Prezentace se nahrává, počkejte prosím

Prezentace se nahrává, počkejte prosím

ZÁKLADNÍ ŠKOLA, JIČÍN, HUSOVA 170 Číslo projektu

Podobné prezentace


Prezentace na téma: "ZÁKLADNÍ ŠKOLA, JIČÍN, HUSOVA 170 Číslo projektu"— Transkript prezentace:

1 ZÁKLADNÍ ŠKOLA, JIČÍN, HUSOVA 170 Číslo projektu
Název školy ZÁKLADNÍ ŠKOLA, JIČÍN, HUSOVA 170 Číslo projektu CZ.1.07/1.4.00/ Číslo a název klíčové aktivity 3.2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT Název DUM: VY_32_INOVACE_VII_1_05: Vývoj člověka Šablona číslo: VII Sada číslo: Pořadové číslo DUM: 05 Autor: Mgr. Martin Beneš

2 Anotace: seznámení s vývojovou řadou člověka a s typickými znaky a způsobem života jednotlivých vývojových stupňů Očekávaný výstup: žáci znají a rozpoznají jednotlivé vývojové stupně člověka Druh učebního materiálu: prezentace Typická věková skupina: 11 – 12 let Klíčová slova: Australophitecus, Homo habilis, Homo erectus, Homo neanderthalensis, Homo sapiens sapiens Pomůcky a materiál: interaktivní tabule Potřebný čas pro výuku DUM: 40 minut Metodické zhodnocení a popis práce s digitálním učebním materiálem: Po předcházející samostatné skupinové práci si žáci pomocí prezentace udělají ucelený obraz o jednotlivých vývojových stupních člověka. Potom vypracují opakovací úkoly na interaktivní tabuli.

3 Vývoj člověka Víte, že … člověk a opice mají společné prapředky
před 7 mil. let dochází k oddělení vývoje opic a před- chůdce člověka = HOMINIZACE kolébkou lidského rodu je Afrika i na našem území se došlo k významným archeologickým nálezům – Dolní Věstonice, Pavlov stále dochází k novým a překvapivým objevům, které upřesňují naše představy o našich předcích

4 Australopithecus Kdy : 2-4 mil. let př.n.l. Kde : východ a jih Afriky
Typické znaky : vzhled jako opice, malá mozkovna, velká čelist, nízké čelo, delší prsty, váha 30 kg/ výška 120 cm Způsob obživy : sběr plodů, lov drobných živočichů Způsob života : v tlupách ve stepích nebo lesostepích Zajímavosti : použití nástrojů při lovu slavné nálezy: Ardi (4,4 mil. let) Lucy (3,2 mil. let)

5 Homo habilis (člověk schopný)
Kdy : 2,7 – 1,5 mil. let př.n.l. Kde : východ Afriky (Tanzánie) Typické znaky : větší mozkovna, ploché čelo, výrazné nadočnicové oblouky, palec ruky v opozici, váha 40 kg/ výška 130 cm Způsob obživy : sběr plodů, lov ryb, zbytky zvířat Způsob života : v tlupách ve stepích, první nástroje (pazourek), malé přístřešky Zajímavosti : používali primitivní způsob komunikace 99 % života obstarávali potravu

6 Homo erectus (člověk vzpřímený)
Kdy : 1,6 – 0,5 mil. let př.n.l. Kde : Afrika, Asie, Evropa, Indonésie Typické znaky : velké lícní kosti, ploché čelo, široký nos, velká čelist, váha kg/ výška cm Způsob obživy : lov zvěře, sběr plodů, úprava jídla, kanibalismus Způsob života : žil ve skupinách, znal oheň, použití pěstního klínu, trpěl nemocemi (TBC), dožíval se let Zajímavosti : Indonésie – hobité, žil i u nás (Praha, Brno)

7 Homo neanderthalensis (člověk neandertálský)
Kdy : 300 tis. – 40 tis. let př.n.l. Kde : Evropa, Asie Typické znaky : mohutná svalnatá postava, dlouhé končetiny, dlouhá zploštělá mozkovna, váha kg/ výška 160 cm Způsob obživy : lov velkých zvířat, sběr plodů, kaniba- lismus, úprava jídla ohněm Způsob života : žil v tlupách v jeskyních, používal pěst- ní klíny a pazourek, první pohřby, náboženské představy Zajímavosti : žil společně s člověkem dnešního typu, později vyhynul, naleziště u nás – jeskyně Šipka, Kůlna u Sloupu

8 Homo sapiens sapiens (člověk dnešního typu)
Kdy : 40 tis. let – dnešek Kde : Evropa, přišel z Afriky a z Asie Typické znaky : atletická postava, velká mozkovna, vyklenuté čelo, vypnutá brada, výška cm Způsob obživy : lov zvěře, sběr plodů, úprava jídla ohněm Způsob života : žil ve volné přírodě, stavba primitiv- ních příbytků, výroba oděvů a zbraní, rozvoj řeči, nástěnné malby, rozdělání ohně Zajímavosti : díky inteligenci žije dodnes, u nás znám jako cromagnonec – Dolní Věstonice, Pavlov

9 Co jsme si zapamatovali?
1) Seřaď správně vývojovou řadu člověka: (označ čísly od 1 do 5) HOMO ERECTUS – HOMO S. NEANDERTHALENSIS - HOMO HABILIS-HOMO S. SAPIENS-AUSTRALOPITH. KONTROLA: Homo s. sapiens Australophithecus Homo habilis Homo erectus Homo s. neanderth.

10 Co jsme si zapamatovali?
2) Spoj pojmy, které k sobě patří: člověk zručný tvůrce evoluč. teorie hominizace Australophithecus Afrika Homo habilis Ch.Darwin primitivní nástroj hobité Homo erectus člověk vzpřímený kolébka lidstva pěstní klín ostrov Flores Lucy zdokonalování člověka

11 Zdroje: http: //office.microsoft.com
MANDELOVÁ, Helena; KUNSTOVÁ, Eliška; PAŘÍZKOVÁ, Ilona. Dějiny pravěku a starověku. Liberec: Dialog, 2001, ISBN


Stáhnout ppt "ZÁKLADNÍ ŠKOLA, JIČÍN, HUSOVA 170 Číslo projektu"

Podobné prezentace


Reklamy Google