Workshop na téma Standardy činností sociální práce ve veřejné správě město Lovosice, prezentující: Mgr. Veronika Schejbalová.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Ing. Stanislava Správková
Advertisements

Sociální služby SOZ.
Pracovní skupina národnostní menšiny a cizinci
Předmět úpravy Podmínky pro poskytování sociálních služeb a příspěvku na péči Podmínky pro vydávání oprávnění k poskytování soc.služeb, pro výkon veřejné.
Podpora dostupnosti a kvality sociálních služeb v Pardubickém kraji Úvodní seminář k projektu Pardubice
Kariérové poradenství
Zavedli jsme systém environmentálního řízení a auditu Zavedli jsme systém environmentálního řízení a auditu Individuální projekt „Plánování sociálních.
Úloha Kraje v sociální oblasti Kompetence a odpovědnost Plán rozvoje a financování.
Plán rozvoje sociálních služeb Milevsko Ing. Michaela Švehlová Tato akce byla financována Evropskou unií, státním rozpočtem České republiky a Jihočeským.
P ROVÁZÁNÍ SOCIÁLNÍHO PODNIKÁNÍ S TVORBOU STRATEGICKÝCH A ROZVOJOVÝCH PLÁNŮ REGIONŮ.
Sociodemografická analýza Výzkum potřeb uživatelů Prostějov.
Projekt „Rozvoj procesu plánování dostupnosti sociálních služeb v Olomouci“ 3. KOMUNITNÍ PLÁN SOCIÁLNÍCH SLUŽEB MĚSTA OLOMOUCE 2013 – 2015 Tato akce je.
Plánovaný rozvoj služeb
KONTAKT BOHUMÍN – metodika komunitního centra a soc
Ing. Šárka Horáková, statutární město Karviná
Podpora odborných partnerství v sociálních službách, existuje ano či ne?
Vytvoření a podpora Lokálního partnerství pro sociálně vyloučenou lokalitu Přichystalova 70 Sdružení Podané ruce, o.s.
SOCIÁLNÍ SLUŽBY V ČR.
Zavedli jsme systém environmentálního řízení a auditu Rozvoj sociálních služeb v Moravskoslezském kraji Vize Moravskoslezského kraje: Partnerstvím zadavatelů.
Datum: Zpracovali: Tomáš Hirt, Daniel Hůle, Ladislav Toušek Analýza potřebnosti služeb sociální prevence v Plzeňském kraji Zadavatel:
. PODPORA MEZIOBECNÍ SPOLUPRÁCE PROJEKT SVAZU MĚST A OBCÍ ZBRASLAVICE 4. PROSINCE 2014.
1. Povinnosti KÚ jsou uvedené v § 93 písm. b) a c) ZSS, KÚ zajišťují metodickou, koordinační roli vůči činnostem sociální práce na úřadech obcí s rozšířenou.
Zhodnocení naplnění 2. Komunitního plánu sociálních služeb města Olomouce v letech Zdislav Doleček Olomouc.
„Když pomáháme rodině, uzdravujeme svět“ (Virginie Satirová) Zavedení supervize pro pracovníky oddělení sociálně-právní ochrany dítěte, kontraktování.
Produkt : Vzdělávání a metodika práce poradců pro zaměstnanost Rozvojové partnerství 0002 Mikrobus.
Čujkovova 31 Ostrava – Jih tel: tel:
Minimální preventivní program školy
Sociální služby 2. ročník Studijní obor: Sociální činnost
Transformuje Kraj nebo kraj ?
Analýzy v projektu „Ohrožené děti a mládež ve Zlínském kraji“
Projekt Ohrožené děti a mládež ve Zlínském kraji
Návrh legislativních změn v oblasti náhradní rodinné péče (výstupy projektu) PhDr. Miloslav Macela Praha, 16. června 2015.
Informace o stavu přípravy střednědobého plánu rozvoje sociálních služeb v Ústeckém kraji na období 2008 – 2011 informační seminář k PLÁNOVÁNÍ ROZVOJE.
Role koordinačních skupin komunitního plánování v prorodinné politice Konference k zahájení projektu „Od analýz ke koordinaci sociálních služeb v Děčíně“
Mgr. Zuzana Jentschke - Stőcklová náměstkyně ministryně Sekce pro sociální a rodinnou politiku 10. dubna 2014.
Projekt „Podpora plánování rozvoje sociálních služeb v JMK III.“ a jeho výstupy Střednědobý plán rozvoje sociálních služeb v Jihomoravském kraji na období.
Systémová podpora procesů transformace systému péče o ohrožené děti a rodiny Klíčové aktivity realizované v Pardubickém kraji Pardubice, dne
MAS CÍNOVECKO o.p.s., organizační složka MAS CÍNOVECKO - LEADER Podpora sociální soudržnosti na území místního partnerství v programovém období
1 PRIORITY SEKCE NÁMĚSTKYNĚ MINISTRA PRO SOCIÁLNÍ A RODINNOU POLITIKU.
Střednědobý plán rozvoje sociálních služeb v Ústeckém kraji a jeho návaznost na plány komunitní plány na místní úrovni setkání k zahájení tvorby Komunitního.
Střednědobé plány krajů, sítě sociálních služeb a přechod financování sociálních služeb Mgr. Ivana Stráská.
Střednědobý plán rozvoje sociálních služeb v Ústeckém kraji na období konference Sociální služby v Ústeckém kraji Krajský úřad Ústeckého kraje.
„Zavedení systematické podpory procesu plánování sociálních služeb a péče sociálně potřebným na Středním Vsetínsku, Velkokarlovicku a Hornolidečsku“ Operační.
Projekt: „Aktualizace Střednědobého plánu rozvoje sociálních služeb na území ORP Veselí nad Moravou “ Bc. Gabriela Fellingerová 1. Veřejné setkání 1. října.
Komunitní plánování ORP Roudnice nad Labem – spolu a inovativně.
Sociální práce v roce 2012 Bc. Ivana Vedralová. Od Úřad práce ČR převezme:  Činnosti, které přímo souvisejí s řízením, rozhodováním a výplatou.
Projekt Sociální služby v Ústeckém kraji
Systémový rozvoj a podpora nástrojů sociálně-právní ochrany dětí
Projekt na podporu neformální péče v ORP Hodonín
Střední škola pedagogická, hotelnictví a služeb
Analýza potřebnosti rozvoje sociálních služeb v Brně pro další osoby ohrožené sociálním vyloučením Dílčí odborná studie pro tvorbu 5. Komunitního plánu.
Podpora odborného partnerství – Sociální bydlení v Plzeňském kraji
Minimální standard sociální práce orgánu pomoci v hmotné nouzi
Místní Akční Plán rozvoje vzdělávání
Kvalita-Inkluze-Poradenství-Rozvoj (KIPR)
PhDr. Radek Suda, odbor sociálních služeb a sociální práce, MPSV
ÚVODNÍ SETKÁNÍ SE STAROSTY
Nastavení spolupráce mezi obecním úřadem a pobočkou ÚP
KA 1 Podpora a rozvoj služeb v oblasti SPOD
OSPOD NOVÝ BOR A SOCIÁLNÍCH SLUŽEB Mgr. Balážová Dana OSPOD Nový Bor
Sociální šetření a legislativa
Strategie komunitně vedeného místního rozvoje MAS Podřipsko
PODPORA SOCIÁLNĚ-PRÁVNÍ OCHRANY DĚTÍ NA KRAJSKÉM ÚŘADĚ JIHOMORAVSKÉHO KRAJE II Metodické setkání na téma „Standardy kvality sociálně-právní ochrany na.
Workshop projektu systémová podpora sociální práce v obcích na téma:
Ing. Stanislava Správková
3. Krizová pomoc Sociální rehabilitace
Workshop projektu systémová podpora sociální práce v obcích na téma
Náhradní rodinná péče v Moravskoslezském kraji
Odbor sociálních věcí KUPK leden 2019
Zkušenosti koordinátora podpory seniorů, ORP Roudnice nad Labem
Transkript prezentace:

workshop na téma Standardy činností sociální práce ve veřejné správě město Lovosice, prezentující: Mgr. Veronika Schejbalová

Personální zabezpečení OSVZ (celkem 15 zaměstnanců) Modře jsou vyznačeni sociální pracovníci v rámci výkonu činností sociální práce přenesené působnosti vedoucí OSVZ sociální pracovnice pečovatelské služby Terénní sociální pracovník 2X Sociální pracovník (koordinátor sociální podpory - případový pracovník) veřejný opatrovník Sociální pracovník (sociální kurátor pro dospělé) sociální pracovníci OSPOD, náhradní rodinné a pěstounské péče (8X) koordinátor komunitního plánování

Činnosti sociální práce sociálních pracovníků Činnosti sociální práce sociálních pracovníků je taxativně vyjmenována § 109 zákona o sociálních službách. V praxi to znamená, že sociální pracovníci v rámci činností sociální práce provádí mapování potřeb občanů, které musí být zajišťovány v rámci územně vymezené lokality, tj. zejména obecním úřadem, a to formou sociální práce a aktivity v rámci péče o občany.

analytická, metodická a koncepční činnost sociálního pracovníka zjišťování potřeb obyvatel obce v rámci přenesené působnosti – sociální pracovník zabezpečení sociální agendy včetně řešení sociálně právních problémů v zařízeních poskytujících služby sociální péče sociálním pracovníkem

Analytická, metodická a koncepční činnost sociálního pracovníka Analýza výskytu nežádoucích sociálních jevů v území ORP v rámci přenesené působnosti: Depistáž (aktivní – depistáž se provádí formou místního šetření, na základě upozornění nebo jiného způsobu zjištění problémové situace, pasivní – roznos letáků po městě i v ORP Lovosice, vhazování do schránek, vývěsní místa, webové stránky obecních úřadů, místní obchůdky) Spolupráce se sociálním pracovníkem sociálních služeb, sociálními pracovníky ÚP (návštěvy SP OSVZ ve službách rozhovory s odborníky, porady se SP ÚP a SP ze služeb), je realizováno také formou dotazníkových šetření (úkolem je identifikovat potřeby občanů a tím citlivě ovlivňovat vývoj sociálních služeb a služeb souvisejících v našem městě, cílem je udržet potřebné stávající sociální služby a služby související a na podkladě identifikace potřeb občanů podpořit vznik služeb nových) Spolupráce se starosty ORP Lovosice (dotazníky vyplňované se starosty na základě osobního rozhovoru o výskytu sociálních jevů v ORP Lovosice) V rámci samostatné působnosti je zpracovávána a využívána pro účely analýzy výskytu nežádoucích sociálních jevů v území ORP : Sociodemografická analýza (sociodemografická analýza města Lovosice je jedním z podkladů pro tvorbu komunitního plánu péče, přináší informace o demografickém vývoji v regionu, prognózu vývoje do dalších let a informace o cílových skupinách komunitního plánování i zhodnocení předchozího komunitního plánu péče) Komunitní plánování manažeři (SP OSVZ) jednotlivých koordinačních skupin (zaměřených na různé cílové skupiny) zjišťují problematiku sociálních jevů na základě diskuzí s poskytovateli sociálních služeb a s odborníky služeb souvisejících

Analýza četnosti jednotlivých cílových skupin – na základě využití Standardizovaného záznamu sociálního pracovníka (JIS ) Statistiky dle JIS (SZSP) (tabulky s počty klientů jednotlivých cílových skupin) Statistiky pro MPSV v rámci projektů (tabulky s počty klientů a intervencí s popisem problémové situace klienta) Statistiky od sociálních služeb (GDPR) (v rámci poskytování dotace od města získáváme informace o počtu klientů z jednotlivých cílových skupin) Společná setkávání sociálních pracovníků z různých organizací (neformální porady, při kterých si předáváme informace o jednotlivých cílových skupinách)

Analýza – přehled kapacit poskytovatelů sociálních služeb v území ORP Mapa sociálních služeb (podrobnější kontakty na poskytovatele sociálních služeb – pravidelná aktualizace) Webová aplikace (informační systém, aplikace v tabletu – SP mají k dispozici mobilní telefony a tablety s připojením na Wi-Fi) Využití komunitního plánování –v rámci samostatné působnosti – pro doplnění výše uvedené analýzy Dotazníková šetření v rámci tvorby KPP (dotazníky jsou určeny jak pro poskytovatele sociálních služeb, tak pro klienty) Revize KPP

Analýza vyplácení pojistných i nepojistných sociálních dávek apod Analýza vyplácení pojistných i nepojistných sociálních dávek apod. pro potřeby sociálního pracovníka Spolupráce s ÚP, OSSZ (možnost si vyžádat statistické údaje např. kolik ÚP vyplatil MOP za měsíc, dtto i ČSSZ - pozor – zde nutný souhlas klienta – pravidla GDPR) Posouzení životní situace (základní pravidlo pro kvalitní sociální práci)

Sdílení informací, setkávání sociálních pracovníků Porady OSVZ (minimálně jednou do měsíce) Případové porady (dle potřeby) Společné sdílení „dobré praxe“ (projednávání konkrétních případů, sdílení dobré praxe s kolegy na supervizích) Společné workshopy (v rámci projektu 2 workshopy ve spolupráci s FSE UJEP)

Metodická a koncepční činnost Standardy kvality (v rámci projektu sepsány standardy sociální práce z důvodu vymezení role sociálního pracovníka v rámci organizační struktury úřadu a nastavení podmínek pro výkon sociální práce)

Metodické a koncepční vedení výkonu sociální práce krajským úřadem Pravidelné porady (minimálně 3x do roka) Mimořádné porady (dle potřeby) Kazuistické semináře (pro sociální pracovníky (sociální kurátory) 4x do roka) (porady na kraji pro SP)

Koordinace případů, případové konference Sociální pracovník (koordinátor sociální podpory, případový pracovník) (pravidelná setkávání s odborníky zapojenými do řešení nepříznivé sociální situace klienta, projektový pracovník koordinuje aktéry a pořádá případové porady, dle naléhavosti klientovi nepříznivé sociální situace = multidisciplinární spolupráce)

Aktivní účast na hlavních koordinačních skupinách Přenos informací získaných při výkonu činností sociální práce v přenesené působnosti Příklad možného rozsahu spolupráce sociálního pracovníka s koordinátorem komunitního plánování: Aktivní účast v koordinačních skupinách komunitního plánování (koordinátor komunitního plánování se účastní setkávání jednotlivých koordinačních skupin, kde jsou členové složeni z poskytovatelů sociálních služeb a služeb souvisejících) Aktivní účast na hlavních koordinačních skupinách (koordinátor komunitního plánování vede hlavní koordinační skupiny, kde jsou manažeři jednotlivých koordinačních skupin) Praxe města Lovosice osobou koordinátora komunitního plánování je vedoucí odboru (sociálních věcí a zdravotnictví, komunitní plánování, tajemnice komise sociálně právní, sociálních věcí (národnostní menšiny), čímž je garantován přenos informací z oblasti výkonu sociální práce. Je nutné zdůraznit, že se jedná o praxi města Lovosice.

Zjišťování potřeb obyvatel obce a kraje a spolupráce v rámci přenesené působnosti (analytická metodická a koncepční činnost) Standard ,,Zjišťování potřeb obyvatel obce a kraje“ částečně vychází ze standardu ,,Analytická metodická a koncepční činnost“. V rámci přenesené působnosti jsou myšleni obyvatelé na území obecního úřadu / městského úřadu / obcí s rozšířenou působností.

Spolupráce sociálního pracovníka se sociálním pracovníkem sociálních služeb – ověření dostupnosti pro klienty, předávání informací Spolupráce sociálního pracovníka se sociálními pracovníky sociálních služeb se realizuje osobní návštěvou sociálního pracovníka v sociální službě nebo elektronicky či telefonem. Získané informace jsou v Lovosicích využívány také pro komunitní plánování.

Plánování sociálních služeb v rámci samostatné působnosti s využitím informací získaných při výkonu činností sociální práce v rámci přenesené působnosti Příklad praxe MÚ Lovosice osobou koordinátora komunitního plánování je vedoucí odboru (sociálních věcí a zdravotnictví, komunitní plánování, tajemnice komise sociálně právní, sociálních věcí (národnostní menšiny), čímž je garantován přenos informací z oblasti výkonu činností sociální práce.* SWOT analýza tzn. zjišťování silných a slabých stránek, dále příležitostí a rizik v sociální oblasti; následné stanovení cílů a opatření pro konkrétní sociální služby Pravidelná setkávání koordinačních skupin - sociální pracovníci jsou manažery jednotlivých skupin : Oblast sociální pomoci a péče o seniory a zdravotně postižené, Oblast sociální pomoci a péče o osoby ohrožené sociálním vyloučením, Oblast sociální pomoci a péče o rodinu, děti a mládež *Komunitní plánování (metoda, kterou lze na úrovni obcí plánovat sociální služby tak, aby odpovídaly místním specifikům i potřebám jednotlivých občanů).

Možnost využití sociologických výzkumů pro samostatnou působnost Sociodemografická analýza města Lovosice je jedním z podkladů pro tvorbu komunitního plánu péče, přináší informace o demografickém vývoji v regionu, prognózu vývoje do dalších let a informace o cílových skupinách komunitního plánování i zhodnocení předchozího komunitního plánu péče. UJEP v rámci závěrečných prací (spolupráce s FSE, prezentace na workshopu ,,sociální práce, vzdělávání, kompetence, praxe“). Spolupráce se sociologickým ústavem (výzkum v rámci projektu „Tržní selhání v kontextu sociálního bydlení jako služby obecného hospodářského zájmu“, cílem projektu bylo vytvoření metodiky pro identifikaci tržního selhání v oblasti bydlení sloužící jako podklad pro přípravu a aplikaci nástrojů sociálního bydlení v ČR)

Zabezpečení sociální agendy včetně řešení sociálně právních problémů v zařízeních poskytujících služby sociální péče Spisová dokumentace klienta (slouží jako pomůcka při řešení situace klienta) Síťování – přehled sociálních služeb, institucí, organizací pro potřeby sociálních pracovníků S ociální pracovník Sociální kurátor Meto dik KÚ Psychiatrická léčebna * Městská nemocnice Litoměřice Rodina, příbuzní Azylový dům Naděje, o. s. Ltm Azylový dům pro muže Litoměřice K - Centrum Litoměřice White Light I.,o.s. Ústí nad Labem Terapeutická komunita Sananim, o. s. Ústí nad Lab em Zařízení zajišťující detoxikaci matky s dětmi, Ltm noclehárna Nízkoprahové denní centrum ženy a matky s dětmi, Lovosice Městská ubytovna Majetkosprávní odbor Komerční ubytovny Neziskové organizace

Děkuji za pozornost.