Práva a participace dětí a jejich naplňování v praxi Konference Etická výchova jako součást života školy, 8. 11. 2018 Mgr. Petra Hubová.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Koncepce organizace posudkové služby JUDr. Jiří Veselý, Ph.D. ředitel odboru výkonu posudkové služby MPSV.
Advertisements

PODNIKÁNÍ VY_32_INOVACE_POD_20. Obsah Základní pojmy Právní úprava Podnikání podle živnostenského zákona Obchodní společnosti Družstva Státní podnik Neziskové.
Vztah předpisů na ochranu osobních údajů a předpisů k právu na informace Odborný seminář STMOÚ 23. – 25. říjen 2011 Špindlerův mlýn.
10 let dárcovské SMS aneb jak bylo a jak je individuálnímu dárcovství u nás? 7. dubna 2014.
Spolupráce OSPOD se školami a školskými zařízeními TENTO PROJEKT JE FINANCOVÁN Z EVROPSKÉHO SOCIÁLNÍHO FONDU PROSTŘEDNICTVÍM OPERAČNÍHO PROGRAMU LIDSKÉ.
Pojem a význam práva Souhrn norem, stanovených uznaných státem k dosažení určitých společenských účelů, jejichž zachování je vynucováno státní mocí Objektivní.
N á zev S Š : SOU Uherský Brod Autor: Mgr. Věra Dudová N á zev prezentace (DUMu): Právní řád ČR a právní ochrana občanů N á zev sady: Výuka občanské nauky.
Plánování sociálních služeb a transformace aneb Systémově, společně a statečně Šárka Hlisnikovská Role obcí v transformaci sociálních služeb 25. – 26.
Projekt “Zajištění místní a typové dostupnosti sociálních služeb”. Tento projekt je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem České.
Podpora odborných partnerství v sociálních službách, existuje ano či ne?
Základy rodinného práva Dotkněte se inovací CZ.1.07/1.3.00/
NÁZEV ŠKOLY: Střední odborné učiliště a Základní škola AUTOR: Bc. Lucie Chojnová NÁZEV: VY_32_INOVACE_07_Význam a funkce rodiny TÉMA SADY: Občanská výchova.
Vzdělávací program v oboru dětské lékařství MUDr. Jana Mathonová, prim. dětského oddělení Kroměřížské nemocnice a.s.
Komise pro podmíněné propuštění (KPP) Společný projekt PMS CR, VS ČR a Českého helsinského výboru.
Název školy: ZŠ Klášterec nad Ohří, Krátká 676 Autor: Mgr. Veronika Kubincová Název materiálu: VY_32_INOVACE_18_10_ Lidská práva Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/
Mgr. Michal Oblouk.  chceme-li žít ve společnosti, musíme přijmout předem stanovená pravidla, která vymezují hranice lidského soužití  rozlišujeme 3.
Sub-projekt PF 098: Práva dítěte ve školské praxi Brno, 26. listopadu 2013 Autentická participace Petra Ali Doláková Realizátor projektu: Česko-britská.
Přednáška pro VIII. jarní semestr magisterského studia Prof. JUDr. Jaroslav Fenyk, Ph.D., DSc
Jsou venkovské školy horší než městské?
Individuálně, ale společně a jinak
Příspěvek pro seminář Zvláštní dětská zařízení na rozcestí – jak dál?
Praha, 1. – ročník mezinárodní konference k profesnímu rozvoji pedagogických pracovníků Profesní rozvoj pedagogů.
Zákon o obcích 128/2000 Sb. + znění pozdějších předpisů
Pojem přeměna obchodní společnosti
Úřad práce České republiky
Správa sociálního zabezpečení
STANDARDY KVALITY V SOCIÁLNÍCH SLUŽBÁCH „SKSS“
Podpůrná opatření prvního stupně
Sada 2 Člověk a společnost MŠ, ZŠ a PrŠ Trhové Sviny
STANDARDY KVALITY V SOCIÁLNÍCH SLUŽBÁCH „SKSS“
DĚTI VĚZNĚNÝCH RODIČŮ Zkušenosti a plány Věznice Světlá nad Sázavou
Organizační zabezpečení práva životního prostředí
Děti odsouzených rodičů z hlediska sociálně – právní ochrany dětí
Základní informace o poskytovateli
Lidská práva VY_32_INOVACE_3-50 Ročník: 7. Vzdělávací oblast:
Právo životního prostředí pojem, vývoj, prameny, postavení v systému práva, principy Ivana Průchová.
Název školy: Základní škola Pomezí, okres Svitavy
Terapeutické komunity
Příspěvek na konferenci
Společenská odpovědnost organizací Město Třebíč 21. září 2017
NÁZEV ŠKOLY: Střední odborné učiliště a Základní škola AUTOR: Bc
Směrnice OECD pro nadnárodní podniky – význam a role
PhDr.Hana Pazlarová, Ph.D
Právo sociálního zabezpečení
Základy sociální politiky - sociální reforma - sociální doktrína, Evropská sociální charta, Lisabonská strategie sociální statistika Mirka Wildmannová.
Základní škola, Hořice, Husova 11 VY_32_INOVACE 9_09
Aktuální právní úprava činnosti školy a nové úkoly zástupce ředitele
Správa sociálního zabezpečení
Role a možnosti spolupráce s orgány sociálně-právní ochrany dětí
Závaznost ÚPD pro orgány státní správy lesa
Tresty a ochranná opatření ( trestní sankce)
Role sociální práce ve vztahu k výkonu veřejného opatrovnictví Hradec Králové Workshop je pořádán v rámci projektu Systémová podpora sociální.
Podnikové dětské skupiny Kristina Zapletalová
Hledáme klíč k právům dětí
VÝUKOVÝ MATERIÁL zpracovaný v rámci projektu
Hledáme klíč k právům dětí
Sociálně právní ochrana dětí
PhDr.Hana Pazlarová, Ph.D
Domy na půl cesty ve středočeském kraji
Standardy činností sociální práce ve veřejné správě příspěvek Hradec Králové Praha Systémová podpora sociální práce v obcích reg. č. CZ /0.0/0.0/15_017/ ,
Konkrétní návrh ochránce práv dítěte
Hledání biologických kořenů Mikulov, Mgr
Obecné nařízení o ochraně osobních údajů
Mgr. Miroslav Šindler, JUDr. Iveta Němcová
PRÁVA A POVINNOSTI RODIČŮ
Mezinárodní osvojení, osvojitelnost dítěte
Život bez střeva , Praha.
Práce psychologa Úřadu s dítětem v procesu mezinárodního osvojení Brno, Mgr. Ondřej Bouša.
Martin VLASTNÍK, vedoucí oddělení politiky nerostných surovin
Pěstounská péče na přechodnou dobu (PPPD)
Transkript prezentace:

Práva a participace dětí a jejich naplňování v praxi Konference Etická výchova jako součást života školy, 8. 11. 2018 Mgr. Petra Hubová

Obsah prezentace Co je Úřad pro mezinárodněprávní ochranu dětí? Co je Úmluva o právech dítěte? Participační práva dětí, co s nimi? Spolupráce se školami

Úřad pro mezinárodněprávní ochranu dětí Česká republika Tak trochu jiný orgán SPOD (§35 ZOSPOD) Kolizní opatrovník v soudních řízeních, která se týkají zahraničí Působnost po celé ČR www.umpod.cz Zahraničí Ústřední orgán Funkce obvykle vytvořená pro účely spolupráce na základě mezinárodní smlouvy nebo předpisu EU Témata: rodičovské únosy dětí, rodičovské spory, vymáhání výživného, mezinárodní adopce, sociální šetření aj. Spojující faktor – ochrana práv dětí

Úmluva o právech dítěte

Co to je? Mezinárodní smlouva = závazná Přijata OSN v roce 1989 Předchůdce Ženevská deklarace práv dítěte z roku 1924 a Deklarace práv dítěte OSN z roku 1959 – pouze proklamace Práce trvaly oficiálně 10 let (43 států) Unikátní dokument: Pomoc společenské změně: děti jsou lidské bytosti, nositelé svébytných práv, nejen objekty Téměř univerzální přijetí (aktuálně 195 států) Pouze 1 „vyspělý“ stát, který Úmluvu neratifikoval. Uhodnete, který?

Úmluva v číslech Sjednocení definice dítěte – „lidská bytost mladší 18 let“ 4 základní principy Odstranění diskriminace Nejlepší zájem dítěte Právo na život, přežití a rozvoj Respekt k názoru dětí 54 článků – z toho 45 práv – definujících občanská, politická, ekonomická, sociální a kulturní práva dětí 3 opční protokoly: děti v ozbrojených konfliktech, prostituce a pornografie, možnost nahlásit porušení práv

Potřebuji více informací Česky http://www.pravonadetstvi.cz/tvoje-prava/umluva-o-pravech-ditete-1/prava-deti/ilustrovana-umluva-o-pravech-ditete/ http://www.lidskaprava.cz/ucitel/dokumenty-ke-stazeni Připravujeme dětský web Anglicky https://www.coe.int/en/web/children/ https://www.oco.ie/childrens-rights/education-materials/ https://www.unicef.org/crc/ https://ec.europa.eu/info/policies/justice-and-fundamental-rights/rights-child_en

Dítě a jeho názor

Článek 12 ÚPD 1. Státy, které jsou smluvní stranou Úmluvy, zabezpečují dítěti, které je schopno formulovat své vlastní názory, právo tyto názory svobodně vyjadřovat ve všech záležitostech, které se jej dotýkají, přičemž se názorům dítěte musí věnovat patřičná pozornost odpovídající jeho věku a úrovni. 2. Za tímto účelem se dítěti zejména poskytuje možnost, aby bylo vyslyšeno v každém soudním nebo správním řízení, které se jej dotýká, a to buď přímo, nebo prostřednictvím zástupce anebo příslušného orgánu, přičemž způsob slyšení musí být v souladu s procedurálními pravidly vnitrostátního zákonodárství.

Článek 12 ÚPD – překlad Článek 12 „Právo říct svůj názor a dospělí by Tě měli vyslechnout a brát Tvůj názor vážně“ To znamená, že každé dítě má právo se vyjádřit, ale pozor to neznamená, že Tě někdo může nutit, aby ses k něčemu musel/musela vyjádřit. Jde o to, že pokud se Ti nelíbí, jak s Tebou např. zacházejí v dětském domově, a máš pocit, že porušují Tvá práva, tak máš právo se ozvat a říct, že se Ti to nelíbí. „Máš právo se vyjádřit ve věcech, které se tě týkají.“

Názor dítěte vs. zájem dítěte „Chci jíst jenom lentilky.“ Zájem dítěte

Názor dítěte v soudním řízení Děti: Potřebují vědět, že někoho zajímá, co si myslí Potřebují vědět, že mají nějaký vliv na svoji situaci Potřebují vědět, že v důsledku to nejsou oni, kdo rozhoduje Právo ne povinnost Zkušenost ze zahraničí: Britský soudce Peter Jackson v případě, kdy rozhodoval jinak, než si dítě přálo, vydal rozsudek formou dopisu tomuto konkrétnímu dítěti Stinné stránky Dezinterpretace Působení rodičů – snaha zneužít názoru a fakticky přenést zodpovědnost na dítě

Zkušenost UMPOD

Dítě v agendě právníka UMPOD

Projekt - Práva a participace dítěte v agendách Úřadu pro mezinárodněprávní ochranu dětí Cíle:   posílení participačních práv dětí v agendě systémová změna v řešení případů posílení kompetencí pracovníků v přímé péči při zapojování názoru dítěte plánování, tvorba a úprava postupů tak, aby zapojení názoru dítěte bylo integrální součástí všech rozhodnutí, která se v jeho zájmu na ÚMPOD realizují  posílení interdisciplinárního přístupu a spolupráce při šíření dobré praxe Začátek: přesvědčení, že to má smysl

Výsledky zapojení dětí Ukázky dopisů Pozitivní ohlasy od dětí – „konečně nám někdo řekl, co se děje“ Děti se zajímají o průběh soudního řízení, zajímá je, co se může stát. Překážky: Personální kapacity Jazyk Nespolupráce rodičů, neúměrná zátěž na děti ze strany rodičů

Spolupráce se školami

Možnosti zapojení škol Pomoc při vyhledávání ohrožených dětí Spolupráce s orgány SPOD při vyhodnocování potřeb dítěte Spolupráce na tvorbě a realizaci individuálního plánu ochrany dítěte V účasti na případové konferenci Pomoc při zajištění pohovoru s dítětem Poskytování jedinečného pohledu na konkrétní dítě

Praktická zkušenost ÚMPOD Řada učitelů a ředitelů zaujme ve prospěch dítěte jednoznačný názor, přestože znamená konfliktní vztah s rodiči či jinými vztahovými osobami Školy umožňují provádět pohovory s dětmi na půdě školy a zajišťují tak dětem bezpečné a šetrné prostředí Při účasti na případové konferenci učitel, školní psycholog nebo školní speciální pedagog přináší cenné informace o dítěti, ale často také nejlepší obecný náhled na situaci Zprávy ze škol o spolupráci rodičů i projevech dítěte mohou v obzvlášť konfliktních případech velmi pomoci