Prezentace se nahrává, počkejte prosím

Prezentace se nahrává, počkejte prosím

Publicistické útvary ČÍSLO DUM VY_32_INOVACE_CJL_3,4_70 Číslo projektu: CZ.1.07./1.5.00/34.0938 Název projektu: Zlepšení podmínek pro vzdělávání na SUŠ,

Podobné prezentace


Prezentace na téma: "Publicistické útvary ČÍSLO DUM VY_32_INOVACE_CJL_3,4_70 Číslo projektu: CZ.1.07./1.5.00/34.0938 Název projektu: Zlepšení podmínek pro vzdělávání na SUŠ,"— Transkript prezentace:

1 Publicistické útvary ČÍSLO DUM VY_32_INOVACE_CJL_3,4_70 Číslo projektu: CZ.1.07./1.5.00/34.0938 Název projektu: Zlepšení podmínek pro vzdělávání na SUŠ, Ostrava

2 Osnova: 1.Úvod 2.Vybrané publicistické útvary 3.Otázky 4.Úkol 5.Závěr

3 Stěžejní postavení má v publicistickém stylu zpravodajství zpráva = malý rozsah, nejdůležitější informace, objektivita, pravdivost článek = všechny delší příspěvky, které se věnují zvláště závažným událostem

4 komentář = vyjadřuje názor na věc, zaujímá stanovisko - je subjektivní úvodník = článek, který se zabývá důležitou aktuální otázkou a zpravidla tlumočí kolektivní oficiální stanovisko redakce, popř. vydavatele, bývá otištěn na předním místě (ovlivňuje mínění)

5 fejeton = zpracovává drobné zajímavé téma lehčím, zábavným tónem stojí na pomezí publicistického a uměleckého stylu otázky denního života

6 causerie /kózrí/ = vtipná, vytříbená úvaha o nějakém problému lehkost a nenucený tón připomíná duchaplnou rozmluvu kurzíva = novinářská, obvykle aktualizující nebo zábavná stať tištěná kurzívou

7 sloupek = vtipná časová úvaha napsaná vytříbeným stylem, zalomená do jednoho sloupce, sázená kurzívou umístěna na první straně listu interview = rozhovor novináře (redaktora) a vybrané osobnosti

8 reportáž = „přímý přenos“ z prostředí, z něhož je námět čerpán = živé vylíčení skutečné události na základě autorova očitého svědectví (slovem, obrazem) novinářská fotografická filmová rozhlasová, televizní aj.

9 Důležitou součástí médií jsou: inzerce a reklama

10 Otázky: 1.Které publicistické útvary využívají úvahový slohový postup? 2.Které publicistické útvary považujeme pro tento styl za stěžejní? 3.Jaký je rozdíl mezi zprávou a článkem? 4.Které publicistické útvary stojí na pomezí publicistického a uměleckého stylu?

11 Úkol: Napište sloupek na aktuální téma týkající se vašeho oboru.

12 Použitá literatura: MARTINKOVÁ, V. Český jazyk 3. Praha: TRIZONIA, 1993. kresba: vlastní

13 Děkuji za pozornost


Stáhnout ppt "Publicistické útvary ČÍSLO DUM VY_32_INOVACE_CJL_3,4_70 Číslo projektu: CZ.1.07./1.5.00/34.0938 Název projektu: Zlepšení podmínek pro vzdělávání na SUŠ,"

Podobné prezentace


Reklamy Google