Číslo projektu CZ.1.07/1.4.00/ Název sady materiálů

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Číslo a název šablony klíčové aktivity
Advertisements

Slovesa - přechodníky 32_04_05: Mluvnice – Anotace Jazyk
Klasifikace větných členů, rozbor věty jednoduché
Základní škola a Mateřská škola Slapy, okres Praha-západ
Udine 2013 LINGUA CECA I LM Božena Bednaříková. Přednáška č. 8 P8 TZV. POLOVĚTY.
Morfologie – přednáška 11
PŘÍDAVNÁ JMÉNA Mgr. Michal Oblouk.
Mgr. Michal Oblouk SLOVESNÝ ROD.
Poznáváme slovesa Slovesa vyjadřují děj..
Škola: Chomutovské soukromé gymnázium Číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/
1. KŠPA Kladno, s. r. o., Holandská 2531, Kladno,
Slovesa (verba).
PŘECHODNÍKY Mgr. Michal Oblouk.
SLOVESA Slovesný způsob a čas 6. ročník.
Slovesa.
Grafické znázornění věty jednoduché
Nové modulové výukové a inovativní programy - zvýšení kvality ve vzdělávání Tento projekt je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem.
Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Leona Jarošová ANOTACE Prezentace seznamuje žáky s mluvnickými kategoriemi sloves.
DOPLNĚK Mgr. Michal oblouk.
Základní škola Karviná – Nové Město tř. Družby 1383 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT VY_32_INOVACE_739_9TR_CJ Autor: Mgr. Alena Pavelková.
Mgr. Michal Oblouk OHEBNÉ SLOVNÍ DRUHY.
jazyk a jazyková komunikace český jazyk
Elektronické učební materiály - II. stupeň Český jazyk Autor: Mgr. Zdeněk Kóňa PŘECHODNÍKY chtě nechtě nedbaje (na) nehledě (k, na) nemluvě (o) nevyjímaje.
Slovesné kategorie praktické opakování 1. OSOBA a ČÍSLO 1.os. JÁ - nesu1. os. MY - neseme 2. os. TY - neseš2. os. VY - nesete 3. os. ON – nese3. os.
Název školy:ZŠ A MŠ Březno Autor:Petr Pacholátko Název:VY_32_INOVACE_45 Přechodníky Téma: Přechodníky Číslo projektu:CZ.1.07/1.4.00/ Anotace: Materiál.
Číslo projektu CZ.1.07/1.4.00/ Název sady materiálů Český jazyk 9. ročník Název materiálu VY_32_INOVACE_09_V rstvy slovní zásoby podle spisovnosti.
Číslo projektu CZ.1.07/1.4.00/ Název sady materiálů Skladba 7. ročník Název materiálu VY_32_INOVACE_10_Shoda přísudku s podmětem Autor Chňoupková.
Jméno autora: Mgr. Veronika Macků Škola: ZŠ a MŠ Náklo Datum vytvoření (období): duben 2013 Ročník: 6.,7. Tematická oblast: Skladba a tvarosloví pro 2.
Dotkněte se inovací CZ.1.07/1.3.00/ Základní a rozvíjející větné členy Grafický rozbor věty jednoduché.
Číslo projektu CZ.1.07/1.4.00/ Název sady materiálů Skladba 7. ročník Název materiálu VY_32_INOVACE_01_Skladba (pojmy); VJ a SOU Autor Chňoupková.
Číslo projektu CZ.1.07/1.4.00/ Název sady materiálů
Slovesný rod.
Elektronické učební materiály – I. stupeň Český jazyk – 5.ročník
Mgr. Marie Havránková TVAROSLOVÍ 7 - slovesa Mluvnice pro 2. ročník
ZÁKLADNÍ ŠKOLA ÚSTÍ NAD LABEM, HLAVNÍ 193,
Základní škola a mateřská škola Bohdalov CZ.1.07/1.4.00/ III/2
Mgr. Marie Havránková TVAROSLOVÍ 13 – slovesa –slovesné třídy,
OZNAČENÍ MATERIÁLU: VY_32_INOVACE_297_ČJ9
Číslo projektu CZ.1.07/1.4.00/ Název sady materiálů Skladba 9. ročník
Mgr. Marie Havránková TVAROSLOVÍ 10 – slovesa – slovesný čas
Číslo projektu CZ.1.07/1.4.00/ Název sady materiálů Skladba 9. ročník
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola Strančice, okres Praha - východ
ZÁKLADNÍ ŠKOLA SLOVAN, KROMĚŘÍŽ, PŘÍSPĚVKOVÁ ORGANIZACE
Český jazyk 6. ročník ZÁKLADNÍ ŠKOLA SADSKÁ Mgr. Jiřina Homolová
Tento materiál byl vytvořen rámci projektu EU peníze školám
Číslo projektu CZ.1.07/1.4.00/ Název sady materiálů
Základní skladební dvojice Název projektu: OP VK
OZNAČENÍ MATERIÁLU: VY_32_INOVACE_276_ČJ8
Slovesa = slova, která vyjadřují děj, stav nebo změnu stavu
Název školy: Základní škola Pardubice - Spořilov Autor: Mgr
Číslo projektu CZ.1.07/1.4.00/ Název sady materiálů
Číslo projektu CZ.1.07/1.4.00/ Název sady materiálů Skladba 9. ročník
VY_32_INOVACE_Jir_II_07 Slovesa a přechodníky
Autor: Mgr. Jitka Langerová Datum: Název: VY_32_INOVACE_15_ČESKÝ JAZYK
Mgr. Marie Havránková TVAROSLOVÍ 12 – slovesa – slovesný rod
Číslo projektu CZ.1.07/1.4.00/ Název sady materiálů Skladba 7. ročník
Číslo projektu CZ.1.07/1.4.00/ Název sady materiálů
TVAROSLOVÍ VY_32_INOVACE_XIII-C-06.
Číslo projektu CZ.1.07/1.4.00/ Název sady materiálů Skladba 7. ročník
VY_32_INOVACE_01_Český jazyk_9.ročník
Mgr. Lenka Vrzáňová Větná stavba října 2011
Slovesa Název školy: Základní škola Zaječí, okres Břeclav
Název školy: ZŠ a MŠ T. G. Masaryka Fulnek
Rozvíjející větné členy
Slovesa = slova, která vyjadřují děj, stav nebo změnu stavu
Číslo projektu CZ.1.07/1.4.00/ Název sady materiálů Skladba 9. ročník
NÁZEV ŠKOLY: ZŠ Dolní Benešov
SLOVESA – SLOVESNÉ KATEGORIE
Škola ZŠ Třeboň, Sokolská 296, Třeboň Autor Mgr. Marie Vališová Číslo
EU peníze školám Reg. číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Autor
Transkript prezentace:

Číslo projektu CZ.1.07/1.4.00/21.1405 Název sady materiálů Tvarosloví 9. ročník Název materiálu VY_32_INOVACE_13_Přechodníky (informativně) Autor Chňoupková Martina

Přechodníky (informativně) Mgr. Martina Chňoupková

Procvičení na začátek hodiny: Lev se jenom povaloval a nikoho si nevšímal, jelikož se přes sklo a přes lidi díval na modré nebe a na slunce, v noci na měsíc a na hvězdy a vzpomínal, jaké to bylo, když byl ještě maličký. Určete počet vět v souvětí, typ souvětí a znázorněte ho graficky. Vypište základní skladební dvojici z poslední věty v souvětí a určete druh přísudku. Nahraďte spojku jelikož jinou spojkou s podobným významem.

Přechodníky: jsou tvary knižní ve větě jsou doplňkem – vztahují se k přísudku a k podmětu mají tři tvary: pro rod mužský pro rod ženský a střední pro mn. číslo všech rodů přechodníky existují dva: přechodník přítomný přechodník minulý

Přechodník přítomný: vyjadřuje současnost děje s dějem přísudkového slovesa tvoří se od sloves nedokonavých je tvořen od kmene přítomného (3. os., č.mn. času přít. (oni ved-ou, pros-í) končí-li na –ou →koncovky -a, -ouc, -ouce (veda, vedouc, vedouce) končí-li na –í → koncovky -e, -íc, -íce (sázeje, sázejíc, sázejíce)

Cvičení 1,2,3 na straně 60, 61 v učebnici. Procvičení: Cvičení 1,2,3 na straně 60, 61 v učebnici.

Přechodník minulý: Vyjadřuje děj předcházející před dějem přísudkového slovesa tvoří se od sloves dokonavých je tvořen od kmene minulého (vytvoříme příčestí minulé: přiše-l, přived-l) před „l“ samohláska → koncovky –v, -vši, - vše (přišev, přiševši, přiševše) před „l“ souhláska → koncovky -0, -ši, -še (přived, přivedši, přivedše)

Cvičení 4, 5 na straně 61, 62 v učebnici. Procvičení: Cvičení 4, 5 na straně 61, 62 v učebnici.

Shrnutí: Chlapec odchází usmívaje se. Chlapec odchází usmívajíc se. 4. Ve které větě je použit přechodník správně? Chlapec odchází usmívaje se. Chlapec odchází usmívajíc se. Chlapec odchází usmívá s.e 5. Kterým větným členem je přechodník? doplňkem přísudkem předmětem 6. Který tvar přechodníku odpovídá zadání: r. stř., č. j., čas min. peka pekouc pekouce 1. Jak jinak můžeme nazvat přechodník přítomný? přechodník pro současnost přechodník pro předčasnost přechodník pro minulost 2. Pomocí přípon – ouc, -íc se tvoří: tvary jed. čísla r. mužského tvary jed. čísla r. stř. a žen. tvary jed. čísla r. muž. a stř. 3. Jak zní správný tvar přechodníku ve větě: Petr … na schodech, pozorně sleduje hrajícího si bratra. sedíc sedíce sedě