PaedDr. Karel Tomek VÚP Praha Mgr. Anna Doubková INFRA, s.r.o. UMĚNÍ UČIT SE PaedDr. Karel Tomek VÚP Praha Mgr. Anna Doubková INFRA, s.r.o.
Když nebudete mít čas udělat to dobře, kdy budete mít příležitost to předělat? (Název manažerské příručky) Ve vzdělávání nikdy!
I. Mnohačetné inteligence - dimenze "G" Howard Gardner, 1983 teorie mnohočetné inteligence Gardner, Howard (1983; 1993) Frames of Mind: The theory of multiple intelligences
B. Typy inteligencí jazyková matematicko-logická hudební tělesně-pohybová prostorová interpersonální (sociální) inrapersonální
Množá to bdue pro mohné uietčle pekevřapní. Jak opravdu čteme? Množá to bdue pro mohné uietčle pekevřapní. 11
C. Celostní pohled ve škole 1. klíčové kompetence 2. průřezová témata 3. nevyvážená skladba školních předmětů
D. Člověk přemýšlí o světě skrze smysly, kterými je s ním propojený a přes emoce, které vnímá (nebo nevnímá, ale má je)
E. Učební styl učební styly a typy inteligencí u žáků past preferovaného učebního stylu u učitelů
F. Klíčová otázka CO? Jaká témata žákům nabízet k učení? Jaké situace navozovat pro rozvoj všech typů inteligencí? Jaké problémy předkládat, aby se uplatnily všechny typy inteligencí?
II. Trojjediný mozek - dimenze "K" A. Suzan Kovaliková, 1993
B. Podmínky, za kterých se mozek učí smysluplný obsah možnost volby spolupráce přiměřený čas obohacené prostředí nepřítomnost ohrožení okamžitá zpětná vazba dokonalé zvládnutí
energie meditace mezní situace intuice C. Čím se „živí“ mozek? energie meditace mezní situace intuice
E. Přepínání Přemýšlení a rozhodování je v kritických situacích pomalé Reflexy a podkorové systémy mozku Můžeš-li bojuj Nemůžeš-li bojovat uteč Když není jiná možnost, nedělej nic Z hlediska učení jsou všechny tři možnosti špatně.
F. Klíčová otázka KDE? Je výuka organizována tak, aby nastávalo skutečné učení? Jak naučit žáky uspořádat si co nejlépe své prostředí pro učení? Jak změnit prostředí našich škol, které jsou často učení nepřátelské?
22
III. Harmonie hemisfér - dimenze "S" A. Roger W. Sperry 1981 – Nobelova cena za neurofyziologii
B. Hledání rovnováhy levá - logická, racionální "vědecká" pravá - syntetizující, intuitivní, obrazná "umělecká"
C. Corpus callosum - spojení obou hemisfér mozková gymnastika
D. Celostní pohled 1. Chceme školu pro celý mozek? 2. Chceme školu jen pro polovinu mozku?
E. Past dominantní hemisféry u učitelů "Matika pro mě byla vždycky strašák. Nevypočítám ani trojčlenku.„ "Svět umění není pro každého. Tohle ty nikdy nepochopíš."
F. Klíčová otázka JAK? Jak cvičit mozek a hledání rovnováhy? Jak naučit žáky používat celý mozek?
IV. Víceúrovňové učení - dimenze "B" A. Benjamin Bloom, 1956, 2001 Vývojový psycholog, Universita v Chicagu, 3 oblasti - emocionální, senzomotorická a kognitivní
B. Úrovně mentálních operací 6. hodnocení 5. syntéza, tvorba 4. analýza 3. aplikace 2. porozumění 1. znalost
33
C. Dualita více úrovní Jak učit na jednotlivých hladinách? Jak se učit na jednotlivých hladinách?
D. Vzdělávací cíle - příklady využití Výstupy ve vzdělávacích programech - Spektrum, Duhový most Referenční rámec profese učitele Duhové metody – dárek pro Vás vyšlo v KAFOMETu
E. Klíčová otázka KDY? Jaká je optimální úroveň myšlenkové operace v určité učební situaci? Jakou metodu zvolit v dané chvíli?
Naučit naše žáky používat celý mozek je nelehký úkol. Zvládnout ho můžeme jedině tak, že - se jím budeme zabývat všichni, - ve všech předmětech, - ve všech ročnících a vyučovacích situacích. Je to úkol číslo jedna. Žádný důležitější úkol jako učitelé nemáme.
Děkujeme Vám za pozornost a těšíme se nashledanou na některém z našich seminářů Anna Doubková, doubkova@infracz.cz, www.infracz.cz , 777 820 424 Karel Tomek, tomek.trebic@seznam.cz, www.vuppraha.cz, 607 871 049 bonus