Obor finančního práva 14. března 2018 doc. JUDr. Radim Boháč, Ph.D.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Mgr. Irena Fadrhoncová.  Definice: právní norma je obecně závazné pravidlo chování, které je vyjádřeno zvláštní státem uznanou formou a jehož zachování.
Advertisements

Družstvo, státní podnik, konsorcium. Obsah výkladu 1.Družstvo 2.Státní podnik 3.Otázky a úkoly.
Určeno pro: žáky 2.ročníku středních škol Vzdělávací obor: Základy společenských věd, Občanská nauka Tematický okruh: Ekonomika Téma: Centrální banka Jméno.
Česká národní banka Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Jana Švejdová. Dostupné z Metodického portálu cz, ISSN: ,
ČÍSLO PROJEKTU:CZ.1.07/1.5.00/ NÁZEV PROJEKTU:ICT ve výuce OZNAČENÍ MATERIÁLU:VY_32_INOVACE_EKO_96 ROČNÍK: 4. VZDĚLÁVACÍ OBOR:65-42-M/01 HOTELNICTVÍ.
Doc. JUDr. Radim Boháč, Ph.D. katedra finančního práva a finanční vědy PF UK 1. prosince 2015.
Vztah předpisů na ochranu osobních údajů a předpisů k právu na informace Odborný seminář STMOÚ 23. – 25. říjen 2011 Špindlerův mlýn.
Rozpočtové právo Základy finančního práva Olga Sovová.
Obecná část finančního práva III 23. března 2016 doc. JUDr. Radim Boháč, Ph.D. katedra finančního práva a finanční vědy 32.
Nový občanský zákoník - co přinese NNO JUDr. Hynek Pečinka XIV. krajský sněm Unie nestátních neziskových organizací Olomouckého kraje Olomouc /
Pojem a význam práva Souhrn norem, stanovených uznaných státem k dosažení určitých společenských účelů, jejichž zachování je vynucováno státní mocí Objektivní.
Postavení Nejvyššího kontrolního úřadu v rámci systému správy státu Jeho význam, fungování a systém kontrol.
Ústavní základy legislativy JUDr. Jan Kněžínek, Ph.D.
Rozpočtové právo II 27. dubna 2016 doc. JUDr. Radim Boháč, Ph.D. katedra finančního práva a finanční vědy 29.
Obchodní akademie, Střední odborná škola a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky, Hradec Králové Autor:Mgr. Ernest Seifert Název materiálu: VY_32_INOVACE_6_CLOVEK_JAKO_OBCAN_05.
Prof. JUDr. Vladimír Týč, CSc. Právo jako společenský jev: PRÁVO 1.vnitrostátní, 2.mezinárodní a 3.evropské (EU) Masarykova univerzita Brno 2016.
Krizové štáby. Zákon č. 240/2000 Sb., § 14 (1) Hejtman zajišťuje připravenost kraje na řešení krizových situací; ostatní orgány kraje se na této připravenosti.
Střední průmyslová škola a Střední odborná škola gastronomie a služeb, Most, příspěvková organizace DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL.
Vnitřní předpisy účetní jednotky Porada odboru veřejné správy, dozoru a kontroly Ing. Tomáš Sluka Ministerstvo financí odbor Regulace a metodika účetnictví.
Obecně k legislativě 19. října 2016 doc. JUDr. Radim Boháč, Ph.D. katedra finančního práva a finanční vědy 18.
Daň z nabytí nemovitých věcí
Spotřební a energetické daně
Závěrečný účet kapitoly 335 Ministerstvo zdravotnictví ČR za rok 2016
Pojem přeměna obchodní společnosti
Místní rozpočtové jednotky
Měnová soustava, měnová politika
Státní organizace.
Paragrafované znění I 9. listopadu 2016 doc. JUDr. Radim Boháč, Ph.D.
Průběžná informační povinnost emitenta kotovaných cenných papírů
Mezinárodní právo a jeho vliv
MOC VÝKONNÁ Název školy: Základní škola Karla Klíče Hostinné
Obsah veřejných rozpočtů I
Organizační zabezpečení práva životního prostředí
Název školy: Základní škola Pomezí, okres Svitavy
Číslo projektu OP VK Název projektu Moderní škola Název školy
Legislativní materiály vlády
Oblast: Dobré životní podmínky zvířat
Katedra finančního práva a národního hospodářství
Odvětvotvorná kritéria Jan Neckář podzim 2007
2. ČNB a její role v platebním styku.
Organizace veřejné správy blok č. 1
Důvodová zpráva a RIA 1. listopadu 2017 doc. JUDr. Radim Boháč, Ph.D.
Blanka Valdecká, TOO ČMKOS, Seminář pro SIBP
Závaznost ÚPD pro orgány státní správy lesa
Živnostenské podnikání (správně-právní režim) III. část
Změny právní úpravy ochrany přírody a krajiny
Paragrafované znění I 8. listopadu 2017 doc. JUDr. Radim Boháč, Ph.D.
Komise LRV a LRV 20. prosince 2017 doc. JUDr. Radim Boháč, Ph.D.
Zvláštní odborná způsobilost
EVROPSKÁ UNIE Hlavní orgány (11)
Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu
Výkon přenesené působnosti úředníky územních samosprávných celků v kontextu jejich financování Mgr. Martin Stark tajemník městského úřadu v Horním Slavkově.
Obsah veřejných rozpočtů III
Finanční arbitr 25. dubna 2018 doc. JUDr. Radim Boháč, Ph.D.
Dozorové postupy a následky porušení finančního práva
Základní finanční kategorie a finanční nauky
6. ÚSTAVNÍ PRÁVO 1. M ON.
Daň z nemovitých věcí 28. listopadu 2018 doc. JUDr. Radim Boháč, Ph.D.
RIA a důvodová zpráva 31. října 2018 doc. JUDr. Radim Boháč, Ph.D.
Projekt Anglicky v odborných předmětech, CZ.1.07/1.3.09/
Daňové právo 17. října 2018 doc. JUDr. Radim Boháč, Ph.D.
INSTITUCE EVROPSKÉ UNIE
Kapitola 3 Hospodaření organizací
Novela vyhlášky MDS č. 108/1997 Sb.
Základní finanční kategorie a finanční nauky
Obecně k legislativě 17. října 2018 doc. JUDr. Radim Boháč, Ph.D.
Postavení, systém a prameny finančního práva
SPRÁVNÍ PRÁVO.
Finanční arbitr 17. dubna 2019 doc. JUDr. Radim Boháč, Ph.D.
Programové prohlášení Vlády ČR Urychlit a zjednodušit přípravu realizace staveb
Transkript prezentace:

Obor finančního práva 14. března 2018 doc. JUDr. Radim Boháč, Ph.D. katedra finančního práva a finanční vědy

Osnova Pojem finančního práva Pojetí finančního práva Právní principy ve finančním právu Účel a předmět finančního práva Obsah finančního práva Subjekty finančního práva Subjekty finanční správy

1. Pojem finančního práva soubor právních norem upravujících finanční vztahy, finanční práva, finanční pravomoci, finanční povinnosti ( + úprava pravidel a deklarování skutečností) pojem „finanční právo“ de lege lata § 121 soudního řádu správního § 8 odst. 5 zákona o auditorech § 3 odst. 2 vyhlášky o obsahu a dalších náležitostech zkoušek insolvenčních správců příloha nařízení vlády o oblastech vzdělávání ve vysokém školství § 13 vyhlášky o výběru, přijímání a čekatelské praxi právních čekatelů

2. Pojetí finančního práva finanční právo veřejnoprávní se soukromoprávními prvky ryze veřejnoprávní (pozn. specifické oblasti se vztahem k finančnímu právu) v širším pojetí v užším pojetí jednotné diferencované

3. Právní principy ve finančním právu právní pravidla právní normy (předpisy) právní principy základní právní principy uplatnitelné v oblasti finančního práva obecné principy finančního práva zvláštní principy finančního práva

A. Základní principy ve finančním právu se uplatní celá řada základních právních principů princip spravedlnosti, princip zákonnosti, princip legální licence, princip právní jistoty, principy lex … derogat …, princip legitimního očekávání, princip správního uvážení, princip zákazu zneužívání pravomoci …

B. Obecné principy finančního práva princip tržního modelu národního hospodářství princip peněžního systému princip regulace peněžních fondů princip demokratické legitimizace finanční politiky princip dozoru ve veřejné finanční činnosti princip hospodárnosti a ekonomické efektivity finančních vztahů princip priority fisku

C. Zvláštní principy finančního práva rozpočtové právo principy při sestavování a schvalování veřejných rozpočtů principy týkající se příjmů a výdaje principy rozpočtového hospodaření ostatní principy daňové právo ukládání daní na základě zákona principy daní a daňové soustavy principy správy daní

C. Zvláštní principy finančního práva dotační právo princip nenárokovosti a účelovosti dotací měnové a devizové právo princip emisního monopolu centrální banky liberalizační princip princip měnové směnitelnosti právo finančního systému princip stability finančního systému

4. Účel a předmět finančního práva primárně úprava a regulace veřejných financí (příp. soukromých financí) úprava finančních vztahů finančních práv finančních pravomocí finančních povinností stanovení určitých pravidel a deklarování určitých skutečností

5. Obsah finančního práva Finanční vztah práva pravomoci povinnosti Finančněprávní vztah finančněprávní práva finančněprávní pravomoci finančněprávní povinnosti Práva Finančněprávní práva Pravomoci Finančněprávní pravomoci Povinnosti Finančněprávní povinnosti Určitá pravidla a určité skutečnosti Určitá pravidla a určité skutečnosti upravené finančním právem

6. Subjekty finančního práva ústavodárce, zákonodárce, lid, Evropská unie vláda, ministerstva, jiné správní úřady a orgány územní samosprávy, zastupitelstva územně samosprávných celků soudy, finanční arbitr tvůrce právní doktríny Tvůrci finančního práva podřazení adresáti nadřazení adresáti Adresáti finančního práva

Finanční (finančněprávní) vztahy Horizontální vztahy Subjekt finanční správy Subjekt finanční správy Vertikální vztahy Fyzická osoba Právnická osoba Horizontální vztahy

7. Subjekty finanční správy Základní členění Významné subjekty finanční správy Ministerstvo financí Česká národní banka Nejvyšší kontrolní úřad Finanční arbitr Národní rozpočtová rada Finanční a celní správa

Subjekty finanční správy A. Základní členění Subjekty finanční správy mezinárodní nadnárodní státní celostátní územní místní ostatní řídící (ústřední) řízené

B. Významné subjekty finanční správy mezinárodní Mezinárodní měnový fond nadnárodní Evropská centrální banka Účetní dvůr Evropské unie státní ústřední Ministerstvo financí Česká národní banka Nejvyšší kontrolní úřad Finanční arbitr Národní rozpočtová rada

C. Ministerstvo financí ústřední správní úřad organizační složka státu působnost - § 4 kompetenčního zákona v oblasti rozpočtového práva v oblasti daňového práva (v širším smyslu) v oblasti měnového a devizového práva v oblasti práva finančního systému ostatní

D. Česká národní banka právnická osoba postavení veřejnoprávního subjektu čl. 98 Ústavy a zákon č. 6/1993 Sb. hlavní cíl – péče o cenovou stabilitu působnost vydávání bankovek a mincí vedení účtů měnová politika činnosti spojené s cennými papíry devizové hospodářství dohled nad finančním systémem

Nález Ústavního soudu 278/2001 Sb. rozhodování o zrušení těchto ustanovení zákona o ČNB (6/1993 Sb.): § 1 odst. 3 § 2 odst. 2 písm. e) § 2 odst. 1 věta první § 5 odst. 2 písm. b) § 6 odst. 3 § 35 písm. a) § 47 odst. 1 až 4

1. § 1 odst. 3 před novelou č. 442/2000 Sb. po novele č. 442/2000 Sb. Česká národní banka působí jako správní úřad v rozsahu stanoveném tímto zákonem a zvláštními zákony.1) po novele č. 442/2000 Sb. České národní bance jsou svěřeny kompetence správního úřadu v rozsahu stanoveném tímto zákonem a zvláštními právními předpisy.1)

2. § 2 odst. 2 písm. e) před novelou č. 442/2000 Sb. provádí další činnosti podle tohoto zákona a podle zvláštních zákonů. 1) po novele č. 442/2000 Sb. provádí další činnosti podle tohoto zákona a podle zvláštních právních předpisů. 1)

Z nálezu

3. § 2 odst. 1 věta první před novelou č. 442/2000 Sb. Hlavním cílem České národní banky je zabezpečovat stabilitu české měny. po novele č. 442/2000 Sb. Hlavním cílem České národní banky je zabezpečovat cenovou stabilitu.

Z nálezu

4. § 5 odst. 2 písm. b) před novelou č. 442/2000 Sb. Bankovní rada dále zejména b) schvaluje rozpočet České národní banky (§ 47); po novele č. 442/2000 Sb. b) schvaluje rozpočet pro činnosti vykonávané při zabezpečování hlavního cíle České národní banky a sestavuje návrh provozního a investičního rozpočtu,

5. § 47 odst. 1-4 před novelou č. 442/2000 Sb. (1) Česká národní banka hospodaří podle rozpočtu schváleného bankovní radou. (2) Česká národní banka ze svých výnosů hradí nezbytné náklady na svoji činnost. Vytvořený zisk používá k doplňování rezervního fondu a dalších fondů vytvářených ze zisku a k ostatnímu použití v rozpočtované výši. Zbývající zisk odvádí do státního rozpočtu. (3) Roční zprávu o výsledku svého hospodaření Česká národní banka předkládá nejpozději do tří měsíců po skončení kalendářního roku ke schválení příslušnému orgánu Parlamentu. Pokud ji tento orgán neschválí, je Česká národní banka povinna do šesti týdnů předložit zprávu zpřesněnou a doplněnou podle jeho požadavku.

5. § 47 odst. 1-4 po novele č. 442/2000 Sb. (1) Rozpočet, který se týká činností vykonávaných při zabezpečování hlavního cíle České národní banky, schvaluje bankovní rada. (2) V části provozních a investičních výdajů hospodaří Česká národní banka podle rozpočtu schváleného Poslaneckou sněmovnou. Návrh tohoto rozpočtu sestavuje bankovní rada České národní banky a předkládá jej předsedovi Poslanecké sněmovny nejpozději 3 měsíce před začátkem rozpočtového roku. (3) Odmítne-li Poslanecká sněmovna návrh rozpočtu České národní banky, je bankovní rada povinna do 6 týdnů předložit návrh doplněný a zpřesněný podle požadavku Poslanecké sněmovny. (4) Není-li Poslaneckou sněmovnou vysloven souhlas s rozpočtem České národní banky na příslušný rozpočtový rok před prvním dnem rozpočtového roku, řídí se rozpočtové hospodaření v době od prvního dne rozpočtového roku do dne schválení rozpočtu na tento rozpočtový rok objemem příjmů a výdajů rozpočtu České národní banky schváleného pro předchozí rozpočtový rok.

Z nálezu

6. § 35 písm. a) před novelou č. 442/2000 Sb. Česká národní banka a) vyhlašuje kurs české měny k cizím měnám; po novele č. 442/2000 Sb. a) po dohodě s vládou stanovuje inflační cíl a režim kursu české měny k cizím měnám,

Z nálezu

7. § 6 odst. 3 před novelou č. 442/2000 Sb. po novele č. 442/2000 Sb. nebylo po novele č. 442/2000 Sb. Guvernéra, viceguvernéry a ostatní členy bankovní rady navrhuje vláda.

Z nálezu

Závěry nálezu nezávislost České národní banky institucionální instrumentální personální a organizační hospodářská či finanční

Nález Ústavního soudu 285/2001 Sb. zda je třeba ke jmenování guvernéra a viceguvernéra ČNB kontrasignace

Ústava Čl. 62 písm. k) Čl. 63 odst. 2 a 3 Prezident republiky jmenuje členy Bankovní rady České národní banky Čl. 63 odst. 2 a 3 Prezidentovi republiky přísluší vykonávat i pravomoci, které nejsou výslovně v ústavním zákoně uvedeny, stanoví-li tak zákon. Rozhodnutí prezidenta republiky vydané podle odstavců 1 a 2 vyžaduje ke své platnosti spolupodpis předsedy vlády nebo jím pověřeného člena vlády.

Zákon o ČNB § 6 odst. 1 a 2 Bankovní rada je sedmičlenná. Jejími členy jsou guvernér České národní banky, 2 viceguvernéři České národní banky a další 4 členové bankovní rady České národní banky. Guvernéra, viceguvernéry a ostatní členy jmenuje a odvolává prezident republiky.

Z nálezu

Z nálezu Elementární ústavní pravidlo zní: Zavádějí-li se dva odlišné režimy jmenování v oblasti Ústavou vymezené výlučné pravomoci prezidenta republiky, je nezbytné, aby oba tyto režimy byly definovány přímo v ústavním zákoně. Splnění tohoto předpokladu je "condicio sine qua non". Za těchto okolností je jmenovací právo prováděné nadstranickým prezidentem sice po konzultacích, avšak bez přímé vazby na souhlas vlády složené z představitelů jedné nebo více politických stran, součástí záruk nezávislosti ČNB.

E. Nejvyšší kontrolní úřad nezávislý (kontrolní) orgán čl. 97 Ústavy, zákon č. 166/1993 Sb. výkon kontroly hospodaření se státním majetkem plnění státního rozpočtu … nemožnost ukládat sankce de lege ferenda kontrola hospodaření územních samosprávných celků?

F. Finanční arbitr zákon č. 229/2002 Sb. fyzická osoba nezávislost a nestrannost působnost řešení sporů mezi institucemi a spotřebiteli v oblasti měnového práva, devizového práva a práva finančního systému

G. Národní rozpočtová rada nezávislý odborný orgán zřízená zákonem č. 23/2017 Sb. působnost sleduje vývoj rozpočtového hospodaření veřejného sektoru hodnotí plnění pravidel rozpočtové odpovědnosti

H. Finanční a celní správa dvě soustavy specializovaných subjektů finanční správy orgány Finanční správy České republiky orgány Celní správy České republiky

I. Orgány finanční správy ČR A. Generální finanční ředitelství B. Odvolací finanční ředitelství C. 14 finančních úřadů D. Specializovaný finanční úřad

A. Generální finanční ředitelství vznik od 1. ledna 2011 zákon č. 456/2011 Sb. správní úřad, organizační složka státu a účetní jednotka podřízeno ministerstvu financí místní působnost generální ředitel věcná působnost

B. Odvolací finanční ředitelství vznik od 1. ledna 2013 zákon č. 456/2011 Sb. správní úřad, organizační složka státu a vnitřní organizační jednotka Generálního finančního ředitelství podřízeno Generálnímu finančnímu ředitelství místní působnost ředitel věcná působnost

C. Finanční úřady upravuje zákon č. 456/2011 Sb. správní úřady, organizační složky státu a vnitřní organizační jednotky Generálního finančního ředitelství podřízeny Odvolacímu finančnímu ředitelství 14 finančních úřadů pro jednotlivé kraje územní působnost / vybraná působnost ředitel věcná působnost

D. Specializovaný finanční úřad územní působnost finanční úřad příslušný pro tzv. vybrané subjekty vybrané subjekty obrat nad 2 mld. banky, spořitelní a úvěrní družstva, pojišťovny, zajišťovny atd. některé daně nespravuje

II. Orgány celní správy ČR A. Generální ředitelství cel B. 14 celních úřadů C. Celní úřad Praha Ruzyně

A. Generální ředitelství cel zákon č. 17/2012 Sb. správní úřad, organizační složka státu a účetní jednotka podřízeno ministerstvu financí místní působnost generální ředitel věcná působnost

B. Celní úřady upravuje zákon č. 17/2012 Sb. správní úřady, organizační složky státu a vnitřní organizační jednotky Generálního ředitelství cel podřízeny Generálnímu ředitelství cel 14 celních úřadů pro jednotlivé kraje územní působnost ředitel věcná působnost

C. Celní úřad Praha Ruzyně upravuje zákon č. 17/2012 Sb. jako „běžný“ celní úřad + speciální ustanovení celní prostor

e-mail: bohac@prf.cuni.cz web: www.radimbohac.cz tel.: +420221005530 14. března 2018 doc. JUDr. Radim Boháč, Ph.D. katedra finančního práva a finanční vědy