Podnikatelské koncepce
Výrobní koncepce 1900-1920 čím levnější výrobek, tím větší prodej a zisk zaměřuje se na masovou produkci - Henry Ford, Tomáš Baťa dnes jihovýchodní Asie
Výrobková koncepce 1920-1940 čím lepší výrobek, tím vyšší prodej a zisk orientuje se na movitější zákazníky, kteří preferují kvalitu dnes výrobci luxusních značek
Prodejní koncepce 1940-1950 čím lepší přesvědčování zákazníka, tím větší prodej a zisk firmy se zaměřují na reklamu a hledání nových trhů dnes výrobky denní spotřeby např. čistící prostředky
Marketingová koncepce 1950-1970 čím spokojenější zákazník, tím vyšší prodej a zisk zaměřuje se na poznání potřeb zákazníků dnes služby např. cestovní kanceláře
Eko- sociální marketingová koncepce 1970- současnost uspokojení potřeb zákazníka by mělo být v souladu s potřebami společnosti zaměřuje se na ochranu životní prostředí, zdravý životní styl… dnes např. ekopotraviny, ekologické prací prášky…
Vztah firmy k zákazníkovi Výrobní Výrobková firma zákazník Prodejní Marketingová firma zákazník společnost Eko-sociální firma zákazník