Název školy Gymnázium, střední odborná škola, střední odborné učiliště a vyšší odborná škola, Hořice Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/34.0873 Název materiálu Informační systém marketingu (VY_32_INOVACE_05.02.03) Autor Mgr. Vladimír Šorma Tematická oblast Marketing a management Ročník Sedmý Datum tvorby Říjen 2012 Anotace Prezentace je určena pro výuku marketingu a managementu v hodinách Základů společenských věd - Ekonomie ve třetím ročníku, seznamuje studenty se základními termíny v oboru marketingu a managementu Metodický pokyn Šablona slouží jako digitalizovaná učebnice pro žáky třetího ročníku Základů společenských věd – Ekonomie; jednotlivé strany prezentace na sebe tematicky navazují, řeší problematiku informačního systému marketingu. Časová dotace materiálu je 15-20 minut.
Informační systém marketingu Marketingový informační systém (MIS) je systém vytvořený za účelem shromažďování, analýzy a vyhodnocování informací o trhu, které jsou nezbytné pro kvalitnější plánování, organizování, řízení a kontrolu marketingových činností. Každý podnik si vytváří svůj vlastní MIS na základě informací: a) interních = informace o výsledcích slouží k identifikaci důležitých příležitostí a problémů (z účetnictví a statické evidence, rozborů ekonomické činnosti, přehledu o tržbách atd.) základem je cyklus objednávka-dodávka-platba informace z těchto zdrojů jsou levné, snadno dostupné, ověřitelné a mají široké využití. b) externích = informace o událostech potřebné informace o vývoji tržního prostředí (ze statistických ročenek, přehledů vydávaných vládou, odborných časopisů a publikací, od výzkumných agentur apod.) podávají údaje o demografických, ekonomických, sociálních a jiných aspektech života společnosti příslušného státu.
Informační systém marketingu Informace Informace Podnikový management Marketingové prostředí Podnikový MIS Vnitřní podniková evidence podnikové útvary Marketingový výzkum Podnikový informační tok Cílový trh Konkurence Partneři Distribuce Vnější makroprostředí plánování organizování řízení kontrola Kvantitativní a kvalitativní analýza Rozhodnutí
Informační systém marketingu Marketingový výzkum Důležitou funkcí marketingového výzkumu je pomoci podnikovému marketingu předpovědět chování a jednání trhu, konkurence, prostředí a zejména zákazníků a snížit podnikatelské riziko. Marketingový výzkum není průzkum trhu, ale souhrn aktivit, které zkoumají všechny části marketingové praxe včetně trhů, výrobků, distribučních cest, cen, chování zákazníka. Marketingový výzkum se skládá z pěti základních kroků: 1. definování problému (co chci zjistit) 2. plán výzkumu (kdy, kde a jak získáme informace) 3. sběr informací (součástí je např. průzkum trhu) 4. analýza údajů 5. závěry a doporučení
Informační systém marketingu Marketingový systém na podporu rozhodování (MDSS) Je koordinovaným souborem dat, nástrojů a technik,který spolu s počítačovou softwarovou podporou poskytuje manažerům informace o vnitřním a vnějším prostředí a pomáhá jim při vytváření lepších marketingových rozhodnutí Pro podporu rozhodování se používají: statistické nástroje (analýzy regresivní, faktorová, shluková, preferencí…) b) modely (testování nových produktů, prodejní odezvy…) optimalizační postupy (teorie statistického rozhodování, teorie her…) Počítačové programy rozhodovacích modelů pomáhající při tvorbě marketingových studií, segmentaci trhů, analyzování medií a plánování prodejních aktivit: BRANDAID, CALLPLAN, DETAILER, GEOLINE, MEDIAC napodobující standardní rozhodování manažerů PROMOTER, ADCAD, COVERSTORY
Zdroje: Kotler, Philip: Marketing management, Grada Publishing, spol. s.r.o., 10. rozšířené vydání, Praha, 2001 Maruani, Laurent: Abeceda marketingu, Management Press, Praha,1995 Světlík, Jaroslav: Marketing – cesta k trhu, EKKA, Zlín, 1994 Švarcová, Jana: Ekonomie, CEED, Zlín, 2010 http://cs.wikipedia.org