Didaktika finančního vzdělávání

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Mgr. Irena Fadrhoncová.  Definice: právní norma je obecně závazné pravidlo chování, které je vyjádřeno zvláštní státem uznanou formou a jehož zachování.
Advertisements

Finanční gramotnost: Hospodaření s penězi. PROČ CHTÍT VĚDĚT VÍC … 06 Hospodaření s penězi „Peníze Vás neudělají šťastnými, umožní Vám však být nešťastnými.
Elektronické učební materiály – II. stupeň Finanční gramotnost Autor: Mgr. Roman Havlíček 1.1 Daně Co si myslíš o daních ty? Je v pořádku, že existují?
Doc. JUDr. Radim Boháč, Ph.D. katedra finančního práva a finanční vědy PF UK 1. prosince 2015.
Založení firmy postup. Postup založení firmy 1) Výběr oboru podnikání a vymezení předmětu živnosti 2) Volba právní formy podnikání 3) Určení názvu a umístění.
Období vzniku: duben _inovace_FG.9.48 Autor : Vladimír TesaříkČlověk a svět práce, finanční gramotnost, nové auto.
Finanční gramotnost: Zajištění na stáří, renta. 09 Zajištění na stáří DŮCHODY V ČESKU … „Co mají společnýho pařížský a ostravský důchodce? Oba si můžou.
Název školy: Základní škola Pomezí, okres Svitavy Autor: Olga Kotvová Název: VY_62_INOVACE_0701_HRUBÁ M. Téma: Pojem _HRUBÁ MZDA Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/
Název školy: Základní škola Pomezí, okres Svitavy Autor: Olga Kotvová Název: VY_62_INOVACE_0101_CO JE F.G. Téma: CO JE FINANČNÍ GRAMOTNOST Číslo projektu:
Lidská společnost digitálního věku
Digitální učební materiál Název projektu: Inovace vzdělávání na SPŠ a VOŠ PísekČíslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Škola: Střední průmyslová škola a.
Průvodní list Šablona: VI/2 Vytváření podmínek pro rozvoj znalostí, schopností a dovedností v oblasti finanční gramotnosti Vzdělávací materiál: Prezentace.
Název školyZákladní škola a mateřská škola Libchavy Název a číslo projektu EU peníze pro ZŠ Libchavy CZ.1.07/1.4.00/ Číslo a název klíčové aktivityIII/2.
Průvodní list Šablona: VI/2 Vytváření podmínek pro rozvoj znalostí, schopností a dovedností v oblasti finanční gramotnosti Vzdělávací materiál: Prezentace.
Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Název školyGymnázium, Soběslav, Dr. Edvarda Beneše 449/II Kód materiáluVY_62_INOVACE_21_11 Název materiáluVýdaje v.
Datové tržiště zaměřené na faktory ovlivňující vzdělávání dospělých a rozvoj lidských zdrojů s ohledem na trhu práce.
EKONOMIKA 3. ROČNÍK Plán učiva Ekonomika 1.TC Podnik; majetek podniku a hospodaření podniku Podnik Struktura majetku a zdrojů financování Dlouhodobý majetek.
Ing. Veronika Dostálková MBA MAJETEK A ZÁVAZKY Finanční gramotnost 3. ročník Září 2012.
Hospodaření a tvorba ceny Výchova k občanství 7. ročník.
Hospodářský proces Hospodářský proces. Hospodářský proces Hospodářský proces rozdělujeme na následující fáze: a) výroba b) rozdělování a přerozdělování.
Název školy: Základní škola Pomezí, okres Svitavy Autor: Olga Kotvová Název: VY_62_IVOVACE_2301_STAV FINANCÍ Téma: Pojem F. G._ ZJIŠTĚNÍ STAVU FINANCÍ.
Pojistný trh nabídka a poptávka po pojistných produktech investování prostředků technických rezerv.
FINANČNÍ GRAMOTNOST Spoření ro Název projektu: Nové ICT rozvíjí matematické a odborné kompetence Číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Název školy:
Financováno z ESF a státního rozpočtu ČR.
Obchod, trh Základy hospodaření.
Banky, vklady, úvěry, půjčky z hlediska občana 2 – Půjčky apod.
PŘÍJMY A VÝDAJE DOMÁCNOSTÍ
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
TNH 2 – 1. seminář Finanční trh a peníze
Pojem přeměna obchodní společnosti
EKONOMIKA 3. ROČNÍK Plán učiva Ekonomika
Digitální učební materiál
Místní rozpočtové jednotky
Kurz finanční gramotnosti OA Neveklov
Josef Středula, předseda ČMKOS
Správa sociálního zabezpečení
Kód vzdělávacího materiálu:
Základní kapitál Základní kapitál je peněžní vyjádření souhrnu
Příjmy z kapitálového majetku
Název školy: ZŠ Štětí, Ostrovní 300 Autor: Mgr
ŠKOLA: Gymnázium, Chomutov, Mostecká 3000, příspěvková organizace
Číslo projektu OP VK Název projektu Moderní škola Název školy
FINANČNÍ GRAMOTNOST Splátka nebo úvěr
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL zpracovaný v rámci projektu
FINANČNÍ GRAMOTNOST Hospodaření domácnosti.
Osvoboditelů 380, Louny Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Číslo sady  15
Střední odborná škola a Střední odborné učiliště, Hradec Králové, Vocelova 1338, příspěvková organizace Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/
Období: září – prosinec 2011
NÁZEV ŠKOLY: Střední odborné učiliště a Základní škola AUTOR: Bc
Právo sociálního zabezpečení
Finanční gramotnost Prevence předlužení.
RIZIKO.
ŠKOLA: Základní škola Velké Karlovice, okres Vsetín
SOUSTAVA CHRÁNĚNÝCH ÚZEMÍ EVROPSKÉHO VÝZNAMU
Integrovaná střední škola, Hodonín, Lipová alej 21, Hodonín
Zákon o spotřebitelském úvěru –
Zdroje financování majetku - PASIVA
Finanční trh a peníze TNH 2 (S-5)
RISKUJ 2 EKONOMIKA. RISKUJ 2 EKONOMIKA INFLACE NEZAMĚSTNANOST HDP
Správa sociálního zabezpečení
Průvodní list Šablona: VI/2 Vytváření podmínek pro rozvoj znalostí, schopností a dovedností v oblasti finanční gramotnosti  
Lekce 1 Základní hospodaření s financemi
Finance TNH 2 (S-5) Pavel Seknička.
FINANČNÍ GRAMOTNOST Daně a veřejné rozpočty
RIZIKO.
Průvodní list Šablona: VI/2 Vytváření podmínek pro rozvoj znalostí, schopností a dovedností v oblasti finanční gramotnosti   Vzdělávací materiál: Prezentace.
Obecné nařízení o ochraně osobních údajů
Název školy: Základní škola Pomezí, okres Svitavy
Název školy: ZŠ Varnsdorf, Edisonova 2821, okres Děčín, příspěvková organizace Člověk a svět práce, Finanční gramotnost, Rozpočet a druhy rozpočtu (prezentace)
Kód materiálu: VY_32_INOVACE_09_DEN_ZEME Název materiálu: Den Země
Transkript prezentace:

Didaktika finančního vzdělávání jaro 2018 CŽV Mgr. et Mgr. Michal Škerle (učo 145399)

Zkuste se nejdříve trochu zamyslet… Co vám v poslední době udělalo radost? Představte si 3 věci, které byste si chtěli v budoucnu pořídit za vydělané peníze?

Proč je finanční vzdělávání důležité? Ať chceme nebo nechceme, peníze jsou důležitou součástí našeho života. Tržní ekonomika je na penězích postavena a my se musíme naučit s penězi zacházet. A to i přesto, že je pro nás nejdůležitější životní hodnotou něco jiného (např. zdraví, rodina, smysluplná práce). Bez peněz se v dnešním světě zkrátka nedá žít.

Proč potřebujeme finanční gramotnost? Podle dotazníkového šetření Ministerstva financí z roku 2016: 2/3 dospělých se nechovají ekonomicky zodpovědně (ekonomicky zodpovědný člověk je zjednodušeně ten, který lépe využívá finanční produkty, využívá svá práva a zodpovědněji se rozhoduje ve světě financí) 57 % domácností nesestavuje rodinný rozpočet 37 % respondentů si nedokáže představit, jak by řešili ztrátu hlavního příjmu jejich domácnosti 19 % dospělých aktivně nespoří (a většina těch, co spoří, tak činí na běžném účtu nebo v hotovosti) 15 % domácností nepokryje své životní náklady v případě výpadku příjmů ani po dobu jednoho měsíce 42 % lidí nedokáže správně vypočítat úrok (formou jednoduchého úročení) 85 % osob se spoléhá na financování jejich životních nákladů v důchodu na stát

Proč potřebujeme finanční gramotnost? Česká republika 2017 Počet osob v exekuci 863 tis. Počet osob se 3 a více exekucemi 493 tis. Podíl osob v exekuci 9,7 % Celkový počet exekucí 4,67 mil. Vymáhaná jistina 239 mld. Kč údaje jsou pouze za fyzické osoby

Co je finanční gramotnost? Důležitost a prospěšnost finančního vzdělávání si uvědomily země OCED již před více než deseti lety (v České republice usnesením vlády č. 1594 ze 7. prosince 2005). Následně u nás vznikl Systém budování finanční gramotnosti na základních a středních školách (2007) a později i ucelená Národní strategie finančního vzdělávání (2010) V rámci Systému byly stanoveny Standardy finanční gramotnosti, ze kterých pak vycházejí požadavky Rámcových vzdělávacích programů.

Co je finanční gramotnost? Národní strategie finančního vzdělávání (NSFV) přináší definici FG. Zkráceně to znamená toto: Finanční gramotnost je souhrn znalostí, dovedností a postojů, nezbytných k dosažení finanční prosperity prostřednictvím zodpovědného finančního rozhodování. Finanční gramotnost jako součást ekonomické gramotnosti formuje znalosti, dovednosti a hodnotové postoje, které by měl občan mít, aby se dokázal uplatnit v současné společnosti.

Standardy finanční gramotnosti Součástí Systému budování finanční gramotnosti na ZŠ a SŠ jsou tzv. Standardy finanční gramotnosti. Jsou zdrojem pro Rámcové vzdělávací programy (RVP). Ve Standardech je určeno, co by měl z hlediska finanční gramotnosti umět absolvent daného stupně vzdělání (ZŠ 1. a 2. stupeň / SŠ). 4 okruhy: Peníze - Nakupování a placení Hospodaření domácnosti Přebytek rozpočtu domácnosti Schodek rozpočtu domácnosti

Standardy finanční gramotnosti 1. stupeň ZŠ 2. stupeň ZŠ SŠ PENÍZE hotovostní a bezhotovostní forma peněz stanovení ceny podle nákladů, poptávky a konkurence doklady a smlouvy reklamace zboží kritické posouzení nabídky vliv inflace na hodnotu zboží vhodné způsoby placení nekalé obchodní praktiky vhodné způsoby směny cizí měny bezhotovostní placení, debetní a kreditní karty vliv inflace na příjmy, vklady, úvěry bankovní účet a výpis z účtu ochrana proti inflaci

Standardy finanční gramotnosti 1. stupeň ZŠ 2. stupeň ZŠ SŠ HOSPODAŘENÍ DOMÁCNOSTÍ jednoduchý rozpočet – přebytkový, schodkový, vyrovnaný sestavení rozpočtu jednotlivce i domácnosti; druhy příjmů a výdajů zopakovat učivo ze ZŠ příjmy a výdaje domácnosti čistý a hrubý příjem    způsoby zvýšení příjmů a snížení výdajů bilance (majetek vs. závazky domácnosti) finanční produkty, úročení a poplatky plánování (životní a finanční) a rizika

Standardy finanční gramotnosti 1. stupeň ZŠ 2. stupeň ZŠ SŠ PŘEBYTEK ROZPOČTU DOMÁCNOSTI proč a jak spořit spotřeba, úspory a investice spoření, investice   řešení přebytku pojištění zajištění na stáří SCHODEK ROZPOČTU DOMÁCNOSTI půjčky - základ řešení schodku úroky, úvěry, RPSN úvěry – druhy, podmínky zadlužení, předlužení důsledky nesplácení oddlužení

Je toto finančně gramotný člověk? https://www.youtube.com/watch?v=rF4vJpMGXYU https://www.youtube.com/watch?v=EQ-wc7jQOe8 https://www.youtube.com/watch?v=-XXdUMgESO0

Jaký je finančně gramotný člověk? Finančně gramotný člověk je ten, který rozumí financím a umí s nimi zacházet v různých životních situacích uplatňuje svá práva a plní své povinnosti řeší finanční problémy včas má přehled o svých výdajích a příjmech žije úměrně svým finančním možnostem rozumí výhodám (finančního) plánování vytváří finanční rezervy a řeší včas zabezpečení na dobu, kdy nebude schopen dosahovat příjmů uchovává důležité doklady a chrání své osobní údaje splácí své dluhy včas a v plné výši směřuje k dosažení finanční prosperity Umí si plnit své životní sny a cíle