Jak na jazyky
CIZÍ JAZYK
UČENÍ
UČENÍ
Co můžeme naučit děti? NIC VŠECHNO Vrozené představy a dispozice Pedagogický pesimismus Nativismus Názor veřejnosti VŠECHNO Dítě jako mechanismus Akce reakce, podmíněné učení, tabula rasa Pedagogický optimismus Behaviorismus Názor učitelů
Co můžeme naučit děti? Jak koho a jak co. Taky mimochodem jak kdy a do jaké míry. Pedagogický realismus Organismus Do hry vstupují prekoncepty dítěte a způsob práce s nim, sociální zázemí, hodnotový rámec a hledání smyslu
Una demonstración
UČENÍ
Zóna nejbližšího vývoje Dána: vývojem, sociálním zázemím, úrovní motivace, frustrace, atd. U každého dítěte je jiná Počet dětí ve třídě Specializace a prostupnost třídních kolektivů Tutoring a plné využití možnosti motivovat i mimo výuku PP, IVP a speciální pomoc Motivace ZNV (pro každého je motivační nějaká laťka) často nahrazujeme kompeticí, která vede k průměrnosti
Language learning and Language acquisition Učení jazyka Language learning and Language acquisition
Jazyky v minulosti Zaměření na porozumění psanému textu Zaměření na porovnávací lingvistiku Zaměření na správnost
Jak jinak? 1. Zaměření na reálný jazyk 2. Zaměření na mluvení Don‘t talk down to the kids! 2. Zaměření na mluvení Let us make mistakes! 3. Zaměření na sdílení Let us talk together!
Jazyk jako komunikační kanál Learning by doing Motivace ke komunikaci, mluvení, dorozumění Rozumím! Využití sociální inteligence Chyba je procedurální a je nutná a vítaná Emoce, zážitky (legrace, frustrace, diskuze...)
Dopady na naši výuku Výuka je přenos hotového poznatku Učitel ví lépe, předává lepší info Dítě je příjemce, je pasivní Stihne se hodně látky Fakta, výsledky Cílem je rozvoj paměti Ideální je neosobní nerozptylující prostředí Prostředkem je kázeň Chyba je chyba a musí se odstranit Kompetitivní prostředí Výuka je konstruování poznatku Dítě zná jinak, porovnává informace s původním prekonceptem Dítě je konstruktér, je aktivní Stihne se méně látky Porozumění, uchopení látky Cílem je rozvoj myšlení Ideálem je učící se komunita Prostředkem je vztah s učitelem a pochopení smyslu Chyba je prostředek učení a musím se z ní poučit Kooperativní prostředí
Jak motivovat děti? 1. Individualizace učebního postupu zažívání úspěchu v oblasti učení (ne ve smyslu překonávání ostatních, ale sebe) 2. Je potřebné vztahovat postup přímo k danému dítěti – smysl formativního hodnocení (malé konkrétní kroky směřující k ZNV) Individualizovaná zpětná vazba 3. Význam sebehodnocení Dítě se postupně učí ZNV nalézat samo a sebeřídit proces učení se
Konkrétní dopady Důležité jsou široké souvislosti Pořádek Klima ve třídě Řád Pravidla Často důležitější než látka je učení postojům (k ostatním, k látce, k učiteli, k sobě) a hodnotám Konstruktivistická – méně frontální – výuka lépe vyhovuje práci v tandemu (dva učitelé, asistenti atd.) Zóna nejbližšího vývoje (Vygotskij) Motivace Formativní hodnocení