Publicistický styl Reportáž
Znaky reportáže - otázky 1. K jakému funkčnímu stylu patří reportáž? 2. Jaký slohový postup převládá? 3. V jakém čase je reportáž psána, čeho se tím dociluje? 4. Jaké je postavení autora reportáže v textu? 5. Co má společného s publicistickým stylem (obsahová stránka)? 6. Co má společného s uměleckým stylem (jazyková stránka, slovní zásoba)?
Odpověď č.1 Reportáž řadíme k publicistickému stylu, stojí na pomezí mezi publicistikou a uměleckým stylem
Odpověď č.2 Základním slohovým postupem je postup popisný Jedná se o popis: a. statický, b. dynamický Popisujeme: a. prostředí, b. osoby, c. zvukovou kulisu Důležité je zaměření na detail
Odpověď č.3 Reportáž je převážně psána v přítomném čase Zvyšuje se věrohodnost a autentičnost reportáže Příjemce získává pocit přímé účasti
Odpověď č.4 Autor užívá hojně 1.osobu, zdůrazňuje tím svou přímou účast Reportáž by měla vždy vznikat na základě přímého pozorování
Odpověď č.5 Reportáž má mj. za úkol poskytnout konkrétní údaje a informace z konkrétního prostředí Uvádí se místo, doba, popř. přítomné osoby (často též jejich jména)
Odpověď č.6 Text budí dojem mluveného projevu Užívá se přímá řeč v podobě řízeného dialogu Autor užívá řečnické otázky Typická jsou obrazná – nepřímá pojmenování (metafory) apod.