Prezentace se nahrává, počkejte prosím

Prezentace se nahrává, počkejte prosím

ZÁKLADNÍ ŠKOLA, JIČÍN, HUSOVA 170 Číslo projektu

Podobné prezentace


Prezentace na téma: "ZÁKLADNÍ ŠKOLA, JIČÍN, HUSOVA 170 Číslo projektu"— Transkript prezentace:

1 ZÁKLADNÍ ŠKOLA, JIČÍN, HUSOVA 170 Číslo projektu
Název školy ZÁKLADNÍ ŠKOLA, JIČÍN, HUSOVA 170 Číslo projektu CZ.1.07/1.4.00/ Číslo a název klíčové aktivity 3.2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT Název DUM: VY_32_INOVACE_VIII_2_08: Vztažné zájmeno JENŽ Šablona číslo: VIII Sada číslo: Pořadové číslo DUM: 08 Autor: Mgr. Martin Beneš

2 Anotace: seznámení s funkcí a skloňováním zájmena jenž
Očekávaný výstup: žáci chápou funkci zájmena jenž v souvětí a dokáží ho ve správném tvaru použít Druh učebního materiálu: prezentace Typická věková skupina: 12 – 13 let Klíčová slova: zájmeno tázací, zájmeno vztažné Pomůcky a materiál: interaktivní tabule Potřebný čas pro výuku DUM: 30 – 35 minut Metodické zhodnocení a popis práce s digitálním učebním materiálem: Žáci si nejprve uvědomí rozdílné užití tázacích a vztažných zájmen, pak se formou prezentace seznámí se skloňováním zájmena jenž. Na závěr žáci vypracují opakovací cvičení.

3 VZTAŽNÉ ZÁJMENO JENŽ

4 PRO BYSTRÉ HLAVY Jak se liší užití tázacích a vztažných zájmen? Který hráč vstřelil branku? Jaký hráč vstřelil branku? Ukázali hráče, který vstřelil branku. Oslavovali hráče, jenž vstřelil branku. Ukazovali hráče, co dal rozhodující branku. Vztažná zájmena mají v souvětích funkci spojovacích výrazů

5 ZÁJMENO JENŽ má zvláštní skloňování v 1.p.č.j. rod mužský – tvar JENŽ
ostatní pády – tvary zájmena ON + -Ž po předložce se j- mění v ň- (s nímž, o němž)

6 Skloňování zájmena JENŽ – č. jednotné
Mužský rod Ženský rod Střední rod p. jenž jehož jemuž jehož, jejž (o) němž jímž jež jíž již (o) níž jež jehož jemuž (o) němž jímž

7 Skloňování zájmena JENŽ – č. množné
Mužský rod Ženský rod Střední rod p již, jež jež jichž jimž (o) nichž jež

8 PROCVIČENÍ Nahraď zájmena KTERÝ a CO zájmenem JENŽ: Žák, který/_____ onemocněl, nejel na výlet. Vrať mi peníze, které/_____ jsem ti půjčil. Chceš vidět obrázek, co/_____ jsem nakreslil. Dominik, se kterým/______ se znám, často lže. Byt, ze kterého/_____ odcházíte, zamkněte. Podej mi brusle, co/____ leží na lavici. Napsal mně zprávu, která/_____ mě nepotěšila. Měla na sobě šaty, které/_____ jí velice slušely.

9 PROCVIČENÍ Odpověz správně: Do které školy chodíš? Do jaké školy chodíš? S kterým spolužákem nejvíce kamarádíš? S jakým spolužákem nejvíce kamarádíš? Které auto jste si koupili? Jaké auto jste si koupili? jaký – ptáme se na vlastnosti někoho, něčeho který – ptáme se určení osoby, věci

10 Zdroje: http: //office.microsoft.com
STYBLÍK, Vlastimil; ČECHOVÁ, Marie; HAUSER, Přemysl. Český jazyk pro 7. ročník základní školy a odpovídající ročník víceletých gymnázií. Praha: SPN-pedagogické nakladatelství, 1997, ISBN


Stáhnout ppt "ZÁKLADNÍ ŠKOLA, JIČÍN, HUSOVA 170 Číslo projektu"

Podobné prezentace


Reklamy Google