Diagnostické interview, pozorování chování, anamnéza Psychodiagnostika dětí a mládeže, PSY 403 Přednáška 3.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Videotrénink interakcí
Advertisements

Psychosomatické obtíže u dětí a adolescentů
Mosty mezi pedagogickou a psychologickou diagnostikou
Diagnostika SPU.
Diagnostika vnitřních podmínek výuky
Senior jako klient sociálních služeb- způsob práce se seniory
KARIÉROVÉ PORADENSTVÍ J. Holland
PhDr. Josef Duplinský, CSc. PhDr. Zuzana Hadj Moussová
Mgr. Jolana Polzová Mgr. Jan Žufníček
Emoce (city).
KLIMA NAŠÍ ŠKOLY Pravidelné diagnostikování prostředí, ve kterém se vzdělávají naši žáci.
Sociální práce s rodinou 3
Obrana proti působení stresu a budování vlastního sebevědomí
Jitka Navrátilová, PhD..  Přímá práce v rodině – home visiting (nástroj podpory rodiny.  Profesionální, či poloprofesionální pomoc rodině.
Diagnostika inteligence u jedinců s mentálním postižením
KOMUNIKACE OLGA BÜRGEROVÁ. CÍLE:  VÝZNAM PRVNÍHO DOJMU  UMĚT NAVÁZAT KONTAKT.
Rodinné prostředí žáka
AUTOR: Mgr. Lenka Bečvaříková ANOTACE: Tento modul slouží jako výukový materiál pro žáky 2. ročníku oboru Předškolní a mimoškolní pedagogika KLÍČOVÁ SLOVA:
VÝVOJOVÁ PSYCHOLOGIE PhDr. Daniel Heller.
AUTOR: Mgr. Lenka Bečvaříková ANOTACE: Tento modul slouží jako výukový materiál pro žáky 2. ročníku oboru Předškolní a mimoškolní pedagogika KLÍČOVÁ SLOVA:
Metody pedagogické diagnostiky
Téma Výzkumný problém Přednášky ze Základů pedagogické metodologie
Magisterské studium navazující I. ročník navazujícího studia – učitelství zdravotnických předmětů pro střední školy.
Význam Základ vztahu mezi advokátem a klientem
Pedagogická diagnostika
Pedagogická diagnostika
Metoda VTI Intenzivní forma pomoci v domácím prostředí rodiny, přímo tam, kde problém vzniká (80.léta 20. stol. v Holandsku) Rodiny, které mají obtíže.
KREATIVNĚ ORIENTOVANÁ PÉČE O KLÍČOVÉHO ZÁKAZNÍKA- NOVÁ FIREMNÍ STRATEGIE.
Výchovné a vzdělávací strategie a cíle ve výuce přírodopisu
Metodika posouzení Metody, techniky, postupy. Klíčová otázka: n Jak provést posouzení, aby co nejlépe reflektovalo situaci uživatele služby?
Specifické metody SP LS 2014
Lenka Lacinová Institut výzkumu dětí, mládeže a rodiny
Výchova ke zdraví v porodní asistenci
PSYCHOLOGIE VÝCHOVY A VZDĚLÁVÁNÍ
Pedagogická komunikace
Psychiatrické vyšetření
Nutriční poradenství.
Modely mentální retardace
centrální porucha zpracování řečového signálu
Učení podmiňováním Učení pokusem a omylem Učení programováním
Lidé s mentálním postižením jako cílová skupina sociálních služeb.
Osobnost žáka jako jeden ze subjektů výchovně-vzdělávacího procesu Autor: Miroslav Vild.
PHDR.HANA PAZLAROVÁ, PH.D Teorie a přístupy v SP 6.
MLADŠÍ ŠKOLNÍ VĚK Zittová, Pospíchalová, V7A. období: 6 – 11 let ústup egocentrismu – rozvoj schopnosti spolupráce chápání abstraktních a specifických.
MLADŠÍ ŠKOLNÍ VĚK Vojtěch Smejkal, Mikuláš Radouš.
Výchova (definice) celoživotní společenský proces ovlivňování osobnosti…. proces záměrného působení na osobnost člověka… směřující k cíli vzájemné působení.
METODY PSYCHOLOGIE Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným ústavem.
Rizikové skupiny 2 Pojetí normality, deviace a deviantní chování
VY_32_INOVACE_1/20A-ICT/PE/ON
Mgr.Michal Vičar Emoce.
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám
Sociální práce s rodinou 4
6. Diagnostika sociálních vztahů ve skupině dětí
6. Diagnostika sociálních vztahů ve skupině dětí
6. Diagnostika sociálních vztahů ve skupině dětí
Metoda VTI Intenzivní forma pomoci v domácím prostředí rodiny, přímo tam, kde problém vzniká (80.léta 20. stol. v Holandsku) Rodiny, které mají obtíže.
Psychologie výchovy a vzdělávání
Speciálně pedagogická diagnostika
Mgr. Kateřina Lojdová, Ph.D.
Násilná osoba aneb co s ní
Psychiatrické vyšetření
Psychiatrické vyšetření
Diagnostika dítěte předškolního věku II.
Kazuistický seminář – úvod
Syndrom rizikového chování v dospívání
Metody a techniky výzkumu II.
Psychiatrické vyšetření
KLIMA NAŠÍ ŠKOLY 2018/19 Pravidelné diagnostikování prostředí, ve kterém se vzdělávají naši žáci.
Metodika podpory sociálního a emočního vývoje dětí předškolního věku
Přednáška 1 Prof. PhDr. I. Čermák,CSc.
Transkript prezentace:

Diagnostické interview, pozorování chování, anamnéza Psychodiagnostika dětí a mládeže, PSY 403 Přednáška 3

Obsah přednášky Rozhovor s dítětem, doporučené postupy,faktory ovlivňující rozhovor, typy rozhovorů, vývojová specifika vedení rozhovoru s dítětem Pozorování chování při interview, faktory ohrožující validitu pozorování Anamnéza

Základní struktura úvodního rozhovoru Navázání kontaktu Jádro rozhovoru Ukončení rozhovoru

Obecné principy vedení rozhovoru Empatie Respekt Opravdovost (kongruence mezi verbální a neverbálním sdělením určeném klientovi) Expertnost Atraktivnost Důvěryhodnost

„Koán“ pro zahájení rozhovoru s dítětem Dospělí jsou často příliš agresivní v pokusu iniciovat rozhovor s dítětem

Základní specifické principy vedení rozhovoru Kladení otázek: princip „co“ a „jak“ nikoli „proč“ Nechat mluvit klienta Jednoduchá akceptace Zachycení a objasnění Parafrázování Interpretace Ujištění Používání pomlk

Rané dětství Střední dětství Adolescence INTERVIEW S DÍTĚTEM - SENSITIVITA K VÝVOJOVÝM CHARAKTERISTIKÁM Vývojové období Kognitivní funkce Sociálně-emoční funkce Doporučené praktiky Rané dětství nesnadné rozlišení zdání a reality egocentričnost tendence k centraci paměť není plně rozvinuta činy jsou považovány za dobré nebo špatné v důsledku svých konsekvencí, omezená verbální schopnost popsat emoce obtíže v sebekontrole Užívat kombinaci otevřených a uzavřených otázek Nesnažit se mít rozhovor zcela pod kontrolou Omezit komplexnost otázek Užívat hračky, rekvizity, Nastolit akceptující, nenucenou atmosféru Střední dětství růst schopnosti verbální komunikace rozvoj logického myšlení zvládnutí reversibility decentrace uchování správné nebo špatné činy jsou posuzovány z perspektivy dodržování pravidel a sociálních konvencí hodnocení i sebehodnocení na podkladě zvládnutí nových úkolů skupina vrstevníků se postupně stává významnou Vyhnout se abstraktním otázkám Spoléhat se na známé podmínky a aktivity Vyhýbat se stálému očnímu kontaktu Nabízet kontextuální klíče (obrázky, příklady) a vyžadovat verbální reakce Rekvizity v kontextu mohou být užitečné Adolescence schopnost abstraktního usuzování, abstraktní logika systematické řešení problémů Postkonvenční morální usuzování zmatky a experimentace vysoká emocionální intensita a labilita, extrémní důležitost skupiny Vzít v úvahu možnost emocionální lability a stresu Vyhýbat se soudům založeným výhradně na normách dospělých Dávat najevo respekt

POZOROVÁNÍ PŘI VEDENÍ INTERVIEW Fyzické charakteristiky Zjevné charakteristiky chování Sociálně-emoční projevy Kognitivní kompetence Neobvyklý nebo nevhodný oděv Oděv jako znak příslušnosti k nějaké skupině Výška a váha ve srovnání s vrstevníky Nápadné fyzické problémy Bezprostřední znaky fyzických potíží Motorická koordinace Tiky (vokální, obličejové, motorické) Úroveň aktivity Rozsah pozornosti Interakce s prostředím Odklonitelnost pozornosti Impulsivita Rozsah a přiměřenost afektů Nálada v průběhu interview Reakce na pochvalu Reakce na frustraci Zjevné sociální dovednosti Nápadná anxieta nebo nervozita Snadnost odpoutání se od rodiče (u malých dětí) Komunikační Odhad celkové intelektuální úrovně Intrapersonální vhled Logické usuzování Orientace v čase a prostoru Úroveň systematičnosti a organizace aktivit Odhad schopnosti plánovat

FAKTORY OHROŽUJÍCÍ VALIDITU POZOROVÁNÍ Problém Potenciální důsledky Možná řešení Nesprávně definovaný pozorovaný jev Pozorovací záznamový systém je těžkopádný nebo příliš vágní Pečlivě definovat a vybrat pozorované chování a vycházet přitom z diagnostického problému a cílů intervence Nespolehlivost pozorovatelů Pozorovatel se odchýlí od původního vymezení, reliabilita mezi pozorovateli se snižuje Vysoce kvalitní úvodní výcvik, provádět periodickou kontrolu reliability a výcvik v pozorování opakovat Nedostatek sociálně srovnatelných dat Interpretace chování není založena na normativní perspektivě, odchylky mohou být nadhodnoceny nebo podhodnoceny Zahrnout typické nebo náhodně vybrané subjekty do podmínek, aby se mohlo chování srovnat Reaktivita pozorovatele Chování subjektu je ovlivněno přítomností pozorovatele Vytvořit diskrétní, nevtíravé podmínky pro pozorování Situační specifičnost chování Interpretace pozorovaných dat nemusí reprezentovat širší obraz chování Provést pozorování v několika kontextech, nedopouštět se nepřiměřené generalizace založené na omezených údajích Nevhodná záznamová technika Chování není adekvátně popsáno, důsledkem mohou být nesprávné závěry Vybrat takový způsob záznamu, který se nejvíc hodí k tomu, co chceme pozorovat

Anamnéza Rodinná anamnéza (RA) Osobní anamnéza autoanamnéza heteroanamnéza Lékařská anamnéza Psychologická anamnéza

Psychologická anamnéza Rodina (nukleární rodina, sourozenci, nemoci v rodině) Prenatální období a porod Raný vývoj Další vývoj Scholarita Somatické zdraví Emocionální vývoj Vývoj postojů k hodnotám Vývoj sociálních vztahů Návyky Zájmy, aktivity Výchovné potíže, poruchy chování Vývoj abnormních patických stavů Vývoj pracovních návyků Eroticko-sexuální vývoj