ZÁKLADNÍ ŠKOLA, JIČÍN, HUSOVA 170 Název školy ZÁKLADNÍ ŠKOLA, JIČÍN, HUSOVA 170 Číslo projektu CZ.1.07/1.4.00/21.2862 Číslo a název klíčové aktivity 3.2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT Název DUM: VY_32_INOVACE_VII_1_15: Test - Mezopotámie Šablona číslo: VII Sada číslo: 1 Pořadové číslo DUM: 15 Autor: Mgr. Martin Beneš
Anotace: opakovací test učiva o starověké Mezopotámii Očekávaný výstup: žáci si formou testu zopakují a upevní vědomosti a znalosti o historii starověké Mezopotámie Druh učebního materiálu: prezentace Typická věková skupina: 11 – 12 let Klíčová slova: Mezopotámie, Sumerové, klínové písmo, Asyřané, Babylón, Epos o Gilgamešovi, Chetité, B. Hrozný Pomůcky a materiál: interaktivní tabule, písemná forma testu Potřebný čas pro výuku DUM: 25 – 30 minut Metodické zhodnocení a popis práce s digitálním učebním materiálem: Učitel žákům prezentuje test na interaktivní tabuli a žáci potom test samostatně vypracují. Pro kontrolu potom mohou test vypracovat společně na interaktivní tabuli.
TEST - MEZOPOTÁMIE POZOR – pokud nebude uvedeno jinak, podtrhni nebo zakroužkuj správnou odpověď! 1)Přelož do češtiny slovo MEZOPOTÁMIE: Meziměstí Meziříčí Poříčí
2)Mezi kterými řekami Mezopotámie ležela: Vltava a Labe Nil a Eufrat Eufrat a Tigris 3)Který první národ žil na území Mezopotámie? Egypťané Peršané Sumerové
4)Podtrhni alespoň 2 sumerská města: Ur, Řím, Uruk, Lagaš, Akkad, Eridu, Babylón 5)Čím se proslavil sumerský král Chammurabi? zavedl nové náboženství sestavil první zákoník nechal postavit zikkurat 6)Jakým písmem psali Sumerové? klínkovým hvězdičkovým klínovým
7)Zatrhni alespoň 2 sumerské vynálezy: vůz, železo, hedvábí, hrnčířský kruh, kompas, střelný prach, hák s nálevkou, kolo, peníze 8)Kterou zbraň vynalezli Asyřané? prak meč oštěp
9)Doplň text: Nejkrásnějším a nej…………… městem Mezopotámie byl ……………………. Král Nabukadnesar II. nechal město obehnat dvojitými …………………… s 250 věžemi. Do města se vstupovalo ……………….. bránou a cestou Procesí, která byla zdobena barevnými ……………….. cihlami. Uvnitř města stál sedmipo- schoďový ……………….. zasvěcený bohu ………………. a královské paláce se slavnými visutými ……………… královny Semiramis. Pyšné město bylo nakonec dobyto krutými ………………….
10)Jak se jmenuje nejstarší literární skladba? Opera o Mardukovi Epos o Sargonovi Epos o Gilgamešovi 11)Zatrhni, čím vynikali Chetité: výroba železa, vynález meče, chov koní, práva žen, stavba zikkuratů, těžba soli, diplomacie 12)B. Hrozný vyluštil: sumerské písmo perské písmo chetitské písmo
13)Nositeli vzdělanosti byli v Mezopotámii: panovníci kněží otroci 14)Hlavními motivy babylónských reliéfů byli: ptáci s lidskými hlavami okřídlení býci s lidskými hlavami posvátní býci
15)Nakresli zikkurat a napiš k čemu sloužil:
Zdroje: http: //office.microsoft.com MANDELOVÁ, Helena; KUNSTOVÁ, Eliška; PAŘÍZKOVÁ, Ilona. Dějiny pravěku a starověku. Liberec: Dialog, 2001, ISBN 80-86218-57-0