Zákony č. 218/2000 Sb. (velká rozpočtová pravidla) a č. 250/2000 Sb. (malá rozpočtová pravidla) Místy i přímo u dané daně Kompetenční zákony

Subjekt daňověprávního vztahu Daňověprávní vztahy peněžní vztahy týkající se soustřeďování daní do veřejných fondů (veřejných rozpočtů) regulované finančním (daňovým) právem prvky Subjekty Oprávněné Povinné Objekt Peněžní plnění Obsah Vyplývá z norem daňového práva Subjekt daňověprávního vztahu Stát (veřejná moc) Subjekt daně

Konstrukční prvky

Základní konstrukční prvky daní Vymezují základní parametry zdanění Kdo? subjekt daně Co? předmět daně Kolik? Základ Sazba Výpočet Jak často? Zdaňovací období Do kdy? Splatnost Komu? Rozpočtové určení

Subjekt daně Subjekt daně Poplatník Plátce Osoba nebo jednotka bez právní osobnosti, která je povinna daň platit × subjekt daňověprávního vztahu × subjekt správy daní × daňový subjekt Subjekt daně Poplatník Plátce

Předmět Hospodářská skutečnost, na jejímž základě je možné uložit subjektu daně daňovou povinnost Příjem Věc (např. pes) Jednání, úkon Činnost Přechod přes hranici Může jím být zásadně cokoliv

Základ daně Základ daně Valorický Specifický Předmět daně vyjádřený v peněžních nebo jiných jednotkách Základ daně Valorický Specifický

Sazba daně Sazba Jednotná Diferencovaná Měřítko, podle kterého se stanoví z daňového základu daň (efektivní sazba daně, Lafferova křivka) Sazba daně Poměrná Lineární Progresivní Klouzavá Stupňovitá Degresivní Pevná Sazba Jednotná Diferencovaná

Výpočet daně Přesný postup, jak spočítat výši daně Dílčí daně Například: Daň z nabytí nemovitých věcí se vypočte jako součin základu daně zaokrouhleného na celé stokoruny nahoru a sazby daně. Dílčí daně Výchozí a výsledné veličiny Často chybí

Bez zdaňovacího období (jednorázová) Zdaňovací období Období, ke kterým se váží všechny konstrukční prvky a za které se daň platí Typicky rok, čtvrtletí, měsíc Daň Se zdaňovacím obdobím (opakující se daň) Bez zdaňovacího období (jednorázová)

Splatnost daně Okamžik, se kterým právní předpis spojuje provedení platební povinnosti subjektem daně Splatnost daně Jednorázově Ve splátkách Zálohově

Rozpočtové určení Veřejný rozpočet, který do kterého plyne výnos daně Státní (+ státní finanční aktiva a rezervní fond organizační složky státu) Územního samosprávného celku Státního fondu Národního fondu Evropské unie … Daně Výlučné Státní Státní rozpočet Státní fondy Místní Sdílené

Další konstrukční prvky osvobození věcné, osobní daněprosté minimum paušální daň minimální základ daně sleva na dani daňové zvýhodnění minimální výše daně, maximální výše daně

Daňový systém

Daňový systém Soustava daní Souhrn jednotlivých daní Systém institucí zabezpečujících správu daní Systém uplatňovaných nástrojů, metod a pracovních postupů

Jiná obdobná peněžitá plnění Základní členění daní Daně v širokém smyslu Daně Přímé Důchodové Majetkové Ležící majetek Transferové Ostatní Nepřímé Všeobecné Selektivní Poplatky Státní Soudní Správní Místní Ostatní (sui generis) Jiná obdobná peněžitá plnění Cla Veřejná pojistná

Klasifikace daní I Podle dopadu Přímé Nepřímé Podle vztahu plátce a poplatníka (v ekonomickém smyslu) Plátce = poplatník Plátce je odlišný od poplatníka (možná se nově pro plátce v ekonomickém smyslu bude používat pojem odvodce)

Klasifikace daní II Podle subjektu Fyzická osoba Korporace Účastníci sdružení typu konsorcium Domácnost Plný splitting – daň odvádí hlava rodiny Částečný splitting – např. spolupracující osoby Manželé

Klasifikace daní III Podle předmětu Důchodové daně Majetkové daně Transferové daně Subjektové daně (daně z hlavy) Reálné (výnosové daně) Obratové daně kaskádovité Obratové daně z přidané hodnoty Spotřební daně

Klasifikace daní IV Podle šíře zachycení předmětu Analytické Syntetické Podle způsobu placení daní Daně vybírané srážkou Daně vybírané na základě daňového tvrzení Daně vybírané na základě jiné skutečnosti

Klasifikace daní V Podle způsobu výpočtu daně Sazbové Repatriační – kontingenční Podle osobní situace poplatníka Subjektové (respektující situaci poplatníka, in personam) Objektové (ignorující situaci poplatníka, in rem) Podle stanovení hodnoty daně vzhledem k daňovému základu Daně jednotkové Daně ad valorem (k hodnotě)

Správa daní

Správa daní probíhá podle daňového řádu!

Vztah k jiným procesním předpisům Správní řád Soudní řád správní Občanský soudní řád Trestní řád Exekuční řád

Kde se použije a kde nepoužije daňový řád? Daň z příjmů fyzických osob (z. č. 586/1992 Sb.) Ano Poplatek ze psů (z. č. 565/1990 Sb.) Odvod do vinařského fondu (z. č. 321/2004 Sb.) Ne Úhrada z vydobytých nerostů (z. č. 44/1988 Sb.) Bankovní poplatky Pokuta za přestupek

Osoba zúčastněná na správě daní Subjekty správy daní Subjekt správy daní Správce daně Osoba zúčastněná na správě daní Daňový subjekt Třetí osoba Poplatník Plátce Správce daně Funkční označení orgánu veřejné moci! Úřední osoby Osoby zúčastněné na správě daní Daňové subjekty Poplatník Plátce daně Daňový subjekt Třetí osoby Zástupce Odborný konzultant Poradce (= daňový poradce nebo advokát)

Kdo může být správcem daně Orgány Finanční správy České republiky Orgány Celní správy České republiky Obecní úřady Kdokoliv (či cokoliv) další

Finanční správa ČR Obecně o Finanční správě ČR Orgány Finanční správy ČR Generální finanční ředitelství Odvolací finanční ředitelství Finanční úřady Specializovaný finanční úřad

Finanční správa ČR Finanční správa – soustava správních orgánů pro oblast správy daní Zákon č. 456/2011 Sb., o Finanční správě České republiky Finanční správě svěřeny i další úkoly Finanční kontrola Správa odvodů za porušení rozpočtové kázně Státní dozor nad loteriemi (do 31. prosince 2016) …

Orgány Finanční správy ČR Ministerstvo financí Generální finanční ředitelství Odvolací finanční ředitelství 14× Finanční úřad Specializovaný finanční úřad Praha Brno Praha a krajská města Praha

Generální finanční ředitelství Celostátní působnost Řízení Finanční správy ČR Generální ředitel Vznik 1. ledna 2011 Podřízeno Ministerstvu financí Ústřední kontaktní orgán

Odvolací finanční ředitelství Celostátní působnost Vznik 1. ledna 2013 Podřízeno Generálnímu finančnímu ředitelství Odvolací orgán proti rozhodnutím finančních úřadů

Finanční úřady 14 krajských finančních úřadů Dále se člení na územní pracoviště dříve samostatné finanční úřady Za určitých okolností celostátní působnost Zejména vykonává správu daní Stanovuje, vybírá a vymáhá daně Vykonává finanční kontrolu …

Specializovaný finanční úřad Celostátní působnost pro vybrané subjekty PO s obratem vyšším než 2 000 000 000 Kč Banky … Zvláštní úřad pro „VIP poplatníky“ Ve světě obvyklý koncept

Celní správa ČR Obecně o Celní správě ČR Orgány Celní správy ČR Generální ředitelství cel Celní úřady Celní úřad Praha Ruzyně

Celní správa České republiky Celní správa – soustava správních orgánů a ozbrojený bezpečnostní sbor Zákon č. 17/2012 Sb., o Celní správě České republiky Hlavním úkolem celníků bývala správa cla Dnes vykonávají i další činnosti Správa daní – DPH a spotřební daně Obecný správce daně podle správního řádu (provádění správní exekuce) Správní dozor – hazardní hry, evidence tržeb, ... Přeshraniční činnosti – např. kontrola přeshraničního převozu odpadu, padělky, CITES, … …

Celníci Celník × občanský zaměstnanec Celník – fyzická osoba vykonávající službu podle služebního zákona pro bezpečnostní sbory Občanský zaměstnanec – zaměstnanec podle zákoníku práce

Orgány Celní správy ČR Ministerstvo financí Generální ředitelství cel 14× Celní úřad Celní úřad Praha Ruzyně Praha Praha a krajská města Letiště Václava Havla

Generální ředitelství cel Celostátní působnost Podřízeno Ministerstvu financí Odvolací orgán proti rozhodnutím celních úřadů Policejní orgán podle trestního řádu Expozitury GŘC nejen v Praze

Celní úřady 14 krajských celních úřadů Dále se člení na územní pracoviště Za určitých okolností celostátní působnost Správa cla Další úkoly svěřené celnímu úřadu zákonem Vybrané celní úřady mají širší věcnou působnost

Celní úřad Praha Ruzyně Působnost v celním prostoru Celního úřadu Praha Ruzyně

Základní procesní instituty Standardní procesní instituty, zásadně odpovídající jiným procesním předpisům Lhůty a počítání času Pozor! Čas se počítá jinak než v jiných předpisech. Doručování Dokumentace – prokol, spis, nahlížení do spisu Podání Průběh řízení Zahájení řízení Dokazování Předběžná otázka Rozhodnutí

Dokazování Důkazní břemeno zásadě tíží daňový subjekt Správce daně prokazuje zejména skutečnosti rozhodné pro uplatnění následku za porušení povinností při správě daní Volné hodnocení důkazů, standardní důkazní prostředky Záznamní povinnost Evidence tržeb (z. č. 112/2016 Sb.) Pomůcky a sjednání daně

Daňová mlčenlivost Mlčenlivost správce daně je širší než u jiných orgánů veřejné moci Vztahuje se i na poskytování informací jiným OVM A to i o trestných činech s výjimkou daňové a poplatkové trestné činy trestné činy jejichž oznámení nebo nepřekažení je trestným činem úplatkářství, padělání peněz, … Taxativní výčet průlomů do daňové mlčenlivosti

Poskytování informací správci daně Jednotlivé poskytování × dohoda se správcem daně Výzva Přístup k AML dokumentům Kauza „disponenti u bankovních účtů“

„Omezení mlčenlivosti advokátů“ Kauza „Omezení mlčenlivosti advokátů“

„Obtěžování svatebčanů“ Kauza „Obtěžování svatebčanů“

Podání Vymezená podání je třeba činit elektronicky Formulářová podání Formát a struktura „Elektropokuta“ Formulářová podání Kauza kontrolního hlášení (nález Ústavního soudu sp. zn. Pl. ÚS 32/15)

Řízení × postupy při správě daní Řízení = postup vedoucí k vydání rozhodnutí Postupy podle DŘ Neformalizované Vyhledávací činnost Místní šetření Formalizované Daňová kontrola Postup k odstranění pochybností Řízení podle DŘ Registrační řízení Řízení o závazném posouzení (editační povinnost) Daňové řízení

Opravné a dozorčí prostředky Odvolací řízení Opravný prostředek Nemá odkladný účinek Obnova řízení Opravný i dozorčí prostředek Přezkumné řízení Dozorčí prostředek Autoremedura po podání správní žaloby Námitka, stížnost

Daňové řízení Souhrnný pojem pro nalézací řízení a řízení při placení daní Dvě současně probíhající roviny Nalézací rovina Platební rovina Nalézací rovina t t+3 roky (max t+10 let) t+6 let (max t+20/30 let) Platební rovina

Nalézací řízení Neuplatní se překážka věci rozhodnuté! Cíl = stanovení daně Daňové tvrzení × bez daňového tvrzení Vyměření daně Daňové přiznání, hlášení, vyúčttování Platebního výměr Doměření daně Změna výše poslední známé daně Neuplatní se překážka věci rozhodnuté! Dodatečné daňové tvrzení, následné hlášení, dodatečné vyúčtování Dodatečný platební výměr Samovyměření Lhůta pro stanovení daně

Placení daní I Uplatní se i když nedošlo k nalézacímu řízení (dělená správa) Námitka Lhůta pro placení daní Evidence daní Nedoplatek × přeplatek × vratitelný přeplatek Pořadí úhrady daně Posečkání (řízení)

Placení daní II Vybírání daní Způsob placení Den platby (kolky) Den platby Vracení platby je zásadně nepřípustné (× vratitelný přeplatek) Nejasná platba

Placení daní III Zajištění daní Zajišťovací příkaz Zástavní právo Ručení Zajištění daně ručením nebo finanční zárukou Zálohy

Kauza Zajišťovací příkazy

Placení daní IV Vymáhání daní Daňová exekuce Alternativně soudní exekutor, uplatnění v insolvenčním řízení, přihláška do veřejné dražby Subsidiární použití o. s. ř. Pravomoci správce daně jako exekučního orgánu upravuje pouze DŘ Ustanovení o oprávněném podle o. s. ř. se obdobně použijí pro správce daně v roli oprávněného

Další otázky správy daní Správa daně vybírané srážkou Právní nástupnictví (daňová smrt) Následky porušení povinností při správě daní Platební delikty Pořádková pokuta Pokuta za nesplnění povinnosti nepeněžité povahy Pokuta za opožděné tvrzení daně Penále Úrok z prodlení Úrok z neoprávněného jednání správce daně Opatření při mezinárodním zdanění Převod výnosů daní Prominutí (daně, příslušenství daně, penále, úroku)

Mezinárodní spolupráce při správě daní Zákon o mezinárodní pomoci při vymáhání některých finančních pohledávek (z. č. 471/2011 Sb.) Zákon mezinárodní spolupráci při správě daní (z. č. 164/2013 Sb.) Nařízení (EU) č. 904/2010 o správní spolupráci pro oblast DPH Nařízení (EU) č. 389/2012 o správní spolupráci v oblasti spotřebních daní Mezinárodní smlouvy Štrasburská úmluva, DTT, TIEA

Instituty mezinárodní spolupráce při správě daní Výměna informací Na žádost Automatická Spontánní Doručování písemností Účast na úkonech, dílčích řízeních nebo jiných postupech Provádění souběžných daňových kontrol Vymáhání finančních pohledávek Zajištění finančních pohledávek