DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL Číslo projektu CZ.1.07/1.4.00/21.2942 Název školy Základní škola a mateřská škola, Jičín, 17. listopadu 109 Název materiálu VY_32_INOVACE_III_Cj1_13 Autor Daniela Havelková Vzdělávací obor Český jazyk a literatura Téma Větné členy - shrnutí Ročník šestý Datum tvorby Květen 2013 Anotace Výklad a opakování učiva skladby (větných členů), na konci prezentace krátké opakování, na další straně řešení. Pokud není uvedeno jinak, použitý materiál je z vlastních zdrojů autora. DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
Postup při určování větných členů Určíme podmět – kdo, co? Určíme přísudek – co dělá podmět? K podstatným jménům dáváme otázky: jaký, který, čí? - určíme přívlastky Ke slovesům, přídavným jménům a příslovcím dávám otázky pro příslovečná určení Ke slovesům a příd. Jménům dám pádové otázky – určím předmět
Pamatuj! Částice, předložky a spojky neurčujeme jako větný člen
Jedním větným členem jsou: Se + zvratné sloveso Přísudek jmenný se sponou Předložka + jméno Infinitiv + způsobová slovesa (moci, muset, mít, smět, chtít) Infinitiv + fázová slovesa (začít, začínat, přestat, přestávat) Složená příslovce (křížem krážem)
Odpověz na otázky: Jak se ptáme na podmět? Jak se ptáme na přísudek? Vyjmenuj fázová slovesa. Vyjmenuj modální slovesa. Vyjmenuj sponová slovesa. Které typy sloves vyžadují doplnění infinitivem? 27.5.2013
Řešení Jak se ptáme na podmět? Kdo, co? Jak se ptáme na přísudek? Co dělá podmět? Vyjmenuj fázová slovesa. začít, začínat, přestat, přestávat Vyjmenuj modální slovesa. moci, muset, mít, smět, chtít Vyjmenuj sponová slovesa. Být, stát se Které typy sloves vyžadují doplnění infinitivem? Fázová a modální. 27.5.2013
Seznam pramenů a literatury Krausová Zd., Teršová R.: Český jazyk 6 pro základní školy a víceletá gymnázia, Plzeň: nakladatelství Fraus , 2003. ISBN 80-7238-206-3 Havránek B., Jedlička A.: Stručná mluvnice česká, Praha : Fortuna, 2002. ISBN 80-7168-555-0 Kol.autorů: Pravidla českého pravopisu, Praha: nakl. Pansofia, 1993. ISBN 80-901 373-6-9 Materiál je určen pro bezplatné používání pro potřeby výuky a vzdělávání na všech typech škol a školských zařízení. Jakékoliv další využití podléhá autorskému zákonu.