PROCES VYJEDNÁVÁNÍ Vyjednávání je procesem komunikace mezi partnery, v jehož průběhu chtějí různé strany prosadit svůj zájem. Úspěch účastníka vyjednávání.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Podpora plánování rozvoje sociálních služeb formou založení odborných partnerství CZ.1.04/3.1.03/
Advertisements

Případové studie Úvodní informace Zpracovávaná témata Ukázka zpracovaného tématu CZ.1.07/1.1.00/ My to umíme.
Číslo projektu CZ.1.07/1.4.00/ Název sady materiálů Občanská výchova Název materiálu VY_32_INOVACE_20_ Volba povolání Autor Motejlková Věra.
Strategické řízení školy s využitím sebehodnocení školy dle modelu CAF RNDr. Hana Žufanová.
K OMUNIKACE VERBÁLNÍ A NEVERBÁLNÍ Zpracovala: Mgr. Kateřina Holá Speciální základní škola, Česká Kamenice, Jakubské nám. 113, příspěvková organizace.
Dítě jako majetek v rozvodovém řízení. Co dítě prožívá? Proč rozvod rodičů dítě tak bolí? Protože bylo zvyklé na jistotu, která najednou není. Čas rozvodu.
Ekonomika organizací Pracovní výkon a jeho odměňování.
VZNIK PRACOVNÍHO POM Ě RU Název školy: Základní škola Karla Klíče Hostinné Autor: Mgr. Helena Baculáková Název: VY_32_INOVACE_01_B_08_VZNIK PRACOVNÍHO.
1. Setkání (nejen) křesťanských pedagogů litoměřické diecéze Myšlenka a smysl setkávání pedagogů „Naši učitelé nesmějí být podobni sloupům u cest, jež.
Představení výzkumného projektu Lenka Hloušková Ústav pedagogických věd Filozofická fakulta MU Brno.
Vztahy a pravidla soužití - škola. ZPRACOVAL Mgr. Alena Jakubcová ŠKOLA ZŠ Bor, Školní 440, , příspěvková organizace TÉMA Umění, kultura, sport,
Datové tržiště zaměřené na faktory ovlivňující vzdělávání dospělých a rozvoj lidských zdrojů s ohledem na trhu práce.
Název školy: Základní škola Pomezí, okres Svitavy Autor: Olga Kotvová Název: VY_62_INOVACE_3001_LICHVA Téma: Pojem _ LICHVÁŘSKÉ PRAKTIKY Číslo projektu:
Základní škola Ústí nad Labem, Anežky České 702/17, příspěvková organizace Číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Název projektu: „Učíme lépe a moderněji“
Projekt MŠMTEU peníze středním školám Název projektu školyICT do života školy Registrační číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ ŠablonaIII/2 Sada44 Anotace.
Sub-projekt PF 098: Práva dítěte ve školské praxi Brno, 26. listopadu 2013 Autentická participace Petra Ali Doláková Realizátor projektu: Česko-britská.
ZÁKLADNÍ ŠKOLA ÚSTÍ NAD LABEM, HLAVNÍ 193,
Návraty žen do práce očima zaměstnavatelů
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám
SLABIKÁŘ DĚTSKÝCH PRÁV VY_32_INOVACE_01_10
Mentoring, co a jak? Václav Šneberger
Název školy: Základní škola a mateřská škola Domažlice , Msgre B
Vnitropodniková komunikace ve vybraném subjektu
Praha, 1. – ročník mezinárodní konference k profesnímu rozvoji pedagogických pracovníků Profesní rozvoj pedagogů.
Psychologie v obchodní činnosti firmy
Vysoká škola technická a ekonomická v Českých Budějovicích
AUTOR: Kateřina Křížová NÁZEV: VY_32_INOVACE_05_09 sociální role
Obchodní akademie, Střední odborná škola a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky, Hradec Králové Autor: Mgr. Lubomíra Moravcová Název materiálu:
Název: VY_32_INOVACE_VVP_8A_14F Škola:
ZŠ Masarykova, Masarykova 291, Valašské Meziříčí Martin Havlena
Základní škola a Mateřská škola Bílá Třemešná, okres Trutnov
Adaptace jedinců v novém pracovním prostředí
NÁZEV ŠKOLY: Střední odborné učiliště a Základní škola AUTOR: Bc
Autor: Mgr. Eva Procházková Název : VY_32_INOVACE_23_Požár Téma: Požár
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu
Poměr v základním tvaru.
Hřích 3. vítězit nad hříchem
Informační gramotnost
Pramen: Win-win vyjednávání, Ed Brodow, USA
Kód materiálu: VY_32_INOVACE_16_FUNKCNI_STYLY Název materiálu:
Filozofické disciplíny
USMĚRŇOVAČE V NAPÁJECÍCH OBVODECH
ŠKOLA: Základní škola Velké Karlovice, okres Vsetín
Digitální učební materiál
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu
Argumentace a vyjednávání/1 Pavla Kotyzová
Obchodní akademie, Střední odborná škola a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky, Hradec Králové Autor: Mgr. Ernest Seifert Název materiálu:
METODICKÉ LISTY výstup projektu Vzdělávací středisko pro další vzdělávání pedagogických pracovníků v Sokolově reg. č. projektu: CZ.1.07/1.3.11/
Základní škola, Hořice, Husova 11 VY_32_INOVACE 9_09
Autor: Mgr. Yvetta Kałužová
Škola: Základní škola Trávníky Otrokovice, příspěvková organizace
Psychologie test.
KDO SE NA TEBE DÍVÁ? HOSPODÁŘSKÁ ZVÍŘATA.
Text zápatí (edituje se v menu Vložení / Záhlaví a zápatí)
Teorie chyb a vyrovnávací počet 1
STRATEGIE AGE MANAGEMENTU V ČESKÉ REPUBLICE CZ.1.04/5.1.01/
Windows – práce s okny VY_32_INOVACE_32_641
AUTOR: Mgr. Hana Vrtělková NÁZEV: VY_32_INOVACE_M_06_Hra 3 TEMA: Hra 3
Domy na půl cesty ve středočeském kraji
Firemní brožura Tohle je skvělé místo pro cíle společnosti.
Metoda VTI Intenzivní forma pomoci v domácím prostředí rodiny, přímo tam, kde problém vzniká (80.léta 20. stol. v Holandsku) Rodiny, které mají obtíže.
Poměr v základním tvaru.
Typy otázek: otevřené přímé uzavřené obecné specifikující spojovací
Vítáme vás! Název společnosti.
První pomoc.
Vzdělávání jako hlavní složka řízení lidských zdrojů
EU_62_A_sada 1_13_M_Příjmy_Pol
Kód materiálu: VY_32_INOVACE_09_DEN_ZEME Název materiálu: Den Země
Digitální učební materiál
NABÍDKA ŠKOLENÍ CE 2017 / 18 Q2.
Transkript prezentace:

PROCES VYJEDNÁVÁNÍ Vyjednávání je procesem komunikace mezi partnery, v jehož průběhu chtějí různé strany prosadit svůj zájem. Úspěch účastníka vyjednávání je posuzován podle míry dosažení záměru, který obhajoval. 1

Obecné zásady vyjednávání Vyjednávám, když nemohu – nechci prosadit své zájmy sám. Vyjednávací strategie je potom složena ze čtyř stavebních prvků: Vzájemná závislost –zjištění výhodnosti spolupráce. Pochopení konfliktu – zjištění, o čem je druhá strana ochotna jednat a v čem nemůže ustoupit. Možnost přizpůsobení – vyhledat styčné plochy. Možnost dohody – výsledek přesvědčení všech partnerů, že společné řešení (styčná plocha) je výhodnější než jakákoliv jednostranně výhodná možnost. 2

Pochopení konfliktního bodu Stanovit si, kam jsem ochoten maximálně zajít. Kdy se rozhodnu jednání opustit. Pokud je to pro obě strany výhodnější, než dosud. Vyrovnání nestejně silných pozic. Možnost zajištění trvání dohody. Předpoklady dohody 3

Při vyjednávání se ve vztahu k úloze jeho kritických faktorů objevují tři hlavní, ale vzájemně se protínající etapy: Identifikace zájmů každé strany vyjednávacího procesu. Vyhodnocování konsensuální/kompromisní možnosti v postojích jednotlivých stran jednání. Soustředění úsilí na dosažení vzájemné dohody. 4

Proč konflikt pokaždé neskončí VÝHRA – VÝHRA? • Ne vždy existuje společné řešení. • Ne vždy existuje a převáží společný zájem. • Ne vždy jsme schopni společné řešení nalézt. • Ne vždy druhá strana tuto strategii akceptuje – spolupráce totiž není vynutitelná.

Když to nejde po dobrém Stojí-li na straně jedné komunita a na druhé majitel domu, obec či stát a jednání nikam nevede, může vyjednávání pokračovat „jinými“ způsoby. • Porušují-li zákony, můžete se obrátit na příslušné instituce. • Můžete také vytvořit nátlak (blokády, demonstrace, medializace...)

Pozor na kooperativní past A) Nejlepším řešením je to, které je výhodné pro všechny. B) Nejlepším řešením to, které je nejlepší pro mě. Dejte si pozor, aby zastánci strategie B nezneužívali vaší strategii A. Opět se dostáváme k problému černých pasažérů.

Manipulativní techniky Spíš kvůli znalosti, než abyste je používali Maskování – Zkušení vyjednavači se většinou snaží před protihráčem utajit, jak moc velký zájem o produkt mají. Zainteresovaný protihráč – Jde o to, že protihráči naznačíme, jaké výhody získá, když se bude svými znalostmi a schopnostmi podílet na našem nápadu. Přitom můžeme zdůraznit, jak může naplnění našeho cíle pracovat i v jeho prospěch.

Změna tématu – Nenápadné přecházení od jednoho tématu k jinému se nám může hodit, pokud chceme získat informace o nějakém problému. Získáme tak, co potřebujeme, a to bez toho, abychom upozornili na to, co je naším ústředním zájmem. Využití lidské ješitnosti – Zavedeme hovor k tématu, o kterém protihráč příliš neví, ale nemůže to dát najevo. Bude se snažit téma nenápadně zamluvit. To nám umožní zaměstnat jeho mysl a odvést pozornost od klíčových otázek. Otázka místo odpovědi – Pokud na protihráčův výrok reagujeme otázkou a ne obhajobou svých postojů, můžeme ho tím oslabit. Rychlé nalezení otázky vede k tomu, že si na nás druhá strana bude méně troufat. Nejjednodušší otázka – PROČ.

Podceněný soupeř – Jednání většinou začíná nějakými méně vážnými, zdvořilostními tématy. Využíváme je proto, aby protihráč získal dojem, že jsme nevinní, přátelští a nemáme žádné trumfy. Toho pak můžeme využít, protože náhlá změna našeho chování otřese protihráčovou pozicí. Zvídavý školák – Můžeme využít svoji hranou „nezkušenost“, která často vyprovokuje snahu druhé strany zasvětit nás do problému. Když vypadáme jako začátečník, protihráč nás nevnímá jako protivníka. Tím se můžeme dozvědět i informace, které by před někým jiným tajil. Klamný cíl – Podstatou tohoto triku je, že projevujeme zájem o něco, co je odlišné od našeho skutečného hlavního cíle.