Prezentace se nahrává, počkejte prosím

Prezentace se nahrává, počkejte prosím

ZÁKLADNÍ ŠKOLA, JIČÍN, HUSOVA 170 Číslo projektu

Podobné prezentace


Prezentace na téma: "ZÁKLADNÍ ŠKOLA, JIČÍN, HUSOVA 170 Číslo projektu"— Transkript prezentace:

1 ZÁKLADNÍ ŠKOLA, JIČÍN, HUSOVA 170 Číslo projektu
Název školy ZÁKLADNÍ ŠKOLA, JIČÍN, HUSOVA 170 Číslo projektu CZ.1.07/1.4.00/ Číslo a název klíčové aktivity 3.2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT Název DUM: VY_32_INOVACE_VII_1_07: Neolitická revoluce Šablona číslo: VII Sada číslo: Pořadové číslo DUM: 07 Autor: Mgr. Martin Beneš

2 Anotace: seznámení s životem lidí v mladší době kamenné a se změnami, které ovlivnili jejich život
Očekávaný výstup: žáci chápou podstatu neolitické revoluce a umí vysvětlit pojem přirozená dělba práce Druh učebního materiálu: prezentace Typická věková skupina: 11 – 12 let Klíčová slova: neolit, domestikace, přirozená dělba práce, zemědělec, keramika, kostrové a žárové pohřby Pomůcky a materiál: interaktivní tabule Potřebný čas pro výuku DUM: 30 – 35 minut Metodické zhodnocení a popis práce s digitálním učebním materiálem: Žáci se metodou prezentace doplněné výkladem učitele seznámí se životem lidí v neolitu a s hlavními neolitickými změnami. Na závěr žáci společně vypracují na tabuli opakovací úkol.

3 Neolitická revoluce

4 NEOLIT = mladší doba kamenná
KDY – 9. – 5.tis.př.n.l. KDE – oblast tzv. úrodného půlměsíce (Irán, Irák, Palestina, Turecko) - od r př.n.l. ve střední Evropě PROČ – prudké oteplení + nedostatek zvířat CO – změna: člověk lovec se stává člověkem pastevcem a zemědělcem = NEOLITICKÁ REVOLUCE

5 HLAVNÍ NEOLITICKÉ ZMĚNY
usazení zemědělců na jednom místě (nížiny v povodí velkých řek) budování stálých sídel = stavba „dlouhých domů“ domestikace = zdomácnění divoce žijících zvířat úprava potravy vařením přirozená dělba práce

6 PŘIROZENÁ DĚLBA PRÁCE = rozdělení práce mezi muže a ženy MUŽI ŽENY
práce na poli lov zvěře stavba domu obrana majetku výroba zbraní výroba nástrojů péče o děti péče o dům sběr plodin příprava potravy práce na poli zhotovování oděvů výroba nádob

7 NEOLITICKÉ VYNÁLEZY pěstování plodin
chov dobytka (kozy, ovce, prasata) tkaní látek a šití oděvů stavba obydlí – osady opracování kamene výroba hliněných nádob (keramika)

8 NÁBOŽENSKÉ ZVYKY A OBŘADY
existence náboženských představ a rituálů stavba svatyní úcta k zemřelým – různé způsoby pohřbívání: pohřby: - KOSTROVÉ = v natažené poloze nebo skrčenci - ŽÁROVÉ = popelnice s milodary

9 CO JSME SI ZAPAMATOVALI
Spoj čarou pojmy: POPELNICE ZDOMÁCNĚNÍ ZVÍŘAT POSVÁTNÉ MÍSTO ZP. POHŘBÍVÁNÍ DOMESTIKACE ROZDĚLENÍ PRÁCE ML. DOBA KAMENNÁ SVATYNĚ DĚLBA PRÁCE HLINĚNÉ NÁDOBY KERAMIKA NEOLIT .

10 Zdroje: http: //office.microsoft.com
MANDELOVÁ, Helena; KUNSTOVÁ, Eliška; PAŘÍZKOVÁ, Ilona. Dějiny pravěku a starověku. Liberec: Dialog, 2001, ISBN


Stáhnout ppt "ZÁKLADNÍ ŠKOLA, JIČÍN, HUSOVA 170 Číslo projektu"

Podobné prezentace


Reklamy Google