DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
SKLADBA PŘEDMĚT.
Advertisements

Druhy přísudku Skladba věty.
Výukový materiál vytvořen v rámci projektu EU peníze školám „Spolu to dokážeme“ Registrační číslo: CZ.1.07/1.4.00/ Číslo materiálu: VY_32_INOVACE_01.
Procvičujeme větné členy 2
32_04_24 Přísudek Anotace Prezentace: Základní větný člen – přísudek, výklad s animacemi Vzdělávací oblast, vzdělávací obor Jazyk a jazyková komunikace,
Větné členy.
Základní škola a mateřská škola T.G. Masaryka Milovice, Školská 112, Milovice projekt v rámci Operačního programu VZDĚLÁVÁNÍ PRO KONKURENCESCHOPNOST.
Digitální učební materiál
1. KŠPA Kladno, s. r. o., Holandská 2531, Kladno,
EU Peníze školám Inovace ve vzdělávání na naší škole ZŠ Studánka
PODMĚT Autor: Mgr. Monika Dudová Název: VY_32_INOVACE_ICT2.5_2-25
ROZVÍJEJÍCÍ VĚTNÉ ČLENY
SLOVNÍ DRUHY Autor: Mgr. Monika Dudová
Postup při určování větných členů
Tento výukový materiál vznikl v rámci Operačního programu Vzdělávání pro konkurenceschopnost 1. KŠPA Kladno, s. r. o., Holandská 2531, Kladno,
Větné členy, základní větné členy
Grafické znázornění věty jednoduché
Spojovací výrazy Zpracovala: Mgr. Martina Kadlčková Květen 2013
Přísudek Zpracovala: Mgr
Větné členy Opakujeme.
Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je PhDr. Bohumila Fillová. ANOTACE Výklad – základní skladební dvojice, vyjádření podmětu.
Základní skladební dvojice-cvičení
SYNTAX RISKUJ Autor: Mgr. Monika Dudová
Přísudek Název materiálu: VY_32_INOVACE_CJ3r0108 Název sady:
Vzdělávací materiál v rámci projektu EU peníze školám Školní rok: 2012/2013 Ročník: Předmět: Téma: Anotace: Autor : Vzdělávací materiál je určen pro bezplatné.
Tento výukový materiál vznikl v rámci Operačního programu Vzdělávání pro konkurenceschopnost 1. KŠPA Kladno, s. r. o., Holandská 2531, Kladno,
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola Javorník, okres Jeseník REDIZO: NÁZEV:VY_32_INOVACE_321_Větné členy AUTOR: Mgr. Šárka Kubáčková ROČNÍK, DATUM:
VĚTNÉ ČLENY 6.ROČNÍK 6.ročník.
PŘÍSUDEK Autor: Mgr. Monika Dudová Název: VY_32_INOVACE_ICT2.5_2-28
Větné členy PŘÍSUDEK.
MGR. MICHAL OBLOUK PŘÍSUDEK. základní větný člen s podmětem tvoří základní skladební dvojici, mluvnicky na něm závisí vyjadřuje, co podmět dělá, co se.
Komplexní jazykový rozbor
Tento výukový materiál vznikl v rámci Operačního programu Vzdělávání pro konkurenceschopnost 1. KŠPA Kladno, s. r. o., Holandská 2531, Kladno,
Inovace bez legrace CZ.1.07/1.1.12/ Tento projekt je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem České republiky. Větné členy.
Slovesa (verba) Název materiálu: VY_32_INOVACE_CJ2r0111 Název sady:
Název SŠ:SOU Uherský Brod Autor:Mgr. Dana Zajíčková Název prezentace (DUMu)Základní větné členy: PODMĚT a PŘÍSUDEK Tematická oblast:Česky jazyk a literatura.
OB 21 – CJL VĚTNÉ ČLENY - PODMĚT A PŘÍSUDEK. PODMĚT ● Je základním větným členem ● Ptáme se na něj kdo? Co? ● Nejčastěji bývá vyjádřen podstatným jménem,
Název školy: ZŠ Bor, okres Tachov, příspěvková organizace Autor: Mgr. Ludmila Handrejchová Vytvořeno dne: Název: VY_32_INOVACE_6A_CJ9_09_SKLADBA.
Jméno autora: Mgr. Veronika Macků Škola: ZŠ a MŠ Náklo Datum vytvoření (období): duben 2013 Ročník: 6.,7. Tematická oblast: Skladba a tvarosloví pro 2.
Větný rozbor věty jednoduché krok za krokem. Na úvod Zopakujeme si postup při rozboru věty jednoduché.
Název školy: ZÁKLADNÍ ŠKOLA SADSKÁ Autor: Mgr. Eva Bartošová Název DUM: VY_32_Inovace_ podmět a přísudek Název sady: Český jazyk 7. ročník Číslo.
PODMĚT A PŘÍSUDEK  Název školy : Základní škola a Mateřská škola Kokory  Číslo projektu: CZ.1.07/14.00/  Datum:  Autor: Mgr. Miroslava.
Číslo projektu CZ.1.07/1.4.00/ Název školyZákladní škola a mateřská škola, Jičín, 17. listopadu 109 Název materiáluVY_32_INOVACE_III_Cj1_17 AutorDaniela.
Mgr. Lenka Vrzáňová Větná stavba listopadu 2011
OB – VVP- HUM – PAV - CJL – M –
Přívlastek PK P! vše, co rozvíjí podstatné jméno je přívlastek
Vy_32_INOVACE_79_Přísudek 7.třída
OZNAČENÍ MATERIÁLU: VY_32_INOVACE_274_ČJ8
Mgr. Marie Havránková TVAROSLOVÍ 7 - slovesa Mluvnice pro 2. ročník
Název školy: ZŠ Bor, okres Tachov, příspěvková organizace Autor: Mgr
ZÁKLADNÍ ŠKOLA ÚSTÍ NAD LABEM, HLAVNÍ 193,
Obchodní akademie, Střední odborná škola a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky, Hradec Králové Autor: Mgr. Leona Čápová Název materiálu:
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola Strančice, okres Praha - východ
Název školy: ZŠ Bor, okres Tachov, příspěvková organizace Autor: Mgr
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
Základní skladební dvojice Název projektu: OP VK
Název školy: ZŠ Bor, okres Tachov, příspěvková organizace Autor: Mgr
Základní škola a Mateřská škola Choustník, okres Tábor
Základní škola a Mateřská škola Choustník, okres Tábor
Slovní druhy Tato práce je šířena pod licencí CC BY-SA 3.0. Odkazy a citace jsou platné k datu vytvoření této práce. Materiál je určen pro bezplatné používání.
Číslo projektu CZ.1.07/1.4.00/ Název sady materiálů
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
PODMĚT A PŘÍSUDEK Název školy : Základní škola a Mateřská škola Kokory
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
Mgr. Lenka Vrzáňová Větná stavba října 2011
Rozvíjející větné členy
Druhy přísudku Skladba věty.
Základní větné členy – přísudek
Název školy: ZŠ Bor, okres Tachov, příspěvková organizace Autor: Mgr
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
Transkript prezentace:

DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL Číslo projektu CZ.1.07/1.4.00/21.2942 Název školy Základní škola a mateřská škola, Jičín, 17. listopadu 109 Název materiálu VY_32_INOVACE_III_Cj1_13 Autor Daniela Havelková Vzdělávací obor Český jazyk a literatura Téma Větné členy - shrnutí Ročník šestý Datum tvorby Květen 2013 Anotace Výklad a opakování učiva skladby (větných členů), na konci prezentace krátké opakování, na další straně řešení. Pokud není uvedeno jinak, použitý materiál je z vlastních zdrojů autora. DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL

Postup při určování větných členů Určíme podmět – kdo, co? Určíme přísudek – co dělá podmět? K podstatným jménům dáváme otázky: jaký, který, čí? - určíme přívlastky Ke slovesům, přídavným jménům a příslovcím dávám otázky pro příslovečná určení Ke slovesům a příd. Jménům dám pádové otázky – určím předmět

Pamatuj! Částice, předložky a spojky neurčujeme jako větný člen

Jedním větným členem jsou: Se + zvratné sloveso Přísudek jmenný se sponou Předložka + jméno Infinitiv + způsobová slovesa (moci, muset, mít, smět, chtít) Infinitiv + fázová slovesa (začít, začínat, přestat, přestávat) Složená příslovce (křížem krážem)

Odpověz na otázky: Jak se ptáme na podmět? Jak se ptáme na přísudek? Vyjmenuj fázová slovesa. Vyjmenuj modální slovesa. Vyjmenuj sponová slovesa. Které typy sloves vyžadují doplnění infinitivem? 27.5.2013

Řešení Jak se ptáme na podmět? Kdo, co? Jak se ptáme na přísudek? Co dělá podmět? Vyjmenuj fázová slovesa. začít, začínat, přestat, přestávat Vyjmenuj modální slovesa. moci, muset, mít, smět, chtít Vyjmenuj sponová slovesa. Být, stát se Které typy sloves vyžadují doplnění infinitivem? Fázová a modální. 27.5.2013

Seznam pramenů a literatury Krausová Zd., Teršová R.: Český jazyk 6 pro základní školy a víceletá gymnázia, Plzeň: nakladatelství Fraus , 2003. ISBN 80-7238-206-3 Havránek B., Jedlička A.: Stručná mluvnice česká, Praha : Fortuna, 2002. ISBN 80-7168-555-0 Kol.autorů: Pravidla českého pravopisu, Praha: nakl. Pansofia, 1993. ISBN 80-901 373-6-9 Materiál je určen pro bezplatné používání pro potřeby výuky a vzdělávání na všech typech škol a školských zařízení. Jakékoliv další využití podléhá autorskému zákonu.