Název školy: Dětský domov, Základní škola praktická, Praktická škola a Školní jídelna, Dlažkovice 1, příspěvková organizace 411 15 Třebívlice Autor: PhDr. Hana Kindlová Název : VY_32_INOVACE_07_D_Kindlová_pravěk – doba bronzová Téma: pravěk – doba bronzová Číslo projektu:cz.1.07/1.4.00/21.2189 Datum tvorby: 24.10.2012
Anotace a metodický postup Materiál je určen pro žáky 2. stupně ZŠP. Využitelný při práci s interaktivní tabulí.
Pravěk Doba bronzová Základní informace, dělení. Doplňování vět – práce s textem.
Doba bronzová je dalším obdobím pravěku. Lidé postupně poznali rudy a rud začali tavit kovy. Jak k tomuto poznání dospěli? Tak, že si obložili oheň kameny, které obsahovaly měděnou nebo cínovou rudu. Stejně tak si obkládáme kameny ohniště dodnes, aby se oheň nerozšířil do okolí. a nejednou z těch kamenů začaly kapat kovové slzy, které na studeném vzduch tuhly. Doplň: Doba bronzová je obdobím ______. Z rud začali tavit ____. pravěku kovy
Nádoba k odlévání bronzové sekery. Když člověk slil poměrně měkkou a dobře tavitelnou měď s měkkým a dobře tavitelným cínem, získal tvrdou slitinu – bronz. Doplň: Slitina mědi a cínu se jmenuje _____. Nádoba k odlévání bronzové sekery. bronz
K tomu, aby člověk získal z rudy kov, potřeboval oheň. Ten už znal z doby kamenné. Dával lidem teplo, světlo, chránil je před šelmami, sloužil k přípravě jídel a k vypalování keramiky. Z bronzu lidé začali vyrábět nástroje, zbraně i šperky. Doplň: Aby člověk získal z rudy kov, potřeboval ____. Oheň už znal v době _______. Dával lidem ____ a _____. Chránil je před ______ a sloužil k přípravě ___ a k vypalování ______. oheň kamenné teplo světlo šelmami jídel keramiky
Použité zdroje: Mgr. Oldřich Müller, Ph.D. Dějepis pro 2. stupeň základní školy praktické – 1. díl Nakladatelství PARTA, 2008 ISBN 978-80-7320-112-8 Nádoba k odlévání bronzové sekery. – str. 29 Výrobky z bronzu. – str. 24